Sparen? Op spaarrekening? Of liever gewoon genieten?

Discussie in 'De lounge' gestart door Prettykitty, 1 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Hoeveel geld heb je op je/jullie spaarrekening?

  1. 1 - 1.000 euro

    20 stem(men)
    6,7%
  2. 1.000 - 2.500 euro

    24 stem(men)
    8,1%
  3. 2.500 - 5.000 euro

    51 stem(men)
    17,1%
  4. 5.000 - 10.000 euro

    65 stem(men)
    21,8%
  5. 10.000 - 20.000 euro

    58 stem(men)
    19,5%
  6. 20.000 - 50.000 euro

    46 stem(men)
    15,4%
  7. Meer dan 50.000 euro

    34 stem(men)
    11,4%
  1. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.635
    3.008
    113
    Vrouw
    Allereerst, vooral niet reageren als je dat niet wilt. Helemaal prima!

    De afgelopen dagen zijn er een hoop leuke topics langsgekomen m.b.t. zuinigheid/geld etc.

    Zo zijn er veel mensen die liever hun centjes nu gebruiken, ipv geld op de spaarrekening te hebben. (Wat ik ook weer goed snap, want blijf je eindeloos sparen? Of geniet je er nu liever van) natuurlijk is het wel prettig om wat geld achter de hand te hebben voor als je tv, wasmachine, auto en droger allemaal in 1x kapot gaan. :roflmao:


    Ik zelf ben iemand die wel graag wat spaart. Maar ik spaar bijvoorbeeld geen vast bedrag, en ik heb ook geen idee waar ik voor spaar.

    Ik ben benieuwd wat voor spaarders jullie zijn.

    NOTE : Het is natuurlijk logisch dat je bijvoorbeeld als alleenstaande ouder met drie kinderen minder kan sparen dan een gezin met een zeer goed lopend bedrijf waar beide ouders enorm hard werken, o.i.d. voel je vooral niet bezwaard als je niet zoveel spaarcentjes hebt. Of juist wel.

     
    vinorosso en DQueen vinden dit leuk.
  2. mam1991

    mam1991 VIP lid

    17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Wij vinden sparen erg belangrijk :) maar genieten ook heel erg! Hebben er voor onszelf een fijne middenweg in gevonden. Hebben verschillende spaarpotjes zoals: via spaarregeling werkgever man, een belegging, en meerdere spaarrekeningen. Dat zijn onze grootste spaardingen. Daarnaast kleinere zoals koopzegels.

    En wij hebben verschillende potjes/doelen, waar we voor sparen.
     
  3. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Wij vinden sparen beide heel belangrijk, zeker nu het ook makkelijk kan. Zou ontzettend gestrest raken als we geen spaarpotje zouden hebben. Gok nu rond de 30.000. We willen nog dingen aan het huis veranderen (vaste trap naar zolder, beter isoleren etc). Dus we kunnen het ook goed gebruiken. Hopelijk gaan we het ook nodig hebben in de toekomst voor een kind(jes).

    Ik vind het wel belangrijk dat er een balans is tussen genieten van het leven en sparen. We zouden nog wel meer kunnen sparen als we echt op elke euro letten, maar dat gaat dan toch flink ten koste van ons genot. We geven elke maand wel wat uit aan dingen die vooral leuk/lekker zijn, maar wel met mate ;)
     
    DQueen vindt dit leuk.
  4. catlady

    catlady Bekend lid

    26 jun 2013
    939
    397
    63
    Vrouw
    Nederland
    Maandelijkse gaat er automatisch & 500,- naar de spaarrekening, af en toe wat extra. Wil er voor zorgen dat we 20k aan spaargeld hebben. Dit voor kosten koper als we een vrijstaande woning willen gaan kopen. Moeten wel eerst een koper voor onze huidige woning vinden

    We hebben het financieel goed, en genieten volop!
     
  5. duitshollandsmeisje

    18 sep 2018
    5.425
    7.266
    113
    Vrouw
    Kokkin
    Duitsland
    Ik spaar maandelijks 200 euro, want meer kan ik niet missen en mijn vriend spaart 1000 euro per maand omdat hij een hele goede baan heeft. Vind het gewoon belangrijk een potje te hebben voor als er iets kapot gaat of als er onverwachts een grote uitgave gedaan moet worden. Verder leven wij heerlijk. We kijken wel gewoon naar de prijzen en laten hem ook niet heel erg uit onze broek hangen maar genieten doen we wel!
     
  6. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Wij sparen wel, om het vervolgens ook weer allemaal uit te geven aan een mooie reis oid. Ik wil niet alleen maar geld op de bank voor mogelijke rampscenarios, terwijl ik er ook NU van kan leven en er herinnneringen mee kan maken. Het streven is 10K spaargeld, dat lukt de laatste tijd best goed. Maar het kan ook zomaar ineens daar (ver) onder raken als we een reis makenof a dere grote uitgaven doen.
     
