speentje afleren baby 4 a 5 maanden: hoe?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Jane1972, 9 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jane1972

    Jane1972 Actief lid

    16 aug 2006
    125
    0
    0
    Noord-Holland
    Hallo meiden,

    Mijn kindje van 4,5 maanden wil graag een speentje. Dat hebben we haar gegeven van baby af aan al, omdat ze een grote zuigbehoefte heeft. Nu willen we het speentje afleren, omdat ze een paar keer per nacht wakker wordt (!), gaat huilen en dan moet dat speentje in, anders blijft ze huilen. Jullie begrijpen, dit is niet goed vol te houden.

    Hebben jullie hier ervaring mee? (paar keer per nacht wakker?) Ze drinkt genoeg, dus dat kan het niet zijn. Ze wordt eigenlijk ook niet wakker, maar huilt in haar slaap om het speentje. Als je het erin doet, is ze weer stil en gaat slapen.

    Hoe hebben jullie het speentje afgeleerd? Gewoon niet meer gegeven? Hoe ging dat? En hoe lang duurde het voordat jullie kindje niet meer huilde erom?

    Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
     
  2. saartje27

    saartje27 Fanatiek lid

    13 jan 2007
    2.391
    1
    36
    Nederland
    Vraag me af waarom je het speentje niet meer zou geven als je kindje zo'n grote zuigbehoefte heeft. Ik snap dat het vervelend is om steeds het speentje er terug in te doen. Maar ik denk dat als je het speentje niet meer gaat geven ze alleen maar meer gaat huilen omdat ze die zuigbehoefte nog heeft.

    Probeer eens een spuugdoekje door de ring van de speen te halen, meestal blijft hij dan beter op zijn plek liggen.
     
  3. leonietje24

    leonietje24 Fanatiek lid

    25 jul 2006
    2.529
    0
    0
    Mee eens, ze is nog zo klein! Het is ff lastig ja maar ik heb het nooit zo'n probleem gevonden om er ff naartoe te lopen. Ik heb geen idee of je het nu af kunt leren persoonlijk zou ik nog gewoon ff wachten, die tip met dat doekje erdoor is inderdaad handig!
     
  4. sannnniee

    sannnniee Fanatiek lid

    17 jul 2007
    2.133
    0
    0
    ...
    noord brabant
    ik zou het nu nog niet afleren.
     
  5. sjorsje

    sjorsje VIP lid

    17 aug 2007
    11.328
    243
    63
    Noord-Brabant
    Rond de 7 maanden had Lianna er vanzelf geen behoefte meer aan. Eigenlijk net op het moment dat mijn man en ik ons afvroegen hoe we het konden af gaan leren. Zolang je baby er nog behoefte aan heeft zou ik het gewoon blijven geven. Misschien het spuuglapje proberen.
     
  6. Fientje2007

    Fientje2007 Actief lid

    18 jun 2007
    309
    0
    0
    Brabant
    Hoi, onze dochter heeft PRECIES hetzelfde, dan wordt ze wakker in de nacht (dromen? Hitte? Verkoudheid?) en zodra je het fiepje erin doet is ze weer vertrokken.
    Terwijl ze ook in slaap kan vallen zonder fiepje. Ze begint ookal een beetje te duimen, dus dat is ook best. Nu hebben we ook maar meteen de avondvoeding van 23.00 eruit gegooid.
    Wakker worden we toch :) Maar dat effe terzijde, ik denk ook dat het vanzelf wel minder zal worden. En laten huilen is geen optie, mama wil ook slapen en ze raakt dan helemaal overstuur en dus echt wakker.
    Zal vanzelf wel beter gaan.. hoop ik
    Met het afbouwen van het fiepje wachten we dus maar mee
     
  7. MamaDeluxe

    MamaDeluxe Fanatiek lid

    4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Als je er eenmaal aan begonnen bent....

    Ik zou het ook nog ff zo laten, tot je kindje er vanzelf mee stopt (hopelijk) of wat ouder is.
     
  8. moon85

    moon85 VIP lid

    5 jul 2006
    6.811
    0
    0
    Ik heb het er ook een keer op CB over gehad.
    Ze zeggen dat je het beter met 1,5 kan gaan afleren.
    Omdat ze straks gaan dromen enz en dan graag een speentje willen.
    Moet zeggen dat ze al minder vaak wakker word in de nacht er voor.
    En m'n nichtje stopte met 9 maanden er zelf mee.
     
  9. famke84

    famke84 Actief lid

    21 nov 2007
    279
    0
    0
    verpleegkundige
    Friesland
    Hier ook in de nacht wakker om speentje... Is vanzelf over gegaan! Slaapt nu lekker door. Wel altijd 's nachts zijn speentje gegeven trouwens. Kleine moeite! Beter als die nachtvoedingen!
     
  10. Natascha30

    Natascha30 Fanatiek lid

    4 okt 2006
    2.157
    0
    0
    Twente
    mijn eerste had dat inderdaad ook tot hij zelf het speentje wel pakte (had er dan twee in bed liggen)
    tip met spuugdoekje kan ook helpen
    ik zou het nu niet afleren als jouw kindje nog zoveel behoefte eraan heeft
     
  11. Soraya

    Soraya Bekend lid

    30 dec 2006
    836
    0
    16
    Randstad
    Ik las laatst dat de zuigbehoefte met een maand of acht afneemt. Het is erg vervelend om je bed uit te moeten wanneer je kindje het speentje kwijt is, maar ik zou het nog even proberen uit te zingen. Je kindje heeft die behoefte nu nog eenmaal.

