Stille ondervoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Lelie44, 15 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lelie44

    Lelie44 Actief lid

    6 apr 2017
    384
    267
    63
    Ik voel me vreselijk. Vorige week plaatste ik nog een bericht over de grote honger van mijn dochter. Ik heb haar het hele weekend bij me gehad en ze kon continu drinken. Helaas was mijn productie maandag niet anders.

    Dit samen met andere verschijnselen, zoals savonds clusteren, overdag iedere 2 uur drinken (ik voed op verzoek), soms heel onrustig aan de borst, vaker huilen, soms niet willen slapen (pas na extra drinken weer), langzame tsr (ook snachts) bracht mij ertoe om maar eens de who-curve in te vullen. Ik schrok me kapot. Gestart op de 50% lijn en 2 weken geleden afgebogen naar 3%. Ik heb een lactatiekundige ingeschakeld en zei raadt aan om homeopatische druppels fenegriek en distel te gebruiken (60 druppels van ieder) en domperidon. Daarnaast na elke voeding afkolven. En kunstvoeding erbij geven, zodat we half borstvoeding, half kunstvoeding hebben. Zelf heb ik ook maar oxytocine neusspray aan huisarts gevraagd.

    Volgens hebt cb groeide mijn dochter verder prima. Maar ik begrijp dat ze met een andere curve werken.

    Ik voel me vreselijk en ben continue aan het janken, omdat ik denk dat ze de afgelopen maanden heel veel honger heeft gehad. Is dit nog te redden? Als ik haar nu aanleg lijkt de tsr nog langer te duren. En mag ik die homeopatische middeltjes wel gebruiken?

    Edit: baby zelf is over het algemeen wel tevreden en blij, wordt in de loop van de dag wel minder tevreden
     
  2. honkeytonk

    honkeytonk Fanatiek lid

    5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    He meis. Wat een rot siuatie zeg. Bedoel je met 50% van de middelste lijn naar de onderste lijn gezakt? Die daling zou je in cb curve nog veel sterker moeten zien zelfs? heb je een plaatje?

    Super goed dat je een lactatiekundige hebt ingeschakeld! Blijf ook met haar in contact en pas goed op jezelf. En voel je niet schuldig!

    Mijn zoontje toonde precies hetzelfde gedrag als jou kindje, maar hij groeide gewoon prima op zijn lijn, het gedrag is zo normaal baby gedrag, dat je daaraan niks had kunnen merken hoor!

    dikke knuffel en je doet het top!
     
  3. Lelie44

    Lelie44 Actief lid

    6 apr 2017
    384
    267
    63
    Dank voor je reactie. Heb het cb nog eens gebeld en zij zeggen toch echt dat ze goed groeit. Hierbij de twee curves (met groen erin is lijn van cb). Ik weet het echt even niet meer.

    Ik ben inmiddels zo ver in de stress dat ik helemaal geen tsr meer lijk te hebben :cry:
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.275
    113
    Jeetje wat vervelend! Ik begrijp je plaatjes niet helemaal, is de eerste van het consultatiebureau en de tweede de WHO curve? De eerste is namelijk de lengte en dat is nauwelijks afhankelijk van hoeveel voeding je kindje krijgt (is veel meer genetisch bepaald)
    De tweede is dus het gewicht, op de WHO Curve? Zie je niet zo’n sterke afbuiging als je de TNO curve gebruikt dan?
    Ik zou inderdaad ook schrikken van de curv, dus ik begrijp je . Kun je niet met de arts van het consultatiebureau even overleggen? Ik zou inderdaad gaan bijvoeden, want het lijkt er inderdaad op dat ze niet genoeg binnenkrijgt. Homeopathische middelen zou ik persoonlijk niet aan gaan beginnen. Kunst voeding is echt geen vergif, dus daar zou ik me geen zorgen over maken!
    Ik zou persoonlijk misschien wel helemaal stoppen, aangezien je nu zo ontzettend hard moet werken en heel veel stress van ondervindt
    Wat je ook doet, niet schuldig voelen! Je hebt vier maand goed je best gedaan en misschien is het wel genoeg zo :thumup:
     
  5. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    De ene is lengte en de ander is gewicht. Het is misschien wat duidelijker als je alle 4 de plaatjes plaatst.
     
  6. Lelie44

    Lelie44 Actief lid

    6 apr 2017
    384
    267
    63
    Oh wat suf, ik kijk niet goed. Die van het consultatiebureau is deze.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.275
    113
    Hmm hier is de afname iets minder sterk maar gewicht blijft wel wat laag voor haar lengte
    Wat vind je zelf?
     
