Speen afleren hoe?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door 1991Mamavanvier, 23 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    Mijn 2e zoontje heeft tot bijna 3jr een speen gehad, en hij heeft er nog steeds mond problemen mee, krijgen logopedie ect ect...

    Nu heeft 1 van mijn dochters ook een speen (2jr2mnd), gebruikt hem alleen met slapen. Dus gedurende nacht heeft ze hem ook echt in.. (dit weet ik omdat ik regelmatig per nacht naar haar zus loop)...

    Nu heb ik haar haar speen weg laten gooien in de prullenbak (wel eruit gevist want heb geen reserve, maar ze weet niet dat ik hem gepakt heb..) wil het gewoon weghebben want zie aan haar tanden dat ze de speen gebruikt en kwijlt flink!

    nu deed ik haar op bed voor haar slaapje want ze slapen nog 1x tussendoor... Maar mevrouw wil dus niet slapen... Nu ben ik zelf geneigd om dat ding weer terug te geven. Haha

    Hoe hebben jullie dit gedaan? Ik ben dus heel bang dat ze aan het eind van de dag volledig instort van moeheid, en dat ze vanavond ook niet wilt slapen vanwege de speen...
    :|
     
  2. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
  3. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.290
    113
    is het geen optie om eerst te proberen om hem na het in slaap vallen er na een kwartier uit te trekken? (dit zou ik dan alleen 's avonds doen, overdag zal ze misschien wakker ervan worden).
     
  4. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik heb m cold turkey af gepakt met 15 maanden en bij de 2e met 1,5 jaar.
    C heeft 2 nachten veel gehuild en N een half uurtje.
    Het is voor jezelf echt even volhouden.
     
    1991Mamavanvier vindt dit leuk.
  5. Lm2

    Lm2 Niet meer actief

    Wij hebben het boekje de lummies zoeken een speen gebruikt. Werkte perfect, alleen eerste avond was het wat moeizaam en hebben we bij haar gezeten om in slaap te vallen. Ze was 2 jaar en een paar maanden. Ga ik bij de tweede ook doen tegen die tijd.
     
    1991Mamavanvier vindt dit leuk.
  6. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Speen echt weggooien en een paar dagen/nachten op je tanden bijten.
    Niet bang zijn, in 1 keer in dat koude water springen ;)
     
    1991Mamavanvier vindt dit leuk.
  7. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    In de avond/nacht ook, want als ze wakker wordt zoekt ze 'm ook echt. :| kan ze hem niet vinden gaat ze huilen:roflmao:
     
  8. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Weg is weg, dus ik zou doorzetten en een paar slechte avonden/nachten incalculeren.
     
    1991Mamavanvier en MickeyM vinden dit leuk.
  9. MickeyM

    MickeyM Lid

    11 mei 2020
    35
    23
    8
    Vrouw
    Toevallig hebben we de spenen ook vandaag in de prullenbak gegooid (samen), in ruil voor een cadeautje (knuffel). 2,5 jaar alweer en ons zoontje zit op logopedie vanwege kwijlen. Het advies was duidelijk: cold turkey. Nu ligt meneer vrolijk te kletsen in bed, maar slapen ho maar. Zal wel pittig worden komende dagen, we moeten er ff doorheen. Pfff. Succes ook bij jullie!
     
    1991Mamavanvier vindt dit leuk.
  10. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    Jullie ook succes...
     
    MickeyM vindt dit leuk.
  11. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.963
    113
    noord holland
    Ik zou ook gewoon Cold turkey doen en dat is helaas doorzetten. Kinderen moeten echt wennen aan een andere manier van doezelig worden dan dat ze gewend zijn.
    Het ene kind huilt even, is vervolgens lang wakker, valt in slaap en is er doorheen. Het andere kind heeft hier meerdere dagen last van.
    De speen uit ellende maar teruggeven is in ieder geval niet verstandig als je er eigenlijk wel echt gewoon vanaf wil. Dan is het doorzetten.
    Koppel er evt een leuke beloning aan zodat het voor je kind ook een leuke reden heeft (logopedistische redenen doen het hem vaak niet voor ze :p:roflmao:).
     
  12. Magnolia29

    Magnolia29 VIP lid

    30 nov 2015
    11.394
    23.009
    113
    Vrouw
    Gewoon doorzetten en je mindset er op instellen :roflmao:

    Dochter heeft hem toen ingeleverd bij de spenenboom van het CB. Eerste avond dik 3 uur drama/gillen/schreeuwen tot ze van pure vermoeidheid in slaap viel. Dag erna 2 uur, enz enz tot ze er nog maar 5 minuten om huilde. Duurde hier een dikke week, maar ik wilde het echt doorzetten. Anders wordt het alleen maar erger, dan maar even een paar nachten drama. Succes! :thumup:
     
  13. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.037
    3.120
    113
    Wij hebben ze met 3 zelf de spenen laten weggooien.. De oudste heeft een traan gelaten toen ze besefte dat ze hem dus echt niet meer terug kreeg. Dat was na enkele seconden over. 's avonds heeft ze er nog normaal om gevraagd en is toen zonder gaan slapen.
    De middelste heb ik er niet meer over gehoord..
     
  14. MickeyM

    MickeyM Lid

    11 mei 2020
    35
    23
    8
    Vrouw
    Om iedereen die er net zo tegen op ziet als ik een hart onder de riem te steken: het gaat hier goed! Zoals ik schreef: 3 dagen geleden gestopt. Na uitleg van ons heeft hij de speen weggegooid en is er niet meer over begonnen. Inslapen is lastiger (vooral overdag), maar vannacht helemaal doorgeslapen en vrolijk opgestaan. We zijn opgelucht en blij dat we de stap genomen hebben.
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  15. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.146
    1.067
    113
    Ik heb het 3 keer cold turkey gedaan, waarbij oudste en jongste echt speenverslaafd waren, maar het viel 1000% mee. Ja, de eerste nacht kwamen ze moeilijk in slaap, maar na 3 nachten merkte ik er al niets meer van. Alleen de jongste vroeg nog wel eens om de speen, maar als ik uitleg gaf, dan was het goed.

    (stoppen met BV gaf veel meer drama :eek:... Maar ook dat was na een 4-tal nachten wel over)
     
  16. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.719
    803
    113
    Het is al wat jaartjes geleden, maar bij de oudste twee zijn we cold turkey gestopt. Het is mij allebei de keren echt heel erg meegevallen. Misschien 1 of 2 nachten met wat gehuil, maar echt niet noemenswaardig. Terwijl de liefde voor de speen echt groot was!
    Mijn derde die duimt, dat is helaas een stuk lastiger...
     
  17. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.779
    2.677
    113
    Noord-Holland
    We hebben bij beide de speen tegelijk afgepakt en cold turkey gedaan. Jongste was 15mnd en was 10min verdrietig en dat was dat :) oudste was bijna 3 jaar.. die heeft het 3 avonden moeilijk gehad en toen was het ook klaar. Even doorzetten nu dus :)
     
  18. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.905
    15.344
    113
    Bij mijn twee oudste kinderen gewoon cold turkey met de speen gestopt.
    Bij mijn oudste met net twee jaar, die heeft het een paar nachten wat moeilijk gehad met inslapen. De jongste is sinds net na zijn eerste verjaardag gestopt met spenen, die heeft er geen enkele kik om gegeven.

    Beide kinderen hebben na de eerste nacht zonder speen een cadeau gekregen :)
     
  19. Edith1987

    Edith1987 Fanatiek lid

    22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Onze jongste had de speen kapot gebeten en vond het toen heel logisch om hem samen in de prullenbak te gooien. Wij hebben met geen woord gerept over het kopen van een nieuwe ;) Hij heeft helaas echt wel een dikke 1,5 week slecht geslapen 's nachts. Vroeg dan niet om zijn speen, maar kon echt zijn draai niet vinden. Wel zielig, maar nu gaat het prima!
     
  20. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Hier een dochter die zeg maar gerust speen verslaafd is. Ik heb een zwaar jaar achter de rug en nu ook nog een onzekere tijd. Wel bezig dat hij alleen in bed mag, ik trek hem dan er vaak wel uit en leg hem verder weg,en s avonds bij het half uurtje tv kijken. Ze slist veel zonder speen dus nu begint de noodzaak ook echt te konen. Maar alle argumenten die ik aandraag om speen te stoppen heeft ze zoiets van dikke vinger ;) Dus denk dat cold turkey ook hier alleen gaat werken. Dochterlief speelt amper met speelgoed dus een kadootje gaat hier niet werken.
     

Deel Deze Pagina