    Nova valt ook met een speentje in slaap, maar ik hoef er 's nachts nooit uit om het te geven, dus ik heb misschien makkelijk praten. Wel wil ik het haar op tijd afleren, hoop ik. Mijn lief heeft een dochter van 11 uit een eerdere relatie en zij heeft (hele) lichte spraakproblemen door het te lang lopen met een speen, daar heeft ze nu logopedie voor. En dan heb ik het over tot een jaar of drie, vier.
     
  12. liefzonnetje

    liefzonnetje Fanatiek lid

    17 aug 2006
    2.074
    0
    0
    hihihi ik moet een klein beetje lachen.... maar, wees blij dat je alleen even een speentje terug hoeft te geven en ze is ook nog erg jong....
    ik voed meerendeel van de nachten nog (en vind dat echt niet erg, een knuffelmomentje, maar soms wel erg vermoeiend... laatste nachten 2 en 1 keer 3 voedingen gegeven in 1 nacht! )... ben erg dankbaar als ik eens een nacht mag door slapen of dat alleen een speentje afdoende is ;)

    het komt vanzelf wel... straks is ze ook groot genoeg om zelf haar speentje te pakken, heb geduld!
     
  13. Jane1972

    Jane1972 Actief lid

    16 aug 2006
    125
    0
    0
    Noord-Holland
    bedankt allemaal voor de tips! Ik heb zelf net een rotperiode achter de rug: een vorm van slapeloosheid. Dat kan ik niemand aanraden. En we moeten ook werken, dus hebben onze rust hard nodig.

    Ik las dat iemand de speen gewoon niet meer gaf, en dan had je een paar nachtjes huilen, maar daarna was het over. Echt, na 4,5 maanden paar keer eruit per nacht snak je naar je rust!
     
  14. Minimuisje

    Minimuisje VIP lid

    8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Ik begrijp heel goed dat je rust nodig hebt, maar ik zou persoonlijk echt mijn kind niet een paar nachten flink laten huilen zodat hij/zij het speentje niet meer nodig heeft...

    Ik heb tot 7 maanden elke nacht eruit gemoeten omdat Joris zijn speen kwijt was. Nu is hij 16 maanden en als hij nu zijn speen kwijtraakt in bed sta ik er idd niet meer voor op, maar dan huilt hij ook maar heel even. Maar er is nooit in mijn gedachte opgekomen toen Joris zo jong was om hem maar te laten huilen!
     
  15. Manuela79

    Manuela79 VIP lid

    7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Tja hoe hard het misschien ook klinkt, die gebroken nachten horen er nou eenmaal bij. Binnenkort is je dochtertje oud genoeg om zelf haar speentje te pakken en in haar mond te stoppen als hij eruit is gevallen. Ik zou haar voorlopig dus zeker niet gaan beginnen met afleren.
     
  16. imke

    imke Actief lid

    26 sep 2006
    187
    0
    0
    Verpleegkundige
    Uden
    Ik ben om die rede nooit aan een speen begonnen, Saar is zelf gaan duimen! Tje had het liever niet gehad maar die heeft ze altijd bij de hand en is nooit kwijt....lekker makkelijk voor mama!
    Ik zou het idd ook nog niet afleren, gaat vanzelf over, kun je met je vriend afspreken dat je om en om gaat? bijv hij de ene nacht en jij de andere?Kom je toch wat aan je rust.
     
  17. Anieteke

    Anieteke Actief lid

    21 apr 2007
    301
    0
    0
    Ik zie dat mijn tip er al bij staat: om en om eruit gaan. Zo kan je om de nacht even blijven liggen en slaap je misschien ook beter.
    Wij hebben precies hetzelfde: bijna 6 maanden, al 4 maanden geen nachtvoeding meer, maar wel 4,5 en soms 6 x dat speentje geven. Femke sliep wel eerst ingebakerd tot 2 weken geleden en kon dus niet duimen of haar speentje zelf pakken.

    Op een gegeven moment stortte ik ook een beetje in van vermoeidheid en sinds deze week doen we het dus om en om en dat gaat een stuk beter!

    Hopelijk heb je er wat aan, sterkte ermee!
     
  18. aukie

    aukie Actief lid

    6 apr 2008
    343
    0
    0
    blijkbaar hebben jullie kerels die wakker worden van het gehuil? Die van mij hoort niets. Dus ik word wakker, moet dan manlief wakker stoten en vertellen wat er moet gebeuren. Doe ik het net zo lief zelf....helaas
     
  19. Minimuisje

    Minimuisje VIP lid

    8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Hier precies hetzelfde, mijn vriend werd er ook nooit wakker van... Trouwens nog altijd niet als Joris huils het 's nachts of 's ochtends...! Ik doe het dan net zo lief ook zelf, ben dan toch al wakker!
     
  20. fioontje

    fioontje Fanatiek lid

    3 jul 2007
    2.748
    0
    0
    Den Burg, Texel
    als lars ons nodig heeft snachts, ga ik eruit. ik doe slaapwandelend wat ik doen moet en ben al weer vertrokken voor ik goed en wel weer lig. manlief ligt nog minstens een half uur wakker en hij moet om 6 uur zijn bed uit...
    ik zou het ook nog niet wegnemen, ik denk dat je daar veel meer slaap me verliest als even heen en weer lopen. hier nooit last gehad van verloren spenen, maar hier gebroken nachten toen hij ging draaien
     

Deel Deze Pagina