Spruw

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Mupje, 15 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mupje

    Mupje Actief lid

    20 mei 2019
    129
    6
    18
    Vrouw
    Al een tijdje is onze dochter (6 maanden) slechter aan het drinken, begint gretig maar drinkt te fles steeds niet leeg, huilt tussen de fles door en strekt zich dan terwijl ze een soort persgezicht trekt.
    Toen ik goed ging kijken bleken de binnenkant van de lipjes wit en zag ik wat blaasjes, spruw dus!
    Huisarts gebeld en die schreef een tube orale gel van Daktarin voor. Als de spruw weg was moesten we nog 4 dagen doorgaan.
    Ondetussen heb ik alles wat met haar speeksel in aanraking komt gewassen en uitgekookt.

    Helaas begint het nu allemaal weer opnieuw wat betreft drinken en zie ik net dat de binnenkant van haar lipjes weer wit zijn.
    Gelukkig heb ik de gel nog in huis dus we gaan straks weer starten, maar hoe zou het nou kunnen komen dat ze het wéér heeft? Het is 4 dagen ofzo ‘weg’ geweest o_O

    En kan het zijn dat ze door de spruw ook slechter slaapt? Of kan ze er in die mate geen last van hebben?
    Ik bel morgen in elk geval weer de huisarts :)
     
  2. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.581
    1.203
    113
    randstad
    Dat ze slechter slaapt is niet gek denk ik want spruw kan best pijn doen.
     
    Mupje vindt dit leuk.
  3. Kristel86

    Kristel86 VIP lid

    4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Spruw kan zeer hardnekkig zijn, helaas, en is dan ook zelden met een paar dagen (echt) weg...
    Naast medicatie zijn "strenge" hygiëneregels het belangrijkste aandachtspunt om er vanaf te komen.
    Dit houdt in:
    - Gedurende de behandeling (vaak zeker een week of 2-3) dagelijks (!) alle flessen en spenen steriliseren die gebruikt zijn om zo een nieuwe besmetting te voorkomen.
    - Alle was van je kindje - kleding, lakens, spuugdoekjes, hydrofiele doeken, slabbers, etc. - (dagelijks) wassen op 60 graden (bij koudere temperaturen overleeft de schimmel) en vuile was bij voorkeur in een aparte wasmand om het zo gescheiden te houden van de rest van het gezin. (En zo besmetting te voorkomen)
    - Héél vaak je handen goed wassen; voor en na een voeding, voor en na een luierwissel, bij contact met speeksel, etc.

    Het kan in ieder geval heel goed zijn dat haar klachten hier allemaal vandaan komen; spruw is erg pijnlijk... :(
    (Ik heb het zelf ook eens gehad in mijn mond en slokdarm en het brand ontzettend...)
     
    Mupje vindt dit leuk.
  4. Mupje

    Mupje Actief lid

    20 mei 2019
    129
    6
    18
    Vrouw
    Ja dat was ons idee ook al, maar gek genoeg lees je overal op internet dat het ‘vrij onschuldig’ is en de baby er weinig last van heeft o_O
     
  5. Mupje

    Mupje Actief lid

    20 mei 2019
    129
    6
    18
    Vrouw

    Thanks voor je uitgebreide reactie! Ook jij geeft weer aan dat het wél pijnlijk kan zijn, best kans dat het bij haar dus ook richting haar keel/slokdarm zit gezien haar klachten!
    Veel van jouw punten heb ik al gedaan maar ik zie nog wat dingetjes waar we extra aandacht aan kunnen besteden :thumup:

    Ik lees op internet ook wat over kokosolie? Iemand daar ervaring mee?

    En hoe pak ik de opvang aan? Vorige keer al aangegeven dat ze spruw had maar ik had niet het idee dat ze het speelgoed extra hebben gereinigd..
     
  6. Kristel86

    Kristel86 VIP lid

    4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Met kokosolie heb ik geen ervaring als het om spruw gaat. Persoonlijk ben ik absoluut voor natuurlijke/mildere alternatieven, maar als het om kokosolie gaat heb ik zo mijn twijfels of dit wel zo effectief kan zijn tegen zoiets hardnekkigs. Misschien bij mildere spruw? (Ik weet het niet hoor, dit is puur een gok :))
    Wat je eventueel nog zou kunnen overwegen is Gentiaan Violet (even Googlen waar je het kopen kan) > Dit is bij onze tweede dochter (en bij mij; ik gaf borstvoeding) onze "redding" geweest na 6 weken waarin we twee kuren via de huisarts kregen die niets deden en ondertussen bijna alles al steriel hadden in huis. Binnen een week was het toen weg :)
    Zie hier meer informatie:
    https://www.borstvoeding.com/problemen/spruwcandida/watdoeje.html
    Het gaat hier dan wel om borstvoeding, dus niet alles is van toepassing, maar het is wel informatief.

    Qua opvang weet ik het niet zo goed; onze kinderen zijn nooit naar een opvang geweest, dus ik heb geen idee wat realistisch en/of haalbaar is binnen zo'n setting.
    Misschien is het mogelijk om haar eigen speeltjes mee te geven?
     
  7. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.130
    15.199
    113
    Ik heb ook goede ervaringen met gentiaan violet
     
  8. Sama1

    Sama1 Fanatiek lid

    18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Hier ook een dochter die met 8 maand erg last had van de spruw. Slecht slapen en drinken. Hier hielp dat gelige drankje goed.
     

Deel Deze Pagina