St-Janskruid - doorbraakbloedingen

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door speeters, 9 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. speeters

    speeters Fanatiek lid

    26 nov 2006
    1.410
    0
    0
    België
    Hoi!

    Ik moet binnen enkele weken geopereerd worden en ben daarom tijdelijk terug aan de pil. Ik neem nu ook al een kleine maand St-Janskruid omdat de stress voor de operatie, het nieuwe opleidingsjaar, een nieuwe woning, ... allemaal wat samen komt. We hebben deze maand een extra condoom gebruikt omwille van het risico met St-janskruid maar onze huisarts zei dat het niet echt nodig was. Vorige week dinsdag hebben we daarom zonder condoom gevreeën (Ik nam net 11 dagen de pil weer, tweede week dus) en nu heb ik vanaf vrijdag steeds wat slijm met bruinverlies of zelfs een druppeltje bloed. Nu vraag ik me af of ik me toch zorgen zou moeten gaan maken dat dit een doorbraakbloeding is en mijn pil misschien toch niet zo goed werkt.

    Zijn er nog meiden die ervaring hebben met St-Janskruid (en doorbraakbloedingen?)

    Groetjes!
    Sandra
     
  2. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Als ik het goed begrijp ben je net weer gestart met de pil ? De eerste 3 strippen kun je dan last hebben van doorbraakbloedingen, niets om je zorgen over te maken.
    Sint janskruid en de pil gaan echt niet samen hoor ! Dus als je niet zwanger wilt worden moet je er wel echt een condoom bij gebruiken.
     
  3. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Interacties
    Tijdens en gedurende enkele weken na gebruik van leverenzyminducerende stoffen (m.n. rifampicine, barbituraten, sint-janskruid, bepaalde anti-epileptica zoals fenytoïne, fenobarbital, carbamazepine, oxcarbazepine, primidon en bepaalde systemisch toegepaste antimycotica zoals griseofulvine) wordt de betrouwbaarheid van de anticonceptiepil verminderd.
    Bron: http://www.fk.cvz.nl/
     
  4. speeters

    speeters Fanatiek lid

    26 nov 2006
    1.410
    0
    0
    België
    Hey, dank je wel! Ik neem de pil ondertussen al iets langer dan drie maanden en heb daarvoor geen doorbraakbloedingen gehad. Ik zit net in mijn stopweek en ben héél erg heftig ongi. Waarschijnlijk zal de betrouwbaarheid toch verminderd zijn en krijg ik geen pil-ontrekkingsbloeding maar meer een echte ongi die heviger is. Toch maar opletten dus!
     
  5. Eevitaa

    Eevitaa Bekend lid

    4 sep 2007
    538
    0
    0
    Hallo Speeters,

    Het spijt me en don't blame the messenger, maar St.-Janskruid is zo goed als niet werkzaam. Ik heb een aantal wetenschappelijke studies gelezen die geen bewijs kunnen leveren voor het heilzame effect dat aan het kruidje is toegeschreven. Het is zelfs een beetje giftig. Als je depressief bent moet je misschien aan anti-depressiva denken en anders kun je beter een lekker theetje drinken/mediteren/ iets wat bij je past.
    Sterke! Eevitaa
     
  6. speeters

    speeters Fanatiek lid

    26 nov 2006
    1.410
    0
    0
    België
    Hoi Eevitaa,

    Lief dat je het toch even vermeld! Ik ken die studies inderdaad ook en de resultaten van verschillende onderzoeken spreken elkaar nog altijd tegen. Ik merk ook geen wereldschokkend verschil maar de combinatie die ik neem brengt in ieder geval wat rust (valeriaan e.d.). In ieder geval is dit geen voldoende anti-depressiva en zou ik ze daar ook nooit voor aanraden. Ik neem het St-Janskruid ook niet als middel tegen depressie maar in de hoop om de angst en stress een beetje in goede banen te leiden met wat extra hulp. En ik moet zeggen dat de onrust en stress sneller vat op me kreeg in de week dat ik geen St-Janskruid nam (achteraf bekeken want ik was de pilletjes gewoon vergeten). Mijn dokter heeft ze me aangeraden voor korte periode, maar zeker niet als anti-depressiva, dus dat zit wel goed! Bovendien neem ik een lichte dosis om zeker geen risico te nemen op ev. vergiftiging.

    Bedankt voor je eerlijke opmerking! ;)

    Groetjes!
    Sandra
     

Deel Deze Pagina