Spiraal en cyclus

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Fleurx, 8 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fleurx

    Fleurx Lid

    14 mei 2019
    33
    1
    8
    Vrouw
    Hoi. Ik heb sinds een paar maand de kyleena. Hiervoor heb ik 3 jaar de pil geslikt. Ik heb nog bruinverlies gehad tot een maand na het plaatsen. Dat is gestopt sinds 1,5 maand en ik heb dus sinds de plaatsing nog geen “echte” menstruatie gehad. Dat is compleet normaal, zoals de gynaecoloog me op voorhand uitgelegd heeft. Vorig weekend had ik vruchtbare afscheiding, dus ik dacht: aha dat zal mijn eisprong zijn. Woensdag had ik bruine afscheiding dus verwachtte dat ik misschien voor de eerste keer ongesteld ging worden, wat ik wel een vreemde timing vond aangezien ik 3 dagen ervoor die dikke afscheiding had. Bleek toch niet zo te zijn en nu heb ik vandaag wéér vruchtbare afscheiding.... heeft iemand een idee wat dat allemaal te betekenen heeft? Je kan toch geen 2 ovulaties hebben met een week ertussen?
     
  2. medj1983

    medj1983 Fanatiek lid

    12 jun 2012
    3.176
    499
    83
    Ik heb nooit menstruaties gehad tijdens de mirena, heel hem soms wat spotting. In totaal vijf jaar gehad (2). Kan dat bij de kyleena ook niet zo zijn?
     
  3. Fleurx

    Fleurx Lid

    14 mei 2019
    33
    1
    8
    Vrouw
    Dat kan inderdaad wel zo zijn. 20% heeft zelfs 5 jaar lang geen menstruaties. Ik vind de vruchtbare afscheiding echt heel vreemd...
     
  4. medj1983

    medj1983 Fanatiek lid

    12 jun 2012
    3.176
    499
    83
    Ja dat heb ik sowieso nooit zo gehad. Maar je hebt sowieso gewoon een eisprong natuurlijk. Als je die afscheiding van tevoren ook had, verandert dat misschien niet?
     
  5. Fleurx

    Fleurx Lid

    14 mei 2019
    33
    1
    8
    Vrouw
    Ik was aan de pil voor het spiraaltje dus ik heb in principe 3 jaar geen eisprong gehad. De afscheiding is nieuw voor me.
     
  6. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.755
    785
    113
    De kyleena spiraal geeft ook hormonen af die de eisprong remmen. Je hebt dus geen eisprong en als je die wel hebt, dan zorgt de spiraal dat t niet kan innestelen en wordt je enige tijd erna ongesteld.
     
  7. Fleurx

    Fleurx Lid

    14 mei 2019
    33
    1
    8
    Vrouw
    Slechts bij een beperkt % vrouwen wordt de eisprong geremd. Dat is niet de hoofdwerking van de spiraal.
    Ik heb wel elke maand rond dezelfde tijd diezelfde slijmerige afscheiding. Maar of het eitje ook weldegelijk springt, dat weet ik niet.
    Ik ben al niet meer ongesteld geweest sinds april. Voordeel van een hormoonspiraal.
     
  8. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.755
    785
    113
    https://www.dokterdokter.nl/aandoening/kyleena/item71367

    Als je eitje springt, dan volgt er na afloop van je LF je menstruatie. Geen menstruatie, dus ook geen cyclus. Hoofdwerking van een anti conceptie is zwangerschap voorkomen. Ik heb ook niet gezegd dat de hoofdwerking het platleggen van je cyclus is. Bij hormonale AC gebeurt dit veelal wel.

    En beperkt percentage vrouwen remt t de eisprong? Waar heb je die info vandaan, want ik vind met name terug dat je je menstruatie niet kunt uitstellen en deze onregelmatig kan worden of langere tijd weg kan blijven. Dus het beïnvloed je cyclus. Als er al een eisprong is, dat verhindert t spiraal de bevruchting en innesteling.
     
  9. Fleurx

    Fleurx Lid

    14 mei 2019
    33
    1
    8
    Vrouw
    De gynaecoloog heeft voor de plaatsing de werking van de spiraal uit de doeken gedaan. Zij zei dus dat lang niet bij iedere vrouw de eisprong geremd wordt. De spiraal zorgt ervoor dat de baarmoedermond minder doorgankelijk wordt voor zaadcellen én dat het baarmoederslijmvlies sterk verdunt, waardoor een eventueel bevrucht eitje niet in kan nestelen en bijkomend 20% van de vrouwen met een hormoonspiraal niet ongesteld wordt omdat er gewoon weinig/niets af te scheiden valt. Met een spiraal loopt de cyclus gewoon verder, itt bijvoorbeeld de pil.
     
  10. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ik had met mijn Mirena 8 jaar lang geen menstruatie. Wel soms die afscheiding en ook eipijn. Dit kwartje viel achteraf pas, omdat we erna voor een kindje gingen. Toen pas kreeg ik door wat die pijn en die afscheiding was.

    Maar dus nooit een menstruatie!
     
    Fleurx vindt dit leuk.
  11. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.755
    785
    113
    Dan zal t wel zo zijn.
     
  12. HooyoShimbir

    HooyoShimbir Fanatiek lid

    20 aug 2009
    4.390
    1.665
    113
    Vrouw
    Randstad
    Ik heb een perfecte cyclus ondanks de morgen, voel zelfs een eisprong elke maand
     
    Fleurx vindt dit leuk.
  13. HooyoShimbir

    HooyoShimbir Fanatiek lid

    20 aug 2009
    4.390
    1.665
    113
    Vrouw
    Randstad
    Ondanks de mirena natuurlijk....
     
  14. Imona

    Imona VIP lid

    8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Ik was ook aan de pil en daarna direct kyleena. Denk 7 maanden gehad ofzo. Alleen de laatste 2 maanden menstruatie gehad. 1x terwijl die er in zat en 1x toen ie er net uit was. Echt een dag er na ofzo dat het echt doorbrak. Rond de tijd dat ie er uit ging wel wat gerommel dat het er aan zat te komen.

    Ronde er na meteen zwanger.

    Nou heb/had ik pcos. Dus mijn cyclus was sowieso geen peil op te trekken. Maar je kan dus wel degelijk menstruatie krijgen met je spiraal. Ik had wel elke maand vruchtbare afscheiding. Of er dan ook een eitje springt weet je nooit. Ook niet als je geen anticonceptie gebruikt. Die vruchtbare afscheiding is onder invloed van hormonen, maar of het eitje het lukt om echt te springen, dat weet je nooit zeker. Of je moet het echt echt voelen.

    Dus om antwoord te geven op je vraag: het kan zijn dat je hormonen een beetje van slag zijn door het wisselen van hormonen (zo heb ik 3 maanden lang na plaatsing gebloed). Het kan ook zijn dat je eitje de 1e keer wilde springen, maar dit niet lukte en het nogmaals probeert.
     
    Fleurx vindt dit leuk.
  15. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.461
    3.448
    113
    Ik heb in januari 2018 een Mirena laten plaatsen. Ik menstrueerde gewoon iedere maand. In december heb ik hem weer laten verwijderen. Ik had net die week daarvoor een menstruatie gehad. 10 dagen na het verwijderen had ik een positieve ovulatietest en 12 dagen daarna een positieve zwangerschapstest.
     

Deel Deze Pagina