Sterilisatie vrouw tijdens keizersnede

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Vaasje, 10 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief

    Hallo allemaal!

    Ik wil me laten steriliseren tijdens de keizersnede, ik vroeg me af of meerdere dit hebben gedaan zoja hoe hebben jullie dit ervaren?

    En hoe zat dit qua vergoeding etc?
     
  2. MevrouwH

    MevrouwH Fanatiek lid

    5 mrt 2016
    1.060
    993
    113
    Ik heb daarover nagedacht en heb besloten dat niet te doen ondanks dat ik nu 38 ben en we hierna waarschijnlijk compleet zijn.

    Ik las dat er ziekenhuizen zijn die het niet willen doen. Stel dat het kindje bijvoorbeeld overlijdt oid dan heb je geen kans meer op een kindje daarna. Ik vond het een lastige keuze en daarom niet aangekaart bij de gyn of ze het wel of niet deden.
     
  3. Brusje2014

    Brusje2014 Actief lid

    2 mei 2013
    127
    45
    28
    Vrouw
    ZZP'er in de zorg
    Midden Limburg
    Ik heb volgende week een geplande keizersnede. Derde kindje. Ik laat me meteen steriliseren. Ik ben nu 35 en dat is voor mij persoonlijk de leeftijdsgrens om zwanger te zijn. Ongeacht óf er iets met dit kindje zou gebeuren, dan kan en wil ik het lichamelijk niet aan nog een keer zwanger te zijn. Dat is mijn keuze en die van mijn man. Dit was een te zware zwangerschap.
    Een ieder maakt die keus voor zichzelf. Ik kreeg het volledig vergoed, aangezien ik "toch al open lig op de OK tafel" dus kostenloos. Ook dat speelde mee in mijn beslissing
     
  4. Brusje2014

    Brusje2014 Actief lid

    2 mei 2013
    127
    45
    28
    Vrouw
    ZZP'er in de zorg
    Midden Limburg
    Aanvulling sorry: ik heb het idee zelf op tafel gelegd bij de gynaecoloog en deze ging direct akkoord. Geen moeilijke vragen oid. Omdat wij heel duidelijk waren dat drie kindjes genoeg is en we niet nog een keer zwanger wilde worden. Ze kregen de vraag schijnbaar wel vaker
     
  5. MevrouwH

    MevrouwH Fanatiek lid

    5 mrt 2016
    1.060
    993
    113
    Ik weet eigenlijk niet of ik nog een kindje zou willen als er wat met dit kindje zou gebeuren. Ik denk dat we hierna compleet zijn maar op een of andere manier vond ik het nu nog te definitief ondanks mijn “hogere” leeftijd. Ik ken veel vrouwen in mijn omgeving die zwanger worden na 35 (en zelf nog tegen 40 en daarna) dus voor mijn gevoel kan het nog wel maar ik denk niet meer dat het gaat gebeuren hierna. Ik heb gelukkig geen zware zwangerschappen gehad. Deze zwangerschap was bijna zonder klachten ondanks dat ik nu een stukje ouder ben. 4 jaar terug was slechter. Maar ik kan me voorstellen dat als je zware zwangerschappen hebt gehad dat ook een reden kan zijn.
     
  6. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief

    Ik mag hierna absoluut geen kinderen meer (wil ik ook niet meer) dat is voor mij de reden dat ik me wil laten helpen.
    De klinisch verloskundige opperde dit ook en het wordt in het volgende overleg met de gynaecoloog besproken.

    De klinisch verloskundige kon me alleen niet vertellen hoe het qua vergoeding zat id omdat ik al "open" lig. Het schijnt namelijk maar 5 minuten extra werk te zijn.
    Ik ben dus erg benieuwd of het over drie weken ter sprake komt en hoop stiekem dat het net zoals bij jou @Brusje2014 volledig vergoed wordt :oops:
     
  7. MevrouwH

    MevrouwH Fanatiek lid

    5 mrt 2016
    1.060
    993
    113
    Ik had wel ergens gelezen op internet dat er vaak niet de normale prijs wordt berekend als je het laat doen tijdens de ingreep. Volgens mij kost het normaal iets van 1500 euro. Maar dat heeft ook te maken met opname, voorbereidingen, operatie, etc. En dat valt allemaal al weg natuurlijk.
    Hoop dat het vergoed wordt :)
     
  8. mum2be2

    mum2be2 Fanatiek lid

    4 jan 2010
    3.896
    3.378
    113
    Vrouw
    Ik heb nav dit topic mijn verzekering gesproken en bij mij wordt het dus niet vergoedt :( ook niet tijdens de keizersnede, die ik sowieso krijg...
     
  9. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.857
    5.525
    113
    Vrouw
    Misschien kan je bij je gynaecoloog navragen hoe zij factureren. Als zij een keizersnede factureren ipv een sterilisatie, dan vergoedt de verzekering sowieso. Zoiets begreep ik in ieder geval van mijn gynaecoloog. De meeste kosten zoals boven beschreven worden gemaakt voor andere dingen dan de daadwerkelijke sterilisatie, je bent immers al verdoofd, ligt open etc.
     
  10. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief


    Wat balen zeg! Hier zei de verzekering het ook maar de gynaecoloog declareert hem niet als sterilisatie maar als keizersnede (dit omdat het steriliseren zelf max 5min meer werk is) en ik er al lig.

    Daardoor kost het me niets.
    Misschien vragen aan de gynaecoloog hoe het zit qua vergoeding etc?
     
  11. mum2be2

    mum2be2 Fanatiek lid

    4 jan 2010
    3.896
    3.378
    113
    Vrouw
    Ik zal het maandag eens navragen inderdaad aan de gynaecoloog, bedankt voor de tips!
     
  12. lidu1

    lidu1 Fanatiek lid

    28 mei 2018
    1.623
    1.757
    113
    Vrouw
    Ik heb dat ook gedaan afgelopen mei, ze "moeten" dit dan appart facturen en dan is er geen probleem.

    Hier waren de twins een ongelukje, mocht het zo zijn geweest dat ik bij de tweede een keizersnede had gedan dan was ik toen ook al gesteriliseerd ondanks dat ik toen 27 was. Mijn gyn begreep het en ze stond ook achter me.
     
  13. lidu1

    lidu1 Fanatiek lid

    28 mei 2018
    1.623
    1.757
    113
    Vrouw
    Gaven ze nog aan waarom niet?
     
  14. mum2be2

    mum2be2 Fanatiek lid

    4 jan 2010
    3.896
    3.378
    113
    Vrouw
    Nee eigenlijk niet, kreeg gewoon als antwoord een “Nee, ook niet tijdens een keizersnede” .
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu even andere dingen aan mijn hoofd heb (verhuizen!) dus dit even geen prioriteit meer voor me heeft ;)
    Ik ga er ook niet achteraan nu.
     
  15. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.043
    4.239
    113
    De gyn bood mij het aan tijdens de keizersnee , dus niet van te voren besproken, man was met kind bij de kinderarts en toen vroeg hij ; Heb je nog een kinderwens. Ik antwoordde van Nee. Zal ik je dan meteen even steriliseren? Ik heb toen Nee geantwoord puur en alleen omdat mijn man en ik het hier nog nooit over hadden gehad en ik dus niet wist hoe mijn man hierin stond.
     
  16. Eruanna

    Eruanna Bekend lid

    13 mei 2013
    918
    903
    93
    Wat raar van die arts... volgens mij is dat nogal tegen het protocol :eek: (en terecht)
     
    Mamavandrie34 vindt dit leuk.
  17. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.663
    33.032
    113
    Ik wilde het ook tijdens de ks van Luc maar bij ons ziekenhuis doen ze het niet. Pas een jaar na de bevalling. Ze gaven als reden op dat veel vrouwen na de geboorte van een kind roepen dat ze nóóit meer een kindje willen en dat daar vaak binnen een jaar op terugkomen wordt.
     
  18. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief


    Ja klopt hier doen ze het normaal ook niet.

    Maar ik mag hier na geen kinderen meer dus vandaar de optie :roflmao: (en al had het wel gemogen had ik het ook niet meer gewild maar dat stond voor deze zwangerschap al vast :roflmao:)
     
  19. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.663
    33.032
    113
    Ik heb toen ook aangevoerd dat ik sowieso geen kinderen meer wilde omdat ik het niet durf voor mijn oog, maar zelfs dat was geen reden. Stom vond ik dat, want ze besloten ook tot een spoed keizersnede omdat Luc een week eerder kwam dan gepland en ik letterlijk het hele ziekenhuis bij elkaar gegild heb van angst om mijn oog.
     
  20. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.461
    3.448
    113
    Ik wilde eerst bij mijn 4e een geplande ks (1e is geboren via ks, dus mocht sowieso kiezen) en ik had bij de gyn aangegeven dat ik dan meteen gesteriliseerd wilde worden. Dit was prima. Ze zei wel dat ze dat bij elke controle weer zouden vragen, zodat ze zeker wisten dat ik dit wilde. Ik zou het dan ook gewoon vergoed krijgen.

    Uiteindelijk toch gekozen voor een vaginale bevalling en dus niet gesteriliseerd. Ik begon wel steeds meer te twijfelen tijdens de zwangerschap, dus waarschijnlijk had ik het met een ks ook toch niet gedaan. Voelde toch te definitief. Mijn man laat zich op den duur helpen, maar nu nog niet. Ik ben dus blij dat ik niet gesteriliseerd ben.
     

Deel Deze Pagina