Slecht gehoor peuter door vocht in trommelvlies

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lina33, 2 jun 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lina33

    Lina33 Actief lid

    18 nov 2018
    312
    103
    43
    Vrouw
    Hoi allemaal,

    Onlangs is het gehoor van mijn kind (3jaar) getest ivm spraak taalachterstand.
    Hieruit is gekomen dat hij gehoorverlies heeft door vocht in het trommelvlies. We zijn nu in afwachting van vervolgstappen bij de kno arts.
    Zijn hier nog meer kindjes die bijv buisjes hebben gehad? Wat merkte je na de operatie? Gedrag? Spraak?
     
  2. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.321
    1.053
    113
    Buisjes hielpen hier bij beide kids goed. Wel geregeld looporen en dan ab druppels.
    Ze hoorden beter, zoon ging beduidend beter praten. Bij dochter niet maar dat heeft uiteindelijk een andere oorzaak.
     
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.506
    8.355
    113
    Mijn oudste dochter heeft in die reden drie keer buisjes gehad. Het verschil was enorm. Vooral in gedrag, maar ook qua uitspraak met bv. liedjes zingen en later merkten we ook op school verschil met dingen als dictees.
     
  4. Lina33

    Lina33 Actief lid

    18 nov 2018
    312
    103
    43
    Vrouw
    Hoelang na de operatie merkte je al verschil bij je zoon? En mag ik vragen wat de oorzaak is bij je dochter?
     
  5. Lina33

    Lina33 Actief lid

    18 nov 2018
    312
    103
    43
    Vrouw
    Was het alleen de uitspraak of ook het praten.
     
  6. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.506
    8.355
    113
    Hier alleen de uitspraak.
     
  7. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.321
    1.053
    113
    Binnen een paar maanden denk ik, verstaanbaarheid werd stukken beter.
     
  8. artie

    artie Fanatiek lid

    27 sep 2021
    2.642
    3.004
    113
    Vrouw
    Bij mijn neefjes merk je heel goed het verschil in maart alle 2 buisjes gekregen. De peuter begint ineens veel meer woordjes te zeggen en de kleuter hoort je ineens wél als je hem roept of iets vraagt.
    Plus niet meer elke verkoudheid mondt in een oorontsteking uit.
     
  9. Lina33

    Lina33 Actief lid

    18 nov 2018
    312
    103
    43
    Vrouw
    had de peuter weinig woordenschat en daarna kwamen de woordjes los? Of was het alleen uitspraak? Merkte je ook iets aan gedrag?
     
  10. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.024
    5.172
    113
    Hier zei de jongste nog geen woord, ze maakte geluiden om dingen duidelijk te maken, gebruikte haar mimiek en beeldde dingen uit. Bv als ze wou drinken, dan gebaarde ze een beker en maakte een drinkgeluid erbij. En bij een ijsje likte ze aan een denkbeeldig ijsje, voor slapen deed ze haar ogen dicht en zei ‘nnnn’.
    Eenmaal buisjes, sprak ze binnen 3 maanden in volledige zinnen en bijzinnen… dus écht een gigantisch verschil! Uitspraak was toen ook leeftijd-adequaat, maar die ontwikkeling stagneerde wel - dus met 4 a 5 jaar sprak ze nog met de uitspraak van een 2-jarige. Daar heeft ze logopedie voor gehad, en dat ging toen ook razendsnel beter. (Ze kon bv geen ‘r’ en ‘l’ uitspreken, na 3x logopedie kon ze het wel.)
     
  11. artie

    artie Fanatiek lid

    27 sep 2021
    2.642
    3.004
    113
    Vrouw
    Hij begon ineens zijn woordenschat heel snel uit te breiden. Bij hem is denk ik wel het grootste verschil dat hij minder vaak ziek is. Hij is nog wat klein denk ik om qua praten echt te zeggen dat hij achterliep maar was wel opvallend dat na de operatie het praten ineens begon.
    En de kleuter zijn uitspraak is wel duidelijker vind ik. Hij praatte heel erg binnensmonds en dat is wel minder nu. Als tante versta ik hem echt beter nu, zijn ouders waren denk ik wel gewend aan hoe hij sprak maar ik begreep soms niet wat hij bedoelde.
    Wat ze ook merken is dat hij bij luide geluiden echt z'n oortjes afdekt, wat hij voordien niet deed. Geluid komt echt harder binnen.
    Qua gedrag niet echt maar we babysitten gewoon af en toe dus dat is sowieso wel anders dan thuis denk ik.
     
  12. Lina33

    Lina33 Actief lid

    18 nov 2018
    312
    103
    43
    Vrouw
    Fijn om dit te horen.
    Was haar gedrag ook anders? Frustraties etc?
     

Deel Deze Pagina