Haiii dames, ik heb hier voorderest weinig ervaring mee, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. wij gaan 23-08-2013 trouwen Yeeeeey! We hebben nu mijn zusje en mijn vriend zijn broer gevraagd als ceremoniemeesters. Maar wat kan je hun allemaal ''laten'' doen. Ik ken mezelf namelijk heel goed en kan nogal controlfreakerig uit de hoek komen . Wil ook echt dat alles gaat zoals IK het wil (hoe bedoel je bridezilla ). Vrijgezellenfeest wist ik al (ook alvast nu al even gemeld dat ik GEEN strippers wil, maar voorderest harstikke leuk natuurlijk). Wat zijn zou typische taken voor een ceremoniemeester? Xxx
Ik lees mee Zelf had ik al bedacht -vrijgezellenfeest -versiering feestzaal -versiering thuis -geld betalen op DE dag aan desbetreffende personen (dj, fotograaf etc) ...... ......
corsages uitdelen, gasten kunnen ze bellen indien ze een stukje willen doen, info willen hebben of verhindert zijn..
Ik was laatst ceremoniemeester bij mn schoonzusje, samen met de bruidegoms beste vriend, wat wij hebben geregeld; - de vrijgezellenfeesten - de versiering van de kerk - duiven na het gemeentehuis(verrassing) - bellenblaas na gemeentehuis - lampionnen oplaten na het feest (verrassing) - brief bij kaart met algemene informatie en eventuele verrassing wat de gasten mee moeten nemen - gastenboek en zorgen dat er ook ingeschreven wordt(wij deden het met een foto erbij) - zorgen dat wanneer dingen op de dag betaald moesten worden, wij dit deden en minimaal 4 keer van te voren afgesproken om te kijken of alles geregeld was, of ergens nog hulp bij nodig was en op de dag zelf alles in goede banen leiden, gasten checken, zorgen dat de stukjes uitgevoerd worden, de eerste dans er komt etc. (je hebt goede checklists op internet). Ik zou mensen vragen die er ervaring mee hebben. Het kost best veel tijd om het goed te doen, dat moeten mensen willen en kunnen. Oh en houd er ook rekening mee in de begroting, een bedrag aan de ceremoniemeesters te geven waarvan ze zelf dingen kunnen regelen.
Het is ook wel een beetje afhankelijk van de groote van jullie huwelijk. Als het klein en besloten is, dan heb je veel minder dingen te regelen. Maar bij een wat grotere partij, kan de CM een belangrijkere taak hebben. Het hangt ook af van het bruidspaar natuurlijk. Als je van nature al moeite hebt om dingen los te laten in de organisatie, zal dit alleen maar lastiger worden. Zeker als je iemand hebt die je heel goed kent. Dan zou je, zeker bij een huwelijk met een grotere omvang, beter kunnen denken aan een weddingplanner; iemand met ervaring en die dus emotioneel gezien wat verder van je af staat.
Wij hebben samen met onze ceremoniemeesters de planning voor de dag gemaakt. De ceremoniemeesters zorgden dat we overal optijd vertrokken, dat de corsage werden uitgedeeld, begeleidde de gasten. Kortom de hele dag begeleidde de ceremoniemeesters. Het was een dag zonder zorgen en voor mij erg relaxt, omdat ik het vertrouwen had in mijn ceremoniemeesters. Goed overleg samen van te voren is belangrijk.
Ik ben 7 jaar geleden ceremoniemeester geweest bij het huwelijk van vrienden. Wat heb ik gedaan? - gasten ontvangen bij de ouders vd bruid thuis; - tijdschema in de gaten houden van vertrek naar gemeentehuis etc; - ballonnen bij uitgang kerk (verrassing) - stoet in de gaten houden ivm reis naar feestlocatie, grote bruiloft maar ook veel gasten die niet uit de omgeving kwamen; - begeleidend briefje bij de uitnodiging, in complot met zusje vd bruid, wj hebben kwartetspellen gemaakt en het paar kreeg spaarvarkens met kleingeld ( zij werkte toentertijd bij een bank) - tijdschema avond qua voordrachten in de hand houden; -band betalen; - vrijgezellenfeest regelen. Bruidspaar had zelf kindjes geregeld voor het gastenboek en zij hadden zelf ook routebeschrijvingen bij de kaarten geregeld.
Ik zie een ceremoniemeester vooral als 'regisseur' op de dag zelf. De daadwerkelijke planning zou ik zelf in de hand willen houden, maar er wel voor zorgen dat de ceremoniemeester hierbij betrokken is en goed op de hoogte is van wat jullie willen. Hij/zij is dan degene die er op de grote voor zorgt dat alles volgens plan en jullie wensen verloopt, zodat je daar zelf geen omkijken naar hebt.
dit is precies wat ik voor een vriendin nu doe, maar ook controleer ik de planning. Doe ik suggesties, ben ik meegegaan jurk passen, hangt de jurk bij mij, bezoek ik de locatie met het bruidspaar zodat ik op de hoogte ben van alle afspraken, regel ik het vrijgezellenfeest van het paar, heb ik de kaarten gevouwen, geschreven en in enveloppen gedaan. etc. Het bruidspaar beslist alles, maar ik ben wel van alles op de hoogte.
Wij hebben een vriendin gevraagd waarvan we dachten dat ze er geknipt voor was. En dat was ze! Ik heb zo'n heerlijke onbezorgde dag gehad, waar ik geen tijdsbesef had omdat als ik vroeg hoe laat t was ik te horen kreeg dat ik moest genieten en niet aan de tijd moest denken of alles.goed kwam. Ze regelde de corsages, bloemstukken Alles rond de daggasten, op tijd eten klaar, fotoreportages iedereen op tijd, bbq op tijd aan. Ze heeft echt als regisseur de dag geweldig doen laten verlopen. Ook evt stukjes ed konden bij haar gemeld worden.
Ik lees ook mee aangezien wij deze maand ook gaan trouwen :-D .. Maar een van de dingen is bijvoorbeeld dat de ceremonie meester kan regelen welke groepen er op de foto's moeten wanneer de fotograaf foto's komt maken. Voor de rest ben ik ook een aardige leek op dit gebied dus lees ik ook gezellig mee!