  8. Lelie44

    Lelie44 Actief lid

    6 apr 2017
    384
    267
    63
    Ik weet het allemaal niet meer. Ik weet wel dat ik nu geen tsr meer krijg als ze aan de borst ligt. En ze valt zelf aan de borst in slaap.
     
  9. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.275
    113
    Probeer effe de rust weer te vinden. Er is geen haast om iets te beslissen. Probeer wat ontspanning op te zoeken, dan komt de tsr misschien weer. Knuffel even lekker met je meisje. Slaap er een nachtje over en dan kijk je wel!
     
  10. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Oh wat vervelend.

    Die curves buigen inderdaad meer af dan prettig is. Daar moet je wel iets aan doen. Fenegriek en domperidom zijn volledig veilig bij bv, dus dat kan je prima nemen. Sowieso een goede beslissing om een lk in te schakelen.

    Extra raad: neem contact op met La Leche League. Zij kunnen je gratis erg praktisch advies geven.
     
  11. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Heb je de oxytocine neusspray al? Je moet sprayen en dan komt de tsr binnen 1 minuut meestal (dus niet 5min zoals op de bijsluiter staat!!). Dus sprayen en meteen aanleggen.

    Domperidon is ook niet meer vrij verkrijgbaar dus dit zal ook via huisarts moeten. En niet iedere ha wil het voorschrijven.

    Fenegriek kan je prima nemen (alleen ik ging er van slapen dus ik heb het maar kort gebruikt). Borstvoedingsthee kan je ook nog 3 kopjes per dag van nemen.

    En geef je kindje iig een beetje flesvoeding. Dan ben je er iets geruster op dat ze genoeg binnen krijgt en als je iets minder gestresssed bent is dat alleen maar goed voor de borstvoeding.

    Ik heb zelf ook al die middeltjes gebruikt. Moest uiteindelijk ook nog koemelkvrij gaan eten en toen ben ik gestopt.
     
  12. Lelie44

    Lelie44 Actief lid

    6 apr 2017
    384
    267
    63
    #12 Lelie44, 16 nov 2018
    Laatst bewerkt: 16 nov 2018
    9667244F-E326-4CD6-9A05-C719EC600627.png Dank voor alle tips.

    @1981Mama die neusspray heb ik idd ook gevraagd. Maar heb eigenlijk nooit zo’n last gehad aan de borst met tsr tot nu die stress. Vanmorgen ook weer. Ben vandaag aan het werk, ik ga ervan uit dat ie met kolven wel gewoon komt. Vanavond met m’n dochter ga ik m gebruiken!

    Domperidon heeft mijn Ha wel voorgeschreven maar ik schrik een beetje van het feit dat dit schijnbaar effect kan hebben op het hartje van je kindje, los van evt bijwerkingen voor jezelf. Weet niet of dat het nu waard is hoor.

    Zou ik het niet kunnen redden met een paar dagen afkolven na iedere voeding/powerkolven? Ik vind het prima om over te stappen naar half kV en half bv, ik wil alleen niet helemaal stoppen nu.

    Edit: sorry verkeerde plaatje geplakt. Bij deze nu echt de goede. Buigt toch wel af dus
     
  13. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.275
    113
    Ik kan het plaatje niet openen
     
  14. Lelie44

    Lelie44 Actief lid

    6 apr 2017
    384
    267
    63
    Sorry, ik had weer een verkeerde gepakt. Overigens heb ik gister nog met cb gebeld en zij geven aan dat de curve hoort bij een borstvoedingscurve en dat die lijn altijd afvlakt bij 4 maanden. Tot ik zeg dat ze per keer maar 90 cc drinkt uit fles (dat is ook wat ik kolf), dan geven ze idd wel aan dat ik zou kunnen bijvoeden bijvoorbeeld met groente of fruithapje. Maar niet perse kv. Ze zien niet heel erg de noodzaak lijkt wel. Ze verwachten dat de lijn bij de volgende afspraak gewoon weer is gestabiliseerd...
     
