Stemmingswisselingen en bezorgdheid, hoe gaan jullie hiermee om?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Rosea, 10 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosea

    Rosea Actief lid

    16 feb 2016
    287
    240
    43
    Vrouw
    Hallo dames,

    Ik ben nu ruim 18 weken zwanger van ons 1e kindje, helaas vorig jaar twee miskramen achter elkaar gehad, gelukkig vlot daarna weer zwanger en nu gaat alles goed en hier ben ik natuurlijk super blij mee!

    Nu heb ik alleen de laatste weken nogal last van een wisselende stemming. Het grootste deel van de dag ben ik hartstikke blij en positief maar ineens kan dit omslaan naar een enorme bezorgdheid over ons kindje. Ik ben dan ineens bang dat hij niet meer leeft of dat ik nu al ga bevallen... er is geen enkele aanleiding voor deze gedachten maar het is wel heel vervelend! Het overvalt me steeds weer en het duurt even voor ik er weer uitkom.

    Zijn er vrouwen die dit herkennen, hebben jullie tips om ermee om te gaan? Het zou mij al enorm helpen te weten dat ik niet de enige ben met deze gedachten en het er misschien gewoon wel bijhoort :)
     
  2. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.729
    2.510
    113
    Vrouw
    Ja het hoort erbij, met je zwangerschapstest is ook je moeder zijn geboren en daarmee dus je ongerustheid en angst.
    Tijdens de zwangerschap van dochter ook 9 maanden onzeker geweest, na een eerdere miskraam. Toen ze er eenmaal was ging het wel veel beter.

    Wat helpt is het accepteren. Je zult altijd iets hebben waar je tegenop ziet. Nu eerst de 20 weken echo, dan de grens van levensvatbaar zijn, daarna 28 weken omdat ze meer kans hebben etc etc. En richting de bevalling dat weer. Ik probeerde het te relativeren en ook het toe te laten. Het is iets ongrijpbaars zwanger zijn.

    En een tip, probeer niet teveel in topics te lezen zoals het sterretjes deel op dit forum. Dan lees je zoveel wat mis kan gaan terwijl het heeel vaak gewoon goed gaat.
     
  3. Rosea

    Rosea Actief lid

    16 feb 2016
    287
    240
    43
    Vrouw
    @Anniek88 Bedankt voor je reactie, je hebt gelijk wat je zegt over dat het altijd wat is om tegenop te zien.. en bedankt voor de tip, dat deel van het forum probeer ik al te vermijden omdat het mijn angst nog meer triggert idd.. nouja iig fijn om te lezen dat ik niet de enige ben! Jij gaat al bijna bevallen zie ik, spannend!
     
  4. Amaranthas

    Amaranthas Fanatiek lid

    29 nov 2013
    3.449
    3.779
    113
    Heel normaal.
    Ik ben normaal gesproken de nuchterheid zelf en zie geen apen en beren op de weg gedurende mijn zwangerschap of bevalling straks.

    En toch zijn er wel eens momenten ingepiept dat ik me opeens vreselijk druk kon maken om bv een fout in het ziekenhuis dat er iets met mijn kindje gebeurde, of dat ze een rustige dag had en ik dan opeens ideeën kreeg dat er wat ergs was etc.
    Gelukkig kan ik die gedachtes snel uit mijn hoofd bannen maar om die reden vermijd ik onderwerpen die negatief of met dat soort zaken wel. Op dit moment ben ik wel gevoeliger ervoor.
     
  5. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Ik herken het ook. Niet zo sterk als jij denk ik, maar ik heb wel degelijk ervaren dat tijdens mijn zwangerschappen (en ook nog wel het eerste jaar daarna) ik meer bezorgd was dan gebruikelijk. Wellicht is de verantwoordelijkheid die je als ouder voelt ook een kwestie van wennen.

    Ik denk dat het beste is je bewust te zijn van dat het een stemmingswisseling is, en dat je dus op andere momenten wel vertrouwen voelt, en in het moment accepteren dat je het even minder voelt. Bijvoorbeeld door jezelf te zeggen dat het even een moment is, en het vertrouwen weer terug komt. Accepteer dat je je soms onzeker voelt. Wat ook kan helpen is vervolgens wat (positieve) afleiding te zoeken, door iets leuks te lezen, een vriendin bellen met wie je fijne/positieve gesprekken kunt voeren, jezelf even lekker op de bank nestelen met thee en wat lekkers, of klusjes die je wel leuk vindt om te doen.

    Het wordt met de tijd waarschijnlijk minder (na je bevalling).
     
  6. Myrthew

    Myrthew Bekend lid

    13 sep 2018
    741
    797
    93
    Vrouw
    Herkenbaar! Ik kon na mijn miskraam ook echt moeilijk genieten van deze zwangerschap. Ik maakte me continu zorgen dat als ik voor een echo of controle ging dat het hartje gestopt zou zijn. Vanaf het moment dat het kon stond ik elke week op de stoep bij de verloskundige tijdens het hartjesspreekuur. Uiteindelijk werd mij aangeraden om met iemand te gaan praten. Ik heb een gesprek met een psycholoog gehad die EMDR therapie aanraadde, maar nadat ik mijn kindje rond 19 weken dagelijks voelde bewegen, werd mijn angst langzaam minder. Nu heb ik op dagen dat hij rustig is nog steeds onzekere momenten, maar heb er dan met mijn vriend of moeder over. Ik probeer te accepteren dat angst of onzekerheid er een beetje bijhoort na het krijgen van een miskraam en probeer juist extra van de momenten te genieten dat ik me goed voel en dat ik die kleine voel bewegen. Het blijft gewoon een moeilijke, onzekere periode.
     
  7. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.035
    15.044
    113
    Hier geen miskramen maar kan je wel vertellen dat die zorgen blijven komen, ook bij volgende kindjes ;)

    Tot op zekere hoogte is het ook normaal. Je geeft om je kindje, je wil dat het goed gaat. En er is zoveel waar je geen grip op hebt. Zolang het je niet belemmerd is het niet erg (24/7 zoveel zorgen is natuurlijk heel anders dan wekelijks een uurtje ofzo)
     
  8. Nora001

    Nora001 Bekend lid

    22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Herkenbaar. Ik ben meestal heel erg relaxt, maar deze zwangerschap zo vaak bezorgd.
    Het hoort er bij, en komt en gaat met momenten.
    Het helpt mij altijd om te bedenken dat dit de manier is voor mijn brein om te binden met de kindjes en om er voor te zorgen dat alles goed gaat. Zelfs als je extreme paniek of onrealistische zorgen hebt, het is een geweldige manier van de natuur om te zorgen dat je je kindje goed gaat beschermen.
     
  9. Rosea

    Rosea Actief lid

    16 feb 2016
    287
    240
    43
    Vrouw
    Heel erg bedankt voor jullie reacties, fijn om te lezen dat ik niet de enige ben en het er eigenlijk een beetje bij hoort :)
    Het scheelt al wel dat ik hem nu af en toe voel en vanmiddag weer naar de verloskundige, even weer het hartje luisteren. :)
     
    Rabi vindt dit leuk.
  10. frummelke86

    frummelke86 Fanatiek lid

    17 feb 2017
    1.984
    2.530
    113
    Vrouw
    Heel herkenbaar! Ik heb het ook. Wat mij helpt is er niet tegen te vechten. Want als ik gedwongen positief moet zijn werkt dat voor mij averechts. Zoals eerder geschreven, ik vecht niet tegen de negatieve gedachten maar omarm en koester ze. Als ze er mogen zijn, verdwijnen ze vaak al snel
     

Deel Deze Pagina