Stoelen reserveren vliegtuig 14 jarig kind?

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door cw26, 30 okt 2025.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cw26

cw26 Fanatiek lid

6 mrt 2015
    1.119
    340
    83
    Hoi hoi

In de zomer vliegen we naar Canada. Nu lees ik bij air canada dat kinderen vanaf 14 jaar niet automatisch bij hun ouders worden geplaatst.
    Nu hebben we een dochter van 10, volgens de website kan ik er toch vanuit gaan dat zij bij 1van ons wordt gezet, toch?
    En zoals ik het lees kan onze zoon dus alleen worden geplaatst. Is het dan een idee om alleen maar 2 stoelen voor zoon en mij te boeken? Zodat de dochter met vader zit?
    Of is dit te makkelijk gedacht?

2. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    13.192
    14.821
    113
    Vrouw
    Officieel zijn de regels dat een kind naast een volwassene moet worden geplaatst in geval van nood. Die volwassene hoeft dus niet een volwassene van dezelfde boeking te zijn.
    Wij vliegen meerdere keren per jaar, en wij boeken altijd stoelen. Want regelmatig zie ik gezinnen met jonge kinderen die compleet verspreidt door het vliegtuig zitten. Mensen willen dan vaak niet ruilen van stoel omdat zij wel veel geld betaald hebben om er voor te zorgen dat ze bij elkaar zitten.
    Dus ja, zowel op korte Europese vluchten, als van de zomer naar de VS, wij boeken altijd stoelen zodat we met het gezin bij elkaar kunnen zitten.

3. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.376
    4.608
    113
    Ik zou dat risico niet eens willen nemen en gewoon stoelen boeken zodat je zeker weet dat je bij elkaar zit.

En eerlijk ik zou ook niet blij zijn als een kind van een ander naast mij wordt neergezet. Niet om het kind of zo maar wel de verantwoordelijkheid (bij nood) die mij ongevraagd opgedrongen wordt.

WinBel, Diiba, Knuffelmonster en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    51.051
    37.432
    113
    Ik zou idd minimaal 2 boeken, maar wij reserveren altijd gewoon stoelen bij elkaar, zeker op zo'n lange vlucht.

Paardenbloem vindt dit leuk.
  5. cw26

cw26 Fanatiek lid

6 mrt 2015
    1.119
    340
    83
    Oh zo. Ik las het dus eigenlijk verkeerd begrijp ik nu...
    Ik dacht dus bij de ouder, maar was niet bewust dat het ook een andere ouder zou kunnen zijn..
    Ja nee dat risico ga ik zeker ook niet nemen. Dan toch maar gewoon 4 stoelen reserveren:)

6. IslandBaby

3 sep 2024
    94
    207
    33
    Vrouw
    Mijn ervaring is dat ze het kind altijd proberen te plaatsen bij in ieder geval één ouder, mijn ervaring is ook dat de stress van ‘wat als dat niet zo is’ heel vervelend is, dus ik trek toch altijd maar de portemonnee:rolleyes:

Athina vindt dit leuk.
  7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.968
    6.285
    113
    Vrouw
    Het is eigenlijk heel simpel, al interpreteren mensen het toch vaak verschillend
    De airline zal altijd proberen om ouders bij kinderen te plaatsen
    Echter
    Dit is GEEN garantie
    Wil je die garantie wel, dan betaal je extra en boek je stoelen bij elkaar

8. bijnamoeder

bijnamoeder Bekend lid

26 mei 2013
    765
    554
    93
    Afgelopen zomer 6 vluchten gemaakt met 2 volwassenen en 3 kinderen en we hebben altijd allevijf bij elkaar gezeten

9. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.459
    6.487
    113
    Bij ons zat ook een kind van 8 naast ons terwijl moeder 10 rijen verder zat. Vond ze niet leuk, maar ja, ik ga mijn gezin niet opsplitsen omdat zij niet gereserveerd had. Dus als je dat niet wil inderdaad gewoon reserveren. :)

10. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    10.453
    5.814
    113
    Home
    reserveren!

niemand wil ruilen mocht je niet naast elkaar zitten want de meeste reserveren gewoon

11. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    11.353
    13.287
    113
    Vrouw
    Zuiden van het land
    Gewoon reserveren. Dan weet je het zeker.

12. Prjbt

Prjbt Fanatiek lid

28 jun 2022
    1.148
    1.236
    113
    Vrouw
    Op een lange vlucht zou ik misschien wel reserveren.

Deze zomer met het gezin binnen Europa gevlogen. De jongste 3 werden bij een ouder geplaatst. In dit geval bij mij. De andere 3 zaten dwars door het vliegtuig. Voor 2 uurtjes echt prima hoor, was ook niet de eerste keer dat ze vlogen. Mijn man, en 2 kids van 12 en 13 vonden het heerlijk rustig om zo verspreid te zitten.

13. cw26

cw26 Fanatiek lid

6 mrt 2015
    1.119
    340
    83
    Haha ik denk dat ik 3 stoelen reserveer...
    1 voor mijn man en twee voor de kinderen bij hem....
    Dan ga ik heerlijk alleen ergens zitten

14. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.412
    5.660
    113
    Helaas zijn er altijd mensen die niet willen betalen. En dan moeilijk lopen doen als ze niet bij elkaar zitten. Bedoel ik TO niet mee. Maar ik heb het regelmatig meegemaakt dat men dan wil ruilen of zelfs voor jou denkt te kunnen bepalen dat jij wel elders kunt zitten. Nou nee dus. Anderen betalen wel voor een bepaalde plek. Keer meegemaakt toen ik met een vriendin vloog (daar wil ik gewoon naast zitten). En een keer met een stoel met extra ruimte. Ik ga trouwens ook geen onbekende kinderen uren vermaken of in de gaten houden.

Huismuisie vindt dit leuk.
  15. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    18.114
    33.803
    113
    Dan niet moeilijk doen (niet jij persé) en betalen.
    Ik ben net terug uit Gran Canaria en niet geboekt maar wel bij elkaar gezeten.
    Ik had bijna wel eerste klas geboekt en die kinderen lekker bij m’n moeder 2e laten zitten maar toch maar niet gedaan :o:
    Zonder gekheid, de beste vriendin van mn moeder was tot voor kort stewardess en ze proberen altijd om gezinnen bij elkaar te zetten (gezinnen met kleine kinderen gaan ook nog voor grotere kinderen) maar dit lukt niet altijd.
    En ik denk dan altijd; je betaalt toch al veel voor zo’n reis, dit kan er ook nog wel bij.

16. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.266
    3.985
    113
    Ligt misschien ook een beetje aan de kinderen. Wij hadden vorig jaar ook niet extra betaald aan de kinderen gevraagd of ze het erg vonden als ze misschien niet naast ons zouden zitten, maar dat maakte ze niet veel uit.
    We zaten al die tijd bij elkaar, ook na de overstap.
    Hadden ze het erg gevonden, dan hadden we wel extra betaald.

17. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    11.353
    13.287
    113
    Vrouw
    Zuiden van het land
    Ik heb het ook wel eens gehad hoor. Boek je een bepaalde stoel, tig maanden vantevoren. En dan komt er een stel, ik wil graag naast mn man zitten. En heel chagrijnig zijn als je niet wil ruilen.

Sorry, ik betaal extra voor een stoel zodat ik niet achterin in het midden terecht komt. Dat lijkt niet iedereen te snappen :(

Een kind vermaken dat een beetje gezellig is heb ik dan weer niet zo heel veel moeite mee :)

Amberxx vindt dit leuk.
  18. CutymcPretty

CutymcPretty Actief lid

5 jul 2025
    299
    124
    43
    Vrouw
    Willen jullie bij elkaar zitten, dan reserveer je voor iedereen stoelen. Daar betaal je dan ook voor. Betaal je er niet voor, dan is er een kleine kans dat jullie niet bij elkaar zitten. Zo simpel is het.

Amberxx vindt dit leuk.
  19. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    18.114
    33.803
    113
    Maar zat je toen in het midden en de man en vrouw aan beide kanten één? Of gewoon alleen naast de man en de vrouw zat een stuk verderop?
    Ik ben het met je eens hoor. Ik zou ook niet gaan ruilen.

Amberxx vindt dit leuk.
  20. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.412
    5.660
    113
    Ik doe dat niet alleen om mijn kinderen zelf in de gaten te houden. Maar ook in geval van een calamiteit. Ik wil ze dan in de buurt hebben in geval van een groot of klein probleem. Andere mensen zijn niet verantwoordelijk voor mijn kinderen.

NiVa0230 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina