'sollicitatie' huishoudelijke hulp

Discussie in 'De lounge' gestart door Miepie77, 6 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miepie77

    Miepie77 Actief lid

    12 dec 2006
    143
    0
    0
    Hoi dames,
    Ik heb even advies nodig. We zijn al een hele tijd op zoek naar een huishoudelijke hulp. We probeerden eerst via-via, maar dat schoot ook niet echt op.
    Morgenavond komt er iemand 'op gesprek', we hebben haar gevonden via marktplaats, kennen haar dus helemaal niet.
    Wat zijn belangrijke dingen om te vragen? Is het gebruikelijk om zo iemand al direct het hele huis te laten zien (kids liggen al te slapen wanneer zij komt)?
    Is het belangrijk dat ik een lijstje heb wat ik denk dat ze zou moeten doen in de 3 of 4 uur per week welke ze hier zal zijn (als t allemaal doorgaat) en dat met haar bespreek????
    Kortom totaal geen ervaring met zo'n 'sollicitatie' en alle tips zijn welkom, zodat we onze 'droom-hulp' gaan vinden!
    alvast bedankt
    miepie
     
  2. mora27

    mora27 VIP lid

    25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ja ik zou haar precies vertellen wat en hoe je iets gedaan wilt hebben, ook meteen afspreken welk bedrag ze per uur krijgt... en welke dag je haar nodig bent....

    verder zou ik een kopie van haar legitimatiebewijs vragen.....
     
  3. angel77

    angel77 Fanatiek lid

    29 mrt 2008
    1.428
    0
    36
    oosten van het land
    Vooral omdat je deze persoon helemaal niet kent zou ik zeker referenties vragen en deze zeker ook nabellen. Je wilt toch weten wie je in huis hebt.
    En zeggen wat je van haar verwacht, en dan geeft zei wel aan of dat kan.
     
  4. tulip

    tulip Niet meer actief

    ik heb geen huishoudelijke hulp, maar dingen die ik zou bespreken:

    - wat ze precies in die tijd gaat doen
    - evt. extra dingen als er tijd over is
    Dus duidelijke afspraken over hoe ze de tijd gaat opvullen.
     
  5. smyltje

    smyltje Fanatiek lid

    17 apr 2010
    3.727
    0
    0
    Noord-Holland
    wij hebben toen ook een sollicitatieronde gehouden. ik denk dat het veel op gevoel aankomt. hebben wel aangegeven wat voor dingen er gedaan zouden worden, de uren, tijden etc.
    wij hebben toen iets van 4 mensen gehad en uiteindelijk toch veel op intuitie af laten gaan.
     
  6. Mayon

    Mayon Niet meer actief

    Ik ben zo'n hulp ;)

    Je kunt niet meteen zeggen in een vreemd huis wat je allemaal precies kan doen, maar wel globaal natuurlijk. Ook of je bepaalde dingen voor het oog schoon wilt of grondig, bijv. boekenkast steeds alles eruit, kussens uit de bank etc.
     
  7. meimamma

    meimamma Fanatiek lid

    * Ik zou haar allereerst vragen naar haar ervaring.
    * En ook duidelijk aangeven dat je het ook prettig vindt als de ook onder de bank en achter kasten sopt/ zuigt/ dweild en niet overal omheen.
    * Dat je het ook wel prettig vindt als ze extra dingetjes doet zoals de ramen, keukenkastjes, badkamer goede beurt hoge dingen stoffen. En dat dat dan niet perse wekelijks hoeft maar wel dat alles netjes wordt bijgehouden.
    * Vast bedrag afspreken.
    * Vaste dag.
    * Als er van beide kanten wat is je hier wel normaal met elkaar over moet kunnen praten. Ook als jij ergens ontevreden over bent, je haar dat gewoon moet kunnen zeggen zonder dat zij zich gelijk aangevallen voeld.

    Ik ben zelf huishoudelijke hulp in thuiszorg... Dus enige ervaring;)
     
  8. Miepie77

    Miepie77 Actief lid

    12 dec 2006
    143
    0
    0
    bedankt alvast voor de reacties!
    ga morgen nog even een lijstje maken, wat ik graag gepoetst wil hebben

    nog even een vraagje, zouden jullie haar direct het hele huis laten zien, of gewoon uitleggen hoeveel slaapkamers we boven hebben en hoe de badkamer eruit ziet???
    kids liggen morgen namelijk al te slapen en indien t uiteindelijk niks wordt, vind ik er niks aan wanneer vreemden ons hele huis kennen
     
  9. Wij hebben destijds zelf een advertentie op MP gezet dat we op zoek waren naar een hulp. De dagen waaruit ze konden kiezen en wat we wilden betalen per uur. We hebben sollicitanten gevraagd om wat over zich zelf te vertellen in een mail, werkervaring etc..
    Daar hebben we toen ontzettend veel reacties op gehad. Denk dat we 70% direct konden afschrijven omdat ze geen enkele moeite namen om ook maar 1 regel op te schrijven. We hebben er toen 4 uitgekozen op basis van hun mail en daar een gesprekje thuis mee gehad. En toen gekeken bij wie we het beste gevoel hadden.
     
  10. Je kan anders gewoon uitleggen wat er boven is en dan kan je haar eventueel beneden wat laten zien.
    Onze hulp is toen voor het eerst gekomen toen ik zelf 's ochtends thuis was. Zodat we ook een beetje konden doorspreken wat er gedaan moest worden en wat af en toe etc.. Je moet ook het huis leren kennen.
    Nu komt ze altijd als ik aan het werk ben en dan komen we 's middags in een schoon huis thuis. :)
     
  11. adi

    adi Niet meer actief

    Ik heb 2 verschillende hulpen gehad, en bij beide heb ik geen rondleiding gegeven tijdens het gesprek. Pas bij het eerste keer dat ze kwam poetsen. Vooral als de kids op bed liggen, dan al helemaal niet.

    Hier gingen de gesprekken voornamelijk op gevoel. En inderdaad de belangrijkste dingen doornemen zoals wat ze wilt dat ze doet, kosten per uur, hoeveel uur, hoe indelen, betaal je ook een pauze (!) enz.
    Mijn eerste hulp ging bijv, van de drie uur dat ze kwam poetsen 2x een kwartier roken buiten en koffie drinken. Dit calculeerde ze gewoon in die drie uur, en daar was ik niet echt mee eens.

    Oh, en laat vooral haar praten. Zo krijg je een indruk van de persoon zelf. Vraagt ze echt naar dingen in het huis. hoe jij bepaalde zaken onderhoudt (bijv waarmee de vloer dwijlen, wel of niet de was vouwen enz), of praat ze voornamelijk over zichzelf.
     
  12. mora27

    mora27 VIP lid

    25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ik heb ook een advertentie gezet en heb gelijk al 3 kandidaten :p vanmiddag maar eens bellen voor een afspraak... met dit topic heb ik ook een soort van lijstje gemaakt.. erg handig en dan weten we allebei waar we aan toe zijn!
     

Deel Deze Pagina