Spugen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Gentle, 3 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Mijn dochter spuugt al sinds de geboorte veel. Eerst zei iedereen, ach dat hebben alle baby's, maar na een maand of 3/4 zijn we begonnen met Nutriton (jbpm) te geven en dat hielp heel goed. Nadat we ook met vast voedsel begonnen met 6 maanden en ze steeds meer ging zitten/kruipen/staan, zijn we langzaam gaan afbouwen. Inmiddels zijn we van 3 schepjes naar 1,5 schepje (per voeding) gegaan, en daar zitten we alweer een poosje op. Nu ben ik ook sinds 6 maanden langzaam de BV gaan afbouwen, en ze krijgt nu sinds 2 weken volledig FV (3 flessen).

Sinds ongeveer een week is ze weer meer aan het spugen. Vooral 's middags merkte ik het vaker, en ik heb alle eten/drinken uitgeprobeerd om te kijken of het daar misschien aan lag. Dit verschilde niets. Ook geven we nu weer 2 schepjes Nutriton per fles. Nu was ze gisteren even opgebleven (we moesten nog weg) en heeft ze tussen 7 en 8 uur wel minstens 10 keer gespuugd. Het is niet erg veel, maar meer een golf over haar shirt of over ons ;) Ze heeft laatst een keer echt overgegeven toen ze ziek was, maar dat was echt anders. Het vreemde is ook dat ze niet alleen melk spuugt, maar ook brood of groente komt er gewoon uit...

Nu heb ik voor vanmiddag een afspraak gemaakt bij de HA. Wat kan ik hiervan verwachten? Hebben ze hier medicijnen voor, of zouden we gewoon die Nutriton weer heel erg moeten omhoog gooien? Ik heb niet zo goed in m'n hoofd wat ze hier nu mee kunnen... Wat kan de HA daar nu aan doen?

2. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Hoi,
    Het zou reflux kunnen zijn, maar eerlijk gezegd lijkt me dat niet zo waarschijnlijk, aangezien de jbpm eerder het probleem goed heeft opgelost en reflux in de loop der tijd meestal minder wordt. Door meer vaste voeding, meer rechtop zitten en gewoon het volgroeien van het maagkringspiertje gaat een refluxbaby doorgaans minder spugen in de tweede helft van zijn eerste levensjaar. Natuurlijk zijn er uitzonderingen..
    Heeft Julia nog andere klachten? Een allergie kan ook spugen veroorzaken bijvoorbeeld.
    Doet het spugen Julia pijn, huilt ze erom? Voor opkomend maagzuur zijn nl. wel medicijnen, maar tegen spugen op zich niet.
    Mijn dochter heeft reflux en bij haar komen groenten, fruit en brood er ook gewoon weer uit hoor, niet alleen melk. Maar bij mijn dochter gaat het nu juist een stuk beter.

3. Miffy77

Miffy77 Fanatiek lid

9 jan 2009
    2.725
    3
    38
    Maastricht
    Hmzz, wat vreemd dat Julia nu weer meer spuugt... Ik zat een beetje hetzelfde te denken als Danabelle: is het toch stiekum geen reflux, of misschien een allergie? Heeft ze verder nog andere klachten? Huilt ze als je haar neerlegt? Diarree, veel huilen, krampen, eczeem? Van wat ik je verder altijd zie schrijven over haar, is Julia een heel actief en goed ontwikkeld meisje... Of zou het de overstap naar volledig vaste voeding en FV zijn, omdat je sinds een paar weken de BV bent gestopt? Allergieen kunnen tot uiting komen bij de overgang van BV naar FV. Maar dan is het weer vreemd dat ze geen klachten heeft gehad van de bijvoeding.

Julie heeft als kleine baby ook veel gespuugd (veel "golfjes" en mondjes), Nutriton heeft hier ook goed geholpen. Nu spuugt ze ook nog regelmatig, maar dat is meestal als ze goed gegeten heeft en dus "vol" zit, en daarna te wild is met spelen.

Ik ben benieuwd hoe het verder gaat, succes bij de huisarts!

4. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Nee, verder heeft ze geen klachten. Huilt er nooit om, eczeem is niet meer (heeft ze wel een klein beetje sinds een paar maanden, maar had ze ook al toen we nog geen bijvoeding gaven), ik hoor/zie het wel aankomen (hoestje/boertje) en ze spuugt dan een paar tellen later.

De HA was een beetje vreemd. Hij pakte er een boek bij, daar kon hij het niet in vinden en ging vervolgens zitten googlen :$ Ja hallo, dat heb ik zelf ook al wel gedaan! Maar goed, hij heeft met de kinderarts gebeld en die zij dat we vooral haar gewicht in de gaten moesten houden. We gaan dus morgen maar even naar het CB (inloopspreekuur) en dan over 2 weken weer voor de afspraak, dan kunnen we goed zien hoe ze nu groeit.

Ik heb haar toevallig vorige week een keer met kleren aan gewogen op onze weegschaal, en toen woog ze 8 kilo (dan zou ze veel zijn aangekomen in een maand!) en gisteren zonder kleren 7,7 kilo. Zouden haar kleertjes (broekje, shirtje, rompertje, sokjes) 300 gram wegen, of zou ze ook afgevallen zijn? Ik heb er toen niet over na gedacht, maar misschien zou het daar ook mee te maken kunnen hebben... Het was allebei wel rond dezelfde tijd na haar fles, dus daar komt het wss niet door.

We letten dus op haar gewicht en verder was de boodschap van de HA eigenlijk simpel: balen voor je. Zolang ze er geen last van heeft is er niks aan te doen :( We blijven dus maar wassen en poetsen en krikken de Nutriton maar weer op. Wie weet helpt het wel!

Bedankt meiden!!

5. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Ik hoor steeds vaker dat huisartsen gaan zitten googelen als ze het even niet meer weten..
    Je schrijft dat je Julia hebt gewogen op jullie eigen weegschaal, die is niet zo betrouwbaar als het gaat om die mini-gewichtsverschillen he. Dat, en of Julia toevallig wel/niet gepoept/geplast had en hoe ze die dag gegeten had enzo kan allemaal meespelen. En die kleertjes wegen mogelijk geen 300 gram maar toch zeker 150 gram ofzo. Zou me daar even geen zorgen om maken. Onze dochter heeft reflux maar groeide altijd voldoende, al is ze niet zo groot.
    Tja, even in de gaten houden qua groei dus en hoe Julia zich eronder voelt. En verder dus veel wassen en omkleden..
    Succes nog, ik lees graag eens hoe het gaat!

6. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Danabelle, ja dat speelt natuurlijk ook mee... We hebben wel vaker gezien dat onze weegschaal een paar honderd gram meer weegt dan die bij het CB, dus ik ben thuis al vaker erg gerustgesteld over haar gewicht, terwijl dat later dan niet klopte. Julia groeide toen ze nog heel klein was ook al niet zo beregoed (begon net boven het gemiddelde en met 4 maanden zat ze rond de -2 lijn), dus vandaar dat we het wel even in de gaten blijven houden.

Spuugden ze bij jullie ook brood/groente e.d.? Ik vind dat zo vies :( Alles stinkt en als ze bij mensen op schoot zit spuugt ze die ook onder... Zielig ook! Ik neem maar veel schone kleertjes steeds mee, maar ik vind het vervelender dan alleen melk!

Deel Deze Pagina