Spoed, 40 weken en nog niet uit over jongensnaam.

Discussie in 'Babynamen' gestart door CV86, 25 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. CV86

    CV86 Lid

    24 jan 2022
    7
    26
    13
    Vrouw
    Hoi allemaal,

    zoals de titel al zegt: een spoedje!

    De achternaam wordt van der Sanden.

    Nu zijn we in dubio over de volgende namen;
    - Floris (deze vind ik vanaf het begin af aan mooi), mijn vriend had Joris op zijn lijstje maar kan ook wel met de naam Floris leven. Is in mijn ogen een tijdloze, ietwat klassieke naam, maar klinkt gewoon mooi! De kans is natuurlijk wel dat hij afgekort wordt tot Flo of Floor of dat de uitspraak Flores of Florus wordt.. maar of dat erg is? Daarnaast vraag ik me af; past het bij ieder soort jongetje/man of hebben mensen er echt een beeld bij van; zit op hockey, komt uit de hogere sociale klasse, scheiding in het haar, blouse aan.. Of kan het ook bij een stoere knul?
    - Vince (mijn partner houdt van korte, stoere namen, Nederlands het liefst (of iig een Nederlandse klank) en geen moeilijke schrijfwijze). De meest mooie schrijfwijze vinden wij deze ook (afgestamd van Vincent en als iemand zich voorstelt als Vince zullen de meeste mensen dit ook zo opschrijven, dus niet tig keer de vraag hoe je het schrijft). Hier gaat zijn voorkeur naar uit maar ik vraag me af of dit een goede flow heeft met de achternaam (twee keer van - Vince van der Sanden). Daarnaast vraag ik mezelf af of ik de naam echt mooi ga vinden als de kleine er straks is. Vind het nu namelijk geen naam waarvan ik zeg; joehoe dit is het! Maar dat heb ik eigenlijk bij geen enkele jongensnaam. Zou dat komen als hij (of zij, we weten het geslacht niet maar over de meisjesnaam zijn we wel uit) er straks is? Hoe was dat bij jullie?
    - Finn. Vind ik persoonlijk leuker dan Vince en ook goed bij de achternaam passen. Alleen deze naam is erg populair. Zouden jullie daarom een naam niet kiezen? M’n partner vindt dit ook wel een korte, stoere naam maar als hij mocht kiezen zou hij voor Vince gaan.

    Daarnaast heb ik zoiets van… Als we voor Floris of Finn zouden gaan zou het meer mijn keuze zijn en bij Vince weet ik zeker dat m’n partner er ook blij mee is. Bij Floris en Finn druk ik mijn zin dus door, Vince vind ik op zich wel leuk klinken maar twijfels met de achternaam en of het ook ooit een naam wordt die ik echt oprecht leuk zal gaan vinden, omdat het van ons eigen kindje is.. Gaat dat helpen? Nu heb ik er ook nog helemaal geen beeld bij (ken ook niemand die zo heet). Floris staat meer bekend als een naam waarbij je al snel een beeld hebt voor een bepaald jongetje en bij Finn kan zowel een stoer als schattig/lief jochie.

    Wie helpt me uit de brand?!
    Bedankt!!!
     
  2. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.836
    113
    Ik vind ze alle 3 prima kunnen.
    Zelf zou ik voor Vince gaan omdat jullie die beide prima vinden.
     
  3. RMN

    RMN Actief lid

    5 sep 2020
    140
    101
    43
    Vrouw
    Floris! Nette, mooie naam. Vince vind ik wat tokkie eerlijk gezegd. Ik vind het ook niet lekker klinken met de achternaam. Finn vind ik persoonlijk geen mooie naam op papier. Zo onnodig die dubbele 'n'.
     
    MissXray vindt dit leuk.
  4. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.395
    6.935
    113
    Vrouw
    Team Floris hier. Finn vind ik ook leuk maar erg populair. Vince is een ander type naam en niet zo mijn ding.
     
  5. PippiMoustache

    PippiMoustache Fanatiek lid

    16 jul 2018
    1.759
    1.688
    113
    Vrouw
    Ik vind Floris mooi passen bij de achternaam en zoals je zegt klassiek en tijdloos. Het is wat Goois, maar nou en? Ik hou er wel van :D
    Vince vind ik juist weer een beetje plat.
    Ik weet niet of jullie nog openstaan voor andere suggesties, maar Victor wordt afgekort tot Vic. Vind ik ook prachtig, klassiek en stoer.
    Succes met de keuze. Onze dochter heeft de eerste 12 uur geen naam gehad, wij waren er ook nog niet uit toen ik ineens ging bevallen :roflmao:. Uiteindelijk komt het goed!
     
  6. Charmed72

    Charmed72 Fanatiek lid

    8 mrt 2009
    1.318
    227
    63
    Vrouw
    Floris spreekt mij het meeste aan. Inderdaad tijdloos wat je zegt.
    Finn is nu zo'n populaire naam, die hoor je zo veel.
    Vince is niet mijn smaak, ik ben niet zo'n fan van Engelse namen.
     
  7. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.570
    13.138
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Zoals ik in je andere topic al zei klinkt Floris wel een beetje kak, maar is een prima naam verder.

    Vince ken ik er juist heel veel van (Finn een paar) en heb ik vooral een tokkie associatie bij.
    Icm. jullie achternaam vind ik het niet klinken, zo'n volkse voornaam met een wat chiquere achternaam.

    Finn klinkt dan beter, omdat zowel Finn als van der Sanden duidelijk op de -n klank eindigen.

    Vince/ Finn klinkt qua klank nagenoeg hetzelfde en toch vind ik het twee heel andere namen.

    Als je partner aan Vince kan wennen, dan ongetwijfeld ook aan Finn (dito jij met Finn/ Vince) :)
    Dito met Joris/ Floris.

    Floris zal voor een jongen niet zo heel gauw afgekort worden denk ik hoor.
    En ja, Floris of Florus zul je waarschijnlijk wel krijgen.
    Maar dat velen Vince automatisch als Vince schrijven zou ik niet prat op gaan.
    Heb al vaker Vinz, Finz en in mindere mate Vynz/Fynz voorbij zien komen.

    Succes met de laatste loodjes én kiezen!
    Komt vast goed met deze shortlist :)

    Edit: Vigo/ Viggo, Vito of Boris nog wat misschien? Of, zoals iemand al zei: Vic/Victor?
     
  8. Summerbelle

    Summerbelle Niet meer actief

    Floris, aangezien je partner deze naam ook prima vindt.
     
  9. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.290
    113
    Floris heb ik een persoonlijke voorkeur voor :)

    Vince vind ik an sich eigenlijk een leuke naam alleen wordt het de laatste jaren wel een beetje geassocieerd met een bepaald Milieu zeg maar
     
  10. Lomo

    Lomo Fanatiek lid

    17 jan 2019
    1.182
    1.540
    113
    Vrouw
    Alle drie hele leuke namen maar ik vind Floris wel heel leuk!
     
  11. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.024
    7.342
    113
    Vrouw
    Floris of Finn :) succes!
     
  12. Ang1987

    Ang1987 Fanatiek lid

    28 jul 2020
    2.390
    2.155
    113
    Ik zou misschien 2 van de namen kiezen als optie (Floris en Finn hebben mijn persoonlijke voorkeur, ik vind Vince net als een aantal dames hier nogal tokkie en ik denk dat dat toch nadelig is voor een kind (stom eigenlijk).)
    Je kunt dan na de geboorte misschien kiezen wat het beste past.

    Succes met kiezen!
     
  13. Hemeltjelief

    Hemeltjelief VIP lid

    23 mrt 2020
    12.936
    1.183
    113
    Vrouw
    Vince

    Misschien nog
    Flynn
    Flint
    Floyd
    Fijs
    Foss
     
  14. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.481
    1.717
    113
    Floris vind ik het leukste en de netste naam. Vince vind ik een hele andere soort naam en heeft verschillende spellingsvormen. Is niet mijn smaak. Finn vind ik veel te veel voorkomen, heb dat ook met Noah terwijl ik dat met Daan dan weer niet heb. En ook Finn heeft daarom creatieve spellingen.
     
  15. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.719
    803
    113
    Floris of Finn zou ik doen!
     
  16. CV86

    CV86 Lid

    24 jan 2022
    7
    26
    13
    Vrouw
    En wat vinden jullie van Fabian van der Sanden?
     
  17. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.395
    6.935
    113
    Vrouw
    Leuk! Leuker dan Floris!
     
  18. lorreke

    lorreke VIP lid

    10 sep 2013
    5.211
    355
    83

    Leuk!!
     
  19. Charmed72

    Charmed72 Fanatiek lid

    8 mrt 2009
    1.318
    227
    63
    Vrouw
    Fabian vind ik ook leuk. Ik vind 'm minder klassiek dan Floris.
     
  20. Aries

    Aries Niet meer actief

    Ik vind Floris de mooiste (maar inderdaad wel een beetje het type bij in gedachten dat jij omschrijft ;)), Vince heb ik een erg volkse associatie bij en Finn is inderdaad wat saai.

    Is Vincent als volledige naam nog een optie? Dat klinkt lekkerder met de achternaam erachter en dan kun je in het dagelijks leven nog steeds Vince gebruiken.

    Fabian als variant op Floris vond ik ook een goede, of Felix, Fedde, Florian, Fer.
     

Deel Deze Pagina