Solliciteren tijdens zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Mell0408, 1 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mell0408

    Mell0408 Fanatiek lid

    14 apr 2016
    2.184
    2.392
    113
    Vrouw
    Hoi,

    Ik ben nu 21 weken zwanger maar wil gewoon echt graag gaan solliciteren op een andere baan. Was er al klaar mee maar heb nu ook een paar leuke vacatures gezien. Enige is dat ik geen idee heb hoe ik dit het beste aanpak. Geef ik mijn zwangerschap al aan in mijn sollicitatie of pas tijdens het gesprek bijvoorbeeld?

    En stel, je wordt aangenomen. Hoe werkt dit dan? Want dan ga ik net voor mijn verlof met een nieuwe baan beginnen.

    Dames met ervaring?
     
  2. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.745
    1.322
    113
    Vrouw
    Gezien hoe ver je al zwanger bent zou ik het in je brief al aangeven. Als je afwezigheid in je verlofperiode een bezwaar is dan gaat een gesprek dat niet veranderen en lijkt me zonde van iedereen z’n tijd. Daarnaast lijkt het me voor jezelf behoorlijk ongemakkelijk om met een dikke buik daar op gesprek te moeten gaan, het is dan niet iets wat je subtiel tijdens het gesprek kan aankaarten maar lijkt me vrij duidelijk :)
     
    Mell0408 vindt dit leuk.
  3. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    493
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Vriendin van ons heeft zwanger gesolliciteerd, geen vermelding in brief gedaan. Toen ze werd uitgenodigd voor een gesprek, heeft ze eerst gebeld om aan te geven dat ze zwnger was en of dat bezwaarlijk was. Nou dat was het niet... ze is op gesprek geweest en na haar verlof is ze gestart met werken.

    Ik zou het niet rechtstreeks in de brief vermelden, je wilt worden uitgenodigd op basis van je kwalificaties en niet als `die zwangere dame`
     
    Paris91 en Mell0408 vinden dit leuk.
  4. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.839
    2.254
    113
    Zoals hierboven beschreven is het met mij ook gegaan. Was 36 weken toen ik op gesprek kwam. Na mijn verlof daar begonnen.
     
    Mell0408 vindt dit leuk.
  5. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.745
    1.322
    113
    Vrouw
    Dat is een hele slimme! Zou idd dit doen ipv in brief of ter plekke melden
     
    Mell0408 vindt dit leuk.
  6. PippiMoustache

    PippiMoustache Fanatiek lid

    16 jul 2018
    1.758
    1.688
    113
    Vrouw
    Ik heb gesolliciteerd tijdens mijn zwangerschap en een vriendin van mij ook. Ik heb het wel gemeld in mijn brief, vriendin niet. Beiden uitgenodigd op gesprek. Je wilt uiteraard uitgenodigd worden op basis van je kwalificaties, dus je hoeft het niet te melden. Het zou niet uit moeten maken. Ik heb het wel gemeld, omdat ik graag transparant wilde zijn. En als een bedrijf mij zou weigeren op basis van zwangerschap, dan zou ik er eigenlijk ook niet willen werken. Het zou alleen lastig kunnen zijn als ze op heel korte termijn iemand zoeken.
    Succes in ieder geval, komt vast goed!
     
  7. Mell0408

    Mell0408 Fanatiek lid

    14 apr 2016
    2.184
    2.392
    113
    Vrouw
    Dankjulliewel voor de reactie dames! Die tip van het telefonisch laten weten na een uitnodiging vind ik een hele goede! Ga ik doen. Thanks.
     
  8. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.028
    3.113
    113
    Inderdaad wel vermelden en niet inzetten om nog daar in dienst te gaan voor je verlof.. mocht je aangenomen worden dan je oude werk laten weten voor je verlof dat je na je verlof niet terug komt.
     
    Mell0408 vindt dit leuk.
  9. Mell0408

    Mell0408 Fanatiek lid

    14 apr 2016
    2.184
    2.392
    113
    Vrouw
    Nou even een update. Woensdag gesolliciteerd, donderdag direct uitnodiging ontvangen.. daarna laten weten dat ik wel zwanger ben.. hoef niet meer te komen want ze zoeken iemand op kort termijn.

    Wel mega jammer!
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  10. Annefien

    Annefien Bekend lid

    4 jan 2021
    553
    340
    63
    Vrouw
    Jammer dat het niet gelukt is. Maar eigenlijk moet je niet willen werken bij een bedrijf die niet zit te wachten op een zwangere vrouw. En ondanks dat ik best begrijp dat het bedrijf misschien iemand op korte termijn nodig heeft is deze afwijzing wel een vorm van zwangerschapsdiscriminatie.

    Ik heb zelf ook gesolliciteerd tijdens mijn zwangerschap, heb in mijn brief gezet dat ik eerlijk zijn belangrijk vind en dat ik daarom wilde vermelden dat ik zwanger.
    Heb meerdere brieven gestuurd en kreeg ook van de meeste een uitnodiging ondanks de zwangerschap. Uiteindelijk niet doorgezet omdat ik te veel klachten had van de zwangerschap. Een aantal weken na de bevalling opnieuw gaan solliciteren en toen snel een andere baan gevonden.

    Ken van mijn vorige werk meerdere dames die uiteindelijk niet zijn teruggekeerd na het zwangerschapsverlof ivm een nieuwe baan dus dat kan je ook nog doen als je echt wat anders wil maar het tijdens de zwangerschap niet lukt.
     

Deel Deze Pagina