Sport kinderen en de kosten

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Mamafiets, 7 sep 2024.

1. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    16.329
    28.077
    113
    Vrouw
    Natuurlijk betalen wij de sportclubs van onze kinderen. Maar vandaag bereikten we toch een grens in hoeverre we daarin willen gaan.

Oudste zoon zit op voetbal. Dat betalen we gewoon. Maar nu wil hij ook naar de sportschool (krachttraining). Kosten 40 euro per maand. Dat vonden we toch wat gortig om er even bij te doen.

Afgesproken met hem dat we de helft gaan meebetalen. Ook als stok achter de deur dat hij er wel gebruik van gaat maken.
    Hij heeft al wat gewichten etc voor thuis. En die gebruikt hij ook regelmatig. Maar hij wil dus meer en met begeleiding (goed plan) en met vrienden.

Wat is jullie grens?

2. Jetje1

Jetje1 Bekend lid

1 mrt 2011
    512
    260
    63
    #2 Jetje1, 7 sep 2024
    Laatst bewerkt: 7 sep 2024
    Wij hebben niet echt een grens zolang we het kunnen betalen. Mijn 2 dochters en ik rijden pony en paard. Wij hebben inmiddels meer dan 2 wedstrijdpony’s op stal staan. Ik denk dat als ik alle kosten meereken ik ver over de 1000 euro per maand kwijt ben hieraan. En al mijn vrije tijd. Hier zit dan de aanschaf van de pony’s, paarden, trailer en bus niet bij in. Ook zadels en hoofdstellen niet. Mijn zoon zit op voetbal dat is redelijk goedkoop. Ik denk niet dat ik hier moeilijk zou doen om die 40 euro voor de sportschool.

3. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.351
    3.810
    113
    Vrouw
    Beide jongens zitten hier op één sport. Die betalen wij.
    Als ze er nog iets bij willen gaan doen, gaan wij dat ook betalen. Ik vind sport belangrijk en zeker de oudste kan wel wat meer beweging gebruiken, dus dat zou ik dan ook wel faciliteren.

4. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.743
    4.014
    113
    Mooi dat het zo kan bij jullie, maar als je ruim 1000 euro per maand voor een hobby/sport kunt besteden, zal die 40 euro wellicht ook nog wel in het budget passen. Maar voor veel mensen is dit natuurlijk niet haalbaar 1000 euro voor een hobby per maand.
    Ik zou 40 euro per maand extra ook teveel vinden. Ik vind de 50/50 van TS een mooie oplossing, maar dan zou mijn zoon wel een baantje moeten hebben om het te betalen. Anders lukt het ook niet van zijn zakgeld. Maar mocht hij er geen gebruik van maken, dan stopt mijn betaling wel denk ik.

tumtummetje, Luna86, chrystel73 en 8 anderen vinden dit leuk.
  5. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.538
    1.683
    113
    Onze dochters zitten op hockey en paardrijden. Dat betalen wij zelf. Paardrijden is 60 euro per maand, hockey omgerekend 40 euro. Daarnaast zitten ze beiden op muziekles, en das ook behoorlijk prijzig.
    Ik zou niet perse voorstander zijn van een sportschool voor een puber. Maar dat heeft er inderdaad meer mee te maken dat de begeleiding wel echt goed moet zijn en het heel vrijblijvend is. Voor dat laatste is het dan misschien wel goed om hem de helft mee te laten betalen.

6. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.389
    1.079
    113
    Hier zitten ze beiden op 1 sport.
    Dochter moet nog zwemles dus dat worden straks 2 sporten voor haar. Samen iets van 75 tot 100 euro per maand.
    Zoon gaat binnenkort regionaal trainen, daar hangt een prijskaartje aan van 270 euro per maand. Dit was wel even slikken. Huidige contributie is 50 euro per maand. Maar hij is fanatiek en gemotiveerd dus we willen hem de kans gunnen om nog meer te leren.

7. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.222
    2.005
    113
    Zo te lezen is hij echt gemotiveerd, omdat hij thuis ook al bezig is met gewichten en hij zelf de helft wel wil betalen. Ik denk dat het inderdaad een heel goed idee is om dit, krachttraining, onder begeleiding van een professional te doen, zeker ook gezien zijn leeftijd. Wij zouden die 40 euro waarschijnlijk wel betalen gezien de motivatie, maar volgens mij hebben jullie het zo prima opgelost.

