Start letrozol wie ervaringen pcos

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Waterlelie5, 10 dec 2024.

1. Waterlelie5

Waterlelie5 Actief lid

21 dec 2022
    143
    103
    43
    Vrouw
    Hoi,

ik mag vandaag starten met letrozol, zit op cyclusdag 4 en er was al een follikel te zien van 10mm, nu vraag ik me af omdat ik de laatste maanden mijn eisprong kan vinden en 14 dagen erna ongesteld word, wat letrozol voor invloed gaat hebben, heb ik al nagevraagd bij de fertiliteit en ze zij alleen dat we het gaan zien en 6 pogingen heb, is het zo dat je dan een betere eisprong hebt? Of gaat er toch iets mis bij de innesteling.. zit weer met veel twijfels en vragen….

2. Kikii88

Kikii88 Actief lid

4 jun 2024
    442
    363
    63
    Vrouw
    Hoihoi,

Ik heb geen PCOS, maar gebruik wel Letrozol. Ik herken je vragen en twijfels heel goed, want ik had precies hetzelfde. Ik had elke cyclus gewoon positieve ovulatietesten, maar mijn cyclussen waren wel onregelmatig en kort. Ondanks dat ik altijd binnen 14 dagen na de eisprong ongesteld werd, vonden ze mijn eisprong niet overtuigend, in ieder geval niet krachtig genoeg. Tijdens een cyclus tracking heb ik wel gezien dat ik een gesprongen eiblaasje van 23 mm had, maar er was geen corpus luteum zichtbaar. Toch vond ik het vreemd omdat ik altijd binnen 14 dagen ongesteld was. Daarop gaven ze aan dat mijn menstruaties waarschijnlijk geen echte menstruaties waren.

Ik twijfelde eigenlijk ook of onze vruchtbaarheidsproblemen misschien meer te maken hadden met de luteale fase, bijvoorbeeld door een progesterontekort. Ik had daar namelijk best wat aanwijzingen voor, zoals flinke PMS-klachten, spotting, enzovoort.

Met die twijfels ben ik toch aan de Letrozol begonnen. Het lijkt gelukkig wel effect te hebben gehad, want in de eerste ronde was het direct raak. Misschien een toevalstreffer, maar voor de context: we waren toen al 24 rondes bezig zonder succes. Ronde 25 met Letrozol was direct raak. Helaas ging het wel snel mis, maar het geeft in ieder geval hoop dat een bevruchting mogelijk is en dat Letrozol hierbij kan helpen.

Hopelijk werkt het ook voor jou! Merk je al iets van de Letrozol? Ik had in de eerste ronde behoorlijk last van de bijwerkingen, maar na mijn miskraam ben ik opnieuw begonnen en nu ervaar ik gelukkig minder klachten.

Succes!

3. Waterlelie5

Waterlelie5 Actief lid

21 dec 2022
    143
    103
    43
    Vrouw

Oh wat naar van je miskraam! Sterkte, ik ga vandaag mijn 3e pil nemen van letrozol, en precies wat jij aangeeft heb ik aangekaart bij de gynaecoloog want ik dacht zelf ook dat ik progesteron tekort had door pms klachten ik krijg namelijk elke maand enkele dagen na de eisprong pijnlijke borsten, echt ze doen zo pijn dat ik elke avond zat te voelen dat er misschien knobbels ofzo zaten maar dat heb ik nu losgelaten

2 jaar geleden werd ik zwanger in de eerste ronde clomid en had met 5 weken een miskraam daarna ging ik gelijk door met clomid en die maand kreeg ik een cyste dus geen eisprong..
    Toen ik clomid slikte had ik hele erge stemmingswisselingen totdat het uitwerkte dus behoorlijk lang last van gehad van de letrozol merk ik niet heel veel alleen lichte hoofdpijn verminderde eetlust en soms wat misselijk, ik ben erg benieuwd deze maand. Ook omdat ik best veel weeg en niet af kan vallen zit ik ermee hoe de zwangerschap zou verlopen mocht het raak zijn..

