Sparen voor studiekosten

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door ZoWelkom84, 14 apr 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ZoWelkom84

    ZoWelkom84 Fanatiek lid

    1 apr 2015
    2.820
    636
    113
    Ik hoorde dat er een soort spaarplan is om alvast te sparen (kleine belegging?) voor je kinderen voor hun studie.

    wie heeft zoiets en wat voor ‘spaarplan’.

    ik las dat abc spaarplan een woekerpolis is??
     
  2. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Wij sparen gewoon iedere maand een bedrag en deze komt vrij als hij een bepaalde leeftijd heeft. Je kunt er eerder bij maar dan moet je een boete betalen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  3. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.553
    6.246
    113
    Wij ook, alleen mogen wij er wel geld afhalen als het (aantoonbaar) voor studie is. Gewoon bij de bank waar we bij zitten.

    Hebben ook nog een spaarrekening bij de sns, daar mag je altijd geld afhalen geloof ik, maar als je het laat staan tot ze 18 zijn krijg je meer rente. Hier spaart m’n schoonvader voor m’n dochters op. (Mag je maar een Max bedrag per jaar op storten)
     
    Malbec vindt dit leuk.
  4. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.561
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Dit.
     
    Malbec vindt dit leuk.
  5. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.590
    10.485
    113
    Wij sparen voor hun studie in aparte potjes op onze eigen spaarrekening, dus niet op naam van kinderen. Daarnaast is er ook een spaarrekening bij Regio bank op hun naam, dat geld is wel voor de kinderen op hun 18e, daar mag volgens mij Max 50 euro per maand gespaard worden.
     
  6. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.638
    21.132
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Wij sparen de kinderbijslag op een rekening op onze naam, voor studie/rijbewijs/inboedel evt huis.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  7. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.477
    1.715
    113
    Wij hebben een aparte spaarrekening met een hogere rente, omdat het vast staat voor een x aantal jaar.
    Ik geloof dat we het toen 15 jaar hebben vastgezet. We zetten er elk jaar een x bedrag op en elke maand een x bedrag.
    Staat op onze namen, want als zoon drugsdealer wordt en dochter drugsverslaafde dan willen we het zelf houden ipv dat zij het in handen krijgen. Het is bedoeld voor studie/huis/rijbewijs e.d en niet voor rare dingen. Natuurlijk wel zo dat als de ene wel een dure studie doet en de ander gaat meteen werken de ander ook zon bedrag krijgt.
     
  8. ZoWelkom84

    ZoWelkom84 Fanatiek lid

    1 apr 2015
    2.820
    636
    113
    Wij hebben ook een spaarrekening voor alle jongens maar dacht is een of ander plan niet een beter idee. Geen idee waarom hoor..
    Het is een regenboog rekening en vroeg mij af of het ook niet wijzer is even verder onderzoek ernaar te doen..

    Moet je dan echt bij een bank informeren dat ze er niet aan kunnen komen?
    Hebben jullie expliciet voorkeur voor een bank?
     
  9. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.590
    10.485
    113
    Dit is best een aardige regeling in de huidige tijden: https://www.regiobank.nl/sparen/zilvervloot-sparen.html
     
  10. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.590
    10.485
    113
    Zou je dit kunnen toelichten? ik kijk daar op dit moment anders naar, ik vind dat wel interessant. Als de een wil doorstuderen en wij kunnen dat betalen, doe ik dat met alle liefde, als de ander na 1 studie stopt, prima! Maar dan ga ik niet uitrekenen hoeveel studiegeld de een heeft opgemaakt en dat naar de ander overmaken.
    Dan heb ik het alleen over opleidingskosten, niet over andere kosten zoals op kamers gaan.
    Mijn zus heeft hele dure studies gedaan, maar dan voor 1 jaar, daarnaast topsport, was vast ook niet gratis. Mijn broer heeft eerst MBO en daarna HBO gedaan. Ik heb meteen HBO gedaan. We hebben allemaal alles mogen kiezen, maar we hebben nooit uitgerekend wat het voor de een heeft gekost en voor de ander. Mijn zus heeft 5 keer examen voor autorijden moeten doen, was ook best duur voor mijn ouders:eek:
     
    GossipGirlxoxo en Mapje vinden dit leuk.
  11. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.477
    1.715
    113
    Ik heb nog geen idee over het hoe en wat.
    Maar als de een een dure studie doet dan wil de ander ook iets geven, kan bijv een bedrag worden dat ze allebei 10.000 krijgen. De ene voor de studie, de ander voor het huis. Zoiets?
    Bij ons was het ook raar: ik ben het huis uit gegaan en heb nooit meer iets gehad. Was mijn keuze en de beslissing van mijn ouders om te zeggen als je niet meer onder ons dak woont dan stopt alles. Maar ik heb dus echt wel rare keuzes moeten maken. Eten of studieboeken aanschaffen. Dat soort keuzes. Terwijl minn broer thuis bleef wonen en alles kreeg, zelfs toen hij allang werkte. Pas toen hij opzichzelf ging wonen stopte dat. Bij jullie lag het ook scheef, jouw zus was ook veel duurder. Overigens boeit het me nu weinig hoor! Ik ben prima terecht gekomen
     
  12. teenslipper

    teenslipper Bekend lid

    3 apr 2020
    824
    1.122
    93
    Vrouw
    Wij hebben bij SNS een zilvervlootrekening. Daar kun je maximaal €600 per jaar op storten geloof ik, en als je ieder jaar stort en niets eraf haalt krijg je een extra bonus na 18jaar. Dat is dan voor de studie, zal niet genoeg zijn maar dit is vast het begin. Ik denk er ook aan om een extra spaarrekening te openen op onze naam en daar de kinderbijslag (en misschien ook de KOT) op te gaan sparen.
    Ik vind ook dat ieder kind mag studeren, en dan ook wat hij/zij wil maar dat niet ieder kind per se evenveel moet krijgen. Ze moeten iets kiezen wat ze gelukkig maakt (maar zo denken we over alles, als ze maar gelukkig worden).
     
  13. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Hier werd letterlijk alles gelijk verdeeld, er stond een x bedrag voor bijvoorbeeld rijbewijs wat we kregen. Ik zat er uiteindelijk net onder dus kreeg het restand op mijn spaarrekening, mijn broer zat er boven en moest dus het overige zelf betalen. Idem betreffende studiekosten etc.
    Mijn ouders zijn er heel strikt in. Soms schiet het er wel eens bij in, zoals toen ik met ex ging samenwonen kreeg ik niks, maar toen mijn broer op zichzelf ging kreeg hij een x bedrag en geloof de wasmachine en droger. Toen ik met ex uit elkaar was jaren later kwam mijn vader daar pas achter via zijn eeuwige lijstjes, toen ik dus eindelijk een woning had kreeg ik het alsnog. Idem betreffende de aankoop van een woning, daar hadden ze voor gespaard en zouden beide een x bedrag krijgen, aangezien ik dus het restand van rijbewijs en studie op de spaarrekening heb laten zetten is het totaal bij mij wel hoger voor het huis maar van origine hetzelfde bedrag. Zo heb ik ook de spaarrekeningen die mijn grootouders hadden voor ons als kleinkinderen erbij laten zetten, we hebben dus een aardig potje eigen geld daardoor. Die potjes zijn er dus ook voor alle kleinkinderen van mijn ouders, het enige verschil is dat die niet allemaal exact hetzelfde zijn, mijn oudste heeft bijvoorbeeld de tijd met rentes op spaargeld nog meegemaakt, mijn jongste 2 dan weer niet.
     
  14. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.594
    3.976
    113
    Voor beide kinderen hebben we een normale spaarrekening. We sparen niet extra voor studie. We hebben afgelopen jaren ook niet eerst gespaard voor bijv. Kinderopvang, terwijl dit ook 1000 euro per maand aan “lasten” met zich mee bracht. Dus wij gaan ervanuit dat we ze tzt ook met de studiekosten kunnen helpen.
    Een collega had overigens altijd goede verhalen over perlasplan. Misschien kun je daar eens kijken. Kun je ook voor een bepaalde periode geld inleggen, en dan met een bepaald rendement (geen rente want het is beleggen) er weer uit halen.
     
