Speelafspraakjes

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Bloem2310, 30 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.535
    1.885
    113
    Hoi allemaal!
    Ik heb weinig moeders met kinderen om mij heen dus ik ben even benieuwd hoe jullie dit doen.
    Mijn dochter is per half augustus begonnen met groep 1. Speelafspraakjes zijn daar heel gewoon. Ik heb met mijn dochter afgesproken dat ze één speelafspraak per week doet (ze is nog snel moe). Vandaag kwam ze samen met een klasgenootje vragen of ze daar mag spelen. Ik heb al eerder met die moeder gekletst in de speeltuin en op het plein. Nummers en adres uitgewisseld en ze heeft er tot 16.00u heel leuk gespeeld waarna ik haar weer kwam ophalen.

    Later gaf mijn moeder aan dat ze dit geen goed idee vond. In haar tijd was het heel normaal dat je als moeder eerst op de koffie ging of mee ging als je kind bij iemand ging spelen. (om te kijken wat voor vlees je in de kuip hebt zeg maar)
    Ik twijfel hierdoor een beetje of ik onverantwoordelijk ben geweest? Op dat moment voelde het voor mij oké, ik kende de moeder al dmv de gesprekjes in de speeltuin en ze woonde op vijf minuten bij me vandaan.
    Hoe doen jullie dit met nieuwe speelafspraakjes bij jullie kinderen?
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Ik ben nooit mee geweest met speelafspraakjes en andersom zijn er hier ook zelden (lees: 1x ;)) ouders geweest. Wel wachtte ik toen ze jong waren tot ik een ouder een beetje kende, bv. van gesprekjes op het schoolplein, uit de ouderraad, enz.
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.
  3. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.950
    1.578
    113
    Dochter is ook net begonnen met speelafspraakjes. Ik ben bij de 1e keer even meegelopen naar het huis omdat dochter het ineens toch wel spannend vond. Eenmaal daar was het goed en ben ik meteen gegaan. Morgen gaat ze spelen met een ander kindje. Als ze meteen zelf mee durft te gaan dan mag ze van mij, en vertrouw ik die ouders gewoon.
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.
  4. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Zo gaat dat hier ook. Soms gaan ze spelen bij kinderen waarvan ik de ouders alleen ‘ken’ van het schoolplein, als in; we knikken vriendelijk naar elkaar als we elkaar zien, maken soms een kort praatje over het weer/de naderende vakantie etc.
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.
  5. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.535
    1.885
    113
    Ik zou ook zeker niet zomaar mijn dochter mee sturen met een vreemde, maar hier was het inderdaad gewoon gesprekjes op het schoolplein etc. Ook woon ik in een klein dorp en ook de school is heel klein en gemoedelijk, dus mensen leer je hier snel kennen.
    Mijn moeder begon gelijk over pedofielen, slechte moeders, gevaarlijke situaties in andere huizen, etc. Dus ik begon iets te twijfelen aan mijn aanpak...
     
  6. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.554
    21.038
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Niet twijfelen hoor! Hier gaat het ook vaak zo.
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.
  7. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.528
    7.033
    113
    Ik ga niet mee met mijn kinderen. En er komt nooit iemand hier koffie drinken bij een 1e keer. Met ophalen blijven er vaak moeders hangen, dat vind ik prima, want die jen ik ook goed nu, maar allemaal moeders die ik amper ken op de koffie zou ik geen zin in hebben.
    Sowieso gaan ze hier na school meteen mee, eten dan bij een vriendje en dan haal ik ze ergens in de middag weer op.
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.
  8. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Nee hoor, ik tast wel af, maar ga niet mee met de kinderen. Even een praatje, en dan is het toch een beetje loslaten.

    Ik heb een keer gehad dat een moeder bij mij de hele speelafspraak bleef zitten. Zonder vooraf overleg, wel dat ze even mee naar binnen zou gaan. Ik dacht eerst prima, je wil even zien waar je kind gaat spelen, dus ik loop met haar gelijk naar de speelkamer waar naast al het speelgoed, ook een eetkamer/knutseltafel staat. En bied haar een kop koffie/thee aan. Vervolgens heeft ze er dus drie uur gezeten. Haar hele ellendige levensverhaal gedaan, met als klap op de vuurpijl, dat ze de woonkamer wel een beetje druk ingericht vond, ik zou wel opkijken als ik een keer bij haar thuis op de koffie kwam;).
     
    Jo79 en Bloem2310 vinden dit leuk.
  9. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.535
    1.885
    113
    Ik moest wel lachen om je bericht. Zo denk ik dus ook, toch niemand zit er op te wachten dat je daar als moeder een uur op de vingers gaat kijken? Ik begrijp dat er altijd risico's zijn maar ik denk dat een vader heus niet ineens geen grijpgrage handjes heeft als je daar een keer koffie hebt gedronken. Natuurlijk luister ik wel naar m'n gevoel en wil ik even weten waar iemand woont, etc, maar voor mij voelde het goed. Gelukkig ben ik hier dus niet de enige in!
     
    Leni88 en Lafelife vinden dit leuk.
  10. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hier gaan ze gewoon mee op speelafspraak, we wisselen nummers uit maar verder ken ik die ouders vaak niet en ga ik ook niet eerst bij ze op de koffie ofzo.
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.
  11. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik ga nooit mee en andersom ook niet.
    We wisselen adressen en nummers uit en dat is het.

    ze mag 1x per week hier spelen en 1x per week bij een vriendinnetje
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.
  12. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.409
    23.921
    113
    Ik ben nog nooit meegegaan naar een speelafspraakje en heb ook nooit een ouder hier gehad die eerst meekwam. En ik heb er toch al een behoorlijke hoeveelheid speelafspraakjes erop zitten met mijn dochters (en begin met zoon weer helemaal opnieuw :roflmao:)

    En ik kan me ook niet herinneren dat mijn moeder meeging naast speelafspraakjes of dat er ouders bij ons thuis mee waren vroeger.
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.
  13. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Hier zwaai ik ook gedag op het schoolplein hoor. Alleen als het echt goed klikt dan wil een moeder weleens op de koffie meekomen/ik meegaan, maar dat is dan meer even bijkletsen voor de moeders dan dat ik niet vertrouw op dat het goed gaat. Je hebt het prima gedaan hoor! :)
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.
  14. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    Hier gaat het ook zo. Bij de oudste in ieder geval (7 jaar). Maar zij zit nu in groep 4 dus de ouders van haar vriendinnetjes ken ik ondertussen heel goed. De middelste (bijna 5 jaar) vindt het nog steeds erg spannend. Hij zit in groep 2 en heeft nog maar twee keer afgesproken. De eerste keer ging ik mee, omdat hij anders niet durfde. De tweede keer kwam de moeder van het vriendje hem eerder naar huis brengen omdat hij mama miste..
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.
  15. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.441
    1.686
    113
    In het geval van jouw zoontje zou ik het nog wel snappen, omdat hij het zo moeilijk vindt.
    Maar verder is je kind mee laten gaan met een vriendje heel normaal.
    Ook altijd gedaan en ik kende de meeste moeders ook alleen van het schoolplein.
     
    Jackie87 vindt dit leuk.
  16. Archie83

    Archie83 Actief lid

    23 nov 2019
    402
    231
    43
    Hier vanaf 2.5 al regelmatig speelafspraakjes. Kende de ouders uit de buurt. Beetje ‘ons kent ons’ en via via... Zelf nooit mee geweest om de boel te inspecteren, hooguit voor een kop koffie voor de gezelligheid.

    Denk dat je gevoel genoeg zegt.
     
  17. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.028
    3.114
    113
    Ik zou er dus ook niet aan moeten denken bij iedereen langs te gaan/iedereen langs te laten komen..:$
     
  18. Driessen21

    Driessen21 Bekend lid

    13 jan 2012
    916
    213
    43
    Vrouw
    Wat je hebt gedaan is heel normaal hoor, niks geks aan. Gaat hier precies zo. Wat ik in het begin wel eens deed als een kindje mee ging naar huis die het wel wat spannend vond, is een fotootje appen naar de moeder dat ze zo leuk aan het spelen zijn. Soort van geruststelling naar de moeder dat het prima ging. En ja, gaat het niet zo fijn omdat ze het spannend vinden of eng of wat dan ook zou ik een kindje ook gerust naar huis brengen.
     
  19. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.082
    5.270
    113
    Ik ga wel altijd mee de eerste keer en de ouders hier eigenlijk ook. Ik wil wel weten waar ze speelt plus bij sommige moeten ze best een eind fietsen en dat vind ik nog niet zo prettig als ze dan zomaar mee gaat. Spreek dan ook wat dingen af zoals haar allergieën of dat ze alleen buiten mogen spelen. Andersom vraag ik dat ook als het hier voor het eerst is met spelen. Ik vind dat heel normaal, aangezien ze nog maar klein zijn.
     
    Dettol vindt dit leuk.
  20. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.034
    15.043
    113
    Ik ben nooit mee geweest. En ook nooit een moeder hier op de koffie bij het eerste speelafspraakje
     

Deel Deze Pagina