Slaapproblemen na tandenpoetsen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door AprilM, 23 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AprilM

    AprilM Lid

    9 apr 2017
    77
    55
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Sinds een paar weken wil E. (9,5 maand) 's avonds absoluut niet meer slapen. Ze valt tijdens de avondfles in slaap, dan gaan we tandjes poetsen en dan op bed. Wanneer we niet tandenpoetsen slaapt ze zonder problemen in haar eigen bedje. Wanneer we wel tandenpoetsen begint ze eerst met jammeren wat uiteindelijk eindigt in keihard krijsen. Dit krijsen kan wel 2 - 2,5 uur duren. Het tandenpoetsen zelf verloopt overigens zonder problemen. Avond routine is elke avond hetzelfde. We hebben al geprobeerd een flesje water te geven, er naast te zitten, er naast te liggen, eventjes laten huilen, hand op de buik, handjes vasthouden, etc. Maar niks helpt behalve optillen en rondlopen. We zitten nogal met de handen in ons haar. Iemand een goede tip?
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.328
    113
    Op ander moment van de dag tanden poetsen. Tot de avond fles eraf is.
     
    AprilM vindt dit leuk.
  3. Paardenbloempje

    21 feb 2016
    55
    34
    18
    Misschien te simpel gedacht, maar de komende weken even s ochtends poetsen?
    Daarna weer proberen of het over is..

    tandenpoetsen hoeft op deze leeftijd ook nog maar 1 x per dag..
     
    AprilM vindt dit leuk.
  4. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.872
    113
    Ik zou tandenpoetsen een half uur voor de fles. Ik snap haar wel, slaap je lekker na een fles warme melk...word je wakker gemaakt.
     
    AprilM en G89 vinden dit leuk.
  5. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Tandenpoetsen houden voor een ander moment, inderdaad. Ik zou ook niet blij zijn als ik weer wakker gemaakt wordt voor poetsen :)
     
    AprilM vindt dit leuk.
  6. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.130
    15.199
    113
    Ik zou ook zeggen: op een ander moment poetsen
     
    AprilM vindt dit leuk.
  7. Vinexkindje

    Vinexkindje Fanatiek lid

    2 jul 2012
    2.204
    1.048
    113
    Ik vind slapen zonder tanden poetsen niet zo fijn. Juist als je slaapt, gebruik je je mond minder en krijg je volgens mij meer kans op tandbederf. Ik zou zelf proberen om de fles iets eerder te geven en dit ook actief te doen. Dus bijvoorbeeld beneden op de bank en nog niet omgekleed enzo. In de hoop dat ze wakker blijft en dan een half uurtje na de fles omgekleed, tanden poetsen en nwwr bed.
    Zou kunnen dat je dan alsnog een probleem hebt omdat ze zich aangeleerd heeft om alleen drinkend in slaap te vallen. Maar ik zou het in ieder geval wel willen proberen
     
    AprilM vindt dit leuk.
  8. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.872
    113
    Dat is niet zozeer een aangeleerd probleem, maar gewoon normaal gedrag voor een baby. Gaat ook vanzelf weer over naarmate ze ouder worden.

    @ts. Het advies met deze leeftijd is idd 1x per dag poetsen. Maar ik poetste wel gewoon 2x per dag. Een keer met tandpasta in de avond , en de ochtend na het ontbijt alleen met water.
     
    AprilM vindt dit leuk.
  9. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Misschien zit er een tandje wat doorkomt. Door het poetsen gaat het mss ook wat pijn doen?

    Ik zou op ochtend tandjes poetsen en dan op de namiddag nog eens.
    Slaap is zo belangrijk, en die 2 of 3 tanden zullen vast niet meteen bederven als je een paar weken niet poetst na de fles. Gewoon af en toe weer eens proberen of het beter gaat.
     
    AprilM vindt dit leuk.
  10. Vinexkindje

    Vinexkindje Fanatiek lid

    2 jul 2012
    2.204
    1.048
    113
    Aangeleerd klinkt negatief maar zo bedoelde ik het niet hoor. Meer dat het zou kunnen dat ze niet zozeer huilt omdat ze wakker wordt gemaakt maar omdat ze dan zonder fles in slaap valt. Dus dat je met mijn oplossing alsnog een probleem hebt.
    In ieder geval bedoelde ik het zeker niet als iets negatiefs of als kritiek, TS!

    Ik heb een vriendin waarvan het zoontje tandproblemen heeft opgelopen door het flesje savonds/snachts dus ben er daarom zelf voorzichtig mee. Maar ik snap ook het dilemma en slapen is ook erg belangrijk.
     
    AprilM en Jackie87 vinden dit leuk.
  11. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier dronken ze op die leeftijd sowieso ook nog ‘s nachts, dus voor mijn gevoel maakte het heel weinig uit of we nu voor ‘de nacht’ poetsten of op een willekeurig ander moment na een voeding. De oudste poetste ik ‘s ochtends na de eerste voeding (half uurtje erna ofzo, ook niet direct erna), de jongste poetste ik al meteen 2x per dag vanwege het ritme - 1x met tandpasta, 1x alleen water. En dan bv gewoon na het avondeten (en nog voor de ‘laatste’ voeding dus) en na de eerste voeding ‘s ochtends.
     
    AprilM vindt dit leuk.
  12. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar op die leeftijd krijgen veel kinderen ook nog nachtvoedingen. Die poetsen toch echt hun tanden niet in het holst van de nacht.

    Bij baby's is het advies één keer per dag, en het hoeft niet voor het slapengaan. Dus als die timing problemen oplevert, dan kan je die perfect aanpassen zonder tegen de adviezen van tandartsen in te gaan.
     
    AprilM vindt dit leuk.
  13. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.495
    1.090
    113
    Onze zoon dronk tot bijna 2 jaar nog een nachtfles. Zn tanden poetste ik net wanneer het uit kwam, dat kon ook s middags zijn.
    Voor die paar tandjes maakt het echt niet uit hoor, en goed slapen is voor iedereen fijn denk ik
     
    AprilM vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina