Hallo, Ik heb misschien een beetje een vreemde vraag... Ik ben nu ong. 5 weken zwanger. Volgende week zou ik bij goede vrienden helpen schuren en verven in hun nieuwe huis. Aangezien ik zwanger ben, is dit natuurlijk niet zo'n goed plan. Maar 3 jaar geleden hebben zij ons 3 maanden lang elke dag geholpen met klussen in ons nieuwe huis. Dus ik moet echt een goede reden verzinnen waarom ik niet kan schuren en verven. (ik weet overigens nog niet of ze verf op waterbasis gaan gebruiken) Maar heeft iemand een goede smoes om hier onderuit te komen? Groetjes Mama Lin
De enige reden die ik kan verzinnen is de verf. Als ze watergedragen verf gebruiken heb je niet echt een reden om niet te helpen denk ik. Voor de rest is er niet echt veel wat je niet mag doen, behalve als er misschien lijmdampen o.i.d. vrij gaan komen of andere oplosmiddelen. Ik heb zelf de eerste 3 maanden flink geklust in ons huis, ga zitten als je moe bent en hou je lijf in de gaten zou ik zeggen.
Schuren kan bij mijn weten sowieso geen kwaad. Eventueel zet je een stofmaskertje op. Wat schilderen betreft... kun je niet gewoon zeggen dat je een hekel hebt aan kozijnen schilderen, maar dat je graag met de muren aan de slag gaat? Dan weet je gelijk zeker dat je niet bezig bent in een kamer waar ze tegelijk ook bezig zijn met verf op terpetinebasis.
Ja inderdaad, gewoon met de muren aan de slag gaan, of gaan behangen ofzo. (als ze dat gaan doen). Wij hebben op de kozijnen ook verf op waterbasis maar goed zou je even op de potjes moeten loeren als je daar bent
Gewoon helpen, ik heb ook de eerste maanden gewoon geschuurd en geverfd. Volgens de verloskundige kan het zelf geen kwaad om te verven op terpetinebasis als maar goed ventileerd. Als je het echt niet wilt zou ik gewoon eerlijk zijn tegen je vrienden, als ik maanden bij een ander had geklust zou ik geen enkele smoes voldoende vinden. Je zou dan ook aan kunnen geven dat je het niet prettig vind voor de zwangerschap maar dat je straks bijvoorbeeld wel wil helpen met schoonmaken en behangen e.d
Ik zou ook gewoon gaan helpen! bij mij op het werk werd geschilderd met terpetine verf, maar dat kon volgens de vk helemaal geen kwaad, als je maar ventileert. Ramen open dus, is voor iedereen gezonder
je kunt bij de gamma en diverse andere zaken maskers kopen die speciaal zijn om verflucht voor een groot deel tegen te houden. ik heb gister nog 2 kozijnen geschilderd met gewone verf op terpetine basis. heb dan wel dat masker op,en zet ramen en deuren tegenover mekaar los. misschien ken je wel iemand die autospuiter is,die werken ook met soortgelijke maskers. succes,groetjes petra
en als je een smoes wilt verzinnen waarom je niet tegen de verflucht kunt,(want ik denk dat ze nog niet mogen weten dat je zwanger bent he?),dan verzin je iets over kortademigheid,of hooikoorts. tis niet leuk om met een ziekte te spotten,maar misschien helpt het je nu wel.
Hey je kan sowieso wel schuren...en je kan af en toe zeggen, dat je er benauwd van wordt...en dan af en toe luchtje scheppen, zo zit je ook niet te veel in de verflucht...
Poeh...de enige goede smoes is dat je zwanger bent, maar dat wil je natuurlijk nog niet kwijt Kan je anders niet zeggen dat je verfkunsten niet erg geweldig zijn en dat jij het schuren en afplakken wel op je neemt? Neem aan dat ze niet verven in de kamer waar je schuurt want dan krijg je een lelijk resultaat, en dan lekker de raampjes open gooien (altijd goed als je schuurt) En stiekem een beetje proberen te achterhalen of ze waterverf gebruiken.
Als het echt goede vrienden zijn dan vertel je gewoon eerlijk hoe het zit...Dan lijkt me een smoes verzinnen niet echt nodig...
Maar 5 weken is nog wel erg vroeg om een zwangerschap openbaar te maken, ook aan hele goede vrienden denk ik.
Waarom is dat te vroeg ?????? Vanwege de kans op een miskraam ?? Nou geloof me, die kan zelfs na 35 weken nog komen (dan een doodgeboorte ipv miskraam). Ik denk dat dit persoons gebonden is. Ik heb het alle keren na de test direct gezegd! En het is toch heerlijk dat mooie nieuws met een ander kunt delen! Maar er zijn genoeg vrouwen die er zelf voor kiezen nog even te wachten met vertellen. Dat is hun eigen keuze. Je kan niet zomaar zeggen dat 5 weken TE VROEG is om te vertellen, dat gaat namelijk niet voor iedereen op!
Ten eerste gefeliciteerd! Je kan ongeveer alles nog doen hoor tijdens je zwangerschap! Schuren en verven vormen daar geen uitzondering op... als je geen zin hebt om überhaupt te verven of schuren, gewoon eerlijk zijn. Kennelijk zijn het goede vrienden (waarom ga je anders mensen 3 maanden lang elke dag helpen) & de beste vraag misschien: mocht het toch nog fout gaan in de zwangerschap (niet van uitgaand natuurlijk, het overgrote deel van de zwangerschappen verloopt gewoon goed namelijk) zou je het ze dan ook vertellen? Let alleen op met roken, drinken en bepaalde voedingsartikelen... probeer voor de rest te genieten van je leven... is ook goed voor de kleine in je buik!
Hahahaha kalm aan maar! Het lijkt mij dat als ts dit niet te vroeg zou vinden ze niet met dit dilemma zou zitten en gewoon zou zeggen mensen ik ben zwanger. EN de kans dat het niet blijft zitten is in het begin wel groter, dus zo raar is het niet dat ik dit tik.
Bedankt voor al jullie tips en reacties! Ik wilde inderdaad niet schuren en verven, omdat ik dacht dat het schadelijk zou kunnen zijn voor m'n kindje. Maar aan jullie reacties te lezen valt dit dus wel mee...gelukkig Ik vind het inderdaad nog een beetje vroeg om te vertellen. Natuurlijk zou ik het tegen deze goede vrienden alleen willen vertellen, maar die vriendin is in haar enthousiasme nogal een flapuit, dus ik denk niet dat ze het voor zich zou kunnen houden. Dus we wachten in ieder geval tot de eerste echo. Ik denk dat ik eerst probeer te achterhalen of ze verf op waterbasis heeft (laat m'n man ff op de potjes gluren, is minder opvallend) En anders doe ik denk gewoon alle ramen open en mocht ik er last van krijgen verzin ik iets van dat ik hoofdpijn krijg van die lucht ofzo en vraag ik of ze misschien een ander klusje hebben Nogmaals bedankt allemaal!