speelgoed zoooo blank

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door TanjaK, 13 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    834
    640
    93
    Vrouw
    Ik weet niet of het mijn idee is, maar is er in verhouding heel veel "blank" speelgoed? Op het internet is er nog wel het een en ander te vinden, maar als je de winkel in gaat is er heel weinig keus als je iets wilt dat niet "Westers blank" is.
    Of is dat in Nederland anders?
     
  2. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.588
    13.146
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik snapte eerst je vraag helemaal niet. Dacht dat je het over blank (dus ongeschilderd) houten speelgoed had.

    Maar je bedoelt poppen begrijp ik?
    Qua poppen bestaan er hier in NL zeker wel niet blanke poppen, maar ze zijn wel in de minderheid ja.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  3. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Is hier ook zo.

    Welk punt wil je maken?

    Wil je benadrukken dat dit een voorbeeld van een White privilege is?

    Of wil je weten waar je dan wel terecht kunt?
     
    Robijn89, Iertje81, Ayla7000 en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.026
    25.502
    113
    Waar woon jij dan?

    Hier in Frankrijk is het ook vooral blank ja. Via internet kan je wel andere kleuren vinden. Voor mijn kinderen heb ik, na zoektocht, een Aziatische jongenspop gevonden :thumup: Ze zijn er wel.
     
    Kraanvogel en TanjaK vinden dit leuk.
  5. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Ja, blanke poppen/speelgoed zijn hier in de meerderheid. Evenals gekleurde poppen in bijvoorbeeld Afrika in de meerderheid zullen zijn. Wat is je punt? Het is allemaal te verkrijgen en er is een heel divers aanbod.
     
    Robijn89, Ayla7000, Knuffelmonster en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. Maan93

    Maan93 Niet meer actief

    Little poeple heeft toch echt diversiteit bij hun speelgoedjes. Onze zoon heeft echt een legio aan verschillende soorten poppetjes.
     
    einad en TanjaK vinden dit leuk.
  7. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Volgens mij is het wel langzaam aan het omslaan. Ik zie in bepaalde winkels al uit verschillende culturen poppen bv.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  8. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Ik kan me voorstellen dat er in Azie meer poppen te koop zijn die er aziatisch uit zien. In Afrika wellicht in verhouding meer Afrikaanse poppen en in Zweden meer Zweedse poppen.

    Het ligt er gewoon aan waar je woont.


    Ik had toen ik jong was een " donkere" barbie. Huidskleur en bruin/zwart haar. Die vond ik mooier. Ik had zelf ook bruin/zwart haar.

    En dat is dik 30 jaar geleden.

    Ik kan me voorstellen dat ze er gewoon nog wel zijn maar omdat hier meer witte mensen zijn zullen er meer witte poppen zijn.
     
    einad, TanjaK en Fennec vinden dit leuk.
  9. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.026
    25.502
    113
    Alle Duplo sets (3 stuks of zo) die wij hebben bevatten geen enkel blank poppetje.
     
    TanjaK en Lies1611 vinden dit leuk.
  10. Maan93

    Maan93 Niet meer actief

    Klopt! Die hebben wij hier ook. Nauwelijks ' blanke' poppetjes.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  11. Lovieyou

    Lovieyou Fanatiek lid

    3 sep 2021
    1.122
    851
    113
    Vrouw
    Wij hebben een aantal duplo sets en er daar zitten echt een diversiteit aan poppetjes bij.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  12. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.985
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    L.o.l poppen ook. Mijn dochter heeft een L.o.l pop met een donkere huid en kroeshaar.
    En bij Lego Friends zit ook een gekleurde personage.

    Er valt mij juist op dat er juist wel meer diversiteit is in "kleur" van het speelgoed vergeleken met vroeger.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  13. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.890
    4.387
    113
    Hier (NL Randstad, Intertoys) hebben barbies en poppen zowel witte als zwarte huid (niet blanke, dat is geen kleur). Maar de verhouding is wat lastig te bepalen. LOL heeft gewoon een mix, net als Barbie. Mijn zoon heeft Lego en Duplo in alle kleuren, maar daar is het afhankelijk van de set die je koopt.
     
    Chayammy en TanjaK vinden dit leuk.
  14. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.026
    25.502
    113
    ik denk dat er nog veel gekeken wordt naar bijvoorbeeld Barbie. Zij is blank met blond haar, en super populair. ook internationaal. In China is ze ook blank met blond haar, dat passen ze niet aan of zo. Logisch. Wij passen Dora de explorer ook niet aan van zwart haar naar blond of zo. Maar Barbie neemt vanwege haar populariteit veel plek in in een speelgoedwinkel. Misschien dat het daardoor ook blanker lijkt dan het eigenlijk is. Barbie is tenslotte maar 1 merk. Lego (wat ook een heel groot deel van de speelgoedwinkel in beslag neemt) is enkel geel. Niet blank dus.

    Om even bij Barbie te blijven. De Barbie Fashionista lijn heeft allerlei verschillende Barbies zijn. Niet alleen in huidskleur maar ook in breedte en lengte. Ik zie die lijn in elke speelgoedwinkel hier in FR.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  15. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.502
    8.354
    113
    Ik wilde net schrijven dat ook Barbie (als merk) wel aan het veranderen is. Hier ligt die lijn zelfs bij de Action. Ook met kunstbeen, vitiligo, in een rolstoel, enz. Heel divers.
     
    TanjaK, Huismuisie en KleineLai vinden dit leuk.
  16. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.614
    3.989
    113
    het grootste deel van onze lego poppetjes heeft toch echt een geel hoofd, en van die gele handen....
     
    Theezeefje, Athina, TanjaK en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Poppen van het merk “Paola Reina” besteed hier veel aandacht aan, die hebben echt veel diversiteit in hun poppen, Google maar eens.

    Ik vind verder dat Playmobil, little people en L.O.L. Surprises poppetjes ook wel poppetjes met verschillende huid/haarkleur hebben.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  18. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Ik heb net even in de little people bus gekeken, die hier voor mijn neus staat, 1 wit poppetje, 1 getint poppetje en 1 zwart poppetje. :thumup:
     
    TanjaK en Huismuisie vinden dit leuk.
  19. Olympia

    Olympia Bekend lid

    16 okt 2020
    908
    1.438
    93
    Vrouw
    Barbie komt inderdaad ook met steeds meer verschillende huidskleuren!
    Hier (oosten van NL) misschien wel minder in verhouding, pas zag ik 6 witte en 1 donkere huidskleur barbies naast elkaar. Heb expres de donkere gekocht voor mijn nichtje, ze was er helemaal blij mee!
     
    TanjaK en KleineLai vinden dit leuk.
  20. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    834
    640
    93
    Vrouw
    Sorry dat het niet helemaal duidelijk was.
    Ik vroeg me af of het kwam of de markt echt op een bepaalde groep mensen gericht was, of het plaatsgebonden is.
     

Deel Deze Pagina