  15. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Domperidon komt amper bij het kindje. De bijwerkingen beschreven bij baby's gaan over als je het kind zelf domperidon geeft. Maar dat mag idd niet meer tegenwoordig. Heb het 10 weken gebruikt bij mijn randprematuur
     
  16. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Afvlakken van lijntje bij 4 maanden is gangbaar inderdaad, maar ik lees bij jouw kindje meer dan dat, zoals snel in slaap vallen en problemen met jouw tsr en voeding. Ik zou dus proberen goed de adviezen van de lk op te volgen om dat aan te pakken en daarnaast denk ik dat ik zou proberen een beetje bijvoeding te geven (dus flesvoeding naast de bv). Voor je gemoedsrust en zodat je zeker weet dat je kindje wat binnenkrijgt. Met daarbij een goede vinger aan de pols van een lk, zodat je productie er niet onder hoeft te lijden; bv altijd beginnen met aanbieden borst en dan eindigen met een klein flesje. Of andersom, flesje, borst, daarna nog even proberen te kolven misschien? Blijven aanbieden is heel belangrijk voor jouw tsr en productie, maar door de spanning nu kan je tsr ook wegblijven; met een flesje extra geeft dat hopelijk wat meer rust. Overigens is ook zo’n langzame tsr niet gek bij 4mnd.

    90cc was hier trouwens de maximale fles; ook met 8 maanden nog zelfs. Dus met 4mnd vind ik dat niet klinken als weinig.
     
    Lelie44 vindt dit leuk.
  17. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.275
    113
    Hoe gaat het nu met jullie ?
     
  18. Lelie44

    Lelie44 Actief lid

    6 apr 2017
    384
    267
    63
    #18 Lelie44, 18 nov 2018
    Laatst bewerkt: 18 nov 2018
    Niet zo heel lekker. Ben begonnen met domperidon. Gister 2 genomen omdat ik savonds toch het idee had wat hartkloppingen te krijgen. Heb dit normaal ook wel eens tijdens voeden en dacht dat het aan ontzwangeren lag.

    In de tussentijd ben ik fulltime gaan kolven (denk zo’n 10-12 keer op 24 uur) want hierbij heb ik wel tsr. Alleen opbrengst is nog behoorlijk lager dan normaal, denk minder dan de helft. Probleem is alleen dat onze dochter zeer moeizaam de fles pakt. Gister in totaal zo’n 470 kv en de rest nog wat aan de borst.

    Vannacht was ook redelijk drama. Ik kolven, mijn partner de fles geven. Ze heeft in de nacht 130 op, verdeeld over 2x). Om 7.00 u accepteerde ze helemaal geen fles en heb ik haar na anderhalf uur af en aan proberen toch maar weer aangelegd. Mijn partner zag het ook niet meer zitten om te proberen met fles. Geen idee hoeveel ze heeft gedronken. Nu ligt ze naast me te slapen.

    Ik dacht eerst ook aan stoppen sowieso aan de borst voorlopig omdat het me teveel stress oplevert en dan maar even fulltime kolven voor de productie. Maarja als dat betekent dat ze niet meer drinkt zijn we nog verder van huis. Heb vanmorgen weer 1 domperidon genomen maar voel me weer een beetje rusteloos nu. Twijfel weer om door te gaan.

    Lk geeft aan dat als ze echt honger heeft, ze wel de fles zal pakken. Moet ook zeggen dat het gister in loop van dag wel beter ging, ze dronk steeds iets meer. Maar goed nacht dus drama.

    Nog tips? Coldturkey aan de borst stoppen lijkt ze dus echt niet te accepteren.
     
  19. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.275
    113
    Heb jij de Borst wel nog geprobeerd aan te bieden? Want als je dat lange tijd Niet doet, zal ze het waarschijnlijk wel verleren.
    Ik hoop heel erg dat de toeschietreflex weer terugkomt dan! Lijkt mij uiteindelijk misschien Nog het makkelijkste om bijvoorbeeld acht keer per dag gewoonte voeden en steeds na elke voeding nog een flesje met bijvoorbeeld een schepje kV extra te geven, zodat ze wel nog jouw melk krijgt maar ook genoeg melk om goed te kunnen groeien!
     
  20. honkeytonk

    honkeytonk Fanatiek lid

    5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    Als je de bv wilt stoppen zul je ook voor haar moeten afbouwen. Dus 1 voeding aan de borst laten vallen per aantal dagen.

    Als je niet bv wilt stoppen, zou ik altijd aanleggen aanleggen aanleggen en dan als ze klaar is evt. nakolven en bijvoeden. En dan gewoon samen met je meisje in bad gaan liggen, of op bed en gewoon ontspannen, warm, kopje thee en proberen te ontspannen zodat je tsr weer komt.
     

Deel Deze Pagina