Slaapprobleem dreumes 17 maanden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door HvL, 6 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Er zijn al veel topics over geweest en ik zal wel niet de laatste zijn....

    Daar gaat ie

    Ons zoontje van 17 maanden heeft de laatste tijd veel problemen met slapen. Overdag gaat goed, hij doet 1 middagslaapje wisselend van 1,5 - 3 uur.

    Maar s avonds en s nachts is het vanaf mei een ellende.
    Hij heeft goede nachten waarbij hij klokje rond slaapt.
    Maar ook nachten waarin hij nog wakker wordt. Dan geef ik hem een fles waarna hij met 5 min weer slaapt. Die fles is ook een discussie punt natuurlijk, volgens het cb moet ik die niet meer geven want hij went eraan. (Bij dochter destijds moest ik die wel geven want die was te dun. Die maakte er uiteindelijk in de nacht een heel flesfeest van) Nu bij ons zoontje heb ik er wel voor gekozen om als hij huilt een fles te geven, om 2 redenen
    • Hij lijkt duidelijk dorst te hebben, drinkt fles leeg en slaapt meteen verder. Het was natuurlijk ook warm en hij was in mei ook n poos aan het kwakkelen geweest omdat hij koorts had gehad en verkouden was.
    • En ik heb de afgelopen jaren al heel wat slaaptekort gehad, dat ik blij ben met elk uur dat ik slaap. Om even een beeld te schetsen: vanaf september 2017 wordt onze toen 10 maanden oude dochter iedere keer s nachts wakker. Op advies dus van cb moet ik haar een fles geven omdat ze te dun is. Dit ging eerst goed maar uiteindelijk maakt ze er 1 nachtelijk feest van. Totdat ze 16 maanden is en haar broertje geboren wordt. Dan gaat ze pas doorslapen. Maargoed een baby heeft ook nachtvoeding nodig en dit bleek een extreem hongerige baby die eigenlijk pas heel laat gaat doorslapen. Eerst te weinig borstvoeding dan de fles weigeren er is iedere keer wel wat. Uiteindelijk slaapt hij dus wel een aantal nachten door, maar doorgaans de meeste nachten krijgt hij wel een fles. Omdat ik dan dus zelf ook weer snel verder kan slapen.
    In het weekend gaat mijn man er meestal uit. Maar door de week doe ik het omdat ik niet werk en hij wel 5/meestal 6 dagen.

    Vanaf wordt ons zoontje eigenlijk steeds onrustiger met name in de avonden. Dan kan hij de slaap niet krijgen en krijst de hele boel bij elkaar. Ik vermoed dat hij dan net even te laat naar bed gaat en hij over zn slaap heen is. Uiteindelijk halen we hem dan naar beneden na ongeveer een half uur geprobeerd te hebben om hem te troosten enzo.. Maar erg lang kunnen we hem niet laten huilen want er liggen nog 2 kinderen boven te slapen. Beneden is hij dan ook moeilijk rustig te krijgen omdat hij zo overstuur is. Dit gaat n aantal avonden zo door en ik gooi het eigenlijk een beetje op zn griepje. En s avonds huilen is beter dan s nachts.

    Nu vanaf begin juli kan hij s avonds ook vaak niet slapen maar dan laten we hem wat langer op. Hij raakt dan niet zo overstuur, en gaat daarna lief slapen. Maar nadat we begin juli bij mn zus zijn geweest waar veel familie was begint hij ook met af en toe s nachts te krijsen. (Mijn broer pakte hem iedere keer op schoot en dat wilde hij niet.) Verder was hij buitengewoon lief daar. Maar 2 nachten later had ik hem de fles gegeven en wilde hij niet gaan slapen. Ik ben niet het type wat dan gelijk weer er naar toe gaat en hem eruit pakt. Dat adviseren ze op het cb ook niet. Wel was ik een paar keer bij hem geweest om hem proberen op bed te troosten. Maar op den duur werd het gekrijs zo doordringend dat zelfs de buren op de muur klopten. Toen ben ik met hem naar beneden gegaan en daar heeft hij wat rondgelopen. Echt spelen doet hij dan ook niet. Na een half uur weer proberen maar toen wilde hij nog niet slapen. Uiteindelijk na een 2e half uur beneden is hij in slaap gevallen.
    Voor 2 weken terug gebeurde hetzelfde toen oudste broer bij oma logeerde, ook van die spooknachten en toen broer weer thuis was, was het over.
    Vorige week heeft hij papa weinig gezien alleen als hij s nachs wakker was voor n fles. Want mn man was hele dagen weg tot s avonds laat dat gebeurt normaal niet dus dat zijn de kids ook niet gewent.
    En nu afgelopen zondag op maandag nacht 2 uur wakker geweest en afgelopen nacht weer 1 uur. En dan niet zomaar huilen, nee echt krijsen. Hij heeft last van zn hoektandjes die doorkomen dus ik geef zekerheidshalve een zetpil voor het slapen gaan.
    Heb al van alles geprobeerd, in bad voor het slapen gaan, lekker masseren enz enz.

    Wat is dit?

    • Heeft hij ergens last van?
    • Is het aandacht of zn zin proberen te krijgen?
    • Moet ik hem maar laten krijsen in de hoop dat hij doorheeft dat ik dit niet accepteer? (Het zou nu kunnen want de buren die op de muur geklopt hebben zijn nu op vakantie)
    • Moet ik stoppen met de fles s nachts?
    Ik weet het gewoon even niet meer. Mn man zei al: vraag advies bij het cb. Maar ik weet wel waar die mee aankomen, geen fles, en troosten op zn kamer. Iedere 5 min even je gezicht laten zien dat ze weten dat je er nog ben, enz enz.
    Maar ja soms werkt het niet. En ik weet wel dat eruit halen hem eigenlijk zn zin geven is. Maar wat doe je met buren die op de muur kloppen en andere kids die wakker worden, of (als het s avonds is) niet in slaap kunnen komen?

    Hij is nu echt helemaal moe, want net was hij wakker, toen wilde ik hem zn fles geven maar die wilde hij niet. (Geen wonder ook heb hem vandaag helemaal volgestopt met eten. Hij is altijd erg hongerig. Dus als hij bijv wat minder krijgt dan normaal huilt hij oom snel s nachts.) Toen heeft hij even geknuffeld met me en heb ik hem op bed gebracht waar hij nog ongeveer 10 min gehuildkrijst heeft en nu slaapt hij dus weer. Hoop dat het zo blijft.
    Hij heeft ook n klein lampje op zn kamer dus te donker is het ook niet.
    Ik weet gewoon echt niet wat dit is..

    Hopelijk hebben jullie nog tips.
     
  2. Marbloempje

    Marbloempje Actief lid

    6 okt 2017
    259
    126
    43
    Vrouw
    Hallo TS,

    Dat is zeker balen en niet fijn dat je dit meemaakt, ik heb dit nu ook met mijn dochter maar ze zitten dan in een sprong. Dit zijn echt symptomen van een sprongetje en zo een sprong kan ook even duren, het is niet makkelijk voor die arme kindjes.

    Vannacht is ze weer aan het spoken, ik word er ook echt moe van. Maar wat ik je ook wil aanraden, aan de middag dutjes houden en in de avond ietjes later naar bed.

    Het is ook niet fijn als de buren ook niet mee werken en direct gaan bonken tegen de muur. Je kan eventueel aangeven dat je kind vaker wakker wordt en dat jullie er ook niks aan kunnen doen.

    Soms laat ik mijn dochter wel huilen in de nacht ik wacht echt 10/15 min als ze dan niet doorslaapt dan ga k naar haar toe. Een keer was ik het zo zat dat ik haar 30/35 min liet huilen maar ze sliep toen wel als een roosje en zo kon ik ook wat slapen.

    Het is niet makkelijk, vooral als je ook andere kinderen hebt, in jouw geval. Ik had wel toen mijn dochter 1 jaar was een slaapcoach ingeschakeld via de cb en die had mij echt goed geholpen. Dat ging toen ook heel goed alleen sinds kort gaat het weer averechts maar sprongetjes en tandjes spelen ook grote rol en hebben veel impact op kinderen.

    Bij de een meer dan bij de ander, probeer je vast te houden aan vaste rituelen en als hij s'nachts wakker wordt, is het misschien een optie om bij hem op de kamer te liggen, dat je op een matras gaat slapen?
     
  3. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Ik denk dat t redelijk normaal is om op deze leeftijd snachts nog wakker te fijn.
    Is het fijn NEE!
    Iig niet laten krijsen zoo zielig! Ze huilen niet voor niks op die leeftijd.
    Heeft hij behoefte aan een fles ( of ern halve) gewoon geven. Je verwent imo een dreumes niet zomaar.
    Ik heb geen verstand van ff maar bij borstvoeding zijn nachtelijke voedingen tot 2 jaar geen uitzondering.

    Vooral schijt aan de buren hebben.. een krijsend kind is vervelend maar hoort erbij. Vooral zielig voor t kind. De buren kunnen oordoppen in doen.

    Adviezen van t cb in de prullenbak gooien en kijken naar wat jouw kind nodig heeft. Geborgenheid, flesje, speentje, samen slapen, etc

    Soms is het gewoon een fase of hebben ze net een sprongetje gehad.

    Wij zitten met een peuter die zo snachts nog een keer of 4-5 huilend wakker wordt.
    Heb in de afgelopen 3-4 jaar ( zwangerschap was vreselijk) denk ik 6-9 nachten doorgeslapen en nu breekt t me echt op.
    Wij gaan nu de middagslaapjes eraf halen en heb een afspraak bij ern homeopaat gemaakt.
     
  4. Marbloempje

    Marbloempje Actief lid

    6 okt 2017
    259
    126
    43
    Vrouw

    Ik ben het gedeeltelijk met je eens, maar een dreumes weet heel goed wat hij of zij doet, die van mij ontwikkelt super snel en goed en heeft echt een gedrag van een peuter, als ik bij elke gehuil ga kijken dan gaat zij daaraan wennen en denkt ze oh mama of papa die komt toch zo.

