Sparen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Suzie83, 14 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Hoihoi,

Hoe hebben jullie het geregeld met het sparen voor jullie kindje? En dan bedoel ik later voor de studie.

Wij hebben wel een spaarrekening voor de kleine, maar daar gaat elke mnd maar zo'n 50,- naar toe. En soms zelfs maar 20,-.

Hebben jullie iets geregeld en zo ja, hoeveel per mnd sparen jullie?

xxx Suzie

2. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

wij gaan ook een spaarrekening openen.. wij willen daar zelf iedere maand 50 euro op storten.. haar peetoom stort daar iedere maand 10 euro op.. en de vader van mijn vriend wilt ook een vast bedrag per maand erop storten...

ik denk dat het stopt vanuit de opa en peetoom als er andere kleinkinderen komen.. maar dat is normaal natuurlijk... ik vind het allang lief dat ze het nu willen doen...

3. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    ik moet ook nog steeds een rekening voor haar openen... had zelf gedacht om 1 euro per dag te doen, oftewel 30 euro per maand. Mochten we dan een keer een goede maand hebben, dan kan er altijd iets extraas bijgestort worden.

4. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Wij sparen ook maandelijks vast 50e. Daarnaast komt al het geld dat we gekregen hebben bij de geboorte en voor feestdagen er ook op. Met feestdagen/verjaardag storten wij ook nog extra 100 euro.
    Dit is geld dat gewoon voor onze zoon is als hij uit huis gaat, een steuntje in de rug voor een eigen huis, auto,...

Daarnaast sparen wij zelf nog voor zijn studies. Wij zullen dat dan ook volledig betalen, dat is in België de gewoonte, heb al gemerkt hier op het forum dat dat in NL anders is.

Lieve groetjes!

5. Amfy

Amfy Niet meer actief

hier gaat de kinderbijslag en de kindertoeslag naar zijn rekening.
    verder minimaal 50 euro in de maand.
    nu met het belasting geld en vakantie geld gaat er 500 euro naar zijn rekening

6. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik weet niet of dat anders is hier.
    wij hebben ons ook voor genomen dat de eventuele opleidingen door ons betaald worden.mbo/hbo etc.
    ook zijn rijbewijs enzo krijg hij van ons.

het geld dat gespaart is mag hij zelf mee doen wat hij wil (uiteraard wel met toezicht zodat hij niet gelijk alles uit geeft voor iets onzinnigs

7. Skye

Skye Niet meer actief

wij hebben voor haar een spaarrekening geopend en daar gaat elke maand €100,- naar toe!

8. firegirl

firegirl Niet meer actief

Wij hebben ook wel een spaarrekening voor Emma, maar dat is meer bedoeld om wat leuks mee te doen. De studie zal toch via de IBG gaan niet? En rijbewijs zal ze mooi zelf voor moeten sparen :).

Ik heb ook altijd alles zelf moeten betalen en ben er niks slechter van geworden. Het geld kan ze gebruiken voor als ze op kamers gaat of een mooie reis wil maken ofzo.

9. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.781
    3.319
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    50 euro is toch super? Dat is op zijn/haar 18e 10.000 euro + rente natuurlijk ieder jaar (en als je die rente eventueel wegdenkt, omdat je soms minder spaart kom je toch nog wel op zo'n 10.000 euro) . Prima toch?
    Als ze ouder zijn kunnen ze ook zélf gaan sparen.
    Wij sparen voorlopig 35 euro in de maand. Als we alles kunnen betalen verder, dan krijgt ze dit geld als ze op zichzelf gaat. Maar anders is het eventueel (gedeeltelijk) voor studie. Het hangt er gewoon vanaf hoe het in de toekomst allemaal zal gaan.

10. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Niets vast iig.. als ik wat kleingeld heb gaat t in Gijs zn spaarpot.. Als er oud ijzer is en dat verkopen we gaat de opbrengst ( paar euro) ook in zn pot.. Verder vinden pake en beppe t leuk om af en toe er wat in te mikken en soms doet oma dat ook nog wel..
    De eerste 100 euro staat op zn rekening...

11. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    was dat maar zo. je hebt altijd eigen bijdrages en hoe hoger je eigen inkomen hoe meer je zelf moet betalen.
    De studenten krijgen tegenwoordig een mooi briefje waarop staat hoeveel de ouders "moeten" meebetalen. Daarom moet je je salaris enz opgeven tegen die tijd.

Mss als onze kids gan studeren is t weer anders maar je zult t zelf moeten betalen.

Hier ook een spaarrekening, daar gaat niet per maand een vast bedrag op.
    Wij sparen kleingeld in een potje. Dat is eens in de zoveel maanden zeker 50 tot 100euro. DIt doen opa en oma ook.
    Verder het geld van feestdagen enz gaat ernaartoe en verjaardagsgeld.

Kinderbijslag en toeslag hebben we hard nodig dus dat wordt besteed aan luiers kleding enz enz. Gaat gewoon als extra in die maand mee. Ze krijgt altijd wat ze nodig heeft dus dat geld gaat mee in de huishoudpot.

Verder storten we wel als we iets over hebben ofzo. Staat al meer op haar spaarrekening als op de mijne dus zit wel goed :D

12. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Hier gaat 25 euro per maand automatisch naar zijn spaarrekening..

13. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik zie zelf geen hele grote noodzaak mbt sparen voor je kind. Alleen voor de studie vind ik het handig voor mezelf, maar de maandelijkse kosten zullen we in de toekomst echt wel kunnen ophoesten. We hebben een ruime algemene spaarrekening en sparen voor een rijbewijs, uitzet of wat dan ook vind ik absoluut niet nodig.

Toch sparen we de kinderbijslag. We kunnen het missen en bovendien zou het me niets verbazen als het over een tijdje volledig inkomensafhankelijk wordt. Dan hoef ik het dan in ieder geval niet te missen.

Dat geld staat trouwens op een rekening op mijn naam. Hij krijgt het dus niet in handen, dat hou ik in eigen handen. Het geld wat ie voor verjaardagen en dergelijke krijgt, storten we op zijn eigen rekening. Dat geld mag ie later vrij besteden.

14. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Hier ook geen noodzaak tot sparen voor de kinderen hoor, ze hebben helemaal geen eigen rekening. Ze moeten alles zelf maar betalen vind ik, dat deden wij ook. En nog meer studeren na je opleiding vind ik ook niet nodig, wordt je ook niet beter van. Nee, hier dus geen gespaar voor 'later'.

15. sweetdushi

sweetdushi Bekend lid

24 jun 2007
    685
    0
    0
    Wij sparen 50 per maand.
    Met rente en al komt dit straks ook op 14000 euro ofzo.
    Had nu zelfs al 20 euro rente.
    En verder niks. Mn ouders zijn rijk dus die zullen ook wel helpen als hij wil studeren.Die betalen dat vast gewoon zo. Tis meer dat ik zelf ook wat voor die kleine wil doen

16. stamboom

stamboom Bekend lid

17 nov 2006
    657
    2
    18
    ziekenverzorgster
    spijkenisse
    Wij hebben een verzekering lopen waar een soort van studiefonds inzit. Verder hebben ze allebei een spaarrekening waar ook de opa's en oma's op storten en wij ook zo af en toe.

17. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Hier helaas niet de ruimte om veel te sparen, we kunnen momenteel (nog) niet veel missen. Toch gaat er elke maand 15 euro automatisch naar zijn rekening.
    Opa's en oma's zijn helaas ook niet zo, zelf hebben wij ook nooit iets gehad. Ik vind het wel fijn om hem in ieder geval iets te kunnen geven als hij uit huis gaat. Voor de rest vind ik ook wel dat hij zelf moet werken voor zijn geld. Ik ben ook vanaf mijn 14e altijd aan het werk geweest en dat is helemaal niet slecht voor iemand.

18. Lisszy

Lisszy Fanatiek lid

27 mei 2008
    2.602
    6
    38
    Vrouw
    Hier gaat elke maand €30,- naar haar spaarrekening.
    Verder sparen opa en oma ook in een traditionele spaarpot die één keer in de zoveel tijd ook naar de bank gaat. En alles wat ze aan geld heeft gekregen bij haar geboorte en straks met verjaardag of iets tussendoor storten we er ook bij.

Kinderbijslag gebruiken we zelf, voor nieuwe spulletjes (bijvb. buggy, autostoel, kleding etc) voor Zoë.

19. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.160
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hier wordt nu 50 euro per maand automatisch overgeschreven naar zijn spaarrekening. Als we wat extra over houden eind van de maand of belastinggeld terug krijgen bijvoorbeeld storten we ook wat extra's.

20. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Vind dit persoonlijk een beetje kort door de bocht, maar goed.
    Wij sparen een flink bedrag per maand, hoeveel hou ik liever privé. Mijn ouders hebben ook altijd voor mij gespaard en dat betekende geen studieschuld toen ik klaar was met mijn studie en ging samenwonen. Is toch wel fijn, zeker als je om je heen ziet dat sommigen na 10 jaar nog steeds hun studie afbetalen...
    Zolang wij het goed kunnen missen zou ik niet weten waarom ik het niet alvast opzij zou zetten voor later. En gaat ze niet studeren, dan komt het geld heus wel van pas als ze een huis wil kopen oid. Het is in ieder geval niet voor kleding en vakanties.

Deel Deze Pagina