Sterilisatie man, verdrietig

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door ButterflyPassion, 25 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ButterflyPassion

    ButterflyPassion Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.278
    2.523
    113
    Vrouw
    Goede avond dames,

    Geen idee wat ik met dit topic wil, gewoon van me afschrijven denk ik...

    Mijn man en ik hebben samen 2 hele lieve kindjes. Een dochter van bijna 3 en een zoontje van 8 maanden. We zijn er eigenlijk direct vanaf de geboorte van ons zoontje over uit: we willen geen 3e meer. Ik ben nu 30, en we hebben gekozen voor het koper spiraal (ballerine). Met het idee dat deze 5 jaar blijft zitten, en als we dan nog zo zeker zijn geen kindjes meer te willen, dan sterilisatie van de man.

    Maar ik bloed nu al 5 maanden, vanaf het zetten van het spiraal. Soms bloed ik even 5 dagen niet en dan begint het weer. Samen met mijn collitus ulcerosa voel ik me lichamelijk echt niet goed, vooral vermoeid.

    Gisteren laten kijken of het spiraal nog goed op zn plek zit. Dat zit hij, dus de VK gaf me 3 andere opties: hormoon spiraal, condooms of sterilisatie van 1 van de 2. Hormoon spiraal zie ik ook allemaal nadelen aan.. Dus eigenlijk blijft er voor ons maar 1 optie over (condooms hoef ik niet uit te leggen denk waarom we dat niet willen.. )

    Vanochtend lees ik ineens in de agenda dat mn man naar de huisarts moest. Ik vroeg hem hiernaar, hij zei dat hij voor zn oren ging. Kwam die thuis, met een verwijzing naar de uroloog voor een sterilisatie. Of ik even de afspraak wilde maken en samen een vragenlijst invullen. Hij zei dat hij me wilde verrassen..

    Dit ging me véél te snel. Nee we willen geen kinderen meer, maar in plaats van dat de deur op een kier staat, is hij dan dicht. En ik weet rationeel dat dit het beste is, maar ik heb gewoon tijd nodig... langer dan 1 etmaal in ieder geval...

    Nu is mijn man teleurgesteld/boos: dat ik niet blij ben dat hij dit zsm wil doen nu hij ziet wat het lichamelijk met me doet.
    Ik voel me emotioneel aan de kant geschoven, alsof dat allemaal niet mee telt... heb dit gezegd, maar hij zegt alleen maar het zal wel dat je emoties hebt, maar je moet ook eens praktisch denken.

    Ik ben naar het strand gefietst, wil nu even niet bij hem zijn en alleen zijn.. voel me zó niet gerespecteerd. Ik heb hem gezegd dat ik de intentie waarmee hij het gedaan heeft waardeer, maar de wanneer waarop niet. Dat ik hierover had willen communiceren. Maar écht.... hij blijft bij zn ik visie. Voel me echt verdrietig. Ik ga jullie niet eens vragen of ik het soms verkeerd zie, want ik weet dat dat niet zo is.... Ik vind gewoon écht dat je dit soort heftige beslissingen met zulke heftige gevolgen voor beide in de relatie bespreekt met elkaar alvorens actie te ondernemen...

    Baal ook zo, we hebben net 1 dag vakantie samen. Wordt lekker gezellig zo... en ik was er nog wel zó aan toe. En voor de kindjes wil ik ook gewoon gezelligheid in huis. Maar weet nu echt even niet hoe
     
  2. Soturi

    Soturi Fanatiek lid

    24 sep 2016
    3.620
    3.548
    113
    Vrouw
    Ik ben het volledig met je eens. De gedachtegang waarmee hij dit wilde doen, is erg lief. Maar dit is niet hoe je zulke beslissingen maakt. Daar moet je echt in overleggen. Dat je beide ook weet dat je je niet meer kunt bedenken én beide de tijd krijgt om het echt een plekje te geven dat er geen kindje meer komt.

    Nu moet je er door je lichamelijke klachten al sneller mee bezig dan in eerste instantie het plan was. Dat lijkt me al een hele omschakeling. Om dan ineens nóg sneller te moeten, dat lijkt me echt niks.
     
    ButterflyPassion vindt dit leuk.
  3. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Helemaal eens met wat @Soturi zegt. Het is lief maar kan me voorstellen het enorm overweldigend is.

    Is het geen optie om een andere vorm van anticonceptie te proberen? Ik heb zelf ongeveer 8 jaar een hormoonspiraal gehad en was hormonaal enorm stabiel. Kan het zijn dat de ene spiraal beter helpt dan de andere?
     
    ButterflyPassion vindt dit leuk.
  4. Indiana

    Indiana Fanatiek lid

    3 mei 2015
    1.036
    1.271
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Heel eerlijk gezegd vind ik het eigenlijk wel lief van je man :$

    Je zegt dat je je lichamelijke echt niet goed voelt en je man handelt daar uit liefde voor jouw meteen naar... ik kan me indenken dat je man dit 100% goed bedoelt heeft en idd negatief verrast is dat het voor jouw nu ineens zo'n groot ding is (even grof gezegd..)

    Geen idee hoe je het met je partner besproken hebt, maar misschien had je daar zelf iets anders op kunnen reageren?
     
    Louise11110, cosdy, Kolibrie en 7 anderen vinden dit leuk.
  5. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Een doorverwijzing is nog geen definitieve knip erin hè? Hij ligt klaar en als jullie er allebei klaar voor zijn scheelt dit weer een stap. Sowieso ben je niet binnen een week aan de beurt en nu met Corona al helemaal niet. Probeer het te zien als een stap om je te helpen. Als hij zich nou had laten helpen zonder dat je t wist had ik je volkomen gelijk gegeven maar zover is het nog niet. Dus ik snap ook zijn reactie wel.
    Wel goed dat je er even tussen uit gegaan bent. Even laten bezinken en het gesprek nog eens met hem aangaan.
    De bedoeling zal echt wel heel goed zijn.

    ( ik kan niet wachten tot m’n man stappen onderneemt. Ik wil nooooiit meer zwanger zijn. Maar zijn mannelijkheid is nog te groot. Fijn dat je man daar iig minder last van heeft )

    Sterkte en fijne vakantie
     
    cosdy en ButterflyPassion vinden dit leuk.
  6. Lola83

    Lola83 Actief lid

    6 jun 2011
    424
    208
    43
    Vrouw
    Als ik jouw verhaal goed lees, schrijf je dat jullie hadden afgesproken om sterilisatie te overwegen als je spiraal eruit zou gaan.. dus over 5 jaar. Voor jou stond er dan nog een deur op een kier om eventueel als de wens er dan is, nog voor een derde te gaan. Uit de (lief bedoelde) actie van jouw man kan ik opmaken dat die deur bij hem al potdicht zit.
    Is het niet zo dat jullie al verschilden van mening over nog een kind of niet? Maar dat jullie dat nog niet besproken hadden of dat je dacht, dat gesprek komt over 5 jaar wel?

    Ik zou je wens, hoe minimaal die ook is, met je man bespreken..
     
    ButterflyPassion vindt dit leuk.
  7. caletto

    caletto Actief lid

    13 sep 2019
    224
    146
    43
    Ik snap eigenlijk wel de reactie van jouw man. En ik vind jouw reactie overdreven. Je man heeft de knip nog niet laten zetten he? Hij heeft een verwijzing. Je kan er ook voor kiezen om met de verwijzing niets te doen. Er is nog helemaal niets gebeurd.
    Jouw man ziet wat het met jou doet en neemt zijn verantwoordelijkheid. (Ik zou willen dat ik een man had die zo van het doorpakken was) Je geeft zelf ook al aan dat er eigenlijk geen andere opties zijn. Wat was zelf jouw idee geweest om te doen?
     
  8. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Ik vind het een hele lieve actie van je man, hij ziet jou struglen en in plaats van dat hij verwacht dat jij iets anders dan de spiraal als anticonceptie probeert laat hij zien dat hij vind dat het zijn beurt is.
    Proef uit jou reactie dat je daar deels toch nog niet aan toe bent, ik denk dat je dus vooral het gesprek moet aangaan waarom jij daar nog niet aan toe bent. Is dat omdat je misschien toch nog een kinderwens hebt voor een 3e of is het omdat je bijvoorbeeld liever zelf de sterilisatie zou hebben ipv je man?

    Hier hebben we heel duidelijk besproken hoe en wat, mijn man gaf al aan zich te willen laten steriliseren en ik heb aangegeven dat ik de boel eruit wil laten halen wanneer er een 3e was of ik 39 zou zijn. Met zijn sterilisatie ben ik niet van de endometriose klachten af en als ik de boel eruit haal als het goed is wel. Dat vond hij moeilijk maar begreep hij ook wel weer.
     
    ButterflyPassion vindt dit leuk.
  9. nienie26

    nienie26 Bekend lid

    24 nov 2013
    844
    208
    43
    Ik vind het ook super lief van hem. Maar ik begrijp je heel goed. Lastig zijn die dingen. Ik zou hem gewoon vragen om je even tijd te geven. Zodat ook jij hier 100% achter staat. Wij hebben 3 kinderen en willen er ook geen 1 meer. Iedereen om mij heen zegt ook dat hij zich maar moet laten helpen alleen vind ik het dan ook gelijk zo definitief. Ik zeg altijd maar je weet nooit hoe je er over 4 jaar over denkt. Heel veel s6 met je keuze.
     
    ButterflyPassion vindt dit leuk.
  10. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Wat lief van je man.

    Een doorverwijzing is nog geen ingreep, dus je kunt nog alle kanten op.

    Praat met elkaar.
     
    ButterflyPassion vindt dit leuk.
  11. Bab17

    Bab17 Actief lid

    22 nov 2017
    286
    162
    43
    Vrouw
    Snap je reactie heel goed hoor ook al is je man z'n intentie lief! Goed open kaart houden maar, benadrukken dat je het gebaar en initiatief erg waardeert maar dat het voor jou ineens flink binnenkwam! Laat je heerlijke vakantie er in elk geval niet door bederven! Xxx
     
    ButterflyPassion vindt dit leuk.
  12. soovi

    soovi Fanatiek lid

    1 nov 2007
    2.455
    569
    113
    Ik vind het heel lief en zorgzaam van je man eigenlijk. Echt heel erg lief.
    Snap wel dat het heel definitief voelt voor je. Daar zou je nog even over kunnen praten voordat hij het echt gaat doen.
     
    ButterflyPassion vindt dit leuk.
  13. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    Wat lastig. Je man bedoelt het goed, maar de timing is wat onhandig.
    Je geeft aan dat je niet uit hoeft te leggen waarom geen condooms, maar eerlijk gezegd, wat is het probleem met die dingen?
    Ik wil ook geen anticonceptiepil of spiraal meer, man durft nog geen knip, dus de keuze óf nog een horde kinderen door onveilige seks óf condooms. Nou die keuze is makkelijk.
    Je bent nog erg jong, de jongste is pas 3 en ik proef twijfel, omdat je zo verdrietig wordt van het plotselinge initiatief. Je bent duidelijk nog niet 100% klaar met kinderen. Praten is dus de enige oplossing.
    Geef aan dat je zijn besluit moet laten bezinken. Spreek af er over een paar weken nog eens samen over te praten. Als de eerste schrik en teleurstelling gezakt is. Je kunt dan ook wat rationeler nadenken en waarschijnlijk beter praten met elkaar.
    Geniet nu eerst van een fijne vakantie samen.
     
    ButterflyPassion vindt dit leuk.
  14. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.691
    7.734
    113
    Vrouw
    Ik heb je verhaal een paar keer gelezen en snap niet goed waarom je zo verdrietig bent en waarom je zelfs alleen wilt zijn?
    Jullie hadden immers toch al besloten dat hij zich zou laten helpen? Een logisch gevolg is dan toch een doorverwijzing? Daarnaast doe je een beetje alsof het daadwerkelijk al is gebeurd, maar hij heeft enkel een doorverwijzing gekregen hè. Ik zou toch nog even goed dit bespreken samen of er bij beide écht geen wens meer is, want dat lijkt namelijk niet zo. En dat is niet erg, absoluut niet, maar dat moet je wel bespreken.

    Veel sterkte!
     
  15. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.033
    15.039
    113
    Ik snap je wel. Tuurlijk, hij bedoelt het goed etc maar dit is wel iets waar je samen achter moet staan. En voor de een kost dat meer tijd dan voor de ander. Het "nooit meer" moet je dan wel echt willen (of medisch noodzakelijk).

    Ik wil hierna ook geen zwangerschap meer maar het idee dat man zich mogelijk gaat laten helpen en het dan écht klaar is... zo ver ben ik nog niet :oops:
     
    Mammavantwee en ButterflyPassion vinden dit leuk.
  16. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    Haha gek he? Ik zou na deze zwangerschap van de tweeling (2018) gesteriliseerd worden... Paar weken voor bevalling dacht 4 week ervoor.. Toch terug getrokken, het voelde zooooo definitief, daar was ik nog niet aan toe. :roflmao:
     
    ButterflyPassion vindt dit leuk.
  17. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    @ButterflyPassion

    Ben wel benieuwd of jullie inmiddels hebben gepraat, en of het je heeft opgelucht?
     
    ButterflyPassion vindt dit leuk.
  18. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.033
    15.039
    113
    En nu?
    Ik hou nog even hoop dat het mn hormonen zijn. Maar we zijn ook allebei pas 30, dus zou normaal gezien nog zeker 10 jaar zwanger kunnen worden. Het is niet dat we het dan 2 jaar ofzo eerder stop zetten. En stel dat 1 van ons overlijdt (scheiden gaan we gemakshalve even niet van uit), de ander een nieuwe partner krijgt... mogen hun dan niet meer samen een kind krijgen?

    Makkelijkste zou zijn als het op medisch advies niet meer mag, dan wordt de keuze als het ware gemaakt :D
     
    ButterflyPassion vindt dit leuk.
  19. ButterflyPassion

    ButterflyPassion Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.278
    2.523
    113
    Vrouw
    Hey Dames, wat een hoop reacties, bedankt allemaal :)

    Het is tot en met gister ongemakkelijk geweest tussen ons, en gisteravond eindelijk goed kunnen praten. We hadden allebei een hoop emotie.

    Situatie was inderdaad, juist omdat we er al over uit waren dat we geen kindjes meer willen, man mijn reactie echt totaal niet had verwacht. Daarom was hij teleurgesteld in mij en begreep hij mij niet. Zelf werd ik overvallen door de emotie van een definitieve afsluiting van dit hoofdstuk in ons leven. Nee ik wil ook geen kindje meer, maar het idee dat de mogelijkheid er ook niet meer is dat benauwd me enorm.

    We hebben hier 2 uur over gepraat, en nog veel meer gevoelens en dingen besproken dan die hier boven staan. In ieder geval begrijpen we elkaar weer, en elkaars emoties.
    Waarom geen condooms.. wij hebben dit een tijdje gedaan, maar het past gewoon niet in ons seksleven. Eén van de twee krijgt wel een enorme dooddoener, dat vinden we erg lastig. Dus vandaar dat we vinden dat condooms een te grote invloed hebben op ons seksleven.

    Nu besloten dat hij morgen belt voor de afspraak. Dan hebben we nog een aantal weken om het te laten bezinken. Ik vindt het nog steeds echt heel moeilijk, maar het is eigenlijk echt wel het beste voor ons.. ik kijk er wel naar uit om zelf geen anticonceptie meer te hoeven gebruiken, dat dan weer wel
     
    Malbec, 1991Mamavanvier, Indiana en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. ButterflyPassion

    ButterflyPassion Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.278
    2.523
    113
    Vrouw
    Precies dit inderdaad. Ben zelf ook 30, en echt klaar. Man is 50.. vandaar dat het voor ons beiden waarschijnlijk ook zo anders voelt. En dat begrijpen we nu ook van elkaar gelukkig.
     

Deel Deze Pagina