Spelling

Discussie in 'De lounge' gestart door daphne78, 15 apr 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Dat kan ze niet, dit is een andere daphne :D

2. Moesje78

Moesje78 Fanatiek lid

26 apr 2006
    2.177
    1
    0
    Pffffff.....wat maken we ons weer druk zeg!

Volgens mij bedoelde onze topicstarter te zeggen dat zich eraan ergert dat sommige mensen weinig moeite doen om een stukje fatsoenlijk te typen.
    En daar vallen dus geen mensen onder die op school geen 10 voor Nederlands hadden! Maar daar bedoelt ze volgens mij mensen mee die te lui zijn om een komma in een zin te zetten, of msn taal gebruiken die lang niet iedereen begrijpt!
    Dat is toch een heel groot verschil? Het is toch een kleine moeite om je best te doen om een stukje duidelijk leesbaar te plaatsen?

3. klazientje

15 mrt 2007
    76
    0
    0
    cassiere
    schiedam
    hallo

ik ben niet goed in talen. ik heb namelijk dislectie. en dat is een struikel blok voor me. maar ik heb het hier naar me zin dus als je. je erg aan me taal dan heb je pech. ik blijf gewoon hier komen.

groetjes klazientje

4. Sanny

Sanny Niet meer actief

Het gaat niet om mensen zoals jou die er niks aan kunnen doen dat ze spelfouten maken. Het gaat om mensen die in msn en breezertaal schrijven, want dat is vrijwel onleesbaar. Ookal heb je dyslectie, ik begrijp nog steeds heel goed wat je bedoelt. Het gaat niet zozeer om spelfouten, want die maakt iedereen, het gaat erom dat het begrijpelijk en leesbaar voor een ander is. Dus trek het je niet aan, het gaat niet om jou ;)

5. eve

eve Fanatiek lid

26 apr 2006
    4.525
    0
    0
    Den Haag
    @Moesje: goed omschreven! Zo zie ik het ook :D

Dyslexie (heb dit woord nog maar 1 keer goed gespeld voorbij zien komen :) ) is iid heel lastig en zal daar ook niemand op aanvallen.

Maar ik denk dat veel mensen gewoon niet de moeite nemen om op spelfouten etc. te letten en zoiets hebben van: Ach, als je het maar begrijpt. En daar kan ik me wel aan ergeren :(

6. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Hahaha. Vanmorgen op kantoor zei ik al tegen mijn collega dat dit een 'leuk' topic zou worden en zie, ik heb gelijk, Teigetje ;)

7. Kalush

Kalush Fanatiek lid

7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Ik sla vaak topics over die echt onleesbaar geschreven worden, denk dan ook wel eens: Hoe kun je zo schrijven.. Soms denk ik wel eens dat het gemakzucht is..
    Maar er zijn natuurlijk mensen die er moeite mee hebben.
    Ik heb zelf ook best wat schrijffouten, maar soms bepaalde schrijfstijl.. Sorry maar dat sla ik echt over.

8. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Halleluja!

Ik dacht dat ik de enige was die zich er kapot aan ergert. Kennen en kunnen door elkaar halen, breezertaal en sms spelling (ik d8 ff ) het gebruik van -dt in de verleden tijd ...... ik word (zonder dt!) er niet goed van. Het lijkt wel of er niemand meer naar school gaat of dat er niks geleerd wordt. Ook wordt er al gauw verscholen achter een ander excuus. Ik vind (wederom zonder dt!) het ook typisch dat het vaak ook om mensen gaat van begin 20! Hoe hebben die een diploma gehaald? Of gaan die uberhaupt niet naar school? Kijk, dat je in een buitenlandse taal slecht bent, is natuurlijk te begrijpen, maar dit is je eigen moedertaal...... Er zijn genoeg ezelsbruggetjes te bedenken en er zijn zelfs spellingprogramma's die je op je pc kunt installeren. Ik begrijp dat niet iedereen de kwaliteiten van een directiesecretaresse heeft, maar sommige dingen moet je gewoon weten als Nederlander zijnde.

9. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs

Maar dat is het hem nou juist, sommige stukjes is echt geen touw aan vast te knopen! Dan heb je gewoon geen idee waar het nou eigenlijk om gaat. Ik haak dan ook gewoon af.

10. Jeetje zeg! Een dag weg geweest en meteen al een topic van 6 pagina's, waarin iedereen discussieert en reageert maar niet eens goed leest over wat er nou echt wordt geschreven!

Ik denk dat niemand zich eraan zal ergeren als er een typfoutje in een tekst staat, maar inderdaad aan lappen tekst waarin de nederlandse taal echt niet meer belangrijk wordt gevonden.

Ik vind dit allemaal maar grappig hoor...

Groetjes Jelske

11. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
  12. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Het is überhaupt ;)

13. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs

Zelfs in spreektaal heb je het toch niet over 'me vriend'? Volgens mij is dat gewoon dialect.

14. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ik kan me ook wel eens ergeren aan de zogenaamde msn-taal,inderdaad altijd een stukje puzzelen. ;)

Schrijffoutjes kijk ik snel overheen,ik weet zeker dat ik ze ook wel eens maak en sommige mensen kunnen er nou eenmaal niets aan doen.
    (maar dat zegt Daphne ook al ongeveer ;) )

Alleen weet ik niet hoeveel 'zin' dit topic heeft,want ik denk niet dat iemand hiervoor zijn schrijfstijl gaat veranderen eerlijk gezegd ;)

15. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs

Wat is er fout aan het woord groententeler?

16. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs

Ja, die ligt naast de Titanic!

Het meest irritante vind ik nog dat sommige mensen (niet zo zeer op dit forum, maar meer in het algemeen) het nodig vinden om complete zinnen in het Engels te zeggen. Oh en by the way, bla bla en nog erger en als ze de telefoon ophangen 'bye bye'. En vaak slaat het ook nog eens nergens op. Doen ze toch ook niet in het Duits? Hoe doe/klink ik interessant.

Grrrrr .....
    :(

17. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Ow, dan weet ik wel welke jij bedoelt! Daar heb ik ook mee zitten worstelen haha! :)

18. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs

haha, ja weet ik. :)

19. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.206
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Het is een zwangerschapsforum hoor en géén forum om goed Nederlands te kunnen schrijven. Kom op zeg laten we elkaar gewoon respecteren.

20. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Forumregels:

1.4 Berichten, antwoorden en hun onderwerp dienen geplaatst te worden in normaal geschreven tekst. Gebruik in je bericht niet allemaal hoofdletters. Dat komt schreeuwerig over en ziet er vaak irritant uit. Berichten die bestaan uit allemaal hoofdletters zullen dan ook direct worden verwijderd of aangepast zonder verder overleg. Tevens wordt het overvloedig gebruik van leestekens niet gewaardeerd, hieronder wordt verstaan het herhaaldelijk gebruiken van bijv. ! of ? tekens. Vermijd titels met te veel hoofdletters. Gebruik in plaats van "HELP!" gewoon "Wie kan mij helpen met...?". Het antwoorden op, of plaatsen van, een bericht met alleen één of meerdere smilies is niet toegestaan.

1.5 Wanneer je reageert op een bericht lees het bericht dan eerst grondig door. Maak een inschatting van het niveau van degene die het probleem of de vraag heeft geplaatst, en stem het niveau van je reactie daarop af. Respecteer in jouw ogen 'domme' vragen (want die bestaan niet) en geef op een rustige manier een antwoord. Probeer spelfouten uit je bericht te halen. Neem de tijd voor een antwoord. Probeer je reactie zo veel mogelijk on-topic te houden (d.w.z. houd je aan het onderwerp)

en stem het niveau van je reactie daarop af ....... oei! hihi ;)

Deel Deze Pagina