Op welke dag zit je?

4. Kikii88

Kikii88 Actief lid

4 jun 2024
    442
    363
    63
    Vrouw
    Wat ik begrepen heb, is dat je ook een progesteron tekort kunt hebben van een niet krachtige ovulatie. Als je eiblaasje wel gesprongen is, maar er geen goed corpus luteum wordt gevormd, kan dit resulteren in onvoldoende progesteron productie. Dus dan heb je inderdaad wel een progesteron tekort in de luteale fase, desondanks is het probleem toch de ovulatie. Laten we hopen dat dit voor ons hetgeen is wat volledig de oorzaak was/is.

Ik heb maar 1 ronde gehad om de verschillen op te merken, maar ik heb de ronde dat het raak was na mijn eisprong nog nooit zo weinig klachten gehad. Of dit nou door de Letrozol kwam of omdat het raak was, dat kan ik nog niet bepalen.

Wat ik wel weet, ik moest een cyclus ontzwangeren van het ziekenhuis zonder Letrozol en ik heb nog nooit zulke erge pms klachten gehad, ik heb me echt verschrikkelijk gevoeld!

Ah jij hebt 2 jaar geleden ook een miskraam gehad en al eerder clomid gebruikt. Ben je al zo lang bezig, of is dit alweer voor een volgend kindje?

Ik heb gisteren avond mijn laatste Letrozol pil geslikt. Ik slik het van dag 3 t/m 7. Vandaag dus op cyclusdag 8. Dus lopen een beetje gelijk op, want jij zit op dag 6 toch? Hopelijk gaan we zwanger het nieuwe jaar in!

5. Waterlelie5

Waterlelie5 Actief lid

21 dec 2022
    143
    103
    43
    Vrouw

Oh wat een verheldering nu je dit zo uitlegt, ik heb onregelmatige cyclussen en kan mijn eisprong dus wel vinden en wordt netjes 14 dgn erna ongesteld maar ik zit dan tussen de 30/40 dagen per cyclus

afgelopen cyclus voordat ik begon met letrozol zagen ze een follikel en ik had toen ook weinig pms na de eisprong (progesteronwaarde was 31) maar het resulteerde toch niet tot een zwangerschap, ik hoop ook dat we beide een positieve zwangerschapstest mogen krijgen deze cyclus. Ga jij nog voor een follikelmeting naar het ziekenhuis? Ik zit inderdaad op dag 6, dag 11 moet ik weer terug, dag 3 hebben ze gekeken of alles schoon was en ze zag in mijn rechtereierstok een follikel van net 10mm dus dat zou waarschijnlijk doorgroeien maar dat zien we dan volgende week

Ik heb al een zoontje van 6jr en we zijn al 4 jaar bezig.

ik heb een miskraam met 10 weken gehad
    Een buitenbaarmoederlijk zwangerschap waarbij mijn rechtereileider is verwijderd
    Daarna werd ik spontaan zwanger van mijn zoontje
    En toen zwanger met clomid dus als het ons gegund is zou het een 5e zwangerschap worden..

Ben bij de eerste drie allemaal zonder hulp zwanger geworden

6. Kikii88

Kikii88 Actief lid

4 jun 2024
    442
    363
    63
    Vrouw
    Ik heb geen tracking, dat vonden ze met deze dosis Letrozol(2,5) nog niet nodig. Wel als het een paar keer niet zou lukken zou ik weer tracking krijgen, maar nu het gelukt is zal dat wel van de baan zijn.

Jeetje dan ben je al lang bezig voor een tweede kindje inderdaad. En heb je al een behoorlijke weg afgelegd, ook voor je zoontje.

Ga voor je duimen! Hoop over een week of 3 te lezen dat je zwanger het nieuwe jaar in bent gegaan!

Waterlelie5 vindt dit leuk.
  7. Waterlelie5

Waterlelie5 Actief lid

21 dec 2022
    143
    103
    43
    Vrouw
    Ik hoop ook dat het gaat lukken bij jou! Ik zit nu op cyclusdag 14 en 2e echo gehad inmiddels alleen er zitten 2-3 follikels van 10mm wat ook het geval was op dag 11, baarmoederslijmvlies en follikels zijn beide hetzelfde gebleven mijn moed zakt.. erg jammer maar ze gaan tot dag 20 kijken, aanstaande maandag mag ik weer, hoe is het bij jou?

8. Kikii88

Kikii88 Actief lid

4 jun 2024
    442
    363
    63
    Vrouw
    Wat balen zeg. Snap goed hoor dat de moed je zo in de schoenen zakt. Hopelijk gaat er toch nog 1 flink groeien de komende dagen. En anders krijg je de volgende ronde waarschijnlijk een hogere dosering. Zo is het tenminste aan mij uitgelegd.

Als ze op cyclusdag 20 nog steeds niet gegroeid zijn, mag je dan aan een middel om
    je cyclus te resetten, zoals primolut?

Nou hopelijk heb je maandag toch een goede echo, ben benieuwd.

Ik ben nu 2DPO. Ik heb al een positieve ovulatietest gehad. Maar goed, dat had ik alle 24 rondes dat het niet gelukt was ook, toch zeiden ze dat ik geen goede ovulatie had. Dus of ik nu wel een goede ovulatie heb gehad, geen idee. Daar gaan we dan maar vanuit, gezien het vorige ronde 25 ook zo was en het raak was. Maar het maakt mij ook onzeker, maar kunnen niet veel anders dan afwachten. Daarnaast zit ik wat minder lekker in mijn vel, het voelt toch een beetje dubbel om weer bezig te zijn met een eventuele nieuwe zwangerschap. Verdrietig dat de vorige is misgegaan.

9. Waterlelie5

Waterlelie5 Actief lid

21 dec 2022
    143
    103
    43
    Vrouw
    ze gaan het daarna denk ik ophogen, niks over primolut gehoord maar ik wil zo min mogelijk aan de hormonen dus ik denk dat ik mijn eigen menstruatie wil afwachten omdat die niet extreem lang zijn, wat spannend voor jou dus je zit op het wachtbankje, hopelijk ben je zwanger ❤️

ik snap je verdriet, probeer hoe moeilijk het ook is een plekje te geven.. ❤️

10. Kikii88

Kikii88 Actief lid

4 jun 2024
    442
    363
    63
    Vrouw
    Snap ik, dat je liever op een normale menstruatie wacht. Nou hopelijk maandag een eiblaasje die goed doorgegroeid is, of misschien wel 2. Spannend, ben benieuwd!

11. Nicetomeetyou

Nicetomeetyou Actief lid

3 apr 2022
    371
    313
    63
    Vrouw
    Hoi, ik heb geen PCOS maar ik gebruik wel letrozol...

Toen ik voor mijn 1e kindje zwanger wilde worden was het gelijk raak, maar was het een leeg vruchtzakje. Daarna weer snel raak maar een vroege miskraam. Daarna heeft het best lang geduurd voordat ik zwanger werd. Soms was mijn cyclus heel lang en het was ook niet duidelijk of ik een goede eisprong had. Na ruim anderhalf jaar ben ik toen gestart met letrozol en toen was het in ronde 2 raak :D

Nu wil ik graag opnieuw zwanger worden, zijn alweer half jaar aan het proberen. Eerst zonder letrozol, maar deze maand ben ik daar weer mee gestart. De vorige keer was dat een succesrecept, dus daarom vond de gyneacoloog het een goed idee als ik dat gewoon weer zou proberen :)

Ik kan er nooit zo goed tegen (sowieso niet zo goed tegen hormoonveranderingen), word er best wel somber van. Maar omdat het de vorige keer zo goed werkte is het wel de moeite waard ;) Ik zag aan mijn ovulatietesten dat ze een stuk donkerder waren dat dat ze normaal worden, dus ik heb zelf het idee dat de letrozol voor meer goede hormonen zorgt en daardoor voor een betere eisprong... Hopelijk is dat voor jou ook zo en hebben we op deze manier 'eerlijkere' kansen!

Ben nu 4 dpo, dus vind het allemaal super spannend (extra omdat ik er tegenop zie om volgende ronde weer letrozol te slikken)

12. Nicetomeetyou

Nicetomeetyou Actief lid

3 apr 2022
    371
    313
    63
    Vrouw
    Spannend dan maandag... ze moeten ook even ontdekken welke dosis bij jou past, misschien krijg je wel een hogere dosering de volgende ronde (die hopelijk niet meer nodig is natuurlijk ♡)

13. Nicetomeetyou

Nicetomeetyou Actief lid

3 apr 2022
    371
    313
    63
    Vrouw
    @Kikii88 wat heftig van je miskraam, helemaal als je al lang zwanger wilt worden... ik heb het zelf ook heel moeilijk gehad met mijn miskraam, onder andere omdat het daarna nog lang duurde (bijna twee jaar) voordat ik blijvend zwanger werd. Heb daar toen hulp voor gezocht omdat ik er niet zo goed mee om kon gaan...

Wel fijn om te weten dat de letrozol wat deed, hopelijk is het deze ronde raak! Een nieuwe zwangerschap is toch de beste troost ♡

14. Kikii88

Kikii88 Actief lid

4 jun 2024
    442
    363
    63
    Vrouw
    Lief, dankjewel. Inderdaad best heel heftig.

Vervelend dat je zo’n last hebt van de Letrozol. En snap het goed dat je er gigantisch tegen opziet, dat had ik ook, ik voelde me de eerste keer echt verschrikkelijk. En had mega veel bijwerkingen. De tweede keer nu na de miskraam heb ik er gelukkig veel minder last van gehad. Hopelijk is het bij jou ook gewoon raak en hoeft er geen tweede keer meer te komen. Maar mocht het wel zo zijn, hoop ik ook dat je minder last krijgt.

15. Nicetomeetyou

Nicetomeetyou Actief lid

3 apr 2022
    371
    313
    63
    Vrouw
    Heb je de echo al gehad?

16. Nicetomeetyou

Nicetomeetyou Actief lid

3 apr 2022
    371
    313
    63
    Vrouw
    Hoop het ook inderdaad! Ben echt deze hele cyclus al van slag, voel me heel anders dan normaal. Door de letrozol zijn mijn hormonen lekker door de war gegooid denk ik ;) nu hopen dat het niet voor niets is :)

17. Kikii88

Kikii88 Actief lid

4 jun 2024
    442
    363
    63
    Vrouw
    @Nicetomeetyou Aah vervelend, heb je er nu nog steeds last van? Of was het met name tijdens de slikperiode? Nou ik hoop het ook voor je, misschien nog met een mooie positieve test het nieuwe jaar in!

@Waterlelie5 hoe was het in het ziekenhuis vandaag?

18. Waterlelie5

Waterlelie5 Actief lid

21 dec 2022
    143
    103
    43
    Vrouw
    @Nicetomeetyou @Kikii88 ik heb de echo gehad en de baarmoederslijmvlies was iets gegroeid en een follikel van 10mm weer, ik denk dat ik het oversla ofzo deze maand, want voordat ik met letrozol begon kon ik rond deze dagen mijn eisprong wel vinden, ik vind het enorm spannend om een hogere dosis te slikken :( vrijdag mag ik voor het laatst als er dan nog niks te zien is gaan ze het dus waarschijnlijk ophogen, ik heb ook sinds ik letrozol

19. Waterlelie5

Waterlelie5 Actief lid

21 dec 2022
    143
    103
    43
    Vrouw
    Ik hoop dat jullie een goede eisprong hebben gehad en zwanger zijn

20. Kikii88

Kikii88 Actief lid

4 jun 2024
    442
    363
    63
    Vrouw
    Super spannend morgen, succes! Ben benieuwd om te horen hoe het gegaan is. Fijne kerst!

Deel Deze Pagina