Slecht luisteren

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door maryflair, 18 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maryflair

    maryflair Actief lid

    12 feb 2013
    204
    6
    18
    Hallo,

    Mijn dochter is 3.5 en luister erg slecht. Haar dingen uitleggen werkt niet. Ze snapt het wel maar doet het niet. Haar op de gang zetten werkt matig, ze lacht en kijkt je uitdagend aan.
    Ik beloon haar soms met een sticker op kleine snoepje. Stickers werken niet. Snoepjes soms maar dat kan ik niet blijven geven.

    Wat ze doet is met haar eten spelen dus blokjes in haar drinken. Haar boterham slachten in haar keukentje. Wegrennen in winkelcentrum. Overal nee opzeggen doe jas aan schoenen aan etc. Wegrennen bij aankleden.
    Spullen gooien en niet willen opruimen. Nou ja ze doet garaan waar ze zin in heeft en zegt volmondig nee nee echt echt niet overal op. Komt telkens uit bed.

    Het is dus erg vermoeiend omdat je er telkens achteraan moet. En vaak vraag ik mij af is dit normaal.
    Ze begrijpt het wel maar daagt uit.

    Ik leg uit, straf soms, neem dingen af geen tablet of tv.
    Beloon maar eigenlijk geen goede methode
    Stickers vind ze niks. Compliment vind ze leuk maar vergeet ze ook weer direct.

    Heeft iemand tips om dat uitdagende gedrag aan te pakken en is zo slecht luisteren normaal. Gaat dit ook over? Op de psz is ze heel lief en kennen haar totaal niet daar is ze ook erg verlegen.
     
  2. Missmommy

    Missmommy Lid

    8 apr 2017
    68
    0
    6
    Het lijkt net of je onze oudste van ook bijna 3,5 beschrijft. Ze verstopt zich buiten op straat en reageert niet als ik haar roep. Slapen is ook een drama, uit bed komen doet ze niet meer maar is wel uren aan het spelen en kletsen voor ze gaat slapen. En idd overal nee op zeggen hoe wel dat nu wel minder word.

    Wat ik doe als ze b.v nee zegt als ik zeg dat ze haar jas aan moet doen is laconiek reageren: "oké dan niet maar dan gaan we ook niet naar buiten want het is te koud zonder jas". Dan heeft ze de jas razendsnel aan. Werkt niet bij alles maar vaak wel.

    Als ze brutaal doet of schreeuwt omdat ze haar zin niet krijgt dan gaat ze even in de hoek. Als ze rustig is mag ze eruit en praten we erover, ik geef uitleg en na een kus is het weer goed.

    Ik herken wel wat je zegt dat ze ergens anders heel anders is, dat krijg Ik ook vaak te horen. Maar ik bekijk het ook van de andere kant: ze voelt zich duidelijk op haar gemak en zo vertrouwd dat ze dit bij mij wel doet en bij een ander niet. Ik leg haar ook vaak uit dat sommige dingen gewoon moeten en dat ik niet altijd tijd heb om alles uit te leggen en te bespreken.
     
  3. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.075
    3.516
    113
    Consequenties verbinden aan haar gedrag.
    Knoeien met eten of drinken is eten/drinken wegnemen.
    Wegrennen met aankleden zou ik zeggen alsjeblieft hier zijn je kleren ik hoor het wel als je ze aan hebt.
    Niet willen opruimen, dan doe ik het maar dan wordt het écht opgeruimd...
    Wegrennen buiten is hand vasthouden.

    Met straffen als niet op de Ipad enzo kom je niet zo ver is mijn ervaring, ze denken gewoon nog erg korte termijn. Beloningen als snoepjes vind ik persoonlijk verschrikkelijk....
    Het enige wat helpt is logische gevolgen verbinden aan het gedrag.
     
  4. Victoria30

    Victoria30 Fanatiek lid

    1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Is dat wat er bedoeld wordt met klaar voor de basisschool en toe aan een uitdaging?
     
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Spelen met drinken en eten = drinken en eten weg. Met eten blijf je aan tafel, dus brood slachten in haar keukentje mag dus niet (= eten wegnemen). Weglopen = verplicht aan de hand tot ze weer luistert.
    Gooien met speelgoed = dat speelgoed weg. Niet opruimen ook. Hier gaat her dan even in een doos naar zolder.
    Hier ook consequenties verbonden aan gedrag. Klinkt heel streng zo, maar het is heel helder en werkt goed.

    Belonen met snoepjes vind ik zelf niks. Ik zou eerder belonen met bv samen een puzzel maken na het opruimen/goed eten/goed luisteren met voboodschappen doen.
     
  6. Victoria30

    Victoria30 Fanatiek lid

    1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Ik zou ook consequent zijn inderdaad. Maar ondertussen ook kijken of er ergens anders uitdaging te vinden is ipv uitdagende strijd.
     
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Precies dit!
    Hoezo boterham slachten in het keukentje, hier wordt ten alle tijden aan tafel gegeten zonder speelgoed en anders eet je maar niet.
    Weglopen van tafel dan zou ik haar in een baby kinderstoel zetten.
    En weglopen in de stad, dan ga je vast in de buggy.
     
  8. Hippo89

    Hippo89 VIP lid

    11 dec 2012
    7.351
    319
    83
    Vrouw
    eens met bovenstaande,

    ga je spelen met je eten en drinken ? dan heb je er dus duidelijk geen zin in en neem ik het weg,

    wil je je niet aankleden ? of mag ik jou niet aankleden, prima geen probleem maar ik moet wel broer en zus naar school brengen en ik laat jou nog niet alleen...dan ga je maar mee in je pyjama of als die al uit is in je hemd en onderbroek, ik stoor me daar niet aan, heel rap dat ze aangekleed is !

    loop je weg ? dan ga je in de buggy zonder discussie

    niet opruimen, prima blijft het liggen, maar er word niets anders gepakt tot het andere is opgeruimd, vraag je mij netjes of ik wil helpen opruimen dan wil ik dat maar ik ga niet alles alleen doen,
     
  9. maryflair

    maryflair Actief lid

    12 feb 2013
    204
    6
    18
    En wat voor uitdaging denk je dan aan.

    Ze eet niet goed dus geen eten dan vind ik wel vervelender voor mij. Want dan moet ze waChten tot volgende eet moment?

    Buiten pak ik haar aan de arm en dan telkens los wurmen. Word je echt moe van. Soms zet ik haar vast in stoel. Maar wat ik bedoel is dat ze er niet mee kapt.

    Gooien jullie dan ook echt de spullen weg? Mijn man heeft dit weleens gedaan maar ze reageerde daar niet op was ze wel een jaar jonger.

    Een puzzel samen vind ik mooie beloning.

    Ik vraag mij af of ze toe is aan basisschool daar heeft ze het zelf wel over.

    Zou beginnen met een sport wat kunnen zijn?
     
  10. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    Dit doe ik ook. Eten is altijd aan tafel, speel je ermee gaat het weg en krijg je niets meer tot het volgende eetmoment.
    Wegrennen met aankleden, dan ga je maar in je pyjama mee. Maakt dat geen indruk gaat ze in de houdgreep en gaat de kleding alsnog aan.
    Niet opruimen, dan doe ik het en gooi ik het gewoon in de prullenbak. Het komt er dan ook niet meer uit.
    Wegrennen buiten is aan de hand mee. Dan kan ze krijsen en gaan liggen, maar ze blijft aan de hand.

    Duidelijke consequenties aan haar gedrag koppelen en dat altijd volhouden.
     
  11. maryflair

    maryflair Actief lid

    12 feb 2013
    204
    6
    18
    Dat slachten gebeurd stiekem. Of ze pikt wat uit de kast fruitschaal water etc. We hebben geen baby stoel daar is ze al lang uit. Ze gaat ook knoeien en spetteren met haar drinken. Ik haal drinken weg maar 30 minuten later geef ik weer. Ze moet wel drinken. Zijn voorbeelden gaat erom dat ik het wel weghaal.

    Snoepjes gebruik nu eigenlijk alleen voor naar het toilet gaan. Ze houdt dit vaak te lang op. En tja dan beloon ik vaak met complimenten. Of gaan we bijvoorbeeld iets leuks doen speeltuin enzo.
     
  12. maryflair

    maryflair Actief lid

    12 feb 2013
    204
    6
    18
    Ik heb het idee dat ik de meeste dingen wel doe
    Dus eten haal ik weg als ze er iets mee flikt. Geef wel eerder terug dan de volgende eetmoment wegen slecht drinken en eten. Maar het bowit haar niet echt.

    Ze gaat in wagen of aan de hand. Al heel lang. Maar als we weer ruimte geven is ze foetsie.

    Spullen weggooien doe ik niet. Ik ruim het zelf op. Ook om strijd uit de weg te gaan.

    Slapen is blijven terug brengen kost soms uur soms 10 minuten is pas sinds 2 weken aan de gang.

    Maar het gaat mij erom dat ze niet echt veranderd.

    Vader spreek haar bozer aan en zet haar vaker in gang. Ze vind het komisch en daagt juist meer uit. Ze gooit zo extra alle paaseieren van plastic lachend naar zijn hoofd. En dan terug naar de gang maar ze lijkt niet er mee te stoppen.

    Hoe vermoeider Hoe erger ze is. Dus na dag psz is ze vaak vervelend komt iets nog minder aan.
     
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Maar als je samen aan tafel brood eet kan ze toch niet stiekem weg om ermee te gaan klooien?
    En dan wacht ze idd maar tot het volgende moment, pech voor haar. Ze weet nu dat ze het toch wel terugkrijgt omdat jij het vervelend vindt dat ze slecht eet. Ik zou daar even overheen stappen consequent zijn.
    Drinken in een dichte beker/ rietjesbeker oid.
    En ik zou dan een stoel lenen van iemand ofzo.
     
  14. Hippo89

    Hippo89 VIP lid

    11 dec 2012
    7.351
    319
    83
    Vrouw

    ik heb het even dik gedrukt in de quote.



    onze dochter van 3,5 is trouwens ook een knoeipot met eten en drinken, en die zit met haar 3,5 jaar dus nog steeds in de kinderstoel, is maar 15 euro bij de ikea, ze kan niet netjes aan tafel blijven zitten dan gaat ze knoeien en loopt steeds van tafel weg, maar in de kinderstoel kan ze geen kant op, en eet ze netjes haar bord leeg en drinkt ze haar beker netjes leeg zonder knoeien.
     
  15. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.275
    113
    knoeien met eten/drinken is idd weghalen. je bent bang dat ze niet genoeg binnen krijgt maar ik denk dat ze dan gewoon echt genoeg heeft gehad, dus ik zou daar niet bang voor zijn.

    niet aankleden is gewoon naar beneden gaan. dan gaat ze waarschijnlijk gillen oid en dan terug naar boven en dan wil ze misschien wel. en geef je ook wat keus mbt aankleden? met 3.5 zou ze trouwens ook al wel deels of geheel zelf moeten kunnen aankleden. misschien helpt het stukje zelf doen?

    als aan de hand lopen buiten niet gaat, dan gewoon kinderwagen weer mee. is ze wat groot voor maar ach.
    na psz slechter gedrag is heel normaal.

    een sport zoeken is ze wat mij betreft echt te jong voor (en nadeel dat ze zich daar weer heel goed gedraagt en het thuis eruit komt).
    wel veel beweging! ga je elke dag minstens 1x eruit? ik probeer zelf elke dag 's ochtends en 's middags er uit te gaan. loopfiets, wandeling, gewone fiets, speeltuin, kinderboerderij etc
    en consequent blijven he.
    succes!
     
  16. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Hoe gedraagt ze zich eigenlijk op de psz? Gooit ze daar ook haar fruitstukjes op de grond of in haar drinken, helpt ze niet mee met opruimen etc. of lacht ze de leidsters uit als ze haar op haar gedrag aanspreken?

    Het is inderdaad deels de leeftijd hoor, die van mij was ook een draak, maar met bepaald gedrag was ik snel klaar en daar was ik ook streng in en consequent mee.
     
  17. Eke84

    Eke84 Actief lid

    17 apr 2015
    255
    25
    28
    Hier is het met periodes echt erg. Weglopen doet hij gelukkig niet maar niet opruimen, niet luisteren, driftbuien,...

    Bij ons zijn er ook consequenties aan zijn gedrag maar dat maakt helemaal geen indruk om het niet meer te doen.
    Speelgoed al meermaals weggezet wegens niet opruimen, doet hem niks.

    Zonder jas buiten willen, hij blijft weigeren, dus jas gaat mee in de auto (als hij naar de kleuterklas gaat dus moet echt wel mee) en dan krijgt hij een gigantische driftbui. Zelfde met schoenen.
    Heb hem dus al meermaals zonder schoenen en jas in de auto gezet, zelfs als het kou is.

    Ik blijf wel consequent maar het is enorm lastig.
    En onze jongen krijgt driftbuien (huilen, roepen voornamelijk) waar hij zelf niet meer kan stoppen. Dus uiteindelijk moet je hem nog kalmeren voor iets wat hij zelf begonnen is.
    Nadien moet hij sorry zeggen, en zeg het ook altijd: als je er klaar voor bent en je gekalmeerd bent. 9/10 zegt hij dat dan ook, ook al is het na een lange tijd.

    Oh ja, hij houdt een driftbui ook vol. Dus als hij kwaad is, kan dat tot 2,5u! duren. Het is gewoon een erg koppig kind.

    Gelukkig zijn de periodes van uitdagen en stout zijn een 2-tal weken en de periodes dat hij lief is een paar maanden. Nadien merken we wel dat hij bepaalde dingen bijgeleerd heeft, dus beetje zoals bij baby's een groeispurtje.

    Ik zou zeggen, consequent actie/gevolg blijven toepassen. En kalm blijven.
     
  18. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.275
    113
    Eke84 slaapt je kind wel goed?
    want onze zoon heeft net 6 nachten van slecht slapen agv waterpokken en dan wordt hij veel driftiger/lastiger
     
  19. maryflair

    maryflair Actief lid

    12 feb 2013
    204
    6
    18
    Ze is heel lief stil en verlegen op de psz. Totaal onherkenbaar voor mij.

    Ok kan wel wat met de tips. Alleen het aankleden verhaal niet als ik weg ga en bekijk het maar vind ze dat wel leuk. Ze kan zich zelf aankleden maar wil dit niet. Meestal forceer ik jas aan naar buiten en kleding. Omdat ik gewoon weg geen tijd heb om haar telkens achterna te zitten. Dus als je zelf niet doet doe ik het. En moet ik haar onder het bed vandaan trekken. Ik heb een triptrap en ze kan hier gemakkelijk uit vast of niet. Wegens lompe acties van haar zit ze al heel lang niet meer vast.

    Ik zal haar eten langer wegzetten. Kijken wat ze doet. En speelgoed weg op zolder.
    Ben bang dat ze het prima vind en straks niks overhoudt.

    Wat ze ook doet is als ze aan het kleuren is of verfen zichzelf inclusief kleding om ons huis mee schilderen. Ook dat pak ik af. Maar de volgende keer dat of 2 later mag ze weer.

    Ze moet toch weer de kans krijgen ook met lopen?
    Hoe moet ze anders leren.

    We hebben het clip van de wandelwagen express verbogen want ze klimt daar ook gewoon anders uit.
     
  20. maryflair

    maryflair Actief lid

    12 feb 2013
    204
    6
    18
    Soms slaapt ze niet goed nee. Dan is ze nog erger. Altijd al een slechte slaper.
     

Deel Deze Pagina