Snoep voor islamitische kinderen

Discussie in 'De lounge' gestart door maliro, 16 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maliro

    maliro Niet meer actief

    Hallo

    Zaterdag geeft mijn zoon een feestje in ballorig. Nu wil ik de kinderen graag een goodiebag meegeven met een kleinigheidje en wat lekkers. Op het feestje komt ook een islamitisch kindje. Ik begreep dat hij niet alles mag hebben ivm gelatine. Maar ik heb werkelijk geen idee waar dat wel en niet in verwerkt zit omdat ik daar nooit op let. Zijn de snoepjes bij de Turkse winkel allemaal zonder gelatine? Of weet iemand wat voor snoep wel of niet kan/mag?
    Alvast bedankt voor de antwoorden!
     
  2. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.593
    3.483
    113
    Snoep van Katja bevat geen dierlijke gelatine.
     
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.500
    8.351
    113
  4. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.500
    8.351
    113
    En bv. chips kan natuurlijk ook. :)

    Zeeman heeft van die kabelspekken uit Turkije; daar kun je vanuit gaan dat het Halal is.
     
  5. Annemeis

    Annemeis Fanatiek lid

    11 sep 2011
    2.156
    768
    113
    Bedoel je met flappies de varkentjes? Die roze varkentjes met donkerroze oortjes kun je beter niet doen is mijn ervaring: omdat varkensvlees niet gegeten mag worden is het eten van een snoepje in de vorm van een varkentje ook niet echt vertrouwd door islamitische kinderen. Dat merkte ik althans bij activiteiten tijdens de zomervakantie. Heb uitgelegd dat ze het wel mochten eten maar toch wilden ze het varkentje liever niet. En vanuit kinderoogpunt bezien begrijp ik dat ook wel.
     
  6. Lovely83

    Lovely83 VIP lid

    29 mei 2008
    20.388
    3.259
    113
    Zijn bij onze kinderen juist favoriet :roflmao: en die mogen ook geen varkensvlees eten.

    Zoals eerder aangegeven snoep van Katja of anders even baar Turkse winkel.
     
    Annemeis vindt dit leuk.
  7. Nixter

    Nixter Fanatiek lid

    14 jul 2016
    1.593
    1.260
    113
    vlakbij Amsterdam
    Hier al genoemd, Maar Katja bevat inderdaad geen dierlijke stoffen.
    Chocolade en chips kunnen ook.

    Het merk goody good stuff is ook goed, maar dat verkopen ze niet overal.

    Iig GEEN autodrop en haribo.
    (ze hebben beiden wel gelatinevrij, maar da's heel veel kleine lettertjes lezen)

    Mocht je een Jamin in de buurt hebbrn; bij de Jamin werken ze met een stippensysgeem en kun je precies zien welk snoep wel of geen gelatine bevat.

    Ik weet dat islamitische kinderen wel kipprngelatine of rundergelatine mogen hebben, maar zelf eet ik vegetarisch, dus weet alleen Dit, waar dus helemaal geen gelatine in zit.
     
  8. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik zou iets van chocolade meegeven. Weet je zeker dat je goed zit.
    Bij turkse winkels hebben ze ook altijd wel halal snoep maar zijn vaak behoorlijke zakken.
    Toen mijn zoon mocht trakteren had ik een traktatie gedaan met een zakje chocolademunten, een mandarijn, ballon en een fluitje. Wist ik zeker dat alle kinderen het mochten.
     
  9. maliro

    maliro Niet meer actief

    Bedankt voor de reacties, met deze suggesties kan ik wel wat ✌
     
  10. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.500
    8.351
    113
    Annemeis, wat jij bedoelt zijn ‘biggetjes’. ‘Flappies’ zijn konijntjes. De biggetjes zou ik om de reden die jij noemt ook niet snel kiezen (daarom noemde ik die ook niet :D).
     
    Fuddey vindt dit leuk.
  11. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.500
    8.351
    113
    Kruidvat ed hebben die markering zoals de Jamin ook (soortgelijk iets dan ;)). En op de markt kun je het vragen, die hebben daar een speciale lijst voor en weten het vaak ook vrij aardig uit hun hoofd.
     
    Fuddey vindt dit leuk.
  12. Vitamientjuh

    Vitamientjuh Fanatiek lid

    3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Haha die varkentjes en konijntjes zijn hier ook favoriet. Bij de AH heb je genoeg keus, even de ingrediënten doorlezen voor de zekerheid. Chips en chocolade doen het ook goed en rozijntjes.
     
    jupke vindt dit leuk.
  13. floppie888

    floppie888 Bekend lid

    3 sep 2014
    793
    549
    93
    Toffeesnoepjes met fruitsmaak en chocolade mag altijd. Koekjes etc. ook. Spekkies en winegumachtige dingen niet.
     
  14. jupke

    jupke Niet meer actief

    I.p. klopt dat laatste niet.

    Het gaat er ook om dat de gelatine niet halal is .
    We gebruiken bijvoorbeeld ook geen runder bouillon die niet halal is.

    Maar dit zal niet in alle gezinnen zo zijn. Sommige nemen de "regels" wat minder nauwkeurig.
     
  15. Manderijntje

    Manderijntje Fanatiek lid

    23 jan 2014
    1.162
    1.328
    113
    Katjes is dierlijke gelatine vrij. Voor de rest zijn smurfen van Haribo ook gelatinevrij. En nog wel een paar soorten. Verder had AH een paar jaar geleden nog wat gelatinevrije snoep maar of het er nog steeds verkocht wordt weet ik niet.

    Verder vind ik het heel lief dat je ook aan dit kindje denkt. Hoewel je zou zeggen dat het logisch is, zijn er veel mensen die niet willen rekening houden met een (medisch of religieus) dieet.
     
    Tranquila vindt dit leuk.
  16. Nixter

    Nixter Fanatiek lid

    14 jul 2016
    1.593
    1.260
    113
    vlakbij Amsterdam
    Klopt, dat is per persoon verschillend.
    Maar dat geld voor veel dingen natuurlijk ;)
    Lijkt me daarom verstandig om voor helemaal gelatinevrij te gaan.

    Je hebt tegenwoordig ook veel kunstmatige gelatine, Maar Dan moet je alle E nummers uit je hoofd leren ;)
     

Deel Deze Pagina