Smetplekken

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Bellybell, 19 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bellybell

    Bellybell Fanatiek lid

    30 dec 2012
    4.524
    4.381
    113
    Hoi,

    Ik ben op zoek naar een oplossing voor smetplekken achter de oren. Wat ik ook doe, niks helpt. Ik ben op zoek naar een creme die ze ook overdag kan gebruiken (barriërecreme?) maar die je niet ziet. Dus eentje die niet kei en kei vet is, of wit is... Ze wordt er namelijk mee geplaagd op school.

    Heb echt al alles geprobeerd en op dit moment echt moedeloos... Droogfohnen, stukjes stof ertussen dat het niet tegen elkaar kan komen, zeker 8 cremes geprobeerd (vette cremes lossen het probleem op, maar kan ik overdag niet gebruiken waardoor het binnen de korste keren weer raak is).

    Er zullen hier vast genoeg zusters en verpleegkundigen zitten, die mogelijk ervaring hebben hiermee. Dus let me know :)
     
  2. LadyKikker

    LadyKikker Fanatiek lid

    12 feb 2012
    3.829
    1.677
    113
    Vrouw
    Bij mn clienten smeren we altijd sudocreme op smetplekken. Heel dun. Als je een witte waas ziet, smeer je te veel.

    De plekken maken we 2x daags schoon met babyolie ofzo. Hierna de sudo dus.
    Meestal helpt dat wel!
     
  3. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Geen optie om toch sudocreme te doen en haar haar los te dragen op school zodat het niet opvalt en ze haar er niet mee pesten?
    Dat pesten is kort gezegt wel echt k.u.t. zeg heeft ze al pijn en last en krijg je er ook nog een rotgevoel bij kado. Wat zijn sommige kinderen toch onwijs stom en dom!
     
    Aries vindt dit leuk.
  4. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.182
    940
    113
    Zuid-Holland
    Zinkolie pasta super dun deppen. Je hebt heel weinig nodig, idd een beetje witte waas blijft over. Net als bij sudocreme maar ik vind zinkolie pasta fijner werken.
     
  5. MnnW

    MnnW Fanatiek lid

    10 jun 2013
    3.153
    2.238
    113
    Vrouw
    Smetten komt vaak door schimmel. Miconazol kan dan nog wel helpen als sudocrem/zinkzalf niet voldoende is..
     
    Huismuisie, Ysabella en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  6. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.188
    2.399
    113
    En anders de huisarts er even naar laten kijken . Als het al langer duurt is er meer aan de hand.
     
  7. Bellybell

    Bellybell Fanatiek lid

    30 dec 2012
    4.524
    4.381
    113
    Heb ook zalfjes van de huisarts gehad trouwens, nog vergeten te melden. Maar het blijft gewoon smetten.

    Ja, kids zijn superhard. En dat is ook waarom ik er zo fel op ben, wil die plekken gewoon niet hebben bij dr. Zo zielig... Heb nu van dr Leenarts een creme maar dat is een soort zinkzalf en zie je 2 dagen erna nog de witte creme zitten:

    https://www.drleenarts.com/product/beschermende-barriere-creme/
     
  8. Bellybell

    Bellybell Fanatiek lid

    30 dec 2012
    4.524
    4.381
    113
    Echt al JAREN! En dan is het ff weg, en dan hop weer ineens terug.
    Als ze het heeft wordt ze smorgens ook wakker met al het haar in de wond geplakt en aangekoekt... Echt sneu. En probeer het dan nog maar eens los te krijgen... :(
     
  9. Bellybell

    Bellybell Fanatiek lid

    30 dec 2012
    4.524
    4.381
    113
    Haar los zou zeker een optie zijn, alleen dat wil ze zelf absoluut niet. Het is geen meisje meisje en wil wild spelen en bomen klimmen etc ;) En dan is los haar natuurlijk niet gemakkelijk :D
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  10. Bellybell

    Bellybell Fanatiek lid

    30 dec 2012
    4.524
    4.381
    113
    En wat is precies het verschil?
    Sudocreme is ook wat stugger om in alle plooitjes daar te komen denk ik...
     
  11. Bellybell

    Bellybell Fanatiek lid

    30 dec 2012
    4.524
    4.381
    113
    Babyolie ja? En dan gewoon wattenschijfje met babyolie?
    En gaat het dan weer weg of heb je ook cliënten waarbij de smetplekken altijd terug blijven komen?
     
  12. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Als het telkens terug blijft komen zou ik ook eerder denken aan een anti schimmel crème dan sudo crème. Doet sudo crème er geen pijn op trouwens? Mijn dochter heeft afgelopen jaar krentenbaard gehad op haar pols (leek ook op op smetvlek) maar daar deed sudocreme pijn op, er zit volgens mij ook licht iets van een parfum in. En als het iets is wat telkens terug komt zou ik bij de huisarts een verwijzing naar een dermatoloog vragen. Die hebben er gewoon meer verstand van en grotere kans dat je dan niet eerst met 3 of 4 zalfjes maar aan het proberen bent maar direct de juiste crème krijgt voor haar probleem.
     
  13. Bellybell

    Bellybell Fanatiek lid

    30 dec 2012
    4.524
    4.381
    113
    Heb je helemaal gelijk in. Was ik net zelf ook aan het denken... Ben er al zolang mee aan het proberen en aan het doen, misschien is het gewoon tijd voor een stapje verder en hulp van iemand die ervoor geleerd heeft. Maar ben soms gewoon eigenwijs en ga niet zo graag naar de dokter ;) Maar je hebt gewoon helemaal gelijk.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  14. Eikeboompje

    Eikeboompje Bekend lid

    7 sep 2017
    813
    489
    63
    Vrouw
    Check even onderstaande informatie:

    Behandeling van smetten:
    Behandel smetten als volgt:
    - één of meerdere preventieve maatregelen, minimaal 2x daags
    - bij een fel rode, glanzende huid minimaal 2x daags met , Zinkoxidesmeersel FNA dun aangebracht (z.n. eerst zinkresten van een vorige behandeling verwijderen met zoete olie) óf een barrièreproduct (raadpleeg voor de frequentie van gebruik van het barrièreproduct de bijsluiter)
    - raadpleeg bij twijfel een meer deskundige

    Behandel smetten met een nattende huid als volgt
    - intensivering van de preventieve maatregelen, minimaal 3x daags
    - Zinkoxidesmeersel FNA, dun aangebracht (zo nodig eerst zinkresten van een vorige behandeling verwijderen met zoete olie)
    - maak géén gebruik van een barrièreproduct op een nattende huid (hecht niet)
    - breng eventueel lokaal een antischimmelpreparaat aan
    - raadpleeg (bij twijfel) een meer deskundige

    Behandel smetten met een geïnfecteerde huid als volgt:
    - consulteer een deskundige
    - intensivering van de preventieve maatregelen, minimaal 3xdaags
    - een combinatiepreparaat van zinkoxidesmeersel FNA met een antischimmelpreparaat
    uit de groep imidazolderivaten (bijv. Miconazol-Zinkoxidesmeersel 2% FNA en Clotrimazol-Zinkoxidesmeersel 1% FNA, verkrijgbaar via apotheek)
    óf
    Een antischimmelpreparaat en Zinkoxidesmeersel FNA achtereenvolgens aangebracht.
    Eerst (dun) het antischimmelpreparaat (uit de groep imidazolderivaten, zoals
    miconazol, clotrimazol of ketoconazol, 1-2 x daags, tot 2cm buiten het aangedane huidgedeelte) en daarna het zinkoxidesmeersel (dun aangebracht, zo nodig eerst zinkresten van een vorgie behandeling verwijderen met olie).
    - gebruik miconazol niet gelijktijdig met een oraal antistollingsmiddel
    -maak geen gebruik van een barrièreproduct op een nattende huid (hecht niet)

    Ik hoop dat je iets met deze informatie kan!
    Dit is echt de manier om met smetplekken om te gaan. Veel ervaring mee gehad in de zorg.

    En helaas moet ik ook om de zoveel tijd deze kennis bij mezelf toepassen.... Ik heb helaas dat het bij mijn liezen voorkomt. Zomaar vanuit het niets komt het dan op, terwijl het langere tijd weg was. Lijkt toch ook te maken hebben met stress.

    Droogt je dochter zich wel goed af achter haar oren? Hierdoor kan het ook sneller weer terugkomen ;)
     
    flipflop en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  15. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Dit wilde ik ook zeggen!
     
  16. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Onze jongste had in het begin ook huidproblenen waar we miconazol voor kregen. Blijvende problemen duiden vaak op schimmel en keren regelmatig terug. hielp onvoldoende en kregen toen ketoconazol en hielp als een trein. Gewoon de arts bellen, want dat zal gauw verlichting geven!
     
  17. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Vaseline, mijn dochter heeft het ook en met regelmaat vaseline smeren gaat het veel beter en vaseline zie je niet. Volgens huisarts was het een soort eczeem en geen schimmel. In de avond crème
     
  18. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.596
    13.147
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Het ligt eraan of de plekken open zijn of dicht, welk middel je het beste kunt gebruiken.
    Toen onze dochter nog vaak vochtige smetplekken achter haar oren had, heb ik dit bestrijd met zeer dun zinkzalf smeren.
    Verder is heel goed drooghouden erg belangrijk!
    Die van ons is net 3 en het eerste waar ik haar nu afdroog zodra ze gedoucht heeft is achter haar oren.

    Als alternatief zou je kunnen proberen om aloe vera zalf (die is doorzichtig) te smeren.
     
  19. LadyKikker

    LadyKikker Fanatiek lid

    12 feb 2012
    3.829
    1.677
    113
    Vrouw
    Zeker restjes sudocreme krijg je goed weg met (baby)olie. Dat is heel belangrijk. En we de smetplek zelf laat zich makkelijker schoonmaken met olie.
    Sudo echt dun smeren hoor!

    Meestal zitten de smetplekken op plekken waar geen lucht bij komt, dus waar het kan broeden.
    Als we die plekken niet afdrogen, komt het uiteindelijk wel weer terug ja.
     
  20. LadyKikker

    LadyKikker Fanatiek lid

    12 feb 2012
    3.829
    1.677
    113
    Vrouw
    Oh trouwens.. de plek wassen met babyzeep kan ook nog wel eens helpen.
    Wij denken dat babyzeep altijd goed is voor de huid, maar stiekem droogt het onze huid juist uit. Dat kan ook nog wel eens een positief effect hebben op de smetplekken.
     

Deel Deze Pagina