Slechter zien met bril?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Rapunzel, 4 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rapunzel

    Rapunzel Fanatiek lid

    14 dec 2012
    4.169
    5.717
    113
    Mijn zoon heeft sinds vandaag een bril, vanwege een lichte afwijking in zijn linkeroog, ze hopen dit in een korte periode al te corrigeren. Hij is verziend, en nu klaagt hij dat hij met zijn bril dingen ver weg niet meer goed ziet, dichtbij is wel beter nu zegt hij, maar ver weg slechter. Is dit normaal? :oops:
     
  2. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.024
    5.172
    113
    Ja, zijn ogen moeten wennen aan de bril, ze zijn gewend om op een bepaalde manier (zonder bril) scherp te stellen en moeten nu leren dat dat met bril anders werkt. Toen ik mijn huidige bril kreeg met een veel lagere sterkte dan mijn vorige bril (van +4,5 naar +2), moest ik ook enorm wennen - als ik fietste, leek het alsof mijn benen lager gingen dan het wegdek. En ik werd er ook een beetje duizelig van. Maar nu ben ik helemaal gewend :)
     
  3. artie

    artie Fanatiek lid

    27 sep 2021
    2.640
    3.004
    113
    Vrouw
    Hij zal denk ik vooral moeten wennen aan de bril, zijn ogen moeten zich aanpassen nu aan de nieuwe situatie.
    Kan wel een paar dagen duren. Wij hadden thuis allemaal een bril, en nu nog met elke nieuwe bril moeten we er telkens weer aan wennen, zelfs als de sterkte niet veranderd, de focus ligt dan toch weer net ergens anders. Geeft vaak ook hoofdpijn, duizeligheid enz.
    Ik zou het zeker nog een aantal dagen de kans geven om te wennen.
     
  4. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.655
    21.160
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Zei dochter in het begin ook, maar was gewoon echt even wennen. Was al na paar dagen over.
     
  5. Rapunzel

    Rapunzel Fanatiek lid

    14 dec 2012
    4.169
    5.717
    113
    Dankjewel dames! Hij vind het nog wel heel moeilijk om hem constant op te houden nu, hopelijk is het snel gewend :)
     
  6. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Ja, heb ik ook altijd met een nieuwe bril. Gek he, want je denkt juist dat het gelijk helpt.
     
  7. Rapunzel

    Rapunzel Fanatiek lid

    14 dec 2012
    4.169
    5.717
    113
    De juf gaf vanochtend aan dat hij tegen haar ook had gezegd dat hij dichtbij wel goed ziet, maar veraf niet. En het viel haar ook op dat hij zijn bril omhoog doet als hij naar het digibord kijkt.

    Iedereen vindt het trouwens een raar verhaal als ik zeg dat het hopelijk maar voor tijdelijk is, want als hij een bril nodig heeft dan verandert dat toch niet zeggen ze, maar dat is tegen ons gezegd, dat ze het willen corrigeren met tijdelijk een bril dragen. Is dit dan zo raar? Over 6 weken moet hij alweer terug om te kijken of het verbeterd is. Hij is de eerste brildrager bij ons en ik heb er verder echt 0 verstand van :|
     
  8. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.506
    8.355
    113
    Ik heb geen ervaring met verziendheid, want ik ben bijziend, maar mijn enige bril waarmee ik niet direct beter kon zien, was gewoon niet goed qua sterkte ed. Nu kan ik me voorstellen dat hij verziendheid en jonge kinderen anders is, maar ik zou toch informeren bij de winkel waar de bril vandaan komt. Misschien kunnen ze nagaan of alles klopt en eventueel alles nogmaals controleren.

    Ogen zijn heel lang in ontwikkeling. Kinderen beginnen met een grote plus en die ‘trekt’ meestal weg in de loop der jaren. Kan best dat hij nu dus een bril nodig heeft en over een tijdje niet meer.
     
