Slaapritme overdag bij 6.5 maand

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Blijdorp, 10 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Mijn dochter slaapt 's nachts goed, meestal van ongeveer 19.30 tot 7 op af en toe een verloren speen na.

    Overdag is ze van de korte slaapjes en in de middag komt ze heel moeilijk in slaap. Gemiddeld doet ze 4 slaapjes per dag waarvan de laatste meestal in de draagzak.

    Hoe is/was dat bij jullie kindjes rond de 6.5 maand? En hebben jullie tips om haar langer te laten slapen/makkelijker in slaap te laten vallen?

    Ons ritme is ongeveer dit:
    6.45 wakker
    8.30 in bed leggen en binnen een kwartier slaapt ze zelf.
    Ongeveer 9.15 wakker
    11 in bed leggen en binnen een kwartier slaapt ze zelf.
    Rond 11.40 wakker.
    Rond 13.30 weer in bed leggen en dan begint het zingen/wiegen etc. Ze valt wel altijd in bed in slaap. Rond 14.30u wakker
    Rond 16.30 begint het echt gevecht rondom wakker/slaap. Ze geeft alle signalen dat ze moe is, maar doet er alles aan wakker te blijven. Meestal slaapt ze dan tussen 17 en 17.30 in de draagzak.
    Ongeveer 18.30 wordt ze jengelig, krijgt ze de fles en gaat ze naar bed. Rond 19.30 slaapt ze dan.

    Overdag doen we altijd hetzelfde: slaapzak aan, slaap kindje slaap zingen, in bed leggen en speen en knuffeldoekje geven.
    Voor de nacht ook hetzelfde maar dan de fles op de slaapkamer in het donker voor ze naar bed gaat.

    Over 2 weken staat een slaapconsult gepland, maar zou het graag afzeggen :)
     
  2. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Op haar slaapjes in de ochtend na, slaapt mijn zoontje hetzelfde momenteel.
    Hij slaapt in de ochtend 1 keer een uur waar jouw meisje twee keer slaapt, dus dat komt op hetzelfde neer.
    Hij valt misschien wat sneller in slaap, maar verder zijnet dezelfde tijden.
    Oogt ze uitgerust of is ze de hele dag jengelig?
     
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Klinkt toch prima??
    Hier sliep hij met 6,5 maand 3x 45 minuten en werd snachts nog vaak wakker.
     
  4. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.053
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Zoals je kunt zien viel hier zowel qua eten als qua slaap nog vrijwel niets in een schema met 6,5e maand.

    Ene dag 2 slaapjes; 1 slaapje 55min., 1 slaapje 30min.
    Dag later 3 slaapjes; 30 min. (moest m toen wakker maken ivm. een CB afspraak), 1u15min., 35 min.
    3e dag 3 slaapjes; 1u30min., 1u, 30 min.
    Was wel een lange slaper in de nacht zoals je kunt zien aan de tijd tussen haakjes.

    Qua slaap was het pas met 8 maanden dat hier een globaal ritme in zat.
    Toen meestal om 10 uur op bed en om 14 uur weer.

    20170910_193115.jpg
     
  5. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Onze zoon was ook zo'n rommelige slaper de 1e maanden, viel ook moeilijk in slaap en een ritme was ver te zoeken. Dat er niet echt een ritme was vond ik nog niet eens zo erg, maar hij was gewoon niet uitgerust.
    Dus vanaf de 6 maanden ben ik een redelijk strak ritme aan gaan houden, het ritme dat de gastouder ook had en wat daar prima voor hem werkte. Na een paar dagen doorzetten thuis dus ook. Dat zag er ongeveer zo uit:
    8.00 fles 200cc
    9.30 fruithap
    10.00-12.00 slapen
    12.00/12.30 fles 200cc + wat brood
    14.00-15.30 slapen
    15.30 wat drinken met een rijstwafel o.i.d.
    17.00/17.30 groentehap 200 gram aardappel met groente + evt. nog een flesje van 100cc als hij daar behoefte aan had of als hij anders bij z'n 3e slaapje niet in slaap kon komen.
    18.00-19.00 slapen
    20.00 laatste fles en rond 21.00 lag hij dan in bed.

    Slaapjes waren niet altijd zo lang hoor, maar ik hield wel die tijden aan. Om 10.00 ging hij naar bed, maar kon best een half uurtje duren voor hij sliep of een half uurtje eerder wakker. Uiteindelijk had hij hier wel baat bij en langzamerhand ging dat 3e slaapje er toen af en sliep hij 2x van 10.00-12.00 en van 15.00-17.00 en dan 's nachts van 20.00-8.00 ongeveer.
     
  6. GDuif

    GDuif Bekend lid

    22 mei 2016
    940
    170
    43
    Hier de nachten nu echt is een drama en overdag is het hier nu:

    7.30/8.00 fles
    9.30 - 11.00 slapen
    11.00 fruit
    12.00 fles
    13.00 - 14.00 slapen
    16.00 fles
    18.00 groenten
    19.30 fles

    Middagslaapje is hier nu vrij kort, eerder hield ze dat wel ruim 2 uur vol, nu even niet. Ze zit gewoon niet zo lekker in haar velletje denk ik.
     
  7. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Dank jullie allemaal!
    Ben heel blij om te lezen dat het niet zo gek is hoe ze slaapt. Ze is de hele dag vrolijk (op dr middagslaapgevecht na) dus wat dat betreft maak ik me niet druk, maar... t cb.
    Ze komen met schema's en ritmes etc. en N heeft een slaapprobleem volgend hen... Denk dat dit heel erg in mijn hoofd zit.
     
  8. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Ach nee toch, dat cb kan je het leven soms zo zuur maken! Het Is gewoon nooit goed.
    Ze slaapt 's nachts het klokje rond, valt overdag binnen een kwartier zelfstandig in slaap (hulde!), enige is dat ze overdag hazeslaapjes doet. Het zou voor jou natuurlijk handiger zijn als ze twee slaapjes van twee uur deed, maar als zij het hier goed op doet dan moeten zij er geen probleem van gaan maken.
    Laat dat stelletje koekebakkers maar lekker kletsen!
    En O ja, mijn dochter deed wel netjes twee slaapjes en was in de namiddag ook niet te genieten. Dus dat zegt ook niet alles.
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  9. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Ja in hun ideale schema slapen kindjes 2x 2,5 uur en 1 slaapje van een uur, maar in de praktijk werkt dat zelden zo, vooral nu ze beweeglijker worden en meer besef hebben van wat er in hun omgeving gebeurt.
    Hier ook gewoon een uitgerust en vrolijk kind ondanks zijn 'korte' slaapjes overdag...in de nacht slaapt hij dan wel weer een flinke ruk (19.30 tot 8.00/9.00)
    Soms zit er een dag tussen dat hij wel 2.5 uur slaapt, maar ik merk qua gedrag geen verschil aan hem.

    Zou het dus ook gewoon loslaten en kijken naar hoe je meisje het doet.
    Volgende keer dat je daar bent zeg je gewoon dat ze nu perfect slaapt... twee slaapjes van 2.5 uur. Zijn zij ook weer blij ;)


    Kleine toevoeging; dat laatste slaapje gaat er in de komende maanden ergens vanaf, dus het kan zijn dat ze daar gewoon mee aan het rommelen is.
    Hier is het van een uur naar een half uur naar nu 20 minuten gegaan.
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  10. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Als je kind blij is en jij vindt het prima, is er dus geen slaapprobleem.

    Hier ging hij pas 2,5 uur slapen toen hij 11 maand. Hij deed toen al vanaf 9,5 maand maar 1 slaapje maar zelfs toen sliep hij maar max 1,5 uur.
    Hij is altijd vrolijk, groeit goed, eet goed, ik zie het probleem niet.
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  11. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Dames dank jullie! Ga volgende keer mn ja en amen gezicht maar weer oefenen. Moet wel zeggen dat ik zelf soms krankjorum wordt van het slaapgevecht in de middag, maar dat komt deels omdat ik dan zo'n stemmetje in mn hoofd heb dat zegt dat ze 'moet'. Ik ga proberen het meer los te laten hihi.

    @Zohra dat zelfstandig in slaap vallen doet ze alleen in de ochtend, maar zelfs dat zie ik als overwinning ;)

    @Adrianna en @Fristi2012 fijn om te lezen dat jullie kinderen ook in hun eigen ritme gelukkig zijn :)
     
  12. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Misschien het derde slaapje iets rekken en dan lekker in de draagzak, misschien dat ze dan een langer slaapje pakt en het dan kan volhouden tot de laatste fles.

    En anders lekker zo laten tot ze aangeeft het anders te willen. Gewoon je meisje volgen.

    Met 6,5 maand had ik een soort van ritme, maar met 7,5 maand werden het alweer twee slaapjes. Maar nooit moeilijk gevonden. Wat is er makkelijker dan kijken wat je kind wil en dat volgen.
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  13. Aegyo

    Aegyo Fanatiek lid

    3 jan 2015
    2.319
    1.341
    113
    Hahahaha! :roflmao: Is dat echt zo, @Adrianna? :p

    Nou, dan zouden ze over mijn zoontje een hoop te klagen hebben, denk ik ;) Die heeft nog nooit zoveel geslapen overdag, zelfs als pasgeborene niet (nu had hij reflux, maar toch). Maar rond de 6/7 maanden deed hij ook maar twee dutjes van een uur hoor! Met 11 maanden was dat nog maar één dutje van een uur...enkele keer twee uur.

    Zo lang je dochter vrolijk en uitgerust oogt hoef je, je echt niet druk te maken @Blijdorp. Dat slaapconsult lijkt mij onzin, je doet het prima! Ik zou persoonlijk dat dutje van 13:30u proberen te verschuiven naar 14:30u en haar na dat dutje gewoon wakker houden tot bedtijd.

    Als ze niet wil slapen, moet je dat niet forceren. Dat geeft alleen maar een hoop stress voor zowel haar als voor jou. En drie dutjes is met bijna 7 maanden echt prima.

    Wat anderen ook al zeiden, volg je dochter :)
     
    Adrianna en Blijdorp vinden dit leuk.
  14. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    @Aegyo dankjewel! Ik denk er ook over om het af te zeggen. Als ik het zo lees dan is mijn meisje niet uitzonderlijk met dr slaapjes :)
    Ze heeft ook als pasgeborene nooit zoveel geslapen hoor (zonder reflux).
     
  15. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.053
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Vind het ook niet uitzonderlijk en zou het ook afzeggen.
    Als je (de foto van) m'n vorige post bekijkt zouden wij dus ook allang een slaapconsult moeten hebben gehad ;)
    Ammenooitniet. De meeste kindjes krijgen vanzelf wel een ritme, en zo niet, dan nog vind ik 6,5e maand veel te jong om nu al te roepen dat je kindje een slaapconsult moet.
     
  16. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Nee t cb heeft er helaas weer eens flink ingehakt...
    Had t er gister met mn man over om het af te zeggen en die wil t consult door laten gaan. We krijgen als het goed is tips tot een jaar of 3 a 4 dus echt kwaad kan het nooit denk ik dan maar.
    Ben wel nieuwsgierig wat eruit komt. Het staat de 23e gepland dus zal het laten weten ;)
     
  17. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.053
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Informatie/tips is nooit mis idd.
    Maar ik dacht eigenlijk dat je met een slaapconsult een uitgebreid onderzoek met opnames en sensoren op het hoofd in het ZH bedoelde.. ;)
    Dát had ik afgezegd.
     
  18. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Slaapconsult? Wat een gekkigheid... Je legt je kindje op bed als je ziet dat het moe is, niet omdat het cb vindt dat ze wel of niet moeten slapen...

    Hier eentje van 21 maanden die intussen weer lekker 2x ruim 2 uur slaapt. Ik geniet ervan en heb anders een stikchagrijnig kind rondlopen. Die komen ze dan toch ook niet bezighouden omdat hij het op deze leeftijd met 1 middagdut zou moeten doen?

    Er bestaan geen gemiddelde kindjes, maar op het cb begrijpen ze dat volgens mij gewoon niet.
     
    Blijdorp en Vero0504 vinden dit leuk.
  19. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Je kunt inderdaad altijd kijken of ze tips hebben.
    Maar je hoeft de adviezen niet op te volgen als het voor jullie niet goed voelt.
     
  20. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    @hummeltje5 Haha nee hoor. T is een consult met Stephanie Lampe. Sensoren en dingen was ik sowieso niet aan begonnen. Ze slaapt misschien niet 'gemiddeld', maar er is volgens mij niks mis met haar :)

    @Fristi2012 we gaan idd alleen voor de tips. Als die niks zijn dan leggen we het gewoon naast ons neer.

    @MirW ik zou wat tips wel lekker vinden om haar meer te laten slapen. Als het teveel was zou ik me geen zorgen hebben laten aanpraten hihi. (Tenminste als het echt niet heeeel veel was) We vonden haar alleen nogal wakker en door t cb werd t een slaapprobleem genoemd dus toen kwamen de (onnodige) zorgen.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina