Stomme slaapwissels!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Petra82, 25 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Petra82

    Petra82 Fanatiek lid

    10 jul 2008
    1.600
    1.315
    113
    Westland
    Die periode dat je tussen 2 en 1 slaapjes hangt vind ik een drama, maar van 1 naar 0 helemaal!

    Dochter heeft tot een maand of 10 zowat 20 uur per dag geslapen, maar daarna sliep ze steeds slechter. Slaapt nu (2,5 jaar) nog zelden door, ligt vaak nog lang in bed te kletsen en is vroeg wakker. Ongeacht of we 1 uur middagslaap doen of 3 (en alles ertussenin, maar we houden het tegenwoordig vaak op 1 uur)

    Deze week 2x niet naar bed gedaan tussen de middag, maar toen viel ze op de bank in slaap voor ruim een uur. "Toevallig" die avonden/nachten supergoed geslapen! Van 7 tot 7, dat is hier uniek.

    Maar nu? Ik wil haar er eigenlijk niet aan laten wennen om op de bank te slapen. Maar t is wel frappant dat ze precies die dagen 's nachts goed heeft geslapen.
    Misschien slaapt ze lichter op de bank? De tv staat aan, ik ga ook gewoon mijn gang, dus veel omgevingsgeluid.

    Hoe pakken jullie die wissel van 1 naar 0 slaapjes aan? Heeft het lang geduurd? Ik weet het niet zo goed meer van mijn oudste (die is 9 jaar ouder). Zijn we te vroeg, of te laat? Graag jullie mening/tips/advies :)
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Zo lang zal die periode van op de bank slapen niet zijn. Ik zou daar niet moeilijk over doen.
    Ik zou haar lekker nu tussen de middag op de bank leggen en zeggen dat ze even mag rusten.
    En dan zie je wel of ze slaapt. Geen strijd, geen gedoe.

    Hier sliep ze met 22 maand al niet meer overdag. Ze bleef toen gewoon wakker in bed. En dan haalde ik haar naar beneden. Soms was ze zo moe en dan zei ik dat ze even lekker moest knuffelen met haar ‘doekie’ in bed en dan sliep ze wel. Maar die periode was maar een paar weken.
     
  3. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Oh hier ook net die overgang met de jongste (net 3). Niet slapen =huilen/krijsen/ niet eten tijdens het avondeten, wel slapen = ‘s avonds keten in bed tot 10 uur :rolleyes:

    Maar ik laat het maar een beetje gaan, het is een fase. Soms leg ik hem nog wel in bed als ie ‘s ochtends al in zijn ogen begint te wrijven, maar als ie lekker aan het spelen is hoeft ie van mij niet meer naar bed.
    En ja, hier valt ie ook weleens op de bank in slaap. Is dat heel erg dan?

    Hopelijk zijn ze snel genoeg fit om een hele dag vol te houden :)
     
  4. Petra82

    Petra82 Fanatiek lid

    10 jul 2008
    1.600
    1.315
    113
    Westland
    Mwah, op de bank slapen is geen hele grote ramp, maar heb gewoon liever dat ze aanleert dat ze slaapt in haar bed en bij uitzondering (ziekte bijvoorbeeld) dan op de bank. Ze neemt dan flink wat ruimte in, waardoor we niet allemaal op de bank kunnen zitten en wat dat betreft ben ik misschien ook wat ouderwets/burgerlijk/streng.

    Ik hoop inderdaad dat ze t gauw gaat redden, een hele dag door (óf in ieder geval nacht, dat zou ondertussen nog fijner zijn).
     
  5. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.380
    3.901
    113
    noord holland
    Mijn nachtrust zou me meer waard zijn dan nu die paar maanden wellicht nog even een dutje op de bank :roflmao:.
    Ik ben ook echt een voorstander van 'slapen doe je in je bed'. Maar ik zou mezelf hierin wel kunnen vinden en het dan maar 'een dutje op de bank' noemen. Dat onderscheidt zou wel duidelijk zijn denk ik.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  6. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Bij mij is het inderdaad meer een dutje op de bank-idee. Ik leg hem niet te slapen op de bank. Als ie moe is van het spelen gaat ie zelf even zitten en vervolgens valt ie in slaap. :) Nou hebben we verder wel genoeg zitplekken, dus dat belemmert ons verder ook niet.
    Maar je zou haar natuurlijk, als ze op de bank in slaap valt, alsnog in bed kunnen leggen. Met het risico dat ze weer wakker word natuurlijk..
     
  7. Petra82

    Petra82 Fanatiek lid

    10 jul 2008
    1.600
    1.315
    113
    Westland
    Ja tuurlijk, hoe simpel kan t zijn... Dat je daar zelf dan niet opkomt he. Ze lijkt zwaar in coma te liggen, dus kan t proberen....
     
    Eppo82 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina