Stelen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Traveler8, 16 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Traveler8

    Traveler8 Nieuw lid

    16 jul 2021
    2
    1
    1
    Vrouw
    Ik weet niet meer wat ik met mijn kind moet, 8 jaar, en hij steelt geld van ons.
    Begin dit jaar begon het, stiekem met zakgeld naar de winkel, snoep kopen met zijn vriendjes. Daarna is hij nog 1 keer geweest, maar het ging nu toch al een tijdje goed, tot vandaag. Hij heeft geld van ons gestolen (meer dan 40 euro!) en is weer de winkel ingegaan voor chocola, koek, kauwgom ed. Toen ik hem betrapte gooide hij gauw al het geld in de bosjes.
    Ik weet niet meer wat ik hiermee moet, straf doet hem blijkbaar helemaal niks, en ik vind het zo erg dat hij dit überhaupt verzint en maling heeft aan de consequenties en aan ons en overal over liegt, ik vertrouw mijn eigen kind gewoon niet meer :cry:
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Jeetje, dat moet rot voelen.
    Aan 1 kant klinkt het overdreven als ik het typ, aan de andere kant zou ik hulp voor hem zoeken.
    8 jaar is natuurlijk nog geen inbreker in de dop, aan de andere kant is het geen kleuter onschuldigheid meer.
    Lastig, maar ik zou in elk geval advies inwinnen over wat je hiermee moet.
    Bij de huisarts of het cjg? Dan hoef je nog niet direct iets te doen, maar dan kun je wel het verhaal kwijt en advies vragen.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  3. Relax

    Relax Fanatiek lid

    26 sep 2009
    1.574
    1.775
    113
    Vrouw
    Wijkagent langs laten komen voor een fors gesprek?
    En cjg inderdaad.. erger voorkomen!
     
    Zeebra, Vogelmeisje en puzzelstukje vinden dit leuk.
  4. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik kan me voorstellen dat jij je hier rot onder voelt. En zeker 40 euro, dat is een hoop geld! Ik zou hem hier dus zeker wel op aanspreken en er consequenties aan verbinden. Hij mag best voelen dat hij op deze manier jullie vertrouwen schaadt en dat hij een grens over is gegaan.

    Aan de andere kant moet je hem ook wel de kans geven om dat vertrouwen weer te herstellen. Want als hij het gevoel krijgt dat hij het toch al helemaal verbruid heeft, zonder kans op herstel, tja: dan kan hij net zo goed doorgaan met stelen.

    Even terugdenkend aan mijn eigen jeugd. Ik jatte ook wel eens snoepjes en koekjes. En mijn moeder had een potje waar ze kwartjes in spaarde. Ik vrees dat ik daar ook wel eens geld uitgehaald heb om snoep te kopen. Als kind wist ik natuurlijk ook wel dat dat niet mocht. Maar het voelde tegelijk als een klein vergrijp. En snoep is lekker. :rolleyes:
    Als volwassene er op terug kijkend, vind ik het veel zwaarder dan hoe ik dat toen als kind ervaren heb. En dat is ergens ook logisch. Het moreel besef is nog volop in ontwikkeling op die leeftijd. Ja: kinderen weten wat mag en niet mag. Ze hebben het wel over goed en fout / stout. Maar dat is in feite napraten van wat ze van volwassenen geleerd hebben. Het echte geweten (je ergens schuldig over voelen, ook als je niet betrapt bent) ontwikkelt zich pas later.

    Overigens is het voor die ontwikkeling dus wel belangrijk dat ze reactie krijgen op hun gedrag. Dus bekrachtiging als ze iets goed doen, maar ook een consequentie als ze iets doen wat niet mag. Zelf vind ik het dan prettig om zo'n consequentie zo dicht mogelijk bij de 'overtreding' te houden. Dus naast een gesprek over vertrouwen, als straf iets verzinnen waarmee hij het geld als het ware terugverdient. Dat is meteen een manier van 'goedmaken' die ervoor zorgt dat je daarna weer met een schone lei kunt beginnen.
     
