Speelzand, waar kopen en hoeveel heb ik nodig?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lentes, 10 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lentes

    Lentes Niet meer actief

    Wij hebben een klein zandbakje, misschien 1.5 x 1.5 meter.
    Waar kan ik (goedkoop) speelzand kopen? en hoeveel is er dan nodig zodat er leuk mee gespeeld kan worden?
     
  2. Pasja83

    Pasja83 Fanatiek lid

    12 mrt 2009
    1.061
    1
    0
    Bij de Gamma of Praxis. Ik denk een zak of 4/5 .
     
  3. Lola86

    Lola86 Fanatiek lid

    12 jan 2010
    1.660
    0
    0
    Welkoop/boerenbont 4 zakken
     
  4. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Hmm je kunt ook metselzand kopen.
    Goedkoper en je kunt er beter mee bouwen :)
    (En nee, het wordt niet hard.. Maar je krijgt ook niet dat hele zacht zand dat enkel maar uit elkaar valt)
     
  5. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.496
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Wij hebben voor onze schelp van 1 meter doorsnee ongeveer - 2 zakken nodig. Dus zelf denk ik dat je met 3 a 4 zakken een heel eind bent - a 1,99 per zak bij de praxis ofzo.
     
  6. mamavanmeisje

    mamavanmeisje Fanatiek lid

    17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Bij de bouwmarkt. Er zitten 3 zakken in mijn blauwe schelp.
     
  7. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Hoe diep is de zandbak?
     
  8. dt50

    dt50 Actief lid

    5 jan 2009
    215
    0
    16
    Wij doen in onze " schildpad" 1 zak a 25 kgr. 1 zak omdat het geen 20 cm hoog hoeft te liggen en omdat we het in de herfst altijd onder tussen de tuinaarde vermengen. Hierdoor geen kans op zandvlooien etc. Iedere lente een nieuwe zak
     
  9. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Serieus... wij hebben volgens mij 20 zakken van 25 kg in onze zandbak zitten, haha. Ik sta echt te kijken van die paar zakjes die hier genoemd worden. Vandaar dat ik al vroeg naar de hoogte / diepte. Die van ons is op zich niet bizar groot. (140 bij 120 ofzo) maar wel aan de diepe kant. Ze moeten toch ook kunnen graven hè. Hij is denk ik 40 cm diep.
     
  10. Lentes

    Lentes Niet meer actief

    Bedankt! Ik had eigenlijk ook wel meer dan 4 zakken verwacht..

    Die van ons zal ook minimaal 40 cm diep zijn, misschien zelfs nog wel dieper.

    Hebben jullie wel allemaal speelzand? Of ook veel metselzand?
     
  11. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Je kunt het uitrekenen hè:

    1,5 m x 1,5 m x 0,4 m = 0,9 kubieke meter

    Soortelijk gewicht van zand is 1600 kg per m3, weet ik dankzij Dr. Google.

    Dus 1600 * 0,9 = 1440 kg zand

    Sodeju, jij gaat sjouwen! Dat zijn 58 zakken van 25 kg. Als ik jullie was, zou ik gewoon een kuub zand laten storten.

    Wij hebben speelzand. Dat droogt wel uit als er geen regenwater op valt. (Onze zandbak staat onder een overkapping.) Droog zand is soms leuk, want dat stroomt lekker door zo'n molentje. En andere keren hebben we weer zin in plakzand. Dan sproei ik 's avonds gewoon even flink en dan hebben we de dagen erna weer prima zand.

    Paar tips:
    - Zorg dat er echt geen katten in kunnen komen, want ze zijn dol op wit zand om in te sch#ten.
    - Houdt er bij het maken van een deksel wel rekening mee dat het zand moet kunnen luchten. (Vochtig) zand dat langere tijd in een luchtdichte bak zit, slaat groen uit.
    - En denk eraan dat je aan het eind van je zomer minstens de helft van je kuub zand uit je woonkamer hebt geveegd. :D

    Wij hebben echt ontzettend veel plezier van de zandbak! Onze zoon vindt het prachtig. Ik ben ook blij dat hij overdekt is en er dus nooit plassen in komen. Hij heeft er denk ik alleen nov-dec-jan niet in gespeeld vanwege de kou. Maar de laatste weken is de bak al weer regelmatig open geweest. Heerlijk!
     
  12. Lentes

    Lentes Niet meer actief

    Serieus? Een kuub zand?

    Volgens mij zie je de zandbak dan niet meer maar alleen een bult zand! (zie t al helemaal voor me, kindlief die op die bult zit over de schutting naar de buurvrouw te zwaaien :p haha)
     
  13. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik stond er toen ook van te kijken hoeveel wij nodig hadden! Wij hadden echt 20 of 25 zakken en dan is de bak echt nog niet vol. (rand van ongeveer 10 cm.) Op zich is dat trouwens ook wel lekker hoor, een zandbak die precies afgevuld is, stroomt natuurlijk wel erg snel over. ;) Ik weet niet of jullie hem (deels) hebben ingegraven of niet? Bij ons staat hij echt op de tegels. En 40 cm is ook wel rot om vanaf te vallen als je op steen landt. Ik heb met dat opstaande randje toch het idee dat dat minder makkelijk zal gebeuren. (Sowieso is de bak aan drie kanten dicht.)
     
  14. Tamio

    Tamio Niet meer actief

    Was mijn gedachte ook. Ik moet onze nieuwe zandbak ook nog vullen. Hij is 130x135 en er komt inderdaad 40 cm zand in. Nou dan heb je wel een aanhanger nodig. Ik heb niet eens een trekhaak dus zit ook nog te bedenken wat te doen. Ik denk dat ik maar hulp in ga schakelen.
     
  15. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Je kunt gewoon een kuub speelzand bestellen en laten bezorgen hè. Kan via internet, maar ook vaak wel bij die bedrijven waar ze stenen verkopen om te bestraten. Waarshijnlijk kan het bij Praxis e.d. ook wel.
    Wij hadden uiteindelijk ongeveer een halve kuub nodig. En waar laat je dan die andere helft? Dus hebben wij dat niet gedaan en toch maar met zakken van de bouwmarkt gesjouwd. Maar als je (bijna) een kuub nodig hebt, zou ik het laen bezorgen hoor!
     
  16. Lentes

    Lentes Niet meer actief

    Er zijn 6 zakjes speelzand ingekomen, genoeg hoor!
     
  17. Tamio

    Tamio Niet meer actief

    Maar hoe diep is de zandbak dan en is hij echt 1,5 bij 1,5?
     
  18. Lentes

    Lentes Niet meer actief

    1.20 x 1.20 zei ik maar bedenk me (nu pas) dat dat de buitenmaat is.

    Binnenmaat zal 1x1 zijn, oeps!

    Dan zijn 6 zakken wel genoeg dus en we hebben hem niet tot boven aan vol, dat is niet nodig denk ik.
     
  19. Tamio

    Tamio Niet meer actief

    Ah dat scheelt wel wat ja. Ik heb vandaag een halve kuub zand laten bezorgen. Dus de zandbak zit goed vol nu.
     

Deel Deze Pagina