Mijn zoon zit op 1 sport (24,- p.mnd), gaat wekelijks naar scouting (11,- p.mnd) en is een avond per week weg voor zijn hobby (50,- per jaar). Mijn dochter zit op 1 sport en doet regelmatig mee met wedstrijden (15,- p.mnd, plus inschrijfgeld voor de wedstrijden), en ook zij gaat wekelijks naar scouting (11,- p.mnd).

Mamafiets vindt dit leuk.
  8. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.650
    7.177
    113
    Het ligt er aan hoe vaak hij zou gaan, naar de sportschool en met wie.
    Wij zijn nu iets van 60 euro kwijt per maand in totaal, oudste 1 uur freerunnen, tweede 5 uur selectie turnen en derde 2 uur freerunnen. Stelt weinig voor dus vind ik

Maar de oudste wil er mee stoppen en naar de sportschool, met zijn vrienden. En eigenlijk wil ik dat juist een beetje aanmoedigen. Hij zit echt in een game-vriendengroep. Spreken bijna alleen af in de online wereld. Ik zou het heel goed vinden als ze met elkaar gaan sporten na school.
    Dus ik zou het wel betalen voor hem, als het in plaats van freerunnen is

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    22.837
    8.621
    113
    Een van mijn dochters rijdt twee keer per week paard, dat is 100 euro per maand. De ander danst en gaat naar de sportschool, dat is iets goedkoper, maar gaat ook richting de 80 euro per maand oid. Zolang je het kan betalen, vind ik dat niet zo erg. Het is geen weggegooid geld als ze echt gaan en ze er plezier in hebben. Als ze vaker niet dan wel gaan (en dan risico is bij fitness ed wel groter dan bij veel andere dingen, vind en merk ik), dan is het op een gegeven moment wel klaar.

10. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    19.259
    21.955
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik zou die 40 euro zelf betaald hebben, maar ik zou dat geld hebben, en ik vind sporten belangrijk.
    Hier paardrijden, wat het duurst is. 72 euro per maand. 15 euro per dressuurwedstrijd. Paar tientjes per jaar inschrijfgeld KNHS. Cap, laarzen, bodyprotector het duurst. Rest kleding mix Decathlon en iets duurder.
    Verder scouting 140 per jaar. Als ze op kamp wil, 110 euro zomerkamp, 40 weekendkamp in april. Enige aanschaf hiervoor is spijkerbroek. Die zouden we zelf anders niet nodig hebben gehad.
    Als laatste turnen, 11 euro per maand. Net begonnen, dus nog geen extra kosten. Maar zag dat het clubpakje over de 40 euro is. En een bijpassend kort broekje ruim 20.

11. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.394
    2.964
    113
    Wij hebben een gezinsabbo bij basic fit, dochter kan daar heen als ze wilt en gaat wel eens met een vriendin samen.
    Die kan ze gratis meenemen op ons pasje.
    Wij betalen dit omdat ik het juist goed vind als ze beweegt.

Ze rijd 1x pw paard en heeft nog 2 verzorgpaardjes die ze beide 1x pw verzorgt.
    Verzorgpaarden hoeft ze niets voor te betalen, paardrijles betalen wij.

Verder gaat de jongste op musicalles en oudste zoon op freerunnen.
    Als ze er nog iets bij zouden willen zou dat prima zijn, misschien gaat oudste zoon nog iets met zwemmen doen.

12. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

5 aug 2014
    1.237
    114
    63
    Wij betalen nu alle sport/hobby voor de kids. Maar nu wil gezegd dat het zo genoeg is, als ze nu wat anders willen, moet er iets anders geschrapt worden (ook qua halen/brengen)
    Oudste heeft turnen €13pm en tekenles €70pm en snowboard les €400 per seizoen
    Jongste danst 2x per week €40 pw en skiles €400 per seizoen.

Sopje1234 vindt dit leuk.
  13. Sylver

Sylver Fanatiek lid

17 sep 2014
    1.752
    1.655
    113
    Ik vind sporten heel belangrijk, daar zit eigenlijk geen limiet aan bij ons. Grootste reden is dat we het makkelijk kunnen betalen, anders zouden ze uiteraard wel keuzes moeten maken.

Mijn jongste heeft een tijdje selectie turnen gedaan, 9 uur in de week. Dat was duur!
    Ik vond het niet zo erg dat ze aan gaf weer terug te willen naar recreatie, omdat ze haar andere sporten mistte :D

Nu doet ze weer turnen, dansles, freerunnen en zwemmen. Dat is bijelkaar nog een best bedrag, maar toch een stuk minder dan selectie turnen.