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Oeh, dat is wel erg veel geld zeg. En net als tupp haalde ik als puber wel eens paar kwartjes uit een potje, daar zou ik niet zo veel moeite mee hebben, maar 40 euro en dan zelf naar de winkel? Mijn jongste mag nog niet alleen op pad hoor of gaat hij dan ook stiekem alleen weg?
     
    Zeebra vindt dit leuk.
  6. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    40 is wel heel erg veel.

    Krijgt hij zakgeld? Alles wat niet mag is voor sommige heel interessant. Misschien wil hij wel graag meer te zeggen hebben, autonomie.

    Stel dat hij zakgeld krijgt, kan hij de helft sparen voor op de rekening en met de andere helft wat kopen. Is het geld op dan is dat het ook.

    Zou ook aangeven dat het nu moeilijk is om hem te vertrouwen en dat hij voorlopig maar niet zelf op pad mag als hij dit gedrag blijft vertonen.

    Is er verder wat thuis waarom hij zich anders gedraagt?

    Als dit gedrag zo blijft zou ik zeker met een professioneel iemand er over praten en kijken wat er nog meer speelt.
     
  7. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.091
    4.265
    113
    Home
    Wat zegt ie er zelf over?
    Ik zou hulp zoeken nu is het geld straks word het elke keer meer en wat anders en gaat ie er over liegen alsof het niks is en loopt het uit de hand

    Ik zou hem niet meer alleen laten hem dit ook laten weten
     
  8. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.849
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hoe komt je kind van 8 jaar dan in het winkelcentrum?
    Mijn 8 jarige mag dit echt nog niet en haar vriendjes van die leeftijd ook niet.
    Ik heb vroeger ook weleens geld uit mijn moeders portemonnee gejat maar dat was dan hooguit 1 gulden en al helemaal geen biljetten.
    Wat zegt je kind erover als je hem erop aanspreekt?
     
  9. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.028
    3.114
    113
    Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Mijn 7jarige gaat nog niet alleen naar de winkel (en we wonen er tegenover :rolleyes:). Ze loopt overigens wel alleen naar school..

    Neem aan dat je het gesprek al een of meerdere keren bent aangegaan? De zaak van meerdere kanten belicht? Dus niet alleen het benoemen dat het onwenselijk is maar ook waarom? Mama en papa werken hard voor geld. Het is niet van jou. Hoe zou jij het vinden als mensen jouw geld (pokemonkaarten/snoep/fiets whatever) pakken zonder jouw toestemming zodat jij het kwijt bent? Geeft hij een verklaring voor zijn gedrag? Kunnen er afspraken gemaakt worden over het uitgeven van zakgeld? Bv de helft vrij besteden, de helft sparen. Kan hij klusjes doen voor geld om zo te "voelen" dat je niets voor niks krijgt?
     
    NiVa0230 en Anouk2005 vinden dit leuk.
  10. KleineFee

    KleineFee Bekend lid

    22 feb 2015
    820
    307
    63
    Vraag me inderdaad ook af hoe je kind van 8 dan al die dingen kan gaan kopen in de supermarkt? Mocht hij zonder begeleiding van een volwassene naar de supermarkt gaan zou ik hier in ieder geval mee stoppen. Je kunt hem dan ook prima uitleggen dat zijn gedrag (geld stelen, uitgeven aan zaken waar het niet voor bedoeld is) laat zien dat hij niet zonder begeleiding naar de supermarkt kan.

    Kent hij de waarde van geld? Weet hij dat jullie werken voor het geld? Kan hij klusjes voor jullie doen om het uitgegeven geld zogezegd terug te verdienen? Zodat hij zich gaat beseffen dat het niet uit de lucht komt vallen.
     
  11. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.760
    2.625
    113
    Noord-Holland
    Ik vraag me af hoe je de eerste zin bedoelt.. vind je het erg dat hij zn zakgeld aan snoep besteed? Of vind je het erg dat hij het deed zonder vragen?

    Ik herinner me van vroeger nog wel dat sommige kinderen thuis 0 snoepjes krijgen. Supergezond maar zo gauw ze konden gingen ze het dan zelf kopen. Denk dat de impulsbeheersing gewoon nog niet goed genoeg ontwikkeld is. Ik weet niet in hoeverre dit meespeelt bij jullie, of hij thuis wel eens een snoepje krijgt.

    Doet hij meer dingen die niet mogen of is dit een eenmalig vergrijp? Dat zou voor mij ook meewegen.
    En verder.. nee dit is niet ok, maar blijf vooral in gesprek. Ik denk dat je met praten uitleggen etc de deur gewoon beter openhoudt.
     
  12. Traveler8

    Traveler8 Nieuw lid

    16 jul 2021
    2
    1
    1
    Vrouw
    Zal proberen wat dingen uit te leggen/beantwoorden. Allereerst, hij gaat niet naar een winkelcentrum of er stiekem vandoor ;) hier (helaas) ook de supermarkt op een paar 100 meter afstand en gewoon in de buurt, waar hij ook buiten speelt. En nee, hij mag niet naar de supermarkt. De eerste keer dat hij daar kwam was met een vriendje die er wel mag komen, hij had toen wat zakgeld stiekem gehaald thuis en voelde zich ontzettend rijk, hij kocht lekkers wat ze met zijn 3en hebben opgegeten in de speeltuin.
    Uiteraard een goed gesprek gehad over dat wij dat niet willen, dat hij wel enigszins zelf mag bepalen waar hij zakgeld aan uitgeeft, maar dat hij geen snoepjes moet gaan kopen, we hebben thuis genoeg en hij mag ook altijd ergens om vragen (dus de vlag dat hij thuis op groenvoer zit gaat ook niet op :p). Idd ook vertelt dat we hier hard voor werken enz.
    De 2e keer was weer met hetzelfde vriendje. Ze zijn er ook vreselijk baldadig mee, 75% van het snoep vliegt de speeltuin door en eten ze geeneens op. Nogmaals een gesprek met hem erover gehad, en hij leek het ook echt te snappen allemaal. Hij heeft beide keren straf gehad, geen zakgeld gehad om het af te betalen zeg maar, spaarpot van zijn kamer af.
    En daarna dus afgelopen vrijdag. Overigens heeft hij geen 40 euro uitgegeven, thank God, maar dus wel meegenomen. Ik heb echt het gevoel dat hij zich 'geliefd' voelt hierdoor, het kind wat voor iedereen snoep koopt. Dat hij fout bezig is weet hij wel, dat er gevolgen aanzitten ook, al heb ik het idee dat hij op het moment zelf dat niet doorheeft, dan is het alleen maar leuk met vriendjes. Hij heeft ook vriendjes die wel naar de supermarkt mogen, daar is het ook mee begonnen, ook vriendjes die er niet mogen komen maar net als hem wel meegaan, dus dat maakt het ook echt heel lastig... Waarom hij het doet kan hij niet zo goed zeggen, ja hij vind het leuk om naar de winkel te gaan, maar de consequenties uiteraard niet.
    Op dit moment mag hij klusjes doen om wat terug te verdienen en mag hij ook niet in de buurt buiten spelen.
     
    NiVa0230 vindt dit leuk.
  13. Relax

    Relax Fanatiek lid

    26 sep 2009
    1.574
    1.775
    113
    Vrouw
    Dat van de supermarkt herken ik wel. Doet mijn 9 jarige ook. Eerst stiekem, toen ik erachter kwam heb ik ervoor gekozen niet te verbieden, maar het in openheid te bespreken.

    Wat heb je gekocht, hoeveel kostte dat, hoeveel heb je dan nog over, waarom ben jij degene die iets koopt, wil je stoer doen voor je vrienden en vind je het dan eerlijk dat jouw geld op is? En duidelijke afspraken over wat hij mag uitgeven per week want verbieden en straffen werkt bij mijn kind averechts denk ik. Dan wordt het alleen maar stoerder. Ik wil niet dat het stiekem gebeurt, dan heb ik er al helemaal geen zicht op.

