Slecht Nederlands in emails

Discussion in 'De lounge' started by Saja87, Jun 29, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

Nov 2, 2010
    3,489
    1
    38
    Dit is echt schandalig!
    Aan de andere kant, wat kan en mag je verwachten van een bedrijf dat werkt met hotmail? ;)

2. jackystory

jackystory Fanatiek lid

Feb 10, 2012
    1,156
    1
    0
    speen koorden maken
    Amsterdam
    :xik wil hier ff op reageren.

ik ben het er niet mee eens.
    ik heb dislektie en schrijf ook met veel spel fouten.
    een berichtje typen duurt al heel lang.
    omdat iemand niet zo goed kan typen betekend niet dat het bedrijf niet goed is.
    ik ben vaak uit gelachen en gepest op school.
    dat ik huilend de klas uit liep omdat ik op het bort moest schrijfen en voor moest lezen.
    dit heeft mij veel pijn gedaan.
    veel mensen vinden het niet normaal dat zo iemand dan schrijft iets belangrijks doet voor een bedrijf.

is het zo dat zij dan geen recht hebben.

laten we eerlijk zijn het is een sport school,geen uwv of belastig.
    je bent daar niet om geholpen te worden door finasiele of persoonlijke papier werk.
    maar om lekker te sporten.

wat als die gene een baan heeft waar hij of zij van droomt en het leuk vind zulke mails te schrijfen.
    en die baas die man vrouw het gunt iets belangrijks te doen voor het bedrijf.
    ik heb administratief werk gedaan en ik vond het geweldig.
    iedere dag weer een uitdaging om een brief te maken.

dit komt bij mij zo verkeerd dat jullie het belachelijk vinden en vinden dat het niet kan bla bla bla.

maar denk ook eens anderssss.

zal je het iemand van je familie gunnen die ook niet zo goed is in schrijfen, zal je zo iemand dan ook zeggen dat hij maar niet dat werk kan doen.
    of zal je ze steunen en lekker hun werk laten doen.

3. MamaR

MamaR Fanatiek lid

Jul 4, 2010
    3,420
    17
    38
    #23 MamaR, Jun 30, 2012
    Last edited: Jun 30, 2012
    Nou, mijn man heeft een eigen bedrijf en schrijft ook zulke brieven, alles zonder leestekens. En dat is niet omdat hij lui is of omdat hij geen zin heeft om er tijd en energie in te steken, maar gewoon omdat hij het echt niet anders kan..

Ik ga het dan wel altijd verbeteren voordat het op de post gaat of gemaild wordt en ja, dat is omdat ik het niet netjes vind om een brief vol met fouten en zonder leestekens te versturen..

Maar om hier dan zo kinderachtig over te doen vind ik een beetje zielig.. Tuurlijk was een mail zonder fouten netter geweest maargoed niet iedereen kan dat, hoe graag hij of zij dat ook wil..

4. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Zoal je in mijn begin post kan lezen is mijn Nederlands ( heel ) slecht! Waar het mij omgaat is dat er fouten in deze tekst staan die zelfs met spellingscontrole weg te werken zijn ( iets wat ik zeker doe als ik een foutje maak )

Plus dat ik echt vind dat het niet zo heel snugger over komt ( en deze persoon heeft zeker geen dyslectisch anders had hij hele andere fouten gemaakt;) Dit zijn dus bewuste spelfouten zeker omdat sommige woorden wel goed zijn en sommige niet.

Wbt de punten en komma's ik weet ook nooit waar ik een komma neer moet zetten en gebruik deze dus ook echt nooit! En een keer een puntje hier of daar niet neerzetten ja dat gebeurd mij ook wel eens een keer.

En ik zei ook nergens dat het bedrijf dom is? Ik zelf vind het alleen niet professioneel over komen als je op deze manier mensen probeert binnen te halen ( dus een soort vertegenwoordigers functie hebt )

En nogmaals mijn Nederlands is ook verre van goed maar als ik voor mijn werk een brief de deur uit moest doen ( ministerie's oid ) Dan liet ik ze altijd na lezen zodat hij zonder spelfouten weg ging.