    Ik vind dat je een kind ook ff mag laten huilen, ze gaan er niet dood van. Ik was er ook zeker eerst op tegen, maar zowel fysiek als mentaal werd ik er niet beter van. Het ging alleen maar achteruit en de moeder moet sowieso doen waar zij goed bij voelt, huilen of niet laten huilen.

    Na 6 maanden verwen je wel echt een kind, merk het bij die van mij. Bij mij stelt ze zich heel erg aan en ook verwend gedrag. Maar bij haar vader totaal niet en ze weet dondersgoed wat ze doet. Niet alle kindjes zijn natuulijk hetzelfde, maar wat je aanleert blijft hen wel bij.

    @ts anders ff een campingbedje op jullie kamer zetten, misschien dat hij dan wel doorslaapt.
     
  5. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Denk je echt dat een baby van 6 maanden zich aanstelt?

    Ik denk niet dat een kind een ingebouwde wekker heeft dat snachts afgaat om maar aandacht te vragen. Als een kindje niks nodig zou hebben zou het niet huilen midden in de nacht maar doorslapen
     
  6. Marbloempje

    Marbloempje Actief lid

    6 okt 2017
    259
    126
    43
    Vrouw
    Ik heb ook niet gezegd dat een baby van 6 maanden zich aanstelt, maar ze beginnen wel dingen te herkennen en ze beginnen dan ook de gewoontes te wennen.

    Tuurlijk huilt een kind niet zomaar in de nacht, maar als dat dagelijks gebeurd en dat voor een paar maanden en er is verder geen gezondheidsklachten of dergelijke. Dan vind ik het wel een beetje apart dat het kindje steeds wakker wordt.

    Mijn dochter werd telkens wakker en dat voor een hele jaar, ik werd er mentaal niet meer goed van hoor. We moesten om de uur of om de 2/3 uur weer uit en dat ging gemakkelijk door tot 04:00 uur.

    De slaap coach had toen gezegd, heeft ze gegeten? Heeft ze een schone luier, lekker gedoucht. Dan moet er niks aan de hand zijn.

    Natuurlijk willen veel ouders het kindje niet laten huilen, maar probeer het eens en dan zul je merken dat je rust gaat krijgen en je kindje gewoon lekker door gaat slapen. Als je kindje dan 1 tot 2x wakker wordt in de week is dat minder erg maar dagelijks vind ik niet normaal sorry, maar dat is mijn mening.
     
  7. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Hoe oud is je kindje?
     
    Marbloempje vindt dit leuk.
  8. Marbloempje

    Marbloempje Actief lid

    6 okt 2017
    259
    126
    43
    Vrouw
    Zij is 1 jaar en 4 maanden
     
  9. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Vannacht is gelukkig redelijk goed gegaan, nadat hij om kwart over 11 dus weer was gaan slapen is hij nog 1 keer wakker geweest en heb ik hem ongeveer n kwartier laten huilen. Hij huilde deze keer ook door vermoeidheid denk ik niet zo hard. Vervolgens heeft hij goed geslapen en toen ik om kwart over 9 vanmorgen (wij hadden zelf uitgeslapen, mn man was vrij) zijn kamertje binnen kwam zat hij lief in bed te spelen en was net wakker kon ik zien. Hij was gewoon compleet uitgeput. Heeft dus ook geen fles in de nacht gehad. Ben nu heel benieuwd hoe het vannacht gaat. Hij ligt net op bed en is stil. Vanmiddag heeft hij bij oma 1,5 uur geslapen.

    Ik denk niet dat je bij een kind kunt spreken van aanstellen of verwennen. Maar ze kunnen wel heel goed wennen aan bepaald gedrag of bepaalde gewoontes. Dat zie ik bij mn zoontje echt heel erg. Hij is dan 17 maanden, maar ontzettend pienter. In gedrag vind ik hem vergelijkbaar met toen mijn oudste zoon 2 was. Dus ik weet dat ik met hem gewoon erg moet uitkijken wat je doet.

    Ik ben geen voorstander van een kind laten huilen, maar ook niet direct een tegenstander. Je voelt zelf vaak wel aan wanneer het te gek wordt. En in sommige gevallen kun je hem gewoon niet laten huilen. Door andere kids die wakker worden of blijven.. e.d.

    Wel ben ik gewoon enorm moe, en hoop dat ik snel weer goede nachten kan gaan maken. Het geeft niet als hij een fles wil, maar als hij dan maar weer direct stil is en verder gaat slapen..
     
  10. Pechvogol

    Pechvogol Fanatiek lid

    19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Zou hij tanden-/kiezenpijn kunnen hebben? Dat speelt de laatste weken behoorlijk bij mijn zoontje van 17 maanden. Hoofd van het bed staat omhoog, om de druk van zijn hoofd te halen, en dentinox en zetpil waren tot deze week al een tijdje vaste prik. In korte tijd paar kiezen door en we zagen al een tijd de snijtanden zitten en die zijn óók doorgekomen. Dus alles bij elkaar nogal pijnlijk voor die jongen waardoor hij onrustiger was aan het begin van de avond én een uur vroeger wakker dan gebruikelijk.
     

Deel Deze Pagina