  15. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.594
    3.976
    113
    Overigens denk ik dat je kosten tussen kinderen nooit eerlijk kunt verdelen. Ik zie bijv. Dat mijn broer bepaalde dingen krijgt die hij nodig heeft van mijn ouders. Mijn schoonzus heeft afgelopen jaar via mijn schoonouders heel veel financiële hulp gekregen na haar scheiding, wij hebben alles zelf op orde en hebben dit dus niet nodig. En gunnen onze familie het om als het moet te helpen bij degene die dit nodig heeft. Wij verwachten dan niet dat wij ook 10.000 euro’s krijgen, omdat de ander dit wel heeft gehad.
    Dus als kind A 1 studie wil doen die x euro kost, en wij kunnen dat betalen dan zullen we dat doen. Als kind B 3 studies wil doen, en dat is 3 keer x euro dan willen wij daarbij ook helpen.
     
  16. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.254
    7.820
    113
    Gelderland
    Wij sparen voor onze kinderen op onze rekening in een apart potje. Dit is voor studie en/of eventueel aankopen huis. Op hun eigen rekening mogen ze hun verjaardagsgeld zetten en daar komt hun zakgeld op. Daar zit ook nog een spaarrekening aangekoppeld waar ze zelf op kunnen sparen.

    De jongens hebben ook allebei wat crypto munten en ze kunnen zelf inzien wat dat op dit moment doet. Op het hoogste punt hadden ze best een leuk bedrag maar helaas is dat nu ff flink gezakt.. Komt wel weer terug :p:|
    Dit is van de jongens maar geen over de balk smijt geld. Ze moeten het echt ergens in investeren of van op reis gaan.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  17. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.208
    18.953
    113
    Wij sparen niet specifiek voor studie, aangezien dat hier gratis is.

    Maar wel voor rijbewijs en als ze ooit gaan trouwen. Zodat ze zich geen zorgen hoeven te maken over woonkosten, inboedel aanschaffen e.d.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  18. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    Zo hebben wij het ook gehad en gaan we zelf ook zo ongeveer doen. Niet in geld hetzelfde, maar in waarde wel ongeveer. Je krijgt allemaal een rijbewijs bijv. Of dat nou 20 lessen kost of 100, je hebt hetzelfde gekregen. Maar je kan het nooit helemaal gelijk trekken, wij kijken ook naar de behoefte van een kind.
    Want ik weet nu niet hoeveel er van mijn kinderen gaan studeren. Maar als ze dat gaan doen zullen we dat (mogelijk deels, naar ons eigen financiële vermogen) betalen. Zo niet, dan niet. Dat is hun keuze dan.

    On topic, wij hebben een zilvervloot rekening, al hoop ik dat ie gewoon voor de fun is en we het gewoon kunnen betalen als ze gaan studeren. Wij beleggen ook nl, maar dat is even afwachten hoe het er dan voorstaat hè.
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  19. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Tot welk bedrag gaan jullie sparen dan?
    Met 10.000 kun je geen studie betalen, maar als ik 10.000 spaar voor drie kinderen kan ik bijna zelf niets meer sparen omdat ik het dan in mag leveren bij de belastingdienst.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  20. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    Vermogensbelasting is niet heel veel, ik zou het daar niet voor laten.
    Wij sparen (en beleggen) daar wel overheen. Beter dat en wat achter de hand, dan straks het gewoon niet kunnen betalen. Al is dat ook geen ramp vind ik persoonlijk, wij zijn zelf met een studieschuld van 45.000 aan ons leven samen begonnen en dat is ook goedgekomen. Dus als ik dat voor mijn kinderen straks kan voorkomen, super. Lukt dat niet, helaas pindakaas, moet je het zelf oplossen.
     

Deel Deze Pagina