Hiiii Ik zoek handige tips om nog slimmer en efficiënter boodschappen te doen. Om het budget, zeker, maar ook om gezondheid (verser/zelf maken is gezonder dan kant en klaar) Ik begin!: -Wij kopen tegenwoordig een groot blok kaas om te schaven maar ook om te raspen voor geraspte kaas. Geen zakjes meer daarvan nodig dus! - van meel/bloem kan je alles maken, dat had ik me vroeger nooit beseft! Dus nu altijd (volkoren)meel in huis -groenten uit de aanbieding invriezen
Wist je dat je ook beleg ( in de aanbieding ) kunt invriezen? ik haal ook veel diepvries groenten: goedkoper en net zo lekker als vers en beter qua smaak dan een blik. ik kook vaak voor twee dagen en vries 1 portie in. uiteraard op aanbiedingen letten ik ben fan van Etos ; vaak 1+1 aanbiedingen of uit assortiment 70% korting. En dat vind ik prima voor doucheschuim, maandverband etc
Veel supermarkten hebben brood van gister voor bv 50ct. Ik vries het dan meteen in. Vegaburgers met 25% korting, gaan ook de vriezer in. Bij AH is het soms 25% en ook nog bonus bij sommige artikelen. De moeite waard. Ik loop altijd even langs de kortingbak als ik bij Jumbo ben. Heinze ketchup en mayo grote flessen zijn bij Action heel voordelig.
Onze manier van boodschappen doen is nogal anders dan bij de meesten hier, vermoed ik. Wij kopen onze groenten, fruit enz op de markt en voor de rest het meeste bij aparte kleinere winkels. Dus vis bij de visboer, vlees bij de slagerij (al is dat nu niet echt nodig omdat we laatst een geit hebben geslacht en een best groot deel daarvan nog in de vriezer zit), brood van de bakker. En zoveel mogelijk verpakkingsvrij bij de verpakkingsvrije winkel: dus granen, specerijen, peulvruchten, noten en dergelijke. Verder zitten er 2 buurtsupers in onze straat waarvan 1 tegenover ons huis, daar kopen we de boodschappen die we anders in de supermarkt zouden kopen. Natuurlijk zouden we gewoon alles bij de supermarkt kunnen kopen. Dat is vast efficiënter, maar ik vind het steunen van kleine ondernemers dan toch belangrijker (en het milieu: bij de supermarkt hier kan je op groenten en fruit na bijna niks verpakkingsvrij kopen). We hebben het geluk dat dat hier niet duurder is dan de supermarkt. Sterker nog, soms is de supermarkt zelfs duurder. We komen er wel eens hoor, maar hooguit 1x per maand voor dingen die we in andere winkels niet konden vinden. Aanbiedingen doen ze bij ons niet echt aan, mijn manier van besparen is vooral: veel zelf maken en zo weinig mogelijk verspillen, alleen kopen wat er nodig is, seizoensgebonden groenten/fruit kopen en zo lokaal mogelijk scheelt ook veel. Vlees eten we niet veel, het gros van onze maaltijden is vegetarisch. Wat ik zoal zelf maak: dingen als mayonaise, pindakaas, soyasaus (of een sojavrij alternatief dan), witte kaas, gefermenteerde groenten, seitan en tofu, "Nederlandse" dingen als kroketten, brood/wraps, limonade/diksap, jam, bottenbouillon, koekjes/cake/toetjes/ijs enz. Niet allemaal tegelijk uiteraard Vandaag een grote pan vijgenjam gemaakt en gisteren kwam mijn schoonvader ineens aanzetten met ruim 10 kilo tomaten, waar ik morgen tomatensaus mee wil gaan maken. Het jammere is alleen wel dat ik niet echt genoeg glazen potten heb, dus zal een deel moeten invriezen. Omdat ik zoveel zelf maak, ben ik daar soms veel tijd aan kwijt en is iedere dag koken lastig, dus ik kook regelmatig voor twee dagen.
Oh en wat ook echt scheelt is in bulk kopen. Wij kopen van veel producten grootverpakkingen, bv zakken van 20 kilo griesmeel en 10 kg waspoeder, flessen van 5 liter shampoo/afwasmiddel enzo. Soms ben je hier gewoon het dubbele (!) kwijt wanneer je per kleinere verpakking/fles zou kopen.
Efficiëntie is een punt. Als geld daarin de enige factor is kom je op iets anders uit dan wanneer je tijd ook mee moet rekenen. Veel mogelijkheden om geld te besparen kosten tijd. Meerdere winkels afgaan, dingen zelf maken, langs kwekerijen gaan. Het kost allemaal tijd en energie. Dat moet ook maar net in je schema passen. Als tijd niet een hele grote factor is. En het draait om gezondheid zou je het bijvoorbeeld kunnen combimeren met fietsen. Om bij de kwekers Nederlandse groentes en fruit te kopen. Maar het vergt een hoop planning en tijd. Wat ik vooral makkelijk en snel vind gaan is het groter koken dan nodig om goed in te kunnen vriezen. Dat op de momenten waarop je makkelijk aan de ingrediënten kan komen.
2 tips: 1) Maak een weekmenu en hou je daar aan 2) Doe slechts 1x in de week boodschappen, elke keer dat je extra in de winkel komt neem je gauw meer mee dan nodig is
Volg emmaseuros op Insta. Ze deelt elke dag wel aanbiedingen van boodschappen of andere dingen die je nodig hebt in het huishouden...
Ik ben dr direct gaan volgen. Ja echt wel handig, die Emma weet ook echt óveral iets uit te slepen, echt geweldig. Of net als nu zijn er Prime dagen bij Amazon, wat dan echt goedkoop is zoekt ze allemaal uit. Heb er al best wel veel aan gehad..
Ow nog een kleine tip; in de Tikkie app staan vaak acties met 50% korting op bv Mentos of iets. Maar soms kun je ook iets helemaal gratis halen. Heel simpel, kassabon uploaden en je krijgt je geld terug.
En nog eentje; de Too Good To Go app. Voor degene die het nog niet kent; je kunt hier pakketten van winkeliers uit de omgeving kopen die normalerwijs weggegooid zullen worden. De waarde van een pakket hoort 2 of 3 x de prijs van het pakket te zijn. Je hebt veel facebookgroepen die ervaringen delen hierover, dan kun je eens zien wat de mensen allemaal kijken. Dus plus plus. Én goedkope boodschappen, én gered van de vuilnisbak.
Ik haal vaak boodschappen uit de verspil-me-niet bak bij de Lidl. Vanavond ook weer. 2 bakken roerbakgemak voor €0,25 per stuk. Heb ik nog gehakt uit de diepvries bij gedaan die ik daar eerder uit had voor €0,50. En daar eten we met z’n tweeën 3 dagen van. Alleen nog een zakje geraspte kaas er bij gedaan maar die had ik ook nog. Die kan je trouwens ook heel goed invriezen. In de ochtend hebben ze vaak verspil-me niet zakken met groente en fruit voor €3
Eerder haalde ik heel vaak van too good to go maar dat is zo slecht geworden in deze buurt, daarna zijn ze hier in de buurt ook veel gestopt met aanbieden. Bij de Lidl heb je brood en groente/ fruit zakken maar zie ze nooit meer. Net als spullen in de 0.25 bak die zie ik ook nooit. Geen vaste momenten en blijkbaar ben ik altijd op het verkeerde moment. Haal nu wel met regelmaat brood bij de plus/ ah of Jumbo
Als het om budget gaat dan vind ik het lastig om je tips te geven. Gaat het om een stukje gezondheid dan wel. Dingen die ik niet doe maar wel zouden kunnen. Ga aan het einde van de dag naar de markt. Er is dan vaak veel over dat je voor veel minder geld kan kopen. (Ik wil alleen persee biologisch eten dus doe dit niet) De AH heeft van die overblijfboxen. Die met brood zijn vaak best prima. Donderdag blijkt de beste dag, geen idee waarom. Maar dan zit er vaak bruin brood bij en wat minder koek en snoep. Wasmiddel koop ik als het in de aanbieding is. En dan van due grootverpakkingen. Via bol.com is veel te vinden dat rechtstreeks vanuit de fabrikant wordt geleverd. Toiletpapier idem dito. Qua persoonlijke verzorging koop ik het bij ici-paris in de aanbieding en dan de grootste maat potten. Het is nog steeds veel geld maar clinique is tot nu toe voor mij het enige merk waar mijn huid heel goed op reageert. (Heb echt alles geprobeerd) Vlees koop ik via Grutto. Daar kan je samengestelde pakketten kopen met (bio) vlees. Die pakketten zijn echt goed te betalen. Er zijn ook boeren met een fijne winkel aan de boerderij.
Via tgtg een broodpakket halen. Dan gelijk alles besmeren/beleggen en per portie invriezen. Hier heeft AH ook vaak leuke zakken in de winkel liggen voor een euro. Zit alleen groente en fruit in. Ik heb veel dingen op voorraad in huis dat ik waar ik snel een gezonde maaltijd mee kan maken: * veel soorten zelfgemaakte sauzen ingevroren. Curry's, spaanse kip saus, babi pangang etc. Dan haal ik 's ochtends een bak saus uit de vriezer en kook ik er 'savonds een pan rijst en diepvries boontjes erbij. * zelfde voor diverse pastasauzen. Die zijn ook ingevroren. Alleen nog even (volkoren) pasta koken. *Grote pan lasagne maken. Die vries ik in wegwerp ovenbakjes (bij action) Invriezen, even laten ontdooien en zo in oven zetten. * diverse zelfgemaakte soepen ingevroren. Lekker met broodje ei erbij. * Paar pakken volkoren wraps of volkoren pita in huis. Kip en ui bakken. Je kunt veel dingen meebakken, paprika, courgette, bonen en evt ingevroren groenten (ik heb nu zakken mexicaanse groenten uit Lidl 25 cent bak in de vriezer), blik mais, wat je maar hebt. Kruiden eroverheen. Wrap/pita hiermee vullen en klaar. Wat ook een hit hier is: gehakt rulbakken met ui en fijngesneden spitskool. Lekker kruiden erover (ik doe altijd stroganoff kruiden) en hier vullen wij pitabroodjes mee (pitabroodjes gaan in de broodrooster, lekker makkelijk)
Ik las idd wel vaker dat sommigen dit doen. Heb daar zelf geen ervaring mee, maar het schijnt te kunnen.
Let vooral ook op kilo/liter prijzen in de winkel. Ik had het van de week bijvoorbeeld met een aanbieding van ecocover. Ik zat al van 3 flessen, waar ga ik dat laten. En zag dat ah eigenmerk eco goedkoper was per liter.