    Maar het stelen.. 40 euro nog wel :eek: daar zou ik dus echt hulp bij vragen. Te beginnen bij de wijkagent.
     
  14. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.693
    14.044
    113
    Vrees dat t tijdperk van niet geschikte vriendjes aangebroken is en hij allicht makkelijk in te zetten is als "degene die t wel regelt" omdat hij allicht naiëf en beinvloedbaar is met de goede druk. Zou zomaar kunnen dat t vriendje die naar de supermarkt m die hoek in manipuleert, kinderen kunnen daar flink ver in gaan.

    Mijn tante is er uiteindelijk voor verhuisd die zag t van kwaad naar erger gaan met dr zoontje en had ook van dat soort "vriendjes" in de wijk. Haar zoon, goedgelovige Thomas, werd "the man" en voelde zich natuurlijk heel wat, maar eigenlijk meer "de sukkel" die zichzelf in de nesten hielp en de rest kwam er goed mee weg.

    Mijn moeder was vrij hardnekkig daarin, die belde de wijkagent dan legde de situatie uit en de beste man (zelf ook vader) kwam in full gear dan gewoon even een praatje houden. Gebeurde ook wel vaker hoor, stond ook in complete klassen te vertellen over wat de politie zoal deed, vooral hulp verlenen dat deden ze t liefste en ook handhaven zodat iedereen de regels volgde die we met elkaar hebben afgesproken omdat het anders een puinhoop wordt.

    Niet bedreigend maar wel even wakker schudden en duidelijk maken dat hij er OOK van op de hoogte is.

    Zij geloofde niet echt in een vechtsport, maar ik zou een vechtsport opzoeken om zichzelf wat weerbaarder te maken (fysiek en vooral mentaal) en goed in de gaten houden wat die groep doet. Nu is t geld pikken, straks zonder betalen de supermarkt uit?

    Mijn moeder riep altijd dat als ze zouden pikken de politie gebeld zou worden. Dus toen mn broer betrapt werd en de filliaalleider belde, werd op haar verzoek de politie ook gebeld. Die haalde m daar op en brachten m tegen etenstijd weer terug. Ze had altijd gezegd dat ze t zou doen, dr hart bloedde maar ze zette wel door.
     
    Relax vindt dit leuk.
  15. Vogelmeisje

    Vogelmeisje Fanatiek lid

    3 mei 2010
    1.003
    284
    83
    Veel is al geschreven.
    Ik zou ook vragen een wijkagent langs te laten komen, dat maakt hopelijk indruk. Ook advies vragen bij het cjg. Voel je niet schuldig, juist goed dat je er alles aan doet om het op te lossen.
    En verder zelf het gesprek aan. Inspelen op zijn gevoel. Vertellen wat het effect is, hoe jij je voelt en vragen of hij dat ook zo bedoelt?
    Of hij jullie pijn wilt doen?
    Omdenken dus, en daarmee hem leren over de gevolgen...
    Moeilijk joh...
     
  16. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.091
    4.265
    113
    Home
    sorry maar als mijn 8 jarige meerdere keren steelt en 40 euro uit m’n portemonnee pakt en als ik hem betrap het ook nog weg gooit dan komt ie er niet mee weg door niet meer te mogen buiten spelen
    En ik denk ook dat het nog vaker gaat voorkomen
     
  17. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.516
    7.315
    113
    Als ik het goed begrijp heeft hij 2x stiekem zakgeld opgehaald en daar snoep van gekocht.
    Vervolgens was de straf dat hij geen zakgeld kreeg om het terug te betalen?? Maar wat terug betalen? Hij had het toch gekocht van zijn eigen zakgeld? Of lees ik het verkeerd?

    Want als dat wel zo is, sorry, dat vind ik wel een hele rare straf. Dat hij dan vervolgens geld van jullie meeneemt is natuurlijk hartstikke fout, maar eerlijk, ik kan me er wel wat bij indenken.

    Denk dat de huidige straf 'klusjes doen en niet buiten spelen' passender was geweest.
    Nu bij het stelen zou ik dus juist wel het terugbetalen inzetten.

