Slechte nachten na start bijvoeding

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door annabel88, 22 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. annabel88

    annabel88 Bekend lid

    7 feb 2017
    545
    80
    28
    Omdat ons zoontje het eten uit onze mond kijkt en altijd hard gilt aan tafel zijn we gestart met hapjes, hij is net 4mnd oud.

    Nu 3 avonden wat gegeven maar hij gilt alles bij elkaar voor nog een hap (niet huilen maar gewoon boos), dat is dus soort van positief, alleen hij is direct erna erg onrustig en de nachten gaan echt slecht. Hij kwam voorheen al zeker 5x maar de laatste 3 nachten slaapt hij enkel op mij vanaf een uur of 2 en is dan nog onrustig..

    Geen hapje meer geven is lastig want hij weet nu, als wij eten mag hij ook iets (gisteren geprobeerd maar uiteindelijk toch een peertje gemaakt: woedend was i!). Maar ik heb het gevoel dat zn darmpjes er toch nog niet klaar voor zijn..

    Iemand een idee? Misschien iets anders geven? Doorzetten of toch stoppen? Hij kreeg de eerste keer wortel, de tweede keer bloemkool en gisteren had ik dus niks gemaakt dus snel een peertje fijn gemaakt..
     
  2. Annefien

    Annefien Bekend lid

    4 jan 2021
    560
    344
    63
    Vrouw
    Ons zoontje heeft dat vanaf het moment van bijvoeding geven ook gehad. En als hij dan weer iets nieuws kreeg wat hij nog niet eerder gehad had, had hij er weer last van. Het werd wel steeds minder want hij was natuurlijk aan steeds meer gewend, maar pas toen hij bijna een jaar was ging dat echt over dus of langer wachten met bijvoeding (zijn gestart bij 4,5 maand) zin zou hebben gehad betwijfel ik.

    Ik zou een paar dagen achter elkaar hetzelfde geven zodat zijn darmpjes aan die soort voeding kunnen wennen. Pas weer het volgende introduceren als dat eerste geen krampjes meer geeft. Hier gestart met worteltjes, daarna bloemkool, pompoen, zoet aardappel.
     
  3. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Wat belangrijk is, is dat je een paar dagen hetzelfde geeft en dan is aan te raden om te starten met groente. Echt maar mini hapjes. Teveel verschillende dingen gaat inderdaad niet goed. Ook geen groentes combineren, dat komt later pas.
     
  4. annabel88

    annabel88 Bekend lid

    7 feb 2017
    545
    80
    28
    Echt! Ik kreeg van cb advies 3 groenten af te wisselen gedurende 3 weken. Maar ga dan nu toch gewoon door, en dan eerst een weekje elke dag wortel? Stoppen lijkt ook echt geen optie vanwege het gegil. Hij rijmt nu zelfs zijn kinderstoel aan eten, dus bij ontbijt/ lunch zetten we hem nu maar in de wipper :roflmao:

    Dankjulliewel!
     
    Annefien vindt dit leuk.
  5. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Ja klopt! Wortel gegeven totdat hij minder last heeft en dan bijvoorbeeld pompoen :)
     
  6. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.422
    5.510
    113
    Vrouw
    Ik zou stoppen.
    Met 4 maanden zijn de darmpjes nog kwetsbaar en die van je zoontje geven dat ook duidelijk aan.
    Er is ook geen haast, als je met 6 maanden begint is dat ook prima.
     
    Trirani, Biny en nizzie86 vinden dit leuk.
  7. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.885
    4.157
    113
    Mijn oudste gilde de nacht na zijn eerste hapje alles bij elkaar. Ik ben toen gestopt. Ik liet hem wel sabbelen op een stuk komkommer oid.
    Bij mijn jongste ben ik later gestart en daar verdunde ik de gepureerde wortel flink met water. Ook gaf ik ze soms een melkpapje met rijstebloem. Dat hadden ze wel wat te eten.
    Gewoon met een lepel spelen tijdens het eten, vonden ze ook erg stoer.
     
  8. annabel88

    annabel88 Bekend lid

    7 feb 2017
    545
    80
    28

    Zijn hapjes daarna niet veel moeilijker geworden? Ben zo bang dat als ik borstvoeding via de lepel ga geven hij hapjes erna niet meer wil. Mijn oudste wilde tot 2 bijna enkel de borst en eet nu nog NIKS normaals :cry:

    Inmiddels gaat hij echt huilen tijdens de hapjes en ik gaf al vrijwel niks meer (druppel op lepeltje) ook 2uur erna gehuild en hij slaapt zo goed als niet in de nacht. Dus ik ga wel stoppen.. :(
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  9. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Indd goed om te stoppen nu. Het kan ook een sprongetje zijn waar hij in zit. De 4 en 8 maanden zijn de rotste!
     