    Rapunzel vindt dit leuk.
  9. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.655
    21.160
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik vraag me ook nog af, is ie bij een opticien geweest, of bij de oogarts/orthoptist? Hoe oud is je zoon? volgens mij wordt voor kinderen niet aangeraden alleen naar opticien te gaan. Misschien kan @nelta je wat meer vertellen daarover.
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  10. Rapunzel

    Rapunzel Fanatiek lid

    14 dec 2012
    4.169
    5.717
    113
    Hij is bij het Oogziekenhuis geweest en heeft daar die druppels in zijn ogen gekregen voor het meten, je snapt me vast wel :p hij is 4 jaar.
     
  11. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.655
    21.160
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja, dan snap ik hem zeker, haha. Gelukkig maar, met deze leeftijd naar opticien is niks. Welke sterkte heeft hij?
     
  12. Rapunzel

    Rapunzel Fanatiek lid

    14 dec 2012
    4.169
    5.717
    113
    Ze hadden gezegd dat hij een lichte afwijking heeft in zijn linkeroog, en dat hij hoopte dat snel te kunnen corrigeren dmv een bril en hij over een aantal weken weer terug moest komen. De brief die hij mee kreeg staat bij beide ogen +2,25.
     
  13. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.655
    21.160
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    O, daar heb ik geen verstand van dan. Mijn dochter heeft een minsterkte. Maar wat ik al zei, misschien weet nelta je wat info te geven.
     
    Rapunzel vindt dit leuk.
  14. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.024
    5.172
    113
    Ja hoor, kan zeker nog verbeteren. Mijn nichtje kreeg met 4 een bril en met 6 kon hij weer af.

    Als je het idee hebt dat de bril z’n werk niet doet, zou ik even bellen om te kijken of eerder meten dan die 6 weken een optie is.
     
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Met een plus bril kan dat idd volgens mij.

    Met een min bril heb ik het nog nooit gehoord dat het tijdelijk was.
     
  16. Annie82

    Annie82 Fanatiek lid

    27 nov 2015
    1.694
    807
    113
    NULL
    NULL
    Hier hetzelfde maar met een kleine afwijking in één oog. Blijkbaar was die plus normaal op die leeftijd.
    Hier nu keuze gehad tussen pleisters (2 uur per dag) of bril. Wij hebben uiteindelijk voor pleisters gekozen.
     
  17. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    Ik heb altijd begrepen dat dit met een + sterkte inderdaad kan en bij een - sterkte niet.

    Als je zoon blijft aangeven van veraf niet goed te kunnen zien zou ik toch de oogarts even bellen om te overleggen.

    Zelf heb ik er, bij wisseling van bril midden op de dag er ook last van. Stap ik s' morgens uit bed en zet dab de nieuwe bril op is dat een stuk minder. Weet niet of hij s'morgens eerst zonder bril doet ( ontbijten) en daarna de bril op doet dan kun je nog kijken of meteen de bril op beter gaat.
     
  18. Rapunzel

    Rapunzel Fanatiek lid

    14 dec 2012
    4.169
    5.717
    113
    Nou vandaag mocht hij weer op controle, de sterkte was nog hetzelfde en hij moet nu over een half jaar weer terug. Alleen vind hij het vreselijk :o: hij ziet nog steeds niet goed door de bril en het is voor hem echt een straf, zo rot vind ik dit voor hem. De oogtest deed hij ook beter zonder bril dan met, de dokter gooit het nog steeds op 'wennen', maar vind het allemaal maar lastig te begrijpen hoor :oops:
     
  19. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.188
    2.399
    113
    Ik heb weinig verstand van maar als hij na 6 weken nog niet goed ziet met bril dan kan dat toch niet onder wennen vallen?
     
  20. Sylver

    Sylver Fanatiek lid

    17 sep 2014
    1.488
    1.444
    113
    #20 Sylver, 20 dec 2022
    Laatst bewerkt: 20 dec 2022
    Ik heb helemaal geen ervaring met brillen, maar dit klinkt voor mij ook heel gek.
    Kan de oogarts uitleggen hoe het kan? Je zou verwachten dat de bril het beter moet maken, na een eventuele (korte) wenperiode. Maar 6 weken en nog geen verbetering klinkt heel gek.
     

Deel Deze Pagina