Sollicitatieplicht?

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door linn26, 11 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. linn26

    linn26 Niet meer actief

    Ik ben een alleenstaande moeder van een 5 jarige zoon (Senna) en momenteel 13 weken zwanger. Ik leef van een bijstandsuitkering en heb twee maanden geleden een oproep gekregen om vrijwilligerswerk te gaan verrichten. Teneerste ben ik het hier niet mee eens. Waarom? Ik doe liever betaald werk dan werken voor "niets". De sociale dienst vind dat ik te lang werkloos ben geweest en weer moet wennen aan de arbeidsmarkt vandaar hun keuze voor vrijwilligerswerk. Doe ik dit niet dan wordt ik gekort op mijn uitkering wat ik momenteel totaal echt niet kan missen. Geloof mij ik ben niet te lui om te werken integendeel zelfs maar om als zwangere 40 uur te gaan werken, dat zie ik niet zitten. 40 uur is een eis korter was niet toegestaan. Vooral niet met een schoolgaand kind. Voorschoolse en naschoolse opvang wordt wel vergoed maar dat is het probleem niet. Ik ben er sinds de geboorte van mijn zoon altijd voor hem geweest. Het zal wennen zijn voor zoal hem als mijzelf. Ik vind het een erg zware eis en ben benieuwd naar jullie ervaringen als alleenstaande moeder die verplicht werden om te werken.

    Liefs,

    Linda
     
  2. Merijn

    Merijn Niet meer actief

    Moet je fulltime vrijwilligerswerk doen? Vaak is het namelijk zo dat als je een deeltijd baan zou nemen, je qua geld niet eens hoger uitkomt dan met een uitkering. Dus dan zou het in weze niet veel uitmaken.

    Het is heel lastig. Ik zou zelf ook niet fulltime willen werken als ik alleenstaand was geweest en een kind had. Dus ik begrijp je heel goed. Daarentegen vind ik het wel goed dat de regels voor een bijstandsuitkering heel streng zijn. Er zijn namelijk genoeg mensen die er misbruik van maken. Helaas zijn anderen daar dus weer de dupe van.
     
  3. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.176
    6.710
    113
    Kun je niet proberen een baan te krijgen voor 32 uur?
     
  4. Niet meer actief

    Maar waarom zou je in de bijstand willen blijven? Ik vind het opzich niet erg raar dat je moet gaan werken hoor... Dan geef je toch gewoon aan dat je geen vrijwilligerswerk wil/gaat doen en dan ga je 20 uur buitenshuis werken? Goed voor je eigen sociale contacten + je bent uit de bijstand!

    Ik ben ook een a.s. alleenstaande mama.. snap dus je verhaal wel..
     
  5. Katerina

    Katerina Lid

    17 mrt 2008
    31
    0
    0
    Zuid Holland
    van wat ik weet kan je ook voor paar uurtjes per week vrijwilligerswerk doen. Raar is dat, wel begrijpelijk aangezien ze willen dat er weer zo veel mogelijk gewerkt wordt en niet zo gauw bijstand wordt aangevraagd, maar toch...........tennadele van jou natuurlijk. Een baan als uitzendkracht niets voor jou? zelf je uren bepalen zodat je zo veel mogelijk bij je zoontje kan zijn?
     
  6. petrabr

    petrabr VIP lid

    6 okt 2007
    8.000
    0
    0
    zuid holland
    Als ik het goed begrijp vind je het wel logisch dat je al die tijd thuis bent geweest en gewoon elke maand geld hebt ontvangen?
    Ook de zin: ik kan als zwangere geen 40 uur werken stuit me tegen de borst.....Wat denk je dat bijna iedereen doet om de huur/hypotheek te kunnen betalen?
    Als jij gewoon jezelf kunt onderhouden heb je ook niks te maken met instanties, maar zolang jij nog je hand ophoudt vind ik het logisch dat er weer eens wat van je geeist wordt.

    en nee, ik weet niet wat het is om alleenstaande moeder te zijn, maar ik zal ook moeten werken voor ons levensonderhoud en mijn kind "weg" moeten brengen dus wat dat betreft maakt dat geen verschil
     
  7. Niet meer actief

    Nou uit die zin blijkt inderdaad wel dat je niet weet hoe het is om er alleen voor te staan...

    Ik ben ook een alleenstaande moeder en ondanks dat ik het ermee eens ben dat ze gewoon moet werken (vooral omdat dat beter is voor haarzelf) ben ik het er niet mee eens dat een alleenstaande moeder 40 uur moet werken met een kleintje thuis en dus mocht dat nodig zijn vind ik echt wel een aanvulling zou moeten krijgen ergens..
     
  8. petrabr

    petrabr VIP lid

    6 okt 2007
    8.000
    0
    0
    zuid holland
    Ben ik het helemaal mee eens, maar als ts geen vrijwilligerswerk wil doen omdat ze liever betaald werk wil doen, waarom doet ze dat dan niet allang.
    Je kan best een kind onderhouden als je, pak m beet, 28 of 32 uur werkt.

    Ze kan nu niet minder werken als 40 uur was de eis, maar als je jezelf kunt onderhouden is er toch niemand die iets kan eisen?
    Dat ts thuis is gebleven na de geboorte van haar kind is prima, dat moet ieder voor zich weten, maar ik kan dat ook niet betalen als ik dat zou willen.

    ik ben er niet op uit om een rel te schoppen hier hoor en iedereen moet doen wat bij hem/haar past, maar iedereen weet de regelgeving hier en ze moet blij zijn dat ze 5 jaar voor haar kind heeft mogen zorgen en geld kreeg
     
  9. yake

    yake Fanatiek lid

    25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Waarom wil je wel gewoon werk doen en geen vrijwilligerswerk? Je kan je uitkering dan toch zien als salaris? Je krijgt het dan niet voor niets!
     
  10. bamjolan

    bamjolan VIP lid

    7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Mij toen verteld, al zou je 30 uur werken, als je je hoofd maar boven water kan houden!
    Hier is 40 uur niet verplicht, als je t red met 30 uur is t ook goed.
    Ik werk 20 uur maar hoop na mn bevallingsverlof toch 28 uur te kunnen werken.
     
  11. Patricia01

    Patricia01 VIP lid

    31 okt 2007
    6.577
    0
    0
    Office Manager/Freelance model
    Zuid Holland
    Ben ik met je eens, vrijwilligerswerk gratis is niet waar, want je zit nu thuis en daar krijg je ook geld voor. Als je een baan wil zal je onafhankelijk moeten worden, kan je beter vrijwilligerswerk doen met behoud van je uitkering :(
    Volgens mij is een uitkering met 2 kids niet eens zo slecht!?! (als je geen schulden heb) Denk dat je de hoogte van je uitkering niet terug verdien als je 2 of 3 dagen gaat werken en ook nog een deeltje KDV zelf moet betalen. Belastingdienst vergoed wel een hoop, maar je moet toch als je werk een paar tientjes per maand zelf betalen, plus al je vrijstellingen vervallen als je gaat werken ook al ben je een alleenstaande moeder.
    Ik heb een aantal vriendinnen die alleenstaand zijn, sommige met uitkering, sommige die zijn gaan werken..en die zijn gaan werken, dus weet wel waar ik over praat door hun verhalen.
     
  12. Ik ben ook een alleenstaande moeder en wilde 1st ook niet gaan werken,maar wilde geen uitkering werk nu tussen de 32 en de 40 uur per week.Mijn dochter geniet van de kdv,ik vind dat zolang je een uitkering hebt je niks mag willen.
    Er zijn genoeg alleenstaande moeders die 40 uur werken...so why not u 2?
     
  13. bamjolan

    bamjolan VIP lid

    7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Idd, soms heb je geen andere keus.
    40 Uur is niet mijn ding, maar als het moet dan moet het :D
    Maar krijg je met een uitkering dan geen belasting kortingen? Ohnee dat word ook gezien als inkomen natuurlijk.
    Ik word overigens niet aangevuld met een uitkering omdat ik met mn kortingen van de belasting boven t minimum zit.
     
  14. Niet meer actief

    Maar is dat tegenwoordig nog dan..? Dat je de eerste 4 jaar geen sollicitatieplicht hebt en in de bijstand kan? Nee toch..? (Niet stom bedoeld ik weet het ECHT niet ;))
     
  15. bamjolan

    bamjolan VIP lid

    7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Nee die regel is al jaren afgeschaft.
     
  16. Niet meer actief

    Ja dat dacht ik ook..
     
  17. bamjolan

    bamjolan VIP lid

    7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Toen mijn oudste werd geboren lukte het iig niet, bij de 2e deden ze helemaal moeilijk over zelfs een aanvulling (mn contract kon niet opgehoogd worden naar meer uur) en mijn meiden zijn uit 2002 en 2004.
     
  18. tatlim23

    tatlim23 Lid

    14 nov 2006
    59
    0
    0
    Alle alleenstaande ouders worden verplicht om te gaan werken, zodat je maar uit die uitkering uit.
    Ik heb door omstandigheden ook in de bijstand gezeten, maar vanaf dat mijn zwangerschapsverlof afgelopen was hebben ze mij ook lopen pushen dat ik 40 uur moest gaan werken.
    Het stoot mij idd ook wel een beetje tegen de borst dat je zegt dat jij als zwangere geen 40 uur kan werken. Hoe denk je dat anderen dat doen?
    Als je die keuze zo makkelijk kon maken, zou iedereen dan niet thuis gaan zitten? :rolleyes:
    Ik denk dat je al heel erg van geluk mag spreken dat je al 5 jaar thuis heb "mogen" zitten.
    En idd, het is zwaar om met een kindje te werken, vooral als het ok 40 uur gaat, maar je bent echt niet de enige.
    Vrouwen die wel gewoon een partner hebben moeten vaak ook gewoon werken, omdat je anders tegenwoordig je huis maar amper kunt betalen.
     
  19. angel23

    angel23 Actief lid

    21 nov 2007
    214
    1
    0
    Ik moet ook gewoon na mijn verlof weer aan het werk hoor ik mocht willen dat ik 5 jaar thuis kon zitten! Dan heb je wat mij betreft niks te klagen ik heb momenteel maar 3 maandjes fulltime van mijn kindje kunnen genieten.
    Het is nogal logisch dat jij op een gegeven moment weer moet werken anders zou iedereen wel thuis kunnen zitten.
    En als jij minder wil werken kan je buiten hun om zoeken en een aanvulling krijgen als alleenstaand ouder.

    Afz. Een alleenstaande moeder
     
  20. Niet meer actief

    Een alleenstaande ouder krijgt geen aanvulling hoor.. alleen als je 40 uur werkt en dan nog niet aan t minimumloon komt (wat niet kan..)
     

Deel Deze Pagina