  10. Annefien

    Annefien Bekend lid

    4 jan 2021
    560
    344
    63
    Vrouw
    Het kan inderdaad ook van een sprongetje komen.
    Even een pauze inlassen en over 2 of 3 weken als alles weer goed gaat opnieuw proberen.
     
    Malbec vindt dit leuk.
  11. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.422
    5.510
    113
    Vrouw
    Mijn jongste kreeg tot 2,5 de borst en at ook als een bootwerker z’n vaste voeding, elk kind is anders dus ik zou me daar niet te druk over maken.
    Wat je kan doen is, als hij met zeg 5,5/6 maanden goed kan zitten, stukken eten geven.
    Dus een struikje broccoli, wat sperziebonen. Stefan Klein heeft een heel handig overzicht qua wanneer je wat kan geven. Op deze leeftijd, eigenlijk tot d3 1e verjaardag,is het niet belangrijk dat er veel naar binnen gaat, melk is de hoofdvoeding.
    Eten is ontdekken. En kijken hoe z’n darmpjes reageren.
     
    Trirani vindt dit leuk.
  12. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.422
    5.510
    113
    Vrouw
    Puur uit interesse maar waarom opnieuw proberen zo snel? Baby is pas 4 maanden oud.
     
    Trirani en nizzie86 vinden dit leuk.
  13. Annefien

    Annefien Bekend lid

    4 jan 2021
    560
    344
    63
    Vrouw
    Dat is puur wat ik zou doen omdat het kindje interesse heeft in eten en dus graag wil en daarbij mijn ervaring dus is dat darmpjes ook later nog moeten wennen aan nieuwe voeding dus dat om die reden wachten niet perse zal zorgen voor minder krampjes.
     
  14. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ik zou ook echt stoppen. Gek genoeg komt het advies in NL helemaal niet overeen met het advies in verschillende andere landen, zoals bv Amerika. De darmpjes lekken met 4 maanden namelijk nog, dus is het niet zo gek dat baby’s er buikpijn van kunnen krijgen. Het wordt voor mijn gevoel ook zo snel opgebouwd in NL! Wat prima kan zijn als het voor je kindje werkt. Maar zodra het niet werkt kan je beter wachten. Denk ik.

    In Amerika zeggen ze volgens mij ook dat een kindje zelfstandig rechtop moet kunnen zitten om de techniek van het eten goed te leren. En ergens begrijp ik dit ook wel. En minstens met 6 maanden pas. En aangezien niet ieder kindje met 6 maanden al kan zitten, dan dus later.

    Wij zijn zelf ook langzaamaan met 4 maanden gestart maar meer omdat ze een enorme spuger is. Dan ga je van alles proberen. Maar zodra ze er klaar mee was, lieten we het hapje gaan. En ook niet iedere avond. Naast een spuger is ze ook gevoelig op haar darmen. Dus echt rustig aan. In overleg met het cb. Nu met 6,5 maand eet ze in de avond een hapje mee, maar ze kan nog niet zelf goed rechtop zitten. En dat maakt het wel lastiger merk ik.

    Als je kindje steeds zo gilt tijdens het avondeten kan je hem misschien laten spelen met de lepel? Hier werkte het geven van wat melk ook. Geen hele voeding, maar een halve voeding. Maar dat is met borstvoeding misschien lastiger.
     
    Trirani, nizzie86 en Zoe123 vinden dit leuk.
  15. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.422
    5.510
    113
    Vrouw
    #15 Zoe123, 25 jan 2022
    Laatst bewerkt: 25 jan 2022
    Ik snap dat dit jouw ervaring is maar is het niet belangrijk om te kijken naar wat de adviezen in deze zijn?
    Je MAG beginnen met bijvoeding maar het hoeft niet, TS heeft nog 2 maanden om de darmpjes meer te laten rijpen en ook dan nog is er geen haast want ook dan blijft het nog bijvoeding.
    Dat een baby interesse heeft is logisch. Ze zitten in de orale fase en dat betekend dat alles (ook een steen, bij wijze van spreke) in de mond gaat. Een baby wil niet graag eten, maar wil graag iets in z’n mond stoppen..
    Dat betekend echter niet dat het daarom ook altijd het juiste moment is om met hapjes te starten, zoals de baby van TS duidelijk laat merken.
     
    Trirani, nizzie86 en Lomo vinden dit leuk.
  16. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.422
    5.510
    113
    Vrouw
    Ja, duidelijk!
     
    Lisa280887 vindt dit leuk.
  17. Annefien

    Annefien Bekend lid

    4 jan 2021
    560
    344
    63
    Vrouw
    Die adviezen zijn niet allemaal hetzelfde en ik heb niets meer gedaan dan mijn ervaring gedeeld. Ik heb niet gezegd dat TS iets MOET doen, alleen een optie genoemd wat ze zou kunnen doen. Kennelijk zou jij iets anders doen in deze situatie, ook prima iedereen moet dat zelf bepalen.
     

Deel Deze Pagina