Stamcellen uit navelstrengbloed

Discussie in 'De bevalling' gestart door Fennec, 25 jun 2018.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Ik weet niet of dit hier hoort, anders mag het uiteraard worden verplaatst.

    Ik las van de week over het laten bewaren van stamcellen uit navelstrengbloed en ik vroeg mij af of meer mensen hier dit hebben overwogen en waarom zij dit wel/niet hebben gedaan?

    Wij overwegen het, omdat mocht er iets zijn met ons kind waar voor de behandeling stamcellen nodig zijn, ze dan in ieder geval direct beschikbaar zijn. Ik zag dat het zo'n 120 euro per jaar kost voor de opslag en eenmalig iets meer dan 300 euro voor het proces.

    Ik hoor graag wat jullie gedachten hierover zijn!
     
  2. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Ik wou en wil het ook. Maar toen kon het niet.

    Ik heb toen gebeld, of het in elk ziekenhuis kon en dit kon toen (jan 2017) niet omdat ze speciale opslag en manier van preserveren moesten hebben. Dichtbijzijnde vanaf ons was toen utrecht, en dat is een dik uur de verkeerde kant op rijden.
    Dus wij hebben het niet gedaan


    Ik ga het nu wel weer opnieuw bekijken als het kan want vind het wel een heel handig iets.
    Bij zoon hebben we toen de navelstreng heel lang uit laten kloppen, beter iets dan niets.
     
    Fennec vindt dit leuk.
  3. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Wij hebben dit bij onze zoon laten doen, maar niet voor onze zoon.

    Het is een ingewikkeld verhaal, in korte lijnen heeft onze dochter een genetische afwijking en momenteel is er veelbelovend onderzoek gaande waar gekeken wordt wat het effect is van het plaatsen van bewerkte stamcellen van een broertje of zusje op de plekken waar onze dochter iets mist.

    Ons ziekenhuis raad het opslaan van stamcellen puur voor het oorspronkelijke doel af. Ze doen het wel als iemand het graag wil. In onze situatie wilden ze gelijk meewerken. Wel bleek het nog best een gedoe te zijn maar het is bij ons gelukt.
     
    Fennec vindt dit leuk.
  4. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    @Bailief waarom raadde het ziekenhuis het bij jullie af? En waarom was het een gedoe?
     
  5. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Omdat er maar zo'n kleine hoeveelheid afgenomen kan worden dat de kans dat je er überhaupt wat mee kunt voor de oorspronkelijke doeleinden heel klein schijnt te zijn.

    Het was een gedoe omdat ik het meerdere keren had aangegeven, de gynaecoloog was ook op de hoogte, maar de vpk die ik die dag had (geplande keizersnede) wist van niks. Ze wist ook helemaal niet hoe het moest. Er zijn uiteindelijk twee andere verpleegkundigen bij gekomen die dit gedaan hebben. Voor hen was het ook de eerste keer. De vpk die ik die dag had bleef ook maar zeggen dat ze niet wist of het wel kon want hier was geen rekening mee gehouden. Uiteindelijk gaat het alleen maar om het afnemen van bloed en een stuk navelstreng bij sluiten dus ik denk dat het uiteindelijk wel mee viel.
     
  6. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid

    Aha, bedankt voor je info. Ik ga daar eens induiken dan, want als het inderdaad ook nu nog moeilijk is om genoeg eruit te krijgen dan vind ik het niet het geld waard.
     
    Bailief vindt dit leuk.
  7. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Snap ik.
    Dit heeft in februari van dit jaar plaatsgevonden.
    Trouwens, het minimum wat er afgenomen moet worden is 60cc. Bij ons kom er net 62cc worden afgenomen. Het kan zijn dat het er ook mee te maken heeft dat er hiernaast nog bloed afgenomen werd voor onderzoek maar dat was niet zoveel. Ik vraag me af hoeveel er mogelijk is met die 60cc. Moet wel zeggen dat ik er verder echt geen verstand van heb. Het klinkt alleen zo weinig.
     
    Fennec vindt dit leuk.
  8. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.545
    1.895
    113
    Ik wilde het ook doen, maar dan in de vorm van donatie, het schijnt namelijk ook gunstig te zijn voor kinderen met leukemie.
    Echter wilde ik thuis bevallen en kon het dus niet.
    Uiteindelijk vanwege stuitligging toch in ziekenhuis bevallen maar door alle commotie helemaal vergeten:$
     
  9. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Hoe ik het las moet je ook vooraf een soort kit bestellen waar ze het mee moeten afnemen, dus voel je niet schuldig hoor!
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.
  10. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Wij hebben het gedaan, mocht het in de toekomst nodig zijn
     
    Fennec vindt dit leuk.
  11. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Ging dat makkelijk bij jullie?
     
  12. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Ja hoor
     
    Fennec vindt dit leuk.
  13. Love1987

    Love1987 Niet meer actief

    Die stamcellen worden tijdens de bevalling door de druk van je kindje in de placenta gedrukt, maar je kind kan deze zelf erg goed gebruiken dus daarom is het beter om de navelstreng helemaal uit te laten kloppen, dat is weer bevorderlijk voor het immuunsysteem!
     
  14. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Kan je na het uitkloppen nog stamcellen uit de navelstreng halen?
     
  15. Love1987

    Love1987 Niet meer actief

    Nee, want die heeft je kindje weer terug, waar ze horen!
     
  16. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Hoe weet je dat? Staat dat ergens terug te lezen van een betrouwbare bron of denk je dit gewoon?
     
  17. Love1987

    Love1987 Niet meer actief

    Fennec vindt dit leuk.
  18. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
  19. Mleenvs

    Mleenvs Fanatiek lid

    25 aug 2017
    1.504
    1.519
    113
    Vrouw
    Wij zijn het ook van plan. Wilde volgende week zo'n kitje bestellen. Heb ook gelezen dat ze nu misschien weinig kunnen met de hoeveelheid die ze afnemen, maar dat de technieken ook enorm hard gaan en wie weet wat er over 5, 10 of 20 jaar mogelijk is.
     
    Fennec vindt dit leuk.
  20. Relax

    Relax Fanatiek lid

    26 sep 2009
    1.598
    1.794
    113
    Vrouw
    Ik heb t laten doen in 2012, was toen n project waar ik aan meegedaan heb.
     

Deel Deze Pagina