Sterilisatie

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door DangerBlonde, 18 dec 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DangerBlonde

    DangerBlonde Fanatiek lid

    3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Hoi dames,

    ik loop een beetje op de zaken vooruit in mijn zwangerschap, maar ik ben al aan het nadenken over anticonceptie na mijn zwangerschap.
    De kans dat ik natuurlijk zwanger raak is zo’n 1%. Maar die 1% zit nu dus in mijn buik :rolleyes:
    Ik weet 100% zeker dat ik hierna geen kinderen meer wil, om diverse redenen (oa ik wil geen groot gezin, ik moet veel alleen doen ivm diensten man, financieel, de grootte van ons huis etc en al helemaal hoe ziek ik elke keer van een zwangerschap word, dat heb ik er niet meer voor over).
    We zijn het er beide over eens dat dit kindje ons laatste kindje wordt.

    Nu ben ik 32, en ik denk na over sterilisatie. Ik verdraag alle pillen met hormonen niet, en ook de hormoon spiraaltjes niet. Allergische reacties. Ik heb de koperspiraal gehad maar daarmee bloedde ik leeg elke maand. Enige wat dan over blijft zijn condooms, prima voor even maar niet voor altijd. Daarom denk ik aan sterilisatie, geen hormonen meer en probleem opgelost.

    Zijn er dames rond deze leeftijd die ervaring hebben met sterilisatie van de vrouw? Deden de artsen moeilijk? (Dat hoor ik veel bij jongere leeftijd). Zijn er dingen waar ik over na moet denken? Risico’s waar je last van kunt krijgen? Ik hoor het graag van jullie!
     
  2. heidiane

    heidiane Fanatiek lid

    5 jul 2010
    1.721
    1.647
    113
    Ik denk als je het zo uitlegt dat ze er wel in mee gaan. Ik was 40 toen ik het liet doen. Maar moest nog wel uitleg geven. Ook ik was te ziek tijdens mijn zwangerschappen.
     
  3. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.373
    560
    113
    Vrouw
    Ik ben gesteriliseerd toen ik 31 was.
    Wij hadden ook 1% kans op een natuurlijke zwangerschap. Ik zit in de vervroegde overgang en wou geen icsi meer.

    Toen mijn jongste 3 maanden was zat ik bij de gyn om te praten over sterilisatie. De gyn stond daar toen wel voor open omdat ze me al kende uit de zwangerschap. Heb in totaal 8 weken in t ziekenhuis gelegen waarvan 3 in t ziekenhuis waar ik t gesprek had.
    Heb toen 6 maanden bedenktijd gehad omdat ze me wel jong vonden en ze zeker wouden weten dat ik er geen spijt van zou krijgen.
    Toen mijn zoontje net een jaar was ben ik geopereerd en heb er nu 2 jaar later nog geen spijt van.
     
  4. soovi

    soovi Fanatiek lid

    1 nov 2007
    2.456
    573
    113
    Ik was geloof ik 37 toen ik het met de huisarts besprak. Die stelde wel wat vragen of ik het zeker wist, maar ik heb drie kinderen en het was zo duidelijk klaar dat hij me door verwees.
    Door corona duurde het wel lang voordat ik bij de gynaecoloog terecht kon. Die stelde wel weer vragen of ik het zeker wist. Maar dat was allemaal geen probleem. Nu sta ik op de wachtlijst maar alle zorg ligt weet plat dus zal nog wel even duren.
     
  5. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.147
    1.068
    113
    Ik was 36 jaar toen ik het de gyn vroeg. Drie kinderen waarvan 1 zorgintensief (inmiddels 2) en veel issues met andere vormen van anticonceptie (bijwerkingen), 9 mnd extreme misselijkheid/HG bij zwangerschappen.

    Was geen probleem. Wel werd een voorkeur uitgesproken voor sterilisatie van man (betrouwbaarder, makkelijker, goedkoper), maar als ik het zelf wilde dan kon dat ook. Wel uitgebreide voorlichting gehad (mondeling en schriftelijk) en verplicht 2 weken bedenktijd.

    Ik heb me, op grond van voorlichting gyn, bedacht. Ik vond de kans op ongeplande zwangerschap nog steeds groot (hetzelfde als spiraal, 1 op 1000), ik zou een verhoogde kans hebben op complicaties (en ik heb al vaak pech gehad op dat vlak) vanwege verhoogd BMI, zou grootste deel zelf moeten betalen (kosten operatie waren 1600 euro) en ik had ook wel moeite met de heftigheid van ingreep en daaruit voortvloeiende 'ziektedagen'.

    Ik heb toen een nieuwe koperspiraal laten zetten. En de hevige menstruatie is niet leuk, maar acceptabel voor mij.

    Inmiddels wil mijn man wel gesteriliseerd worden, maar vanwege corona (en drukte in ziekenhuizen) is het er nog niet van gekomen...
     
  6. Sandy01

    Sandy01 Bekend lid

    5 okt 2009
    713
    293
    63
    Ik was 33 toen ik gesteriliseerd werd. Ivm met een bloedstollingsprobleem mag ik noet meer aan de pil en ik verdraag geen spiraaltjes, dus viel de keus hierop. Mijn gyn deed daar niet moeilijk over.
     
  7. DangerBlonde

    DangerBlonde Fanatiek lid

    3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Dankjewel voor jullie reacties dames! Ik ga het meenemen in mijn overleg met de gynaecoloog tegen die tijd :)
     
  8. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Hier is mijn man gesteriliseerd. Ik heb m’n portie gehad en m’n bijdrage geleverd. Hij stond en staat hier 100% achter. Voor mij een ingrijpendere ingreep dan voor hem dus de keuze was makkelijk.
     
  9. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.204
    113
    randstad
    Bij mijn 2e geplande ks stelde de gyn het zelf voor (vooraf natuurlijk) wij wisten nog niet of we met 2 klaar waren dus afgeslagen maar ik was toen 28 dus de leeftijd was blijkbaar geen probleem.
     

Deel Deze Pagina