    Annedore vindt dit leuk.
  7. smax

    smax Fanatiek lid

    15 feb 2018
    1.939
    1.037
    113
    Vrouw
    Wij sparen wel veel, maar dat komt ook omdat ik als zzp’er werk en ik zelf geen pensioen opbouw. Ik spaar zelf zo’n €1000 tot €1250,- per maand daarvoor.
    Daarnaast spaart mijn man ook nog een bepaald bedrag per maand.
    Ik vind het wel fijn om geld opzij te leggen voor de studies van de kinderen later (onze ouders hebben die van ons ook betaald).

    En... verder genieten we ook van het geld. Niet dat we alleen maar sparen hoor :)
    Denk een mooie middenweg...
     
  8. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    Wij sparen sowieso voor de kinderen voor een studie. En verder wordt als het salaris binnen is automatisch spaargeld overgemaakt naar diverse spaarrekeningen. Zorgkosten gemeentebelasting onderhoud auto etc. De algemene spaarrekening kunnen we dan uitgeven aan wat we willen. Streven is daar ong 10k op te hebben. Zijn we nu nog niet maar komen in de buurt
     
  9. Sneeuwvlokjes

    Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

    12 mrt 2014
    2.130
    1.209
    113
    Wij hebben een buffer van 10k. En dat proberen we altijd intact te houden of snel aan te vullen.
    Onze kinderen hebben ook een goedgevulde spaarrekening, daar gaat elke maand €50 naar toe per kind, al járenlang.
    Laatst hebben wij een grote uitgave gedaan (verbouwing in huis, 14k), daar wil ik mn buffer niet voor gebruiken dus hebben wij onze hypotheek iets verhoogd aangezien we een flinke overwaarde hebben. Kost me een paar tientjes hypotheek meer per maand, merken we niet eens.
     
    Salentein vindt dit leuk.
  10. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.453
    3.441
    113
    Wij willen eigenlijk een buffer hebben van 5000, maar dat lukt nog niet helemaal. Vorig jaar verhuisd en toen is de spaarrekening flink geplunderd. Er wordt sowieso elke maand gespaard via mijn man zijn werk, dat komt in mei op onze rekening, dus net gehad. En op het moment sparen we 50 euro per maand. Liever meer, maar dat lukt momenteel niet.
    Voor de kinderen sparen we ook 50 euro per maand voor later.

    Er staat nu 4500 op. Toch wel een paar flinke uitgaven gehad deze maand.
     
  11. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.321
    4.702
    113
    Vrouw
    Wij sparen wel wat, maar niet heel veel! We zouden wel meer willen, maar op het moment met 2 jonge kinderen lukt het niet om meer te sparen. Ook omdat ik niet veel werk en het belangrijk vind om bij de kindjes te zijn! We hebben wel voldoende op de rekening staan voor als er iets kapot gaat, sparen voor de jaarlijkse kosten en hebben verder een leuk leven! Ooit hoop ik dat we meer kunnen sparen en de zolder aan kunnen pakken. Ach, we zijn nog jong en net begonnen denk dat daar ook het verschil zit:)
     
  12. AnnevandePol

    AnnevandePol Bekend lid

    13 jul 2014
    806
    229
    43
    Vrouw
    Haarlem
    Wij sparen alleen voor de kinderen (tot ze 18 zijn), verder blijft er hier echt niets over om te sparen. Hopelijk komt dat nog.
     
  13. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.127
    1.926
    113
    We zetten maandelijks gemiddeld 750 euro opzij, we hebben dan ook best veel spaargeld. Dit wordt deels gebruikt voor de aanleg van onze tuin. Verder zijn we geen 'big spenders', maar we genieten zeker wel. Het hoeft niet altijd wat of veel te kosten om te genieten! :) We gaan 2x per jaar op vakantie en regelmatig een dagje/weekendje weg ed, maar ook dit kun je zo duur maken als je zelf wilt. Wij moeten bv. altijd in de bouwvak op vakantie, een dure periode. Toch zitten we voor max. 250-400 euro per week in een prima vakantiehuis.
    We hebben ook andere tijden gekend, we hebben echt heel krap gezeten. Daarom vinden we het belangrijk om toch ook een flink bedrag op de spaarrekening te hebben. We sparen ook voor de kinderen.
     
  14. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Wij hebben meer dan genoeg. Ik zou graag eerder met pensioen gaan, en we zijn ook daarom de hypotheek sneller aan het aflossen. Ik vind het met kinderen inderdaad moeilijker om te sparen, het kdv ed is een groot deel van ons maandbudget. We gaan wel gewoon op vakantie en doen leuke dingen, maar ik let wel op de prijs.
     
  15. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ja, wij hebben best veel spaargeld.
    Een buffer is prima, maar vaak denk ik: je kunt ook overdrijven.
    Toch lukt het maar niet om een goede bestemming te vinden, want er zijn zo veel dingen leuk :)
    Want stel ik pak de tuin groots aan (wel een wens, maar vind het eigenlijk ook belachelijk duur) en ik kom volgende week een leuk chaletje tegen (zijn bezig geweest met een chalet op Ameland), dan kan dat misschien niet meer.
    Een heel groot luxe-probleem dus....
    Ik zou best willen dat ik daar wat makkelijker in kon zijn.
     
    Bailey07 en Mythique vinden dit leuk.
  16. Majo1983

    Majo1983 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    3.634
    2.336
    113
    Vrouw
    Broek
    Wij sparen voor de kinderen en middels onze hypotheek. We hebben wel een kleine buffer (paar duizend euro) voor onszelf.

    Ik heb ervoor gekozen minder te gaan werken en daardoor ook minder kunnen sparen. Wel hebben we ervoor gekozen om onze hypotheek compleet annuitair af te lossen (dat hoefde toen nog niet) om zo daar wat extra op te bouwen.

    We zouden wel meer kunnen sparen maar dan gaat dat ten koste van de leuke dingen. Mijn man komt uit het buitenland en zoeken dus 1 a 2 keer per jaar daar de familie op (4 personen vliegen), we gaan ook nog gewoon op vakantie en bijna elke week ergens eten met of zonder de kids. Dat vinden we nu belangrijker.
     
  17. Bloem85

    Bloem85 Niet meer actief

    Hier is sparen belangrijk. Als er geld binnenkomt gaat er eerst een deel naar de spaarrekening. Hier staat minimaal 15.000 op. Alles wat er boven komt lossen we af op de hypotheek. De kinderen hebben ook een goede spaarrekening.
     
  18. Ballyss

    Ballyss Bekend lid

    18 aug 2018
    508
    598
    93
    Vrouw
    Wij sparen erg veel, ongeveer 50% van ons inkomen enerzijds omdat ik zzp-er ben en dus geen pensioen opbouw anderzijds omdat ik eerder wil stoppen met werken. Heel verstandig natuurlijk...
    Soms vind ik het belachelijk wat er bij ons op de bank staat en vind ik dat we wel wat meer mogen genieten, zo willen we graag een zeilboot kopen, kan makkelijk maar toch durven we de knoop niet door te hakken.:(
     
  19. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Wij sparen ook, maar vaak wel voor een bepaald doel. Vorig jaar hebben we een nieuwe auto en een nieuwe caravan gekocht, nu sparen we voor een nieuwe badkamer.
    Verder genieten we wel en ben ik niet vies van een beetje geld uitgeven, maar wil wel altijd een paar duizend achter de hand hebben.
     
  20. LaQueen

    LaQueen Fanatiek lid

    4 mei 2014
    4.114
    4.956
    113
    Vrouw
    D
    M
    Ik heb voor 50K> gestemd, maar... dat is niet standaard. Wat het daadwerkelijke bedrag is, zal ik ook maar niet zeggen, haha. Belangrijker is om te weten dat we uiteindelijk maar 5 tot 10K overhouden. Over een paar weken krijgen we onze casco woning opgeleverd en moeten we dus álles nog betalen voor de inrichting, inclusief keuken, badkamer, tuin van 435m2 inrichten. Vandaar dat dit bedrag niets zegt en écht zo weer verdwenen is over een paar maanden.

    Vanaf dat we er wonen (september) kunnen we zo rond de €250-€500 per maand sparen, afhankelijk van welke kosten we die maand verder nog hebben. Dat was voor deze woning meer, maar onze hypotheeklasten waren ook vrij laag en we verdienen beide. Al bedenk ik mij nu dat ik eerder van februari moeten uitgaan en dus de komende maanden weinig sparen. September verhuizen, oktober geld kwijt aan bomen planten in de nieuwe tuin, november inkopen voor Sint, december inkopen kerst incl. kleine cadeautjes en misschien zelfs lootjes, januari baby 2 dus dan ook toch wel weer extra kosten aan verbonden.

    Wij hebben 5K als buffer. Daar blijven we van af, tenzij we niets anders meer hebben (grote kans na de verhuizing) en er iets is met de auto, wasmachine, etc. Voor onverwachte kosten dus. Hebben we een bedrag daarboven, dan gebruiken we eerst dat. Vervolgens sparen we daar bovenop vaak minimaal 10-15K om dan weer iets mee te doen. Door nieuwbouwhuis nog genoeg wensen hierna (zolder aftimmeren en kamer maken, tuinhuisje, garage isoleren en vast nog heel veel meer..) Vakanties sparen we niet specifiek voor, maar gebruiken we onze vakantiegeld + nog wat spaargeld vaak wel gewoon voor. We krijgen beide rond de €1100-€1200 vakantie geld en vullen vaak aan met €500-€1000 om met z’n drieën een all-in vakantie te doen incl. alles wat we daar voor heenreis, tijdens en terugreis nodig hebben.

    Ohja en verder houden wij wel van uiteten gaan of bestellen, denk ook wel €100-€150 p.m. aan kwijt. En sparen elke maand €40 daarnaast nog voor dochter.
     

Deel Deze Pagina