Slechte groei

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door twinkel85, 27 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. twinkel85

    twinkel85 Lid

    10 mrt 2012
    65
    0
    6
    Normaal ben ik alleen een meelezer, maar nu zou ik toch graag vragen of jullie mee willen denken.

    Mijn dochtertje is 18 weken oud en krijgt volledig borstvoeding, dit kwam moeizaam op gang, maar met behulp van kolven en veel voeden is het toch gelukt.

    ze moest van de week naar het bureau en daar bleek ze weer niet zo veel te zijn gegroeid. Ze zeiden er niets van, maar ik vroeg het na omdat ik vond dat de lijn wel erg aan het dalen was. Toen kreeg ik het advies om s avonds rijstebloem met afgekolfde melk te geven en te starten met fruit. Ook omdat ze s nachts erg onrustig is en ik minstens 3 /4 keer voed s nachts.

    Vond het een erg vreemd advies omdat rijstebloem en fruit bijna geen calorieën leveren en de borstvoeding terug kan lopen door nu al dingen toe te voegen, terwijl ze nog maar 4,5 maand is. Had daarom de lactatiekundige geappt die ik in de kraamweek had, wat zij er van vond. Ze schrok van de curves, vooral omdat ik wel echt heel vaak voed. Ze adviseerde naar de huisarts te gaan om te laten onderzoeken of ik soms toch nog steeds bloedarmoede en vitaminetekort heb zoals in de zwangerschap.

    Dus vrijdag naar de huisarts geweest. Hij vond dat mijn dochtertje ondervoed is en dat ze zo onrustig is van de honger. Echt heel naar om te horen. Moest direct starten met bijvoeden met kunstvoeding na iedere voeding, en vrijdag weer terugkomen en dan moet ze voldoende aangekomen zijn anders wordt ze verwezen naar de kinderarts.

    Omdat ze de fles niet pakt voed ik haar nu na iedere voeding overdag zo’n 30 ml kunstvoeding bij met een lepeltje. Ook leg ik haar nog vaker aan en kolf tussendoor om mijn productie te stimuleren. Het liefst zou ik haar bijvoeden met wat ik kolf, maar durf dat niet echt aan. Verder wil ik begin deze week de lactatiekundige nog een voeding mee laten kijken. Hebben jullie nog ideeën hoe dit aan te pakken? Ben overigens erg boos op het consultatiebureau dat daar steeds gezegd werd dat ze prima groeide.

    Hieronder de curves van WHO
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Poeh, die lijn rommelt al sinds ze 4weken is, dus dit is al veel langer gaande. Ik zou zelf meteen denken aan een allergie oid, zeker als ze wel vaak komt. Hoe vaak voed je per dag? Nog nachtvoedingen? Drinkt ze wel effectief? Enige ongemakken tijdens of na de voeding? Spugen?

    Ik zou ook zeker niet met fruit en pap beginnen. Alleen maar maagvulling met weinig kcal.

    Snap dat je boos bent op het cb iig! Zou zelf die doorverwijzing naar KA direct willen en niet meer afwachten geloof ik. En zeker die lk erbij halen.

    Sterkte er mee!
     
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.908
    3.325
    113
    Hoe gaat het verder?
    Op hoeveel voedingen zit je? Tot vaste voeding melk gaat vervangen zie je het liefst minimaal 8 voedingen, maar liever zelfs 12.
    Overdag elke twee uur aanleggen. Snachts bij jou op de kamer, 1x een langer stuk ertussen.
    Aan de kwaliteit van je melk kn het niet liggen, te weinig voedingsstoffen kan niet, dus bijvoeden met eigen melk kan prima.

    Een andere oorzaak kan koemelkallergie zijn. Je ziet vaak dat door de aantasting van de darmen door de allergie de voedingsstoffen niet opgenomen kunnen worden. Zeker in combinatie met de onrust zou het me niks verbazen.
    Een koemelkvrij dieet kan dan helpen. Gewone kv gaat namelijk dan ook niet helpen.
    Fruit en rijstebloem idd zeker niet mee beginnen tot de groei onder controle is.
     
