Snelkoken

Discussie in 'De lounge' gestart door Cin85, 26 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.832
    12.956
    113
    Vrouw
    Na de slowcooker toch ook zojuist maar een snelkookpan besteld. Wie heeft er leuke recepten en ervaringen met zo'n ding?
    Het lijkt mij heerlijk om snel stoofvlees te kunnen maken.

    Overigens kan ik met het apparaat wat ik besteld heb ook slowcooken en multicooken, dus ik ben benieuwd hoe relaxed dat straks is.
     
  2. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.196
    113
    @Adje ;)

    Ik heb een instantpot besteld, komt woensdag. Ik lees even mee dus.
     
    Iertje81, Adje en Cin85 vinden dit leuk.
  3. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.410
    23.925
    113
    Jaaa, geweldig apparaat :D

    Eigenlijk is het vrij simpel. Alles wat je kunt slowcooken kunnen je ook met high pressure bereiden. En als je een stoofgerecht kan ‘ombouwen’ tot slowcooker gerecht (bv minder vocht toevoegen e.d), dan kan je het ook weer ombouwen tot high pressure gerecht. Scheelt vooral heel veel tijd.
    Ik gebruik het voor alle soorten stoofgerechten, maar ook voor gestoomde groente/aardappelen, gekookte eieren, rijst, soep, etc.

    Eetspiratie.nl heeft iig al een aantal recepten voor de crockpot express (of instant pot). En hier staan ook nog recepten: https://www.flyingfoodie.nl/nederlandse-instant-pot-recepten/

    Ik hou voor mezelf bij hoe lang en met welke functie ik het bereid. En of ik het dan nog laat rusten om de druk eraf te krijgen (natural release) of de druk er snel af haal (quick release). En zo hou ik een lijstje bij voor hele basic dingen die ik erin klaar maak, zodat ik snel kan terugvinden wat de juiste tijden e.d. zijn. (Wordt nu nog regelmatig aangevuld en aangepast.)

    Zoals:
    Rijst (eerst wassen):
    Risotto: 8 min rice/risotto, 5 NR, rijst/vocht: 1 op 3
    Sushirijst: 8 min rice/risotto (low), QR (vocht volgens verpakking)
    Basmati rijst: 6 min, rice/risotto, 10 min NR, rijst-vocht: 1 op 1,5
    Witte rijst: 6 min, rice/risotto, 10 min NR, rijst-vocht: 1 op 1,5

    Pulled pork: meat 45 min
    Pulled chicken: poultry 15 min
    Runder stooflappen: meat 45 min.

    Hardgekookt ei:
    Manual, high, 5 min en QR
    Manual, high, 2 min en 10 min NR

    Gebakken aardappel (aardappel in blokjes gesneden): steam 4 à 5 min. high, QR of 3 min high, NR na 10 min.
    Daarna afbakken.

    Oh, en zelf yoghurt maken is ook wel cool. Leverde hier hele romige yoghurt op.
     
  4. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Ik volg even. Ik heb sinds een jaar een Crockpot Express. Ik gebruik 'm tot nu toe vooral voor risotto, dingen stomen en rijst klaar maken. En havermoutpap 's ochtends. Maar verder gebruik ik 'm nog te weinig eigenlijk. Vaak grijp ik toch maar weer terug op de slowcooker, omdat ik die al beter "ken". Laatst wel een keer stamppot in gemaakt en een keer goulash, was allebei heerlijk!
     
  5. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.832
    12.956
    113
    Vrouw
    Dank je wel, hier kan ik wel mee aan de slag zodra hij binnen is. Ik krijg trouwens geen crockpot maar een tefal, maar ik ga er vanuit dat de tijden en functies niet heel veel zullen verschillen?
     
  6. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.832
    12.956
    113
    Vrouw
    Stampot kan dus ook snel klaar zijn? Doe je dan net als in de slowcooker alles tegelijkertijd er in?
     
  7. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.410
    23.925
    113
    Nee, dat zal in grote lijnen wel gelijk zijn, denk ik. Net als dat het bij de Instant pot en crockpot ook bijna hetzelfde is op wat kleine verschillen na.
     
  8. Linda86

    Linda86 VIP lid

    @Adje: heb jij wel eens stoofperen in je CPE gemaakt? Ik wilde ze eigenlijk zo in de slowcooker gaan doen, maar ik twijfel nog om de CPE te pakken.
     
  9. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.410
    23.925
    113
    Oh, dat moet je dan gewoon proberen :D
    Ik heb stoofpeertjes al heel lang niet meer gemaakt (vorig jaar kerst ofzo), dus weet even niet meer zeker hoe lang ik ze in de slowcooker gaar. Ik geloof iets van 4 of 5 uur ofzo. Dus dan zou ik beginnen met 10 à 15 minuten in de cpe. En als ze nog langer nodig hebben dan nog even verder slowcooken of nog een paar minuten er bij op hoge druk.

    Ik krijg gelijk trek in stoofpeertjes :roflmao:
     
  10. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Haha, ja ga ik maar gewoon doen inderdaad! Ben benieuwd :).
     
    Adje vindt dit leuk.
  11. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Edit: bij ons is het ook al een tijdje geleden dat we stoofperen hadden, maar volgens mij deed ik ze altijd wel 8 à 10 uur in de slowcooker. Ik ga gewoon wat uitproberen.
     
  12. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    13.988
    18.694
    113
  13. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.410
    23.925
    113
    Dat zou ook kunnen. Bij dit soort dingen ga ik dan altijd eerst even googlen wat de tijden zijn in verschillende recepten en dan bedenk ik wat ik ga doen. Was handiger geweest als ik dat ook gewoon had genoteerd :roflmao:
    Maar dan zou ik eerder beginen met 25 à 30 minuten.
    Je brengt me wel op ideeën! Lijkt me heerlijk, de stoofpeertjes crumble die je gaat maken!
     
    Linda86 vindt dit leuk.
  14. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Ik laat morgen weten hoe en wat ik heb gedaan en of het gelukt is ;). Ik vond na een rondje googlen 6 min op dessertstand en dan 10 min NR, dus daar begin ik denk ik mee.

    Ik had van mijn dochter al een schriftje gekregen waar ik alle lekkere dingen in kon schrijven, dus hopelijk kan dit er ook bij :D.
     
    Adje vindt dit leuk.
  15. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.660
    9.575
    113
    Ik heb toevallig van de week stoofpeertjes in de slowcooker gemaakt. Na 7 uur vind ik ze eigenlijk net te zacht. Ik had vrij grote peren dus heb ze wel in kwarten gesneden, dat speelt ook mee denk ik. Maar met de smaak van appelsap, anijs, kaneel, gember en kruidnagel zijn het net winterse snoepjes!
     
  16. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.832
    12.956
    113
    Vrouw
    De mijne is vandaag binnen gekomen, daarmee zou ik ook groenten kunnen stomen onder druk. Heeft iemand daar ervaring mee?
     
  17. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.196
    113
    Mijn instant pot is ook binnen, nog maar net, dus nog niet uitgepakt ;)
     
  18. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Ik heb de stoofpeertjes uiteindelijk 10 minuten op dessertstand gehad. Ze waren heerlijk, maar niet zo mooi van kleur als uit de slowcooker. Smaak was wel even goed, dus wat mij betreft wel een aanrader. Gaat echt een stuk sneller. En vaak vergeet ik 's ochtends om de stoofperen te schillen, dus dan is dit wel handig.
     
    Adje vindt dit leuk.
  19. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Ja ik! 250 ml water in de pan, groenten op het rekje of in het stoommandje en dan 1 minuut op steam, quick release. Of ipv steam gebruik ik ook wel eens manual - high pressure en dan ook 1 minuut. Geen idee of er verschil in zit, de groenten komen er hetzelfde uit. Werkt ook met bijvoorbeeld bloemkool- of broccolirijst.
     
  20. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.410
    23.925
    113
    Ja, gaat prima!
    Gisteren nog bietjes gestoomd, voor ik ze ging raspen voor in een stamppot. Daarna gehaktballen in colajus erin bereid, toen dat klaar was overgedaan in een andere pan en daarna de aardappeltjes gestoomd voor de stamppot. Ik heb eigenlijk nog zo’n apparaat nodig :roflmao:
    En ik heb ook weleens sperziebonen erin voorgestoomd die uiteindelijk in kokossaus gedaan (sajoer boontjes) om even te kijken hoe dat zou bevallen. En dat ging ook prima.

    En eieren stoom ik ook regelmatig erin. Die zijn daarna altijd zo makkelijk te pellen.
     

Deel Deze Pagina