Srebrenica - de machteloze missie van Dutchbat

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door vlindermoeder, 8 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vlindermoeder

    vlindermoeder Fanatiek lid

    30 mrt 2009
    1.986
    528
    113
    Hier
  2. Gewooniemand

    Gewooniemand Niet meer actief

    Ik heb het ook gezien. Indrukwekkend.
     
  3. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.614
    3.989
    113
    ik ga het ook even kijken, voor mij (ik ben 33) is het ook iets wat ik maar half heb meegekregen, En vooral Idd het idee heb dat de nederlandse soldaten daar slecht bezig waren, precies zoals jij ook schrijft.
    het is wel een stuk interessante recente geschiedenis.

    Ik was de podcast aan het luisteren die gaat er ook over.
    https://www.nporadio1.nl/podcasts/de-val-van-srebrenica
     
  4. Kanarie

    Kanarie Fanatiek lid

    14 mrt 2014
    1.514
    1.558
    113
    Zuid-Holland
    Echt heel goed dat daar meer aandacht voor is, helaas denkt bijna de hele natie dat de NLse militairen daar fout bezig zijn geweest.
     
    Gewooniemand en mamameer vinden dit leuk.
  5. vlindermoeder

    vlindermoeder Fanatiek lid

    30 mrt 2009
    1.986
    528
    113
    Hier
    @Kanarie ja volgens mij ook. Het is zo naar voor de
    Dutch batters.
     
  6. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.457
    10.660
    113
    Bijzonder ja. Ik had dat juist niet. Maar heb er ook al vaker iets meer van gelezen en gezien op tv. Die dutchbatters zaten klem en werden voor de leeuwen gegooid daar.
     
  7. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.017
    17.036
    113
    Vrouw
    Het is ook iets wat ik maar half heb meegekregen, was toen nog veel te jong om er überhaupt iets van te vinden of te begrijpen.
    Heb het ook altijd zo gezien dat de dutchbatters daar fout waren en niks deden.. Maar in werkelijkheid konden ze niks anders doen. Vreselijk.
     
  8. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.614
    3.989
    113
    ja echt een eye opener nu na 25 jaar een beeld van hoe dat was, ik denk echt goed voor de dutchbat militairen!
     
  9. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    #9 goblins, 13 jul 2020
    Laatst bewerkt: 13 jul 2020
    Srebrenica is echt een zwarte bladzijde van de geschiedenis.
    Een aantal collega's van mij hebben daar gezeten ten tijde van....
    Ze hebben er nog trauma's van.

    Ook hier in dorp een Bosniër die in de schuilkelder ondergedoken zaten terwijl ze de Serven boven hun hoorden lopen in hun huis op zoek naar hun.
    Hij was toen 8.

    De film "Warriors" geeft een redelijk goed beeld van wat daar gebeurd is.


    En het zal me niks verbazen als dit nu op dit moment ook gebeurd met de Oeigoeren en andere bevolkingsgroepen.
     
    citroenrasp, vlindermoeder en mamameer vinden dit leuk.
  10. Manderijntje

    Manderijntje Fanatiek lid

    23 jan 2014
    1.162
    1.328
    113
    De Nederlanders waren een deel van de genocide in Joegoslavië. Als militair volg je bepaalde orders, dat begrijp ik. Maar brutale mishandeling, verkrachten van vrouwen voor de ogen van hun families, het afslachten van vaders voor de ogen van hun families en nog veel meer walgelijkheden waarvan we zouden denken dat het middeleeuwse praktijken waren maar die in de 20ste eeuw in hartje Europa gebeurd zijn! Niemand, maar dan ook niemand, kan mij wijsmaken dat de Nederlanderse millitairen 'niks' konden doen. Er zijn onvergefelijke fouten gemaakt. En ja, de Nederlandse militairen waren er een groot deel van. Ja, hun missie heeft keihard gefaald. En ja, waarschijnlijk zullen er genoeg militairen geweest zijn die er bepaalde trauma's aan overgehouden hebben. Maar het is nog lang niet 'ze konden niks doen'. Er zijn nog zoveel onduidelijkheden, waarvan we waarschijnlijk nooit meer de volledige waarheid van zullen weten. Maar in ieder geval, de militaire top èn de Nederlandse overheid heeft zeker wel een (hele grote) vinger in de pap. En niet te vergeten, de mensen die deze genocide overleefd hebben zijn nog altijd in leven. Die hebben toch wel hele andere ervaringen hebben met sommige Nederlandse militairen dan hier verteld wordt.