En wbt het hotmail account idd dat was voor mij de reden om niet met hun in zee te gaan ( overigens raar dat ze hotmail gebruiken het is een vrij grote sportschool die meerdere zaken heeft )

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Niet iedereen kan even goed schrijven. Maar in zakelijke correspondentie hoor je gewoon goed over te komen. Dat betekent dat je er op let dat er geen stijl- en spelfouten in je uitgaande post zitten. Kun je dat niet zelf, zorg dan dat iemand het voor je doet. Want volgens mij kost dit soort slecht uitgevoerde correspondentie je klanten en dus geld.

6. Rinajusase

Rinajusase Fanatiek lid

Jun 17, 2012
    2,078
    0
    0
    Secretaresse
    Midden Nederland
    Ja, ik let daar heel erg op. Ik ben secretaresse dus dan moet je goed de Nederlandse taal beheersen:)

Ik vind het heel erg irritant als een brief, zeker een zakelijke, vol met (spel)fouten staat.

7. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

Feb 22, 2008
    1,253
    24
    38
    Laat ik voorop stellen dat mensen met dyslectie natuurlijk niet dom zijn (althans: niet vaker of minder vaak dan mensen zonder dyslectie! :D).

Maar laten we eerlijk zijn: iemand die spastisch geboren is wordt geen hersenchirurg, iemand die stottert geen radio-DJ en iemand die een been mist zal geen carrière maken bij de brandweer. Heeft niets te maken met dom zijn, maar simpelweg met het feit dat hun kwaliteiten, talenten en zwakten niet aansluiten bij de vereisten voor een bepaalde baan.
    Dan kan je het wel hebben over: "Ja, maar als die persoon het nou zo geweldig vindt om te doen!", maar daar gaat het natuurlijk niet om. Ik kan ook wel zeggen dat ik dolgraag operazangeres zou zijn, maar als ik daar nu eenmaal het talent niet voor heb zou ik liever door mijn vrienden en familie aangemoedigd worden iets te vinden waar ik wel tot mijn recht kom!

Een sportleraar hoeft geen perfect Nederlands te beheersen om als instructeur heel goed te zijn. Maar als blijkbaar het voeren van de correspondentie ook onder zijn verantwoording valt zit hij daarmee niet op de juiste plek!
    Fouten die gemaakt zijn omdat iemand het niet beter kan (bijv. door dyslectie) zijn hooguit storend, maar niet verwijtbaar. Fouten die gemaakt zijn omdat iemand te lui is allereerst zelf goed na te denken en vervolgens de spellingscontrole aan te klikken zijn storend, en zeggen mij wel degelijk iets over hoe belangrijk ik als klant voor het bedrijf ben.

8. BabygirlM

BabygirlM Bekend lid

Sep 18, 2011
    781
    0
    0
    Op dit moment geen werk, dus ik geniet nog lekker
    Oh wauw, die mailtjes zijn wel heel erg slecht:p:p Ik ben ook niet de beste qua spelling, etc. Maar dit slaat echt alles, haha! Dat soort bedrijven zou ik ook niet serieus nemen hoor! Net zoals bij webshops; als die zinnen heel informeel opgebouwd zijn, of er zulk soort spelfouten staan, vind ik het heel onprofessioneel en vaak ook onbetrouwbaar overkomen.

Zoals iemand al zei, het is inderdaad net of het spam mail is, haha!!

9. BabygirlM

BabygirlM Bekend lid

Sep 18, 2011
    781
    0
    0
    Die vriendelijke 'groed' vond ik echt briljant!!!:p

10. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

Nov 2, 2010
    3,489
    1
    38
    Hahaha, mijn man wel! ;):D:cool:

11. Beckje

Beckje VIP lid

Jul 12, 2010
    8,652
    4
    36
    Oei, mijn vriend heeft ook dyslexie. Erg vervelend maar zelfs hij gooit er een spellingscontrole overheen.
    Dat doe ik zelfs als ik het even niet weet. Het ergste vind ik zulke dingen in vacatures...

12. BabygirlM

BabygirlM Bekend lid

Sep 18, 2011
    781
    0
    0
    @jackystory, ik begrijp jouw kant van het verhaal ook wel, maar ik vind dat je als bedrijf professioneel hoort over te komen.

Als ik een eigen bedrijf zou hebben, en iemand die dyslectisch is voor mij de brieven/mailtjes schrijft, zou ik die altijd laten controleren voordat ze de deur uit gaan. Zodat mijn bedrijf professioneel over komt, maar misschien is het voor zo'n persoon ook fijn dat die extra geholpen wordt, zodat hij/zij kan leren van de fouten en er misschien wat van op kan steken.

13. Beckje

Beckje VIP lid

Jul 12, 2010
    8,652
    4
    36
    mijn baas dicteerde brieven met een dictafoon en ik typte ze dan uit. heb dat nooit begrepen, maar misschien was dat dan de reden?

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nee dat was vroeger heel normaal, deden alle bazen, ofwel ze dicteerden in een dictafoon of je moest het als secretaresse met steno noteren en dan op de typemachine uitwerken.

15. Beckje

Beckje VIP lid

Jul 12, 2010
    8,652
    4
    36
    is hier pas 2 jaar geleden. had zoiets nog nooit gezien :)

16. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik heb op een advocatenkantoor gewerkt en daar werkte ze ook nog met een dictafoon.

Moest toen ook brieven uittikken.

17. Zara75

Zara75 VIP lid

Jul 10, 2007
    12,035
    6,138
    113
    Happyland
    Ik stoor me er vreselijk aan.
    Mijn rayonmanager stuurt ook altijd mails zonder hoofdletters, amper leestekens en spelfouten. Spelfouten kan ik doorheen kijken, niet iedereen beheerst de Nederlandse grammatica perfect. Maar kom op zeg, hoofdletters, komma's en punten plaatsen is toch niet te veel gevraagd???? Ik vind het hierdoor moeilijk om haar serieus te nemen.

18. Zara75

Zara75 VIP lid

Jul 10, 2007
    12,035
    6,138
    113
    Happyland
    Dyslectie is toch een heel ander verhaal? Daar zou ik nooit iemand op veroordelen. Maar ik vind wel dat een bedrijf professioneel hoort te zijn en dan laat je niet iemand die slecht in spelling/ grammatica is of dyslectisch is uit naam van dat bedrijf mailtjes sturen.
    Dat staat gewoon raar.

19. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

Feb 22, 2008
    1,253
    24
    38

Maar even serieus: het is toch geen discriminatie om te zeggen dat degene die brieven/mailings verstuurt over een goede beheersing van de nederlandse taal moet beschikken? Als ik een eigen bedrijf had zou ik niet een dyslecticus de correspondentie laten verzorgen, heel simpel! Is nogal van de werkverschaffing om iemand brieven te laten schrijven op een manier die ik inacceptabel vind en een tweede dit feitelijk over te laten doen!
    Iemand die dyslectisch is moet je de kans geven zich te profileren in iets waar hij/zij goed in is, maar dat is dus niet brieven schrijven. En als die persoon toch zo graag brieven wil schrijven, dan is dat een leuke hobby voor in de vrije tijd, maar geen gesponsorde hobby voor op het werk!

20. BabygirlM

BabygirlM Bekend lid

Sep 18, 2011
    781
    0
    0
    Whabbit, ik ben het helemaal met je eens hoor:) Eerlijk is eerlijk; mijn 1e keus zou ook vallen op iemand die niet dyslectisch is, inderdaad omdat er anders meer tijd in gaat zitten. Iemand die de Nederlandse taal zodanig slecht beheert zou ik absoluut geen brieven laten schrijven. Ik probeerde meer aan te geven dat ik zo'n iemand niet volledig buiten zou sluiten, maar wel een kans zou geven met de juiste begeleiding. Jij verwoorde het net even wat beter:D

Share This Page