  4. Roty

    Roty Actief lid

    22 apr 2015
    449
    74
    28
    Lastig hoor,
    Ik zou gaan bijvoeden met je gekolfde melk. Dat is gewoon prima en de kans op krampen is dan ook een stuk minder. Als je wel bij wil voeden met kunstvoeding kan je wel de room van je gekolfde melk halen en dit eerst geven met een lepeltje. Dit is lekker vette melk.

    Is er al naar haar tongriempje gekeken? Bij mijn dochter ging ook het gewicht vanaf 6 weken omlaag, maar haar tongriem was erg verkort. Laat hier door een ervaren lactatiekundige naar kijken, op tongriem.com staat info en ervaren lactatiekundigen.

    Mijn dochter drinkt dat ze 4 maanden is uit een tuitbeker (ook een flesweigeraar), zo eentje waar de melk uitdruppelt.

    En inderdaad pas met vast voedsel beginnen als ze weer in de stijgende lijn zit.

    Je zou eens contact kunnen opnemen met Stefan Kleintjes, die is lactatiekundige en diëtist. Veel ervaring, hij doet ook mail en telefonische consulten.

    Is je dochter echt onrustig? En hoe uit dat zich?
    En inderdaad hoe vaak is veel voeden?
     
  5. twinkel85

    twinkel85 Lid

    10 mrt 2012
    65
    0
    6
    Bedankt voor de reacties.

    Ze drinkt overdag tussen de 5 en 6 keer, en s avonds en s nachts 3 of 4 keer, maar soms ook ieder uur. Minstens 9 voedingen per dag meestal. Ze slaapt vanaf haar geboorte bij ons in de cosleeper.

    Omdat haar broer en zus een koemelkallergie hadden (beiden flesvoeding ivm mislukken borstvoeding), eet ik nu vanaf de bevalling redelijk koemelkvrij, dus wel bijv een koekje waar het in kan zitten, maar geen melk, yoghurt toetjes etc. We voeden haar nu voor de zekerheid bij met pepti, maar probeer zoveel mogelijk te kolven en haar daar mee bij te voeden. Helaas kolf ik na een voeding nog maar zo`n 20 na.

    het blijft maar malen waar het nu aan kan liggen, en twijfel nu aan alles. Er zijn zoveel opties wat er aan de hand zou kunnen zijn
    - te trage melkstroom
    - productie onvoldoende
    - tongriempje ( is wel al gecontroleerd in de kraamweek)
    - reflux (al is het spugen nu al minder)
    - koemelkallergie
    - geen goede drinktechniek
    - tekorten vanuit de zwangerschap

    de onrust is vooral s nachts, ze lijkt niet in diepe slaap te komen en wordt vaak wakker, ondanks dat ze ingebakerd slaapt

    Donderdag ga ik haar wegen, hopelijk is het gewicht dan wat bijgetrokken
     
  6. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.908
    3.325
    113
    Heb je al een lactatiekundige gesproken?
     
  7. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.459
    2.275
    113
    Ik zou als eerste een idee proberen te krijgen van hoeveel melk ze van je binnenkrijgt. Ook al varieert de calorische waarde per moeder, dat geeft wel een beetje een indruk van hoeveel ze effectief binnen krijgt. Hiervoor kun je een digitale weegschaal huren en telkens voor en na elke voeding haar wegen. Uit onderzoek is gebleken dat er wel wat variatie in de nauwkeurigheid zit maar als je dit acht voedingen achter elkaar zou doen, dan zal het totaal over een dag wel goed kloppen

    De fhoeveelheid melk die baby’s bij Reflux uitspugen, is vrijwel altijd verwaarloosbaar klein (tenzij het echt golven melk zijn)
     

Deel Deze Pagina