    En ja, ik weet dat ik dit best agressief schrijf. Maar ik walg gewoon van het feit dat sommigen volgend mij niet inzien dat het om een ***** genocide gaat. Om volkerenmoord. Om een oorlogsmisdaad waar de Nederlandse millitairen een sleutelrol gespeeld hebben.
     
  11. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.614
    3.989
    113
    dit komt duidelijk naar voren hoor in deze docu, dat het om een afslachting van de islamitische Bosniërs ging. Daar draaien ze echt niet om heen. En dat er vanalles mis is gegaan ook, de nederlandse legertop die het liet afweten, de VN die uiteindelijk alles maar liet gebeuren, hier is niet alleen nederland fout geweest dit is een fout van alle VN landen geweest.

    de militairen die daar hebben gezeten....in de positie waarin ze daar waren, weinig echte militairen, weinig munitie/wapens, geen steun van hoger af, een VN helm op ipv militair. zoveel vluchtelingen. Dat verhaal vond ik goed om eens gezien te hebben. Ipv, het beeld wat ik had en wat jij hier ook typt, het beeld van de foute nederlanders in dit conflict.
     
    Paardenbloem, Syane en Wellesnietes vinden dit leuk.
  12. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.653
    21.159
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Helemaal met je eens! Vond het wel bizar om te zien dat in het derde deel die Mladic ze kado's gaf en succes wenste toen ze weer naar nederland vertrokken. Terwijl ie net daarvoor duizenden mannen heeft uitgemoord.
    Dat feestje vond ik trouwens echt niet kunnen. Ondanks dat ik snap dat ze blij waren naar huis te gaan, dat het erop zat.
     
    Wellesnietes vindt dit leuk.
  13. Kanarie

    Kanarie Fanatiek lid

    14 mrt 2014
    1.514
    1.558
    113
    Zuid-Holland
    Wat hadden ze kunnen doen, zonder (de toegezegde) steun van andere landen, met een paar honderd man, lichte bewapening en een belabberde training? Tegen een leger op oorlogspad.

    Ik ben mij er terdege van bewust dat dit een genocide is geweest, ik ben er geweest, 6 jaar later weliswaar. Ik heb gezien dat er mijnenvelden liggen, dat er complete dorpen zijn uitgestorven en dat de verhouding qua aantal mannen en vrouwen verstoord is door de moorden.

    Dit is ontzettend, verschrikkelijk, verdrietig dat dit is gebeurd maar degene die hier verantwoordelijk zijn, zijn niet de jonge jongens en meiden die wel de last moeten dragen.
    De regering heeft hier zeker een rol in gehad, de schreeuw om ondersteuning werd volledig genegeerd.

    Het is best "makkelijk" praten vanuit je luie stoel, in je veilige woonplaats.
     
  14. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.457
    10.660
    113
    Exact!
     
  15. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Niks aan toe te voegen.
    En zelfs nu zijn er nog een aantal Nederlanders die in Bosnië uitgezonden zijn. En dat de oorlog weer zo kan oplaaien.
    Veilig is het daar nog niet
     
    Wellesnietes en Syane vinden dit leuk.
  16. vlindermoeder

    vlindermoeder Fanatiek lid

    30 mrt 2009
    1.986
    528
    113
    Hier
    Dat wist ik dan weer niet
     

Deel Deze Pagina