Spiraaltje en menstruatiecup

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door JosjeM, 9 apr 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.705
    9.352
    113
    Vrouw
    Omdat er (voorlopig) geen kinderwens meer is, ben ik aan het nadenken over anticonceptie. Zo ook over het spiraaltje. Nu is het zo dat ik bij menstruaties altijd een menstruatiecup gebruik en dit bevalt me erg goed, echter lees ik dat er een verhoogde kans is op expulsie als je een cup icm een spiraaltje gebruikt.

    Dus eigenlijk is mijn vraag; wie heeft er ervaring met het gebruik van een menstruatiecup bij een spiraaltje?
     
    maansneeuw vindt dit leuk.
  2. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.500
    5.591
    113
    Vrouw
    Zoals ik idd vaak lees gaan die 2 niet samen….

    Ik zou dus voor andere AC kiezen…
    Waarom zou je het risico willen lopen dat je spiraal eruit komt?
     
  3. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.705
    9.352
    113
    Vrouw
    Of eventueel een ander alternatief voor een menstruatiecup. Ik wil in ieder geval geen gebruik meer maken van tampons en/of maandverband.
     
  4. Kundera

    Kundera Actief lid

    14 aug 2013
    453
    305
    63
    Volgens mijn gyn kon het prima en ik het zelf ook 7 jaar succesvol gedaan. Ik had GyneFix koperspiraaltje en die zat supergoed vast. Deze wordt niet klem gezet maar "verankerd" in de baarmoeder.
     
    JosjeM vindt dit leuk.
  5. teenslipper

    teenslipper Bekend lid

    3 apr 2020
    824
    1.122
    93
    Vrouw
    Ook niet wasbaar maandverband of zelfs menstruatieondergoed?
     
  6. Yaisa

    Yaisa Fanatiek lid

    31 jul 2013
    1.202
    1.246
    113
    Ik heb nu 2 jaar een koperspiraal (tsafe).In eerste instantie met gebruik van menstruatiecup, want volgens de verloskundige die hem gezet had mocht dat gewoon. Vorig jaar hoorde ik opeens steeds meer verhalen van vrouwen met spiraal en menstruatiecup waarbij de spiraal opeens verdween, dus toen gestopt met de menstruatiecup. Het zat me allemaal toch niet lekker, dus ik ben vorige maand naar de verloskundige geweest om te checken of de spiraal nog goed zat. Gelijk duidelijk dat dat gelukkig wel het geval was. Ik heb haar toen ook mijn vraag voorgelegd over het gebruik van een menstruatiecup met spiraal, maar volgens haar mocht dat gewoon en was dit geen enkel probleem. Ik moest alleen er wel goed op letten dat ik eerst het vacuüm verbreek voordat ik de cup verwijder. Ze had die week erop een afspraak met iemand van tsafe en daar zou ze het ook nog navragen en als zij iets anders zouden adviseren dan zou ze het mij nog laten weten. Niets meer vernomen, dus ik ga er van uit dat het geen probleem is om de menstruatiecup te gebruiken.
     
    JosjeM vindt dit leuk.
  7. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.705
    9.352
    113
    Vrouw
    @Yaisa Het lijkt me ook geen doen om zonder het vacuüm te verbreken dat ding eruit te halen. Dat is toch gewoon mega pijnlijk:o:

    Bedankt voor je reactie in ieder geval! Ik lees ook veel dat het touwtje van het spiraaltje niet lang moet zijn.
     
  8. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.705
    9.352
    113
    Vrouw
    Zat ik ook al aan te denken inderdaad! Maar die andere troep hoef ik niet meer.
     
    teenslipper vindt dit leuk.
  9. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.515
    3.199
    113
    Vrouw
    Zoals ik iedereen adviseer, niet doen!
    De kans is aanwezig dat je hem eruit trekt met het verwijderen van je cup. Het is mij overkomen met een verschrikkelijk jaar als gevolg. Mijn advies is dus altijd niet doen!
     
  10. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.515
    3.199
    113
    Vrouw
    Sorry voor de snel opvolgende posts maar bij deze zou ik menstruatie ondergoed adviseren. Echt ideaal, is een heel topic over geweest in dit onderdeel van het forum met veel ervaringen etc!
     
  11. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Inderdaad zoals gezegd verhoogd het gebruiken van een menstruatiecup de kans op het eruit komen van de spiraal. Officiële adviezen zijn nu ook niet voor niets liever geen menstruatiecup gebruiken.
    Wat bijna niemand je vertelt is dat die kans ook verhoogd is bij het gebruik van tampons. Al is die kans wel kleiner dan bij gebruik van de menstruatiecup. Dus zeker iets om in je achterhoofd te houden als je een spiraal overweegt.
    Als je toch een cup of tampons gebruikt, dan tijdens en net na de menstruatie controleren of de touwtjes nog op hun plek zitten en of ze niet ineens langer zijn geworden.
     
    Zuul en JosjeM vinden dit leuk.
  12. maansneeuw

    maansneeuw VIP lid

    14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    Ik gebruikte jarenlang de cup in combinatie met de spiraal, ging gewoon goed. Het lijkt me een zeer kleine kans dat je met het vacuüm van de cup de spiraal helemaal uit de baarmoeder door de baarmoederhals trekt, bovendien verbreek je het vacuüm als je de cup eruit haalt.. Al is dat in het begin wel even oefenen vond ik, maar ik heb er geen problemen bij ondervonden
     

Deel Deze Pagina