Slaapritme

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Maud1995, 1 jun 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maud1995

    Maud1995 Actief lid

    24 dec 2021
    181
    213
    43
    Vrouw
    Hallo allemaal,

    Ondanks vele informatie op internet en in boeken, wil ik toch even sparren als dat mag.
    Niels, onze zoon, is nu 7 weken oud. Hij doet het echt onwijs goed! Hij groeit als kool, poept en plast als de koning, drinkt goed aan de borst én slaapt goed.
    Wat is dan nog je vraag, zou je denken?

    Nou, ik ben heel onzeker over zijn slaapritme. Hij slaapt goed, maar ik vraag me wel af of hij voldoende slaapt. Ik lees dat babys van deze leeftijd tussen de 14-18 uur slapen op een volledige dag. Niels komt standaard onder de 14 uit, gemiddeld rond de 13 uur.

    Daarnaast vraag ik me af of het normaal is dat hij nu nog in de avond 'laat' gaat slapen. Doorgaans clustert hij behoorlijk aan de borst, en komt het er op neer dat hij pas rond 21/22 uur gaat slapen. Dat is dan wel gelijk ook zijn laatste voeding de laatste tijd, want al 5 nachten op rij slaapt hij dan dik 6 uur achter elkaar en is de volgende voeding midden in de nacht en dus de enige nachtvoeding.

    Maar, hij slaapt dus praktisch niet van 16/17 uur tot 21/22 uur. En dat is eigenlijk veel te lang. De enige plek dat hij slaapt is dan of in de draagdoek of al wandelend in de kinderwagen (een klein dutje, want daarna wil hij weer aan de borst). Maar in mijn beleving moet een kleintje toch rond een uur of 19 eigenlijk naar bed?

    Mijn vraag is: hoe doen jullie dat? En wat zijn jullie ervaringen? Nog tips?

    Alvast bedankt!
     
  2. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.490
    5.572
    113
    Vrouw
    De tijd dat ze om 19.00 naar bed gaan duurt nog wel even hoor ;)

    volg gewoon je kindje en dan komt het helemaal goed :)
     
    Zoe123 en nizzie86 vinden dit leuk.
  3. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.779
    5.545
    113
    Vrouw
    Je kleintje is nog zo klein en dan hebben ze nog geen ritme. En dat hoeft ook helemaal niet, zeker bij kindjes die borstvoeding krijgen duurt dat wat langer. Mijn zoontje ging tot hij 8/9 maanden was pas tegen een uur of 8/9 naar bed. Daarvoor ook altijd rond 22:30/23:00. Inmiddels is hij bijna 1,5 en gaat hij tussen 19:30/20:00 naar bed en slaapt dan tot 07:00. Dit is eigenlijk pas sinds dat hij een maand of 15/16 is.

    Volgens mij gaan kinderen pas rond de 1,5-2 jaar rond half 7/ 7 uur naar bed. overigens redden wij dat echt niet, zeker niet als we hem moeten ophalen van de opvang, eten maken, douchen, etc., etc.
     
  4. Lamb

    Lamb Lid

    28 dec 2011
    74
    34
    18
    19 uur naar bed moet je voorlopig echt loslaten. Sowieso is een ritme nu nog heel moeilijk voor je kleintje. Lekker bij je houden, als hij dan slaapt, prima. Als hij wat langer wakker is, ook prima. Mijn ervaring is dat ze echt zelf aangeven wat ze willen/kunnen. Mijn oudste sliep al vrij snel lekker in zijn eigen bedje in een ritme, de jongste niet. Hij heeft de eerste 3 maanden alleen op mij geslapen, maar na die 3 maanden kon ik hem van de 1 op andere dag ineens wel in zijn bedje laten slapen. Het is moeilijk als je er middenin zit, ik weet het, maar loslaten en je kindje volgen is het beste wat je kunt doen.
     
  5. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.729
    2.510
    113
    Vrouw
    Het kan wel denk ik. Met 3 maanden gingen wij echt wel oefenen met een ritme voor onze kinderen. Vaste slaapjes in bed, een avondroutine en de flessen (gaf toen kv) lagen toen ook redelijk vast op hun schema. Ze gingen toen ook tussen 19/20 u naar bed met 1 avondvoeding. Maar dat was kunstvoeding en geen borstvoeding. Dus het kan zeker wel, maar jouw zoon is nog wel erg jong en met bv is het toch lastiger vaak.
     
  6. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Mijn kinderen zijn 7 en 5 en zijn nog nooit om 19 uur in bed belandt.

    Juist door dat clusteren slaapt hij daarna lekker lang. Betekent dat je het dus goed doet.
    Kijk of hij beetje wegdommelt als je lekker samen op de bank blijft hangen savonds. Hij hoeft niet in bed.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  7. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.261
    3.499
    113
    Hier een kleintje van bijna 9 weken en zij slaapt sinds deze week 's avonds ook even in haar bedje. Soms valt ze dan al in haar diepe slaap en slaapt een paar uur door. Soms is het een rommelig dutje en beland ze erna weer bij ons beneden. Hiervoor sliep ze altijd alleen even in de kinderwagen. Maar wij zijn zo'n 2 weken geleden actief gaan oefenen met in bed slapen omdat ze helaas niet bij ons wil slapen of wegdommeld, ook wil ze niet in de draagzak oid. We liepen haar dus altijd met de wandelwagen in slaap maar ze werd steeds sneller weer wakker door omgevingsgeluid en een broer en zus. Dus nu bijna alle dutjes boven in bed, maar daar moeten we wel een hoop moeite voor doen en heel lang/veel slaapt ze ook niet. Het is wat het is, ze is een jonge baby en ik weet van de andere 2 dat het vanzelf beter wordt. Hier ook 1x een lange ruk in de nacht en daar ben ik al heel blij mee!
    Probeer je kindje te volgen en daarop te vertrouwen, volgens mij doen jullie het prima!
     

Deel Deze Pagina