Spelen jouw kinderen buiten?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Mooiezomer, 22 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    Voor velen misschien een rare vraag. Maar ik las vandaag een stukje in een tijdschrift over psychologie.

    'Buitenspelen is goed voor de gezondheid, het zelfvertrouwen en de sociale en intellectuele ontwikkeling van een kind. Toch doet 15% het nooit. Het gaat voornamelijk om kinderen van hoogopgeleide ouders in de Randstad.'

    Waarom zou dit zijn? Heeft dit gewoon te maken dat kinderen die in Randstad wonen geen ruimte hebben om te spelen? Er geen veilige plekken zijn of zij daar niet veilig naar toe kunnen gaan? Maar wat heeft de opleiding van de ouders hier mee te maken?
     
  2. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.070
    3.516
    113
    Ik denk combinatie van weinig ruimte en weinig tijd. Hoogopgeleide ouders werken wellicht gemiddeld meer dan laagopgeleide ouders? (weet niet of dit klopt, zou het logisch vinden). Daardoor minder tijd om met de kinderen erop uit te gaan en in de randstand zijn minder mogelijkheden wellicht voor kinderen om zelfstandig buiten te gaan spelen. Zoiets denk ik.
     
  3. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    Dat zou zeker kunnen!
    Of zou het ook te maken kunnen hebben dat er meer van deze kinderen verwacht wordt.
    Ouders hebben veel tijd gestoken in hun opleiding en ontwikkeling, dat brengen ze over op hun kinderen. Door bijvoorbeeld muzieklessen, toneel/musical lessen en dat soort dingen.
     
  4. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Zoiets denk ik ook. Misschien werken ze vaker en gaan de kinderen vaker naar de opvang?
     
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Hier spelen ze wel buiten (nu wat minder dan in de zomer). Man is hoogopgeleid, maar wonen dan ook niet eens in de buurt van de randstad.
     
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
     
  7. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Juist als deze kinderen naar de opvang zouden gaan zou je verwachten dat ze wel buiten spelen. Hier gaan de kinderen met het kdv áltijd naar buiten.
    Hier gaan ze in elk geval ook altijd naar buiten, al spelen ze met dit weer iets meer binnen. We wonen niet in de randstad maar in een klein dorp met een héle grote tuin, dus dat scheelt misschien ook.
     
  8. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Ja toen onze kinderen eerst naar de opvang gingen werd er veel buiten gespeeld en daar was ook de ruimte voor (werd later ook minder), maar in de randstad heeft misschien niet elke opvang een grote tuin om in te spelen.
     
  9. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hier spelen ze in de lente en zomermaanden eigenlijk dagelijks buiten, in de herfst en winter wat minder maar nog steeds geregeld.
    Wij wonen in een dorp met veel speelgelegenheden.
     
  10. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Interessant.

    Ik ga er met mijn kinderen gelijk tegenin ;) En Randstad, en hoogopgeleid en werkend, maar ze spelen heel veel buiten. We hebben een redelijk grote tuin en om de hoek ligt een school (waar op het plein gespeeld mag worden), een park en een speeltuin. Op de dagen dat ze naar de bso gaan, gaan ze ook daar naar buiten.
    Geen probleem hier!

    Ik woonde eerst in een vinexwijk buiten een grote stad en het viel me daar altijd op dat kinderen zo weinig buiten kwamen. Maar goed, dat is 1 mening natuurlijk :p
     
  11. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    Nee, ik heb geen buiten kinderen. We hebben een hele grote tuin, maar ze spelen er nooit. Ons vorige huis had een speeltuin direct achter de achtertuin en ook daar waren ze zelden. Ik heb het lang geprobeerd aan te moedigen. Alle speeltuinen in de buurt afgaan etc maar ik heb het inmiddels opgegeven. De oudste gaat naar scouting waar ze vaak buiten activiteiten doen. Daar ben ik al heel blij mee
     
  12. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.632
    21.128
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier dagelijks buiten. Zowel op school en BSO, als op vrije dagen en middagen. Voordeel is wel dat we in een klein dorp wonen, met veel sociale controle en weinig verkeer, veel speelgelegenheid en veel leeftijdsgenootjes. Dus alle buurtgenootjes spelen ook gewoon alleen buiten. Dat had ik mezelf minder snel zien doen bv als ik had gewoond waar mn vader woont. Grote stad, aan een drukke weg, niet zo'n super buurt. Maar wel met speelgelegenheid, dus dan had ik altijd mee gemoeten, wat dan ook prima zou zijn. Maar in dezelfde stad, maar dan een vinexwijk, woont zus, daar kunnen kinderen ook sneller alleen buiten spelen, veel speelgelegenheid, alleen wat minder leeftijdsgenootjes. Denk dat het ook van zulke dingen af hangt. Waar en hoe je woont, zijn er veel leeftijdsgenootjes. En miss ook inderdaad bij hoogopgeleiden meer andere activiteiten als muziekles.
     
  13. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.581
    1.203
    113
    randstad
    Hier wordt wel buiten gespeeld maar wel met ons erbij vaak gaan we als ze vrij is naar de speeltuin in de buurt of we gaan fietsen en stoppen bij elke speeltuin die we tegen komen. Hier wel randstad en beide hoogopgeleid maar van een hele dag binnen worden mijn kinderen echt niet gezellig
     
  14. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.776
    2.676
    113
    Noord-Holland
    Randstad check, hoogopgeleid check.. en onze kinderen spelen elke dag buiten :) er zijn hier in de buurt legio speeltuinen dus die gaan we af. Zomer, herfst, winter dat maakt ons niet uit, we gaan sowieso naar buiten!
     
  15. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Over het algemeen spelen de kinderen op een opvang (kdv of bso) meer en langer buiten dan de kinderen die thuis zijn.

    Opvanglocaties hebben professioneel ingerichte buitenspeelplaatsen en meestal een vast ritme waarin iemand nagedacht heeft over voldoende ingebouwde buitenspeeltijd.
    Thuis moeten de ouders die tijd meestal tussen de huishoudelijke taken door inplannen.
     
  16. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ot: hier geen randstad, wel hoogopgeleid en beide werkend.

    In onze (nieuwbouw venix) wijk loopt bijna iedereen zijn/haar kinderen te zoeken als het etenstijd is. De wijk is heel kindvriendelijk en eigenlijk één grote avontuurterrein voor alle kinderen.
    Ze zijn zelden binnen.
     
  17. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Nou dat was bij ons alleen in de eerste jaren zo, terwijl er een heel mooie buitenruimte was, werd alleen veel te weinig gebruik van gemaakt.
     
  18. smax

    smax Fanatiek lid

    15 feb 2018
    1.949
    1.040
    113
    Vrouw
    Wij wonen in de randstad (vlakbij Rotterdam) en zijn hoogopgeleid (universiteit en hbo) en ze spelen toch echt veel buiten.

    Met deze kou wel iets minder, maar we fietsen nu wat vaker.
    Ze zitten op een agrarisch kdv/bso en daar hebben ze een hele grote tuin waar ze veel buitenspelen.

    Moet wel zeggen dat mijn jongens wel meer buitenspelen dan mijn dochter. Die blijft, zeker in de winter, liever binnen spelen.
     
  19. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.119
    4.333
    113
    Home
    In de zomer krijg ik ze niet naar binnen:
    Rondjes fietsen op het plein
    Speeltuin
    Vriendjes in de straat

    De oudste voetbalt elke dag buiten ook nu in de koude maanden
     
  20. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Altijd! Zomer en winter, met zon en regen.
    Regio West Brabant, 1 hoogopgeleide ouder en 1 minder hoogopgeleide ouder:roflmao:
     

Deel Deze Pagina