De oudste compenseert het dan weer een beetje met alleen 2 keer per week dansen :p

Ik zou dus denk ik niet moeilijk doen over het sportschoolabonnement, mits hij ook wel echt gaat.
    Maar ik vind jullie oplossing ook een goede.

14. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    16.329
    28.077
    113
    Vrouw
    Dit was voor ons ook echt een vraag. Hij heeft het nu al zo druk met voetbal, bijbaantje en vrienden. En dan heeft hij nog bijna niks aan school gedaan (huiswerk controleren ze toch niet). Ondanks onze veelvuldige waarschuwingen dat hij echt nog wel flink zal moeten leren als hij behoorlijke cijfers wil gaan halen.

Maar goed. Ook daar moet hij zelf zijn weg in vinden. Ik kan hem (wil hem) niet dwingen daarin. Hij gaat nu eerst een proefabonnement nemen voor beperkte tijd. Dan kijken we wel verder. T is niet dat hij het voor zijn fysiek nodig heeft (lang, slank, gespierd) . Maar idd. Ik vind het een beter idee als hij op de sportschool zit dan wanneer hij zit te gamen. Of wanneer ze gaan hangen

15. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    8.589
    7.806
    113
    Vrouw
    School zou bij mij echt belangrijker zijn dan sporten. Doen ze niks aan school, wat wel nodig is, zou ik het zeker niet stimuleren om nog een sport erbij te nemen. Dus eerst school op orde en als er dan tijd over is zou ik verder kijken.

16. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    16.329
    28.077
    113
    Vrouw
    Klopt. Maar maatregelen voor school nemen die ik niet voordat er ieys te corrigeren valt. Het is zijn verantwoordelijkheid. En als hij zegt dat het goed gaat, dan vertrouwen wij daarop.
    Zien we slechte resultaten, dan gaan we kijken waar dat aan ligt.

Hij zit in 4 VWO. Daar mag je best een mate van zelfstandigheid verwachten. En onder zijn puberaal gemopper zit nog steeds een jongen die graag goede resultaten haalt.

suus1983 en Athina vinden dit leuk.
  17. din0

din0 Fanatiek lid

14 aug 2011
    4.825
    1.672
    113
    De grens is wel wat kan betaald worden.
    En wat kwam tijd er nog bij kan.
    School 8s wel een goede punt in veel sporten moet dit niet achterlopen.
    Dus een mooi beland is belangrijk.

En zo te zien lukt het goed zo.

18. Sopje1234

Sopje1234 Bekend lid

30 okt 2018
    789
    504
    93
    Meerdere sporten is prima, we kunnen het betalen, als ze goed te combineren zijn. Dochter heeft vanaf haar 7e op atletiek en basketbal gezeten. Training was op verschillende dagen, wedstrijden wel op dezelfde dag maar niet altijd op dezelfde tijd dus die kon ze dan allebei doen en als dat niet haalbaar was dan ging atletiek voor omdat er maar 4 atletiekwedstrijden in een seizoen waren. Toen ze 9 was wilde ze ook nog op voetbal maar dat mocht niet omdat de voetbaltraining op dezelfde tijd was als atletiek of basketbaltraining en de wedstrijden vaak op dezelfde tijd waren en ze basketbal en atletiek niet wilde opgeven. Paar jaar geleden, toen ze naar 3 Vwo ging, is ze met pijn in haar hart met atletiek gestopt omdat ze toen in het selectieteam van basketbal mocht spelen en beide sporten spelen fysiek te zwaar zou worden (beide sporten hadden 3 x in de week training en basketbal iedere week wedstrijd). Ze gaat nu wel al een tijdje naast het basketbal naar de sportschool voor krachttraining en heeft van haar basketbaltrainer een schema gekregen

19. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.826
    6.526
    113
    zuid-holland zuid
    Mag hij al naar de sportschool vraag ik me af? Mijn 14 jarige zou dat ook wel zien zitten maar de dichtstbijzijnde sportschool is vanaf 18 en iets verder weg is het vanaf 16. (Mijn zoon is 14)

Ik zou het zelf een beetje te veel vinden naast voetbal en school…..want hij moet ook nog tijd over houden om met de gamevrienden te kunnen gamen natuurlijk. Niet zozeer omdat we het niet kunnen missen, maar meer omdat ik denk dat je het niet allemaal tegelijk je er helemaal voor in kunt zetten.

20. cosdy

cosdy Fanatiek lid

21 jun 2012
    1.828
    2.009
    113
    De sportschool waar ik train heeft 2x per week een tiener groep, hier kunnen jongeren tot 16 jaar onder begeleiding trainen

cowgirl80 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina