Speen afleren: wanneer en hoe

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Chantico, 9 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. loesjej

loesjej Actief lid

12 dec 2008
    416
    0
    0
    Hier 1 met een megazuigbehoefte ( 5 maand)...en dan liver de speen dan de duim, en dus ook wel eens overdag, leren we ooit wel weer af, heb me er bij neergelegd...

2. Kellly

Kellly Fanatiek lid

5 mrt 2007
    1.437
    0
    0
    zo rond de 5 of 6 maanden hebben we hem gewoon de speen niet meer gegeven.
    Het heeft 3 nachtjes geduurt en er nooit meer naar gevraagt.

3. mirjam2112

mirjam2112 Niet meer actief

Wow ik wou hier een topic openen zie ik deze ineens staan, bijna letterlijk van hoe het bij ons gaat.

Vannacht werd ze elk uur wakker voor die speen zeg. Dan huilt ze en als je naar haar toe gaat heeft ze haar ogen dicht, wrijft ze wel in haar ogen en huilt ze al slapend lijkt het wel. Als ik haar de speen geef slaapt ze gelijk weer verder. Ik ben bang als ik haar laat huilen dat ze dan wakker wordt en niet meer in slaap komt. Maar elke nacht 5 / 6 keer eruit gaat je wel opbreken zeg.

Iemand tips? Gewoon een keer laten huilen en kijken wat er gebeurt?

De speen krijgt ze overdag alleen als ze moe is en zoals ik hier ook las om 'n beetje mee te spelen. Ze kruipt er graag naar toe en steekt 'm dan achterstevoren in haar mond, erg grappig :)

En oh ja, in de wagen ook vaak. Maar soms vraag ik me af waarom ik hem geef als ze er niet om 'vraagt'.

4. shalini

shalini Actief lid

21 jul 2007
    289
    0
    0
    vlak voorda mijn dochter 1 werd. heb ik heb voor de helft geknipt. en haar uitgelgd dat hij kapot was we hebben hem samen weggooid en ze heeft er toen niet meer naar gevraagd.

ze heeft er wel eerst om gehuild hoor dat hij stuk was.
    ik vind 6 maanden persoonlijk nog te jong. ze moeten wel een beetje kunnen begrijpen voordat je ze het afleert

5. kdvjuffie

kdvjuffie Niet meer actief

Ons meisje is ook een liefhebber van een speentje en ik heb er totaal geen problemen mee dat ze die nodig heeft om te gaan slapen!
    Vanaf ong. 8 maanden gaat ze hem van mij alleen nog in bed krijgen... Ze heeft hem nu overdag uit bed ook al niet veel dus dat scheelt al een hoop!
    En als Zoë de speen tot 2 jaar nodig heeft om in slaap te komen vind ik dat geen probleem dan gaat de speen gewoon een keer mee naar Spanje met Sinterklaas hihi ;)

Werk zelf op een kinderdagverblijf en zie dat de kids er erg trots op zijn als het speentje met Sinterklaas mee mag naar Spanje!

6. Moesje78

Moesje78 Fanatiek lid

26 apr 2006
    2.177
    1
    0
    Hier precies hetzelfde. Hier is de regel als ze haar pyjama aan heeft mag ze de speen pakken....dus als ze moe is of ziek is doen we gewoon iets eerder haar pyjama aan.
    Heb er ook geen moeite mee dat ze 's nachts nog lekker speent.
    Let op, wel 's nachts....vind een peuter met een speen overdag echt niks.
    Ik zou het iig nooit zo af gaan pakken, als haar dat nou lekker een vertrouwd gevoel geeft, waarom zou ik dat dan gaan afnemen?

7. lianda

lianda Fanatiek lid

6 jun 2007
    2.367
    0
    0
    werkt bij centerparcs
    noord babant
    oeps mijn zoon is net 4 jr en heeft nog een speen :oops:
    alleen met slapen hoor hij heeft hem echt ng nodig maar willen binnekort ehct afleren.
    de oudste was 3 en gooide hem zelf weg.
    keano is 11mnd en die heeft er ook 1 tgijdens het slapen

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wij hebben het met 9 maanden afgeleerd. Ik heb gehoord dat rond de 9 maanden de zuigbehoefte afneemt/verdwijnt. En het zuigen op de speen dus een gewoonte wordt, in plaats van de zuigbehoefte voldoen.
    Ik heb de speen er gewoon uitgelaten. Bij zijn 1e slaapje overdag heeft hij 20 minuten gehuild. Bij het 2e slaapje nog 10 minuten. 's avonds nog 5 minuten. En daarna heeft hij er niet meer naar omgekeken. Een week later hadden we nog een klein drama, en toch de speen aangeboden. Maar hij wilde hem niet eens meer hebben.

9. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Ik ben van plan om het Jesper af te gaan leren als hij gewend is aan zijn broertje/zusje wat in aantocht is. Ik dacht dat hij die veiligheid en geborgenheid nog hard nodig zal hebben de komende tijd. Er zal al genoeg veranderen voor hem. Overdag heeft hij m niet alleen in bed als hij gaat slapen, samen met zijn konijn. Het ziet er ook wel aandoenlijk uit hoor. Ben wel blij dat hij niet duimt ipv speen. Dat is een stuk moeilijker af te leren vrees ik.

10. Majkuh

Majkuh Fanatiek lid

1 jun 2008
    2.545
    1
    0
    Waarschijnlijk krijgen een paar moeders nu een rolling ;)

Maar mijn dochter heeft har speen tot....ik durf het bijna niet te zeggen.....7 jaar gehad (bloos)

Ze was zo vreselijk gehecht aan dat ding, hebben meerdere keren geprobeerd om haar eraf te krijgen en de drama's waren niet te overzien.

De laatste jaren was et zod at ze hem alleen maar snachts of als ze zielig was mocht hebben, maar dat ding afpakkenw as net zoiets als haar knuffel afpakken en ik vond dat zo zielig.

Op een gegeven moment heb ik tegen haar gezegd data ls haar tanden eronder zouden lijden hij weg moest, maar de tandarts was altijd reuze tevreden.

Uiteindelijk heeft ze hem begin vorig jaar weggedaan toen we bij mijn vriend in zijn gaan wonen.

Ik weet het, het was geen gezicht en belachelijk en alles erbij ;) maar ik vind je kind geweld aandoen als het niet nodig is echt wreed en omdat er geen schadelijke gevolgen waren heb ik het zo gelaten.

Dus als je denkt dat je kind er nog niet aantoe is, gewoon niet doen!

11. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik maak me er niet zo druk om. Voorlopig nog zoveel dingen die veranderen dat die speen (in bed alleen) nog wel even mag blijven...

12. McNugget

McNugget Niet meer actief

De zoon van me schoonbroer is 4 jaar en 3 maanden ongeveer en die heeft nog steeds ze speen in!

Ik wilde Senna eigenlijk geen speentje geven maar nu toch gebruik ik hem af en toe als ze net gegeten heeft en toch nog zuigbehoefte heeft.

Ik ga het afleren als ik zie dat haar zuigbehoefte minder is, maar met een halfjaar ga ik het niet meer geven denk ik.

Want als ik naar de zoon van me schoonbroer kijk, iriteer ik me mateloos dat hij nog steeds die speen in ze mond heeft. Hij kan niet eens normaal andwoord geven als je iets vraagt met dat ding in ze mond.
    En hij heeft niet 1 speen, nee wel 4 ofzo en die wilt hij alle 4 bij zich hebben.. Pffff ( zo niet, dan gaat ie janken ) !

Nou dat moet je dus echt zien te voorkomen..

Groetjesss

13. McNugget

McNugget Niet meer actief

De zoon van me schoonbroer is 4 jaar en 3 maanden ongeveer en die heeft nog steeds ze speen in!

Ik wilde Senna eigenlijk geen speentje geven maar nu toch gebruik ik hem af en toe als ze net gegeten heeft en toch nog zuigbehoefte heeft.

Ik ga het afleren als ik zie dat haar zuigbehoefte minder is, maar met een halfjaar ga ik het niet meer geven denk ik.

Want als ik naar de zoon van me schoonbroer kijk, iriteer ik me mateloos dat hij nog steeds die speen in ze mond heeft. Hij kan niet eens normaal andwoord geven als je iets vraagt met dat ding in ze mond.
    En hij heeft niet 1 speen, nee wel 4 ofzo en die wilt hij alle 4 bij zich hebben.. Pffff ( zo niet, dan gaat ie janken ) !

Nou dat moet je dus echt zien te voorkomen..

Groetjesss

14. Robin is nu net 2 jaar. Heeft ook alleen maar een speentje nodig bij het slapen gaan. Zijn knuffel en speen moet hij als we naar beneden gaan in bed gooien. Dit gaat erg goed en sinds een week krijgt hij zijn speen niet meer bij zijn tukkie overdag. We doen het nu zo dat hij de speen alleen krijgt als het donker is buiten. Dit gaat goed. Hoop nu dat als het straks weer langer licht blijft buiten zo die speen er langzamerhand uit te krijgen, maar nu is het nog zo vertrouwd, de combi 'koe en speen'.
    De kleinste nu bijna 6 maanden heeft ook een speentje. Ook alleen maar in bedje. Gelukkig hoeven wij er bijna nooit uit s'nachts om het speentje terug te stoppen.

15. TuttiFrutti

TuttiFrutti Bekend lid

13 jan 2008
    540
    0
    0
    begeleidster van mensen met een verstandelijke bep
    Pig-City
    Oh ik herken jouw verhaal zo, hier dus ook weer 5 keer eruit geweest om z'n speentje te moeten geven.

Ik hoor ook graag wat tips, ik vind afleren nog niet echt nodig met 6 maanden als ik eerlijk ben. Mijn zoon heeft aardig wat zuig behoefte, dus als die speen hem daarbij helpt vind ik het goed.

Ik heb die van een spuugdoekje door de ring niet geprobeerd, dus das een goeie, maar zijn er nog meer tips?

16. Chantico

Chantico Niet meer actief

Fijn hoor, al die gevarieerde reacties!

We (m'n vriend en ik) hebben besloten dat we het speengebruik niet per se gaan afbouwen, maar wel beperken en ook niet aanmoedigen. Na jullie verhalen vind ik inderdaad dat ze nog jong genoeg is om een speen te mogen hebben als ze daar behoefte aan heeft. Wel willen we proberen de periode waarin de zuigbehoefte afneemt (en ik las dat dat rond de 6 maanden is) aan te grijpen om de speen ook minder belangrijk te maken. Voor haar veiligheidsgevoel geef ik liever een knuffeltje ofzo, dat heeft minder effect op de ontwikkeling van haar mond.

Dus nu krijgt ze de speen overdag niet meer, behalve in slaapsituaties (dus in bed, het hangmatje of de wandelwagen als ze daar behoefte aan heeft). En dus niét als ze er geen behoefte aan heeft (tijdens het wandelen bijvoorbeeld hoeft ze m eigenlijk nooit).
    We leggen haar eerst weg zonder speen en alleen als ze er om gaan huilen (of heel enthousiast de lakentjes in haar mondje gaat stoppen ;) ) geven we de speen.

We trekken de speen er ook niet meer uit als ze slaapt, maar vaak gooit ze m er zelf uit / verliest ze m. Gisternacht heeft ze de hele nacht zonder speen geslapen en is ze geen één keer wakker geworden (of wel wakker, maar heeft ze ons niet gewekt voor de speen)! En vannacht ben ik er één keer uit geweest. Ik denk dat dat hele onrustige slapen (en drinken) bij een sprongetje hoorde)

Ik ben nog wel benieuwd naar het effect van een speen op de ontwikkeling van de mond (lippen, gebit, tongstand) en de spraakontwikkeling etc. Heeft iemand daar info over, of tips waar ik dat kan vinden?

17. tweemeisjes

tweemeisjes Niet meer actief

Hier duimt onze dochter! dat is nog lastiger af te leren dan een speen.
    Een vrouw uit de buurt heeft het stukgeknipt en haar dochter van drie iets laten uitzoeken!
    Prima gegaan.
    Mijn dochter van bijna vier duimt nog, daar kan ik ook wel een tip voor gebruiken haha!

18. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    alicia heeft alleen een speen in der bed en vind dat eigenlijk niet z'n probleem. ze slaapt ook echt niet zonder speen ook niet in de buggy etc als ze moe is. als ze ziekjes is mag ze hem soms even om der te troosten haha.

ik denkt dat ik tegen de tijd dat ze 2 is probeer de speen op een leuke manier weg te laten. bijvoorbeeld net zoiets als een tandenfee maar dan een spenenfee die de speen komt ophalen er ene kadotje voor neerlegt. de speentjes gaan naar de babys toe want grote meiden hoeven er gene meer op z'n manier ga ik het doen denk ik en hoop dat het lukt. overdag is ze er al erg lang vanaf en ze vraagt er wel is om maar dan zeg ik gewoon wil je naar bed en houdt ze al op met schooien haha

19. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg

ik heb geduimt tot me 12 haha en zat al op de middelbare school :) . succes dus met duimafleren haha. speen kan je opbergen een duim heb je altijd bij de hand. lastig hoor

20. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    hier net zo met de speen afgeven haha. meestal als ik er uit bed haal trekt ze de speen al uit der mond en gooit hem in bed. soms moet het vragen en zeg ik "tutje uit"en gooit hem dan ook weg.

Deel Deze Pagina