    En wat betreft het naar de winkel willen en wat van je zakgeld kopen, tja, zakgeld is toch om te leren omgaan met geld?
    Hier kopen ze er ook wel eens snoep van, vind ik niet altijd nodig, maar het is hun geld.
    En op 8 jarige leeftijd mogen ze van mij wel naar de supermarkt, heel interessant, maar omdat het mag was na een tijdje het nieuwe er wel af.
    Als vriendjes wel mogen en andere vriendjes die ook niet mogen maar wel meegaan, dan is het voor jouw zoontje ook wel heel lastig denk ik om daar niet in mee te gaan.

    Sorry, ik klink wellicht veroordelend, maar vind het lastig begrijpen, ik sta er wat zakgeld en uitgeven blijkbaar heel anders in. Zodra ze zakgeld kregen mochten ze hier ook zelf naar de winkel.
     
  18. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.516
    7.315
    113
    Over dit stukje had ik heen gelezen, dat is inderdaad wel zorgelijk, dat het hem allemaal niets lijkt te doen.:$ Welke vorm van straf wel of niet passend is maakt dan ook weinig uit (bij mijn vorige reactie had ik hier dus niet bij stil gestaan).
     
  19. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.760
    2.625
    113
    Noord-Holland
    Dit dacht ik eigenlijk ook :oops: zn eigen zakgeld terugbetalen snap ik niet zo goed en al helemaal niet als straf. Pak het buitenspelen aan, dan ziet hij die vriendjes even niet. En schermtijd, dat voelen ze nu eenmaal. En hier zou het vooral zijn dat de straf geldt tot je hebt uitgelegd waarom je dit hebt gedaan... want mss ziet hij het anders, mss is er toch iets, en je wilt dat hij leert verwoorden.

    En ik ben nog benieuwd wat het betekent dat hij "enigszins zelf mag bepalen waar hij zn zakgeld aan uitgeeft".. sturen jullie veel? Ik denk dat als hij zn zakgeld 5x aan snoep heeft uitgegeven en niks leuks meer kan kopen, het over is...
     
  20. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.693
    14.044
    113
    Wat straffen betreft die niet boeien...

    Als wij schade maakten bij iemand werd er een klus bedacht om iemand schadeloos te stellen. (verzekering deed t financiele gedeelte, maar dat wisten wij niet).

    Bedrag van schade werd dan gedeeld door t uurloon van die leeftijd (of acceptabel bedrag) en zoveel uur kon je dus gaan werken. Al moest mn moeder er op een tuinstoel bij gaan zitten om te zien dat t gebeurde, dat deed ze.

    Zo stond ik na een akkefietje met wat coniferen die per ongeluk in de brand kwamen weekenden lang een tuin te schoffelen o.a.. Had al excuses gemaakt (anoniem) en daar al mn zakgeld wat ik had bij gedaan, nog voordat ik schoorvoetend bekende dat ik de coniferen in de hens had gestoken, maar dat maakte niet uit. Al kreeg ik mn zakgeld wel weer terug van die mensen toen mijn uren er op zaten, maar dat was "bonus" voor mn harde werken.

    Ik ben gisteren met mn dochter bezig geweest met onkruid tussen de tegels weg te krabben. Ik zou zoiets inzetten, super saai werk maar t moet toch gedaan worden en dan een vaste tijdspanne aan koppelen, zodat lanterfanteren niet beloond wordt op die manier. Pas wanneer de uren gedaan zijn, dan weer de luxe items als buitenspelen en schermtijd.

    Je bent alleen verplicht ze te voeden, drinken te geven, te kleden, scholing te bieden en onderdak te geven. De tablets en playstations etc. staan niet op dat rijtje. Dochter heeft t hier ook al eens te horen gekregen al stond ze me raar aan te kijken uiteraard, mja kan maar vast een keer in de oren voorbij zijn gekomen. (wij zijn hopeloos ouderwetse stijl wat dat betreft)

    Kijken of dat wel tot bezinning brengt?
     
    NiVa0230, Elsss, Koraal82 en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina