Stiefzoon met 5e ziekte

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door RE080219, 18 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.449
    4.619
    113
    We kregen zojuist een mail dat mijn stiefzoon de 5e ziekte heeft. Voor de kinderen geen issue, sowieso is het onschuldig en daarbij hebben de meesten het al gehad. Maar ik ben bijna 17 weken zwanger. Nu kan het een mild risico op een miskraam met zich meebrengen las ik (10%) als de moeder geen antistoffen tegen het virus heeft. Vier van mijn kinderen hebben de 5e gehad, is er überhaupt een kans dat ik géén antistoffen tegen de 5e ziekte heb? Huisarts is nu niet meer bereikbaar en om het noodnummer van de verloskundige hiervoor te bellen vind ik een beetje gek het heeft immers geen haast. Maar wil het wel graag weten natuurlijk want zoek geruststelling. :roflmao:
     
  2. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    De kans dat je antistoffen hebt is héél groot. Toch zou ik morgen gelijk de vk bellen om te kijken of het meegetest is in de bloedtesten aan het begin van je zwangerschap. Zo niet, dan zou ik nog even wat bloed laten prikken.
     
  3. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    paula1984 vindt dit leuk.
  4. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.822
    7.770
    113
    Amsterdam
    Je kan nu niks doen behalve zorgen dat je morgen bloed laat prikken. Helaas is het al 2-3 weken voordat de uitslag er is besmettelijk.
    Mijn miskraam van vorig jaar is waarschijnlijk veroorzaakt door de vijfde ziekte... mijn zusje die op dat moment zwanger was ook meteen geen contact meer laten hebben met onze dochter en idd zij heeft het ook niet doorgemaakt. Helaas heeft bij mij het kdv niet goed gehandeld door het niet bekend te maken dat het heersde en pas toen ik men er op aanspraak wel gedaan.
     
  5. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.449
    4.619
    113
    Ik ga er morgenvroeg meteen achteraan. Dit klinkt allemaal een stuk serieuzer dan wat ik oppikte uit de informatie online...
     
  6. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Hoewel ik zeker een bloedtest adviseer om de bovenstaande redenen, wilde ik even laten weten dat het gelukkig ook goed kan gaan. Toen ik zwanger was van de 2e had de 1e de 5e ziekte, uiteraard bloed laten testen, ik had geen antistoffen. Ik ben niet ziek geworden en heb nog steeds geen antistoffen (is gecontroleerd) en de zwangerschap is gelukkig goed verlopen. Maar ondanks dat, natuurlijk beter gewoon testen. Hopelijk heb je al antistoffen!
     
  7. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    @RE080219 ik zag dat ik ben genoemd.
    Het klopt idd dat ik de 5e ziekte opgelopen heb.
    In week 17 kreeg ik een brief mee van het kdc van de jongste dat het heerste.
    Ook met de info contact op te nemen met de ha indien zwanger onder de 20e week.
    Gedaan aangezien ik geen ouders heb waar ik dit na kan vragen.
    Bloed afgenomen en kreeg dinsdagmiddag met 18+3 de uitslag. Actief aanwezige stoffen oftewel ik heb de 5e ziekte en hem dus als kind blijkbaar niet gehad.

    Toen ging de alles heel snel. Ha direct om 16.00 uur de gynaecoloog in streekziekenhuis gebeld, die heeft gelijk overleg gepleegd met collega's.
    Advies teruggekoppeld naar de ha en die op haar beurt gelijk mijn vk gebeld.
    Die belde mij 45 mij later terug om 16.45 dat ze Utrecht had gebeld dat ik zsm daar heen moest voor guo ipv seo.

    Diezelfde vrijdag lag ik in Utrecht voor mijn eerste guo met 18+6.
    Gesprek met gynaecoloog gehad na een ruim uur mijn guo te hebben gehad.
    Protocol is 12 weken elke week terug naar utrecht.
    Ze kijken naar vocht rond hartje en op plaatsen in het lichaam waar het niet hoort.
    Ook wordt er een zogenaamde V-max meting gedaan in de hersenen.
    Dit is een stroomsnelheid die niet omhoog mag.
    Zodra deze zaken wel optreden betekend dit bloedarmoede bij de baby en moeten we naar Leiden voor een bloedtransfusie voor de baby terwijl hij nog in mn baarmoeder zit.
    Ook elke 2 weken groeiecho.

    Totaal nu 3x geweest en alles gaat goed gelukkig :)

    Bloed laten prikken en snel de uitslag zien te krijgen.
    30% heeft nooit de 5e ziekte gehad dus de kans is best aanwezig.
    Success en laat het ons weten!
     
  8. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Roosje35 en Flamingooo vinden dit leuk.
  9. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.449
    4.619
    113
    @paula1984 onwijs bedankt voor je ervaring en bericht! Hoewel enigszins beangstigend toch fijn om te weten hoe en wat. Heb de huisarts gebeld vanochtend, zij gaan het intern bespreken en ik moet tussen 13.30 en 14.30 terugbellen. Dan horen we meer... Ik hou jullie op de hoogte.
     
    paula1984 vindt dit leuk.
  10. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Graag gedaan! Laat je aub niet afschepen met de mededeling de kans is zo klein.
    Het risico is wel degelijk reëel.
    Ik heb ook eerst een uur zitten huilen van schrik na de uitslag, maar gelukkig een fijne geruststelling van de gyn in Utrecht.
    Ze zegt ja het is spannend maar de kans is veel groter dat het goed gaat + als het wel gebeurt is er een behandeling mogelijk.
    Succes vanmiddag!
     
  11. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

  12. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Wauw, ik lees dit nu pas. Wat een achtbaan heb je in gezeten, en zit je nog wel een beetje. Goeie zeg...
    fijn dat alles tot nu toe wel goed is met het kindje!
     
    paula1984 vindt dit leuk.
  13. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Ja best wel, blijft spannend. Alsof het nog niet spannend genoeg was hier :rolleyes:
    Wilde het verder niet in mn handtekening zetten ofzo.
    Morgen gynaecoloog van mn streekziekenhuis om de bevalling al te bespreken. Nog ver weg maar kan naar gedaan zijn ;)
     
  14. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.449
    4.619
    113
    Vandaag gewoon gewerkt maar tussendoor contact gehad met huisarts die me adviseerde via de vk bloedonderzoek te vragen. Zo gezegd zo gedaan. Vervolgens door m'n collega's de deur uit getrapt om ook maar meteen even te laten prikken, dat hebben we dus ook al gehad. Nu afwachten... Slecht nieuws schijnt heel snel binnen te komen maar bij radiostilte moet ik vrijdag bellen voor bevestiging of alles gewoon goed is. Voor mijn gevoel duurt het eindeloos...
     
  15. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Success ik duim dat alles gewoon goed is voor je!
     
  16. Annedore

    Annedore VIP lid

    17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Ik denk dat de kans heel groot is dat je antistoffen hebt via je kinderen.

    Ik werk zelf in de kinderopvang en toen ik net positief had getest vertelde een moeder even tussen neus en lippen door dat haar kind de 5e ziekte had gehad recentelijk. Ik werk nog niet zo lang in de kinderopvang dat ik het aannemelijk vond dat ik daardoor al antistoffen zou hebben.
    Als kind zelf volgens mijn moeder geen vijfde ziekte gehad. Mijn eigen kinderen ook niet.

    En toch bleek uit de bloedtest dat ik in het verleden de vijfde ziekte heb gehad en dus antistoffen heb.

    Goed dat je direct hebt laten prikken, toch goed om zo snel mogelijk te weten hoe het precies zit.
     
  17. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Nog niets gehoord?
     
  18. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.449
    4.619
    113
    Nee nog geen nieuws... Als ik vrijdag (morgen) nog niets gehoord heb moest ik even bellen. Kans dat er niks aan de hand is is dan des te groter. Geen nieuws goed nieuws dus vooralsnog...
     
    Annedore vindt dit leuk.
  19. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.449
    4.619
    113
    Ik heb gewoon antistoffen tegen de 5e!! We're in the clear!!!!
     
    paula1984, Annedore, Frun en 12 anderen vinden dit leuk.
  20. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.453
    3.441
    113
    Ik was een stille meelezer, maar dit vond ik toch wel heel fijn om te lezen.
     
    RE080219 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina