Stevig ouderschap & BJZ / tienermoeder

Discussie in 'Jonge moeders' gestart door Audrey2014, 6 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Audrey2014

    Audrey2014 Actief lid

    24 dec 2013
    335
    7
    18
    NULL
    Flevoland
    Ik weet niet zo goed waar ik dit topic moest plaatsen dus excuses als deze ergens anders hoort :)


    Ik ben samen met mijn vriend '' tienerouders.''
    Beide bijna 20 jaar - maar hebben wel alles zo'n beetje al geregeld en hebben al een langere tijd een vaste relatie met elkaar.
    Dus mijn zwangerschap was ongepland maar zeer gewenst.

    Nu ben ik 32 wk, en net als iedereen ga ik wel is naar de verloskundige. Nu hebben wij beide een bureau jeugdzorg verleden
    ( allebei ook zeer slechte ervaring met BJZ )
    maar we zijn er goed uitgekomen.

    Nu kreeg ik de vraag of we ''Stevig Ouderschap'' wouden hebben
    Nu werden we al in de gaten gehouden door instanties waardoor we alle hulp hebben stop gezet.
    Wij vonden dit zeer onterecht en niet nodig en inderdaad:
    we redden ons een stuk beter zonder al die onnodige gesprekken.

    Maar omdat we beide een BJZ verleden hebben,
    willen ze ons dus hiervoor aanmelden.
    Nu weet ik niet of ik hier ook echt eerlijk een keus in heb,
    ik was achterdochtig tijdens het gesprek want ze leek gewoon niet eerlijk tegen mij te zijn.

    Nu zijn wij dus doodsbang dat BJZ ook zich met ons kind nog eens komt bemoeien, en dus gewoon iemand willen hebben om ons wat extra in de gaten te houden. Ik voel me serieus gediscrimineerd om mijn verleden - en vind niet dat ik hierom een slechte moeder word.

    Nu weet ik dus niet wat ik bij het volgende gesprek met de vk moet zeggen - eigenlijk wil ik haar hulp niet eens meer omdat ik geholpen wil worden als een vrouw die moeder word en niet als een meisje die tienermoeder word met een probleemverleden.

    Ik ben beetje ten einde raad - want we proberen het goed te doen maar het lijkt alsof het ons gewoon maar niet gegund word om niet afgerekent te worden op ons verleden.

    Nu vraag ik me dus af of iemand hier misschien ervaring mee heeft
    Stevig ouderschap.
    (En ''BJZ komt echt niet zomaar.'' geloof ik al jaren niet meer in, bij mij deden ze ook niks meer dan me leven verzieken en me terugtrekken inplaasts van helpen.)

    Weet gewoon even niet meer zo goed wat ik moet doen.. :(
     
  2. Aylen

    Aylen Niet meer actief

    Je kunt toch ook nee zeggen tegen Stevig Ouderschap? Ons werd het ook gevraagd erwijl wij nooit in aanraking zijn geweest met BJZ en tot niet tot een of andere risicogroep behoren of tienerouders zijn.
     
  3. Corali

    Corali Actief lid

    12 aug 2013
    342
    0
    0
    Kan je niet echt helpen maar vind dit de sterkste zin uit je stukje: omdat ik geholpen wil worden als een vrouw die moeder word en niet als een meisje die tienermoeder word met een probleemverleden.

    Bespreek dit met je verloskundige, geef aan dat je het gevoel hebt dat ze je anders behandelen.
    En als jullie het zelf willen proberen en denken dat jullie hier goed toe in staat zijn, ga daar dan ook voor! Je kan altijd alsnog hulp inschakelen als het toch zwaarder of moeilijker blijkt. Dus doe het zelf, als je denkt dat jullie dat kunnen, maar niet ten koste van jullie kindje.
     
  4. Corali

    Corali Actief lid

    12 aug 2013
    342
    0
    0
    Idd, kan ook gewoon volgens mij. Hier bieden ze het standaard aan bij het cb.
     
  5. mimi83

    mimi83 Niet meer actief

    Ons boden ze het ook aan ook gewoon nee gezegd. 25 en getrouwd , dus zou er ook gewoon zo in gaan staan dat ze dit soort dingen aan iedereen vragen .
     
  6. Amethist

    Amethist Niet meer actief

    Dit, wat ik van je gequote heb, dit moet je zeggen. Volgens mij is S.O. op vrijwillige basis en kun je het dus prima weigeren. Zeg gewoon wat je hier ook allemaal hebt neergezet. Duidelijk zat!
     
  7. Audrey2014

    Audrey2014 Actief lid

    24 dec 2013
    335
    7
    18
    NULL
    Flevoland
    ik ga dit ook zeker aankaarten hoor

    nee tuurlijk doe ik niks ten koste van ons kind
    ik ben niet enorm eigenwijs ofzo maar
    ik wil gewoon behandeld worden als al die andere vrouwen en ouders die daar komen en niet omdat ik 19 ben
    mij folders mee gaan geven
    ''over kinden die niet meer uit kunnen gaan en een baby is niet enkel pret.''

    Ik was zo boos toen ik die boekjes las
    want uitgaan? Intresseert me al jaren niet meer en
    ze zien ons dus gewoon als 2 tieners die niet weten wat ze te wachten staat

    Vond t zeer teleurstellend en ook dat ze me nu hiermee zorgen laten maken terwijl ik het einde van me zwangerschap in ga
    Al die tijd ben ik goed behandeld en eerlijk behandeld.
    Nu heb ik een nieuwe - en deze .. nouja
    vinden mijn vriend en ik dus helemaal niks.

    Moet er niet aan denken dat zij ook nog bij de bevalling is misschien
     
  8. Audrey2014

    Audrey2014 Actief lid

    24 dec 2013
    335
    7
    18
    NULL
    Flevoland
    nee bij ons zei ze ook dat ze het aanbood
    vanwege ons verleden en leeftijd..
     
  9. Audrey2014

    Audrey2014 Actief lid

    24 dec 2013
    335
    7
    18
    NULL
    Flevoland
    en dat terwijl ze me niet eens recht in de ogen durfde aan te kijken


    Ik bel morgen zoiezo wel op
    en wil haar gewoon spreken voor onze afspraak
     
  10. mimi83

    mimi83 Niet meer actief

    en dan ga jij dus aangeven. Wij hebben bewust voor een kindje gekozen , ik zou het fijn vinden als julllie ons zo ook behandelen. onze leeftijd heeft hier niets mee te maken.
     
  11. Amethist

    Amethist Niet meer actief

    Wees gewoon eerlijk tegen de vk. Leg uit waarom het je tegen de borst stuit en dat je niet voorziet aan te lopen tegen bekende tienermoederproblemen (als die al bestaan, ik heb me er nooit in verdiept, dus ik heb geen idee). Hebben jullie een sociaal netwerk waar je indien nodig op terug kan vallen? Zo ja, meld ook dat. Laat zien dat je ondanks jullie jeugdige leeftijd en ongeplande zwangerschap echt wel in staat ben volwassen beslissingen te nemen.
     
  12. SDonya

    SDonya Niet meer actief

    #12 SDonya, 6 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 apr 2014
    Nvt
     
  13. pnirmal

    pnirmal Niet meer actief

    Als jullie het niet willen kun je gewoon nee zeggen. Als het nodig is of vind dat het nodig is kun je het altijd later ook nog krijgen.

    Ze geven dit niet omdat je een slechte moeder bent hoor. Of gaat woorden.

    En het woord ook aan oudere ouders gevraagd en gezegd. Heb ook nee gezegd. En was al 36! Toen. Van wegen mijn verleden met mijn eerste kindje. En heb er geen spijt van dat ik nee gezegd hebt omdat het gewoon redelijk ging gelijk,.

    Dus als je het niet wilt en geen zin hebt in potten kijkers dan zeg je gewoon nee. Met de boodschap als ik echt iets wil weten ben ik de eerste die om hulp zal vragen. Zo iets. En weet je je verloskundige moet een inschatting maken van wie wel adviseren en wie niet.
     
  14. Uiltje84

    Uiltje84 Niet meer actief

    Ach, het is toch niet gek dat ze het aanbieden? Dan hoef je niet meteen in de allerhoogste boom te klimmen. Ook al gaat het voor jullie niet op, er zijn vast genoeg stellen die er wel baat bij zouden hebben.
    Ik denk niet dat je het die vk zo persoonlijk aan moet rekenen. Ook al snap ik dat je door je ervaringen in het verleden achterdochtig bent. Er zijn nu eenmaal ook veel tienerouders die idd géén idee hebben waar zij aan beginnen, ondanks het feit dat jullie daar gelukkig niet bijhoren.
    Ik zou gewoon op een nette manier uitleggen waarom je er geen behoefte aan hebt. Zoals je hier ook doet. Daarmee laat je je volwassen instelling blijken. Als je heel defensief gaat doen bereik je alleen maar het tegenovergestelde.
    Stevig ouderschap is voor zover ik weet trouwens puur vanuit het cb, heeft verder niks met bjz te maken.
     
  15. Driessen21

    Driessen21 Bekend lid

    13 jan 2012
    922
    218
    43
    Vrouw
    Volgens mij wordt het vaak standaard aangeboden, ook aan ons, ruim 30+ en al jaren getrouwd... Snap wel dat je met een verleden misschien eerder aangesproken voelt.
    Zoals je het beschrijft klinkt het alsof je/ jullie er al goed overna gedacht hebben en dat je je prima weet te redden. Mocht je straks ergens tegenaan lopen weet je waar je evt hulp kunt vragen buiten je eigen evt sociale netwerk om. Zou het inderdaad wel aankaarten bij de vk, je wilt toch ook met een fijn gevoel richting je bevalling gaan en anders blijft het wellicht tussen jullie en vk instaan.
    Je verwoord het hier keurig netjes dus dat lukt je daar straks ook vast wel. Veel succes!
     
  16. Jatobe

    Jatobe Fanatiek lid

    9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    Ik zou inderdaad zeggen bedankt voor het aanbod, als het nodig is bellen we zelf wel, en ik zou het kunnen waarderen als jullie mij gewoon als moeder kunnen gaan zien. Iets dergelijks (houd het vriendelijk).

    Ik snap heel goed wat je bedoelt (door andere omstandigheden). Zorg dat je niets aanneemt wat je niet wilt, blijf vriendelijk maar duidelijk en vraag hen directe redenen op de man af. Je kunt evt. brieven (als die gestuurd worden) bij je huisarts opvragen, daarin zijn ze in elk geval wel eerlijk. Zorg dat je zegt dat enig eventueel initiatief bij jullie ligt. Dit zou IK doen. Ik wens je veel succes en sterkte en veel geluk met jullie kindje!
     
  17. SYRV

    SYRV Fanatiek lid

    29 nov 2009
    3.133
    453
    83
    Ik heb hier nog nooit van gehoord eerlijk gezegd. Ik was ook 19 én alleenstaand in mijn zwangerschap, maar ik heb nog nooit zo'n soort aanbod gehad of foldertjes in die trant die jij beschrijft. Maar goed, mijn zoon is inmiddels al 4 dus misschien is dit iets van de laatste tijd. Ik zou gewoon netjes aangeven dat je het fijn vindt dat er zoiets bestaat voor aankomstige ouders maar dat jullie er geen behoefte aan hebben. Ik neem aan dat ze je niks kunnen opdringen toch?
     
  18. Jenala

    Jenala Fanatiek lid

    16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Je mag het gewoon weigeren. Ik heb het ook aangeboden gekregen ivm depressie en sexueel misbruik in het verleden.
    Ik had absoluut niet het idee dat die vrouw ons kwam controleren. We praatten over de ontwikkeling van mn dochter en hoe ik met bepaalde situaties omging. De stap is wat kleiner als je met vragen zit.
    Achteraf vond ik het overbodig, maar ik heb het niet als vervelend ervaren ofzo.
    Maar ik denk dat ik het nu niet hoef.
     
  19. nana33

    nana33 VIP lid

    17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Ik snap wel dat je vk dit heeft aangeboden. Er zijn nou eenmaal zeer overtuigende statistieken dat gemiddeld genomen zeer jonge ouders, helemaal met zelf een moeilijk verleden, meer kans hebben op problemen met de opvoeding. SO is hiervoor ontwikkeld. Dit betekent uiteraard niet dat alle jonge ouders met een probleemverleden SO ook daadwerkelijk nodig hebben en anders problemen zouden hebben met de opvoeding, maar de gemiddelde verschillen tussen tienerouders en wat oudere ouders zijn dusdanig groot dat ze niet genegeerd kunnen worden. Aan de hand van die paar afspraken die je gedurende een zwangerschap met je VK hebt, kan je VK niet goed beoordelen of jij ook daadwerkelijk baadt zou hebben bij hulp. Hier is ze ook helemaal niet voor opgeleid. Dus het is logisch dat ze dit aanbiedt. Liever een aantal keer loos aanbieden dan het een keer niet aanbieden, waardoor er wellicht een kindje mishandeld wordt. Ik snap dat je het wellicht als en potentiële bedreiging ziet vanwege je eigen selecte ervaringen met BJZ, maar probeer het wat minder persoonlijk op te vatten. Je valt gewoon in de "verkeerde groep" en kunt zoals iedereen zegt gewoon vriendelijk bedanken. Ik snap heel goed dat mensen er niet van houden om in een hokje geplaatst te worden, maar er is gewoon onvoldoende tijd en geld om iedereen uitgebreid te screenen en beoordelen en het op deze basis wel of niet aan te bieden en deze "hokjes"of generalisaties zijn wel een effectieve manier om de potentiële doelgroep te bereiken.
     
  20. Joycey

    Joycey Niet meer actief

    :$ Ik ben echt verbaasd. Ze hebben het mij nooit aangeboden - terwijl ik praktisch mijn halve (tweede) helft van de zwangerschap twijfelde of het allemaal wel goed zou gaan en of ik het aan zou kunnen. Those idiots! Ze hadden het op zijn minst kunnen vragen...

    Nu had ik toch waarschijnlijk 'nee' gezegd, maar dit bewijst mij weer eens dat iedereen denkt dat ik de onverslagen encredible Hulk ben ;)